عامل درد بالای ناحیه تناسلی مردان چیست و چگونه درمان می شود؟

درد بالای ناحیه تناسلی مردان می تواند ناشی از عفونت مجاری ادراری، عفونت منتقل شونده جنسی یا التهاب پروستات (پروستاتیت) باشد. این مشکلات نسبتا رایج هستند. موسسه ملی دیابت و بیماری های کلیوی و گوارشی (NIDDK) تخمین می زند که سندرم درد مزمن لگن در حدود 10 تا 15 درصد مردان را تحت تاثیر قرار می دهد. درد بالای ناحیه تناسلی مردان اغلب با علائم دیگری نیز همراه است.

علل درد بالای ناحیه تناسلی مردان

علت های علل درد بالای ناحیه تناسلی مردان متفاوت هستند که به همین دلیل معاینه و ارزیابی هر مورد بیماری اهمیت دارد.

1-عفونت مجاری ادراری (UTI)

این بیماری یک عفونت باکتریایی در بخشی از مجاری ادرار است که شامل میزراه، مثانه، میزنای و کلیه ها می شوند. عفونت های مجاری ادراری یک شکایت رایج بوده که علامت رایج آن ها احساس درد در ناحیه لگن یا زیر شکم است. دیگر علائم شامل موارد زیر هستند:

پزشک عفونت مجاری ادراری را با تجویز داروی آنتی بیوتیک درمان می کند.

علل درد بالای ناحیه تناسلی مردان

2- عفونت های منتقل شونده جنسی (STIs)

برخی از این عفونت ها همچون سوزاک و کلامیدیا سبب درد لگن می شوند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تخمین می زند که سالانه 2.86 میلیون ابتلا به عفونت کلامیدیا در ایالات متحده آمریکا اتفاق می افتد.

علائم این عفونت شامل موارد زیر هستند:

  • درد در لگن
  • التهاب میزراه
  • خروج ترشحات از آلت تناسلی

کلامیدیا همچنین می تواند مقعد یا راست روده را نیز آلوده کرده و سبب بروز درد در این نواحی شود. یک بیماری به نام لنفوگرانولوم ونروم می تواند از انواع مختلفی از باکتری های عامل کلامیدیا به وجود آید. بیماری یاد شده منجر به درد لگنی شده که درمان آن دشوار است. همچنین، لنفوگرانولوم ونروم سبب پروکتیت یا التهاب مقعد و راست روده در مردانی می شود که با مردان دیگر رابطه جنسی مقعدی دارند.

بنا بر گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) سالانه 820 هزار نفر به سوزاک مبتلا می شوند. این عفونت سبب بروز علائمی همچون درد و خروج ترشحات از آلت تناسلی می شود. ابتلا به این بیماری در ناحیه مقعد می تواند ترشحات مقعدی و دفع دردناک را به همراه داشته باشد.

 

همه چیز درباره ی بیماری سوزاک (علائم، تشخیص، عوارض و درمان)

3- پروستاتیت یا التهاب پروستات

پروستاتیت به التهاب پروستات گفته می شود. پروستات غده کوچکی در دستگاه تناسلی مردانه است. پروستات مایع تشکیل دهنده منی را تولید می کند. التهاب پروستات چندین نوع دارد:

پروستاتیت باکتریایی حاد

این بیماری به دلیل یک عفونت باکتریایی در پروستات به وجود می آید. باکتری از طریق میزراه به غده پروستات رسیده و با انتشار خود سبب بروز درد در لگن، کشاله ران یا ناحیه پایینی کمر می شود. پروستات باکتریایی حاد همچنین می تواند به درد آلت تناسلی و بیضه ها نیز منجر شود. درد ممکن است با علائم دیگری از جمله موارد زیر همراه باشد:

  • احساس سوزش در حین ادرار
  • تب
  • لرز
  • حالت تهوع و استفراغ
  • مشکل در ادرار
  • تکرر ادرار
  • انسداد ادراری یا عدم توانایی دفع ادرار
  • ضعف یا قطع جریان ادرار
  • بیدار شدن مکرر در هنگام شب جهت دفع ادرار
  • انزال دردناک

 

ابتلای پروستات به عفونت باکتریایی می تواند جدی بوده و افراد مبتلا به این علائم باید به دنبال مراقبت درمانی فوری باشند. پزشک متخصص اورولوژی عفونت باکتریایی را با تجویز دارو های آنتی بیوتیک درمان می کند.

پروستاتیت باکتریایی مزمن

پروستاتیت باکتریایی مزمن یک عفونت عود کننده در پروستات است. علائم این بیماری شبیه به پروستاتیت باکتریایی حاد بوده اما از شدت کمتری برخوردار هستند. پزشک اورولوژیست این نوع از بیماری را با دوز پایین یک یا چند آنتی بیوتیک در طول مدتی طولانی درمان می کند.

پروستاتیت یا التهاب پروستات

در صورتی که بیماری سبب مشکل در ادرار شود، پزشک اورولوژیست دارو هایی به نام آلفا بلاکر را جهت کمک به تسکین مثانه و عضلات مجاور تجویز می کند. در برخی موارد، انجام جراحی توصیه می شود.

پروستاتیت غیر باکتریایی

التهاب پروستاتی که به مدت طولانی پایدار باشد می تواند ناشی از پروستاتیت غیر باکتریایی باشد. این بیماری نوعی از سندرم درد درد لگنی مزمن است. پزشکان از علت دقیق بروز این بیماری مطمئن نیستند.

باید در نظر داشت که این التهاب هیچ ارتباطی با عفونت باکتریایی نداشته و پاسخ مناسبی به مصرف آنتی بیوتیک نیز نخواهد داشت. پروستاتیت غیر باکتریایی یک مشکل رایج است. مصرف دارو های مختلف علائم بیماری را مدیریت کرده و آن ها را تسکین می دهد.

پروستاتیت التهابی بدون علامت

پروستاتیت ممکن است بدون هر گونه علامتی بروز دهد. در این نوع، آزمایش های خون تعداد گلبول های سفید خون را بیشتر نشان داده و پزشک قبل از تشخیص مایل به رد احتمال ابتلا به سرطان پروستات خواهد بود.

 

علائم عفونت پروستات چیست و چه درمانی دارد؟

4- فتق

درد ناگهانی در ناحیه پایین شکم می تواند بیانگر ابتلا به فتق باشد. فتق هنگامی بروز می دهد که بخشی از بافت یا روده از طریق یک ناحیه ضعیف عضلانی برجسته می شود. فتق معمولا به صورت یک برجستگی کوچک و دردناک پدیدار می شود.

این درد در مواقع انقباض عضلات همچون خندیدن، سرفه کردن یا بلند کردن اجسام بدتر می شود. تخمین زده می شود که تنها 25 درصد مردان به دلیل افزایش سن و ضعیف تر شدن عضلات فتق را تجربه می کنند. جراحی تنها درمان بوده و جهت پیشگیری از عوارض شدید ضروری است.

فتق یکی از دلایل درد بالای ناحیه تناسلی مردان

5- سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

سندرم روده تحریک پذیر تنها سبب بروز علائمی همچون موارد زیر در روده ها می شود:

  • درد
  • نفخ
  • اسهال
  • یبوست
  • وجود مخاط در مدفوع

این علائم پس از دفع مدفوع به صورت موقت از بین می روند. پزشکان جهت رهایی از موارد ذکر شده در بالا تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی را به همراه مصرف برخی دارو ها پیشنهاد می دهند.

6- آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس

آپاندیس یک اندام کوچک در سمت راست بدن است که التهاب در آن سبب بروز درد لگن می شود. دیگر علائم شامل موارد زیر هستند:

  • تب
  • بی اشتهایی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تورم در ناحیه پایینی شکم

در صورتی که درد شدید در ناحیه پایینی شکم با هر کدام از علائم بالا همراه باشد باید فورا به دنبال مراقبت پزشکی بود. در این موارد امکان دارد به جراحی نیاز باشد.

7- سنگ های ادراری

سنگ های ادراری از نمک ها یا مواد معدنی همچون کلسیم در ادرار تشکیل شده و بدن در دفع آن ها با مشکل مواجه می شود. این مواد معدنی می توانند به یکدیگر چسبیده و تشکیل کریستال دهند. این سنگ ها تنها هنگامی که بدن سعی در دفع آن ها دارد سبب بروز علائمی همچون درد در لگن یا ناحیه پایینی شکم می شود. دیگر تغییرات شامل مشکل در دفع ادرار یا وجود خون در آن می شوند.

پزشکان می توانند جهت کمک به دفع سنگ ها دارو های مسکن و تجزیه کننده سنگ ها را تجویز کنند. گاهی اوقات، سنگ ها به قدری بزرگ هستند که برای درمان آن ها به جراحی نیاز است.

8- سیستیت

سیستیت به التهاب مثانه گفته می شود که معمولا ناشی از عفونت است. این بیماری سبب بروز درد در لگن و درد بالای ناحیه تناسلی مردان، به همراه علائم زیر می شود:

  • مشکل در دفع ادرار
  • ضعف جریان ادرار
  • تکرر ادرار
  • احساس سوزش در دفع ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • تغییر در ظاهر و بوی ادرار

پزشک جهت درمان عفونت مثانه معمولا یک دوره مصرف آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز می کند.

 

سیستیت یکی از دلایل درد بالای ناحیه تناسلی مردان

9- تنگی میزراه

تنگی میزراه هنگامی بروز می دهد که میزراه مسدود یا تنگ شده و جریان ادرار به سختی خارج می شود. در این وضعیت، علاوه بر درد علائم دیگری همچون موارد زیر بروز می دهند:

درمان معمولا شامل فرایند جراحی می شود.

10- بزرگی خوش خیم پروستات (BPH)

بزرگی یا هایپر پلازی خوش خیم پروستات هنگامی بروز می دهد که این غده به دلیل عواملی غیر از سرطان بزرگ شود. پروستات همگام با بزرگ شدن بر میزراه فشار وارد کرده، دفع ادرار را با مشکل مواجه ساخته و سبب درد لگن می شود. در نهایت، عضلات مثانه می توانند در اثر کشیدگی و انقباض ضعیف شده و علائم بیمار بدتر شود.

بنا بر تحقیقات، شیوع بزرگی خوش خیم پروستات همگام با افزایش سن بیشتر شده و تقریبا 50 درصد مردان بالا تر از 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. درمان شامل تغییر در سبک زندگی، مصرف دارو و جراحی خواهد بود.

پروستات خوش خیم را چگونه درمان کنیم؟

زمان مراجعه به متخصص اورولوژی

در حالی که اغلب اوقات درد بالای ناحیه تناسلی مردان رایج است، در صورت عدم اطمینان از علت باید به پزشک مراجعه شود. حتی در صورتی که عامل درد مشخص باشد بروز هر گونه تغییر همچون افزایش شدت بیانگر نیاز به معاینه پزشکی است.

تشخیص درد بالای ناحیه تناسلی مردان

پزشک با استفاده از آزمایش های مختلف همچون موارد زیر عامل درد را تشخیص می دهد:

معاینه فیزیکی

در این معاینه لگن و شکم از نظر هر گونه تورم و حساسیت به لمس بررسی می شوند.

آزمایش های خون

آزمایش های خون امکان بررسی علائم عفونت یا عملکرد کلیوی نامناسب را برای پزشکان فراهم می کنند.

نمونه ادرار

در صورتی که پزشک به مشکلی در مجاری ادراری مشکوک باشد، انجام آزمایش نمونه ادرار را درخواست می دهد.

آزمایش های تصویر برداری

این آزمایش ها تصاویری دقیق از اندام ها و بافت های بدن ایجاد می کنند. سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی از دسته چنین آزمایش هایی هستند.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    من ۴۳ سالم یکماه پیش حین نزدیکی از منی خون اومد به دکتر متخصص مراجعه کردم سونوگرافی نوشت از کلیه پروستات بیضه ،یه سنگ کوچک گفت کلیه راست داری و وپروستات را ۲۶ سی سی نوشته بود دوبیضه ها هم گفت واریکاسول داری ،دکتر برام ۱۰عدد قرص تاوانکس نوشت وقرص فینستراید نوشت و یه آزمایش psaنوشت ،،آزمایش هم دادم بردم نشون دادم گفت نرمال ،،،ولی باز من حین نزدیکی یه کم رنگ منی تیره و یه کم هم لخته منی میاد و گفتم درد درحالت نعوظ از انتهای آلت و مثانه دارم ،و یه کم هم تمایل جنسی م کم شده ،، باز دکتر ۵ عدد قر ص تاواناکس و کپسول زینک لایف نوشت ،،با اینها مشکل من حل میشه ،،،اگه شما راهنمایی فرمائید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر مهراد یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    در روی بیضه سمت راست یک توده ای وجود دارد که با لمس کردن کمی احساس درد ایجاد میشود و هم چنین با برداشتن وسایل سنگین ترشحاتی چسبناک مانند منی همراه با ادرار خارج میشود ممنون میشم راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام براي توده حتما بايد توسط پزشك معاينه شويد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر ایمان شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    بیضه سمت راست یهو درد کشید به داخل شکم ولی انچنان دردی نداره خفیف هست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام هر ٨ ساعت يك عدد قرص ناپروكسن٢٥٠ ميلي گرم ده روز ميل كنيد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام هر ٨ ساعت يك عدد قرص ناپروكسن٢٥٠ ميلي گرم ده روز ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فایزه چهارشنبه ۱۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 385 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من یک پسر 3 سال و نیمه دارم اخیرا متوجه شدم بیضه سمت چپ گاهی بالا میرود مثلا در هنگام ترس یا خنده کودک. در معاینه پزشک در حالت خوابیده بیضه راست در کیسه وجود داشت ولی بیضه چپ بالاتر از کیسه درکشاله ران احساس شد و در معاینه در وضعیت ایستاده ، بیضه درون کیسه آمد . میخواستم ببینم آیا نیاز به جراحی دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۶ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام نيازي به عمل ندارند

  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 414 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب آقای دکتر
    مدتیست در بعضی اوقات کمی درد در بالای آلت رو تجربه میکنم البته قبل از آن سوزش ادرار هم داشته ام
    ممنون میشم نظرتون رو بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      التهاب پروستات است روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر احمد شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من مدتی هست که کمی احساس سوزش در بالای سمت چپ آلت تناسلیم داریم ،شبها هم معمولا مکرربه دستشویی می روم و البته این طور نیست که ادرار بصورت قطره ای بیاید،ولی احساس می کنم که ادرار کامل خالی نمی شود ، حال بفرمایید چی کار کنم
    باتشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد يك ماه

  • تصویر کاربر حسن شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده 53سال سن دارم و از مجموع 10 علامتی که برای پروستات مرقوم فرموده اید به 5 موردش دچار هستم (تب ولرز - تهوع و انزال دردناک در من وجود ندارد و سوزش در ادرار فقط گاهی وجود دارد ولی بقیه علائم از 3 سال قبل شروع شده است ) و الآن 3 روز هست که گاهی درد زیر شکم هم به آنها افزوده شده است. ضمنا دو سال پیش با مراجعه به دکتر و آزمایش پروستات خوش خیم تشخیص داده شد که درصد پایینی داشت و نیاز به جراحی نبود اما داروهایی که تجویز شده بود ( در سه مرحله و داروهای متفاوت ) افاده نکرد لطفا راهنمایی فرمایید /متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد براي هميشه

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلامجناب دکتر
    بیضه چپ من ۴.۸ طول و بیضه راستم حدود ۴ سانت طولش هست و عمق و عرض بیضه چپم هرکدوم حدود ۲ تا ۳ میلیمتر بزرگتر از راست هست... من ۳۰ سالمه و درد و توده و این چیزهام ندارم
    میخواستم بدونم این تفاوت اندازه در محدوده طبیعی هست؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بله طبيعي مي باشد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بله طبيعي مي باشد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۳ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بنده ۳۰سالمه و ۹ماهی میشه دچار سوزش و درد در ناحیه تناسلی و بیضه چپم می‌باشم و همچنین سوزش در ناحیه زیرشکم چپ و راست و طناب بیضه چپم بعد از ادرار در هم جمع میشه جوری که در هم تنیده شده و بعد از چند دقیقه دوباره شل می‌شوند و از هم تقریبا جدا می‌شوند ولی نه به طور کامل در کنار بیضه چپم یک تورم مانند یک رگ که بزرگ شده و به شکل یک لوبیا و گاهی کوچک به اندازه ماش می‌شود و بیضه ها نسبت به هم نامتقارن هست جوری که طناب بیضه چپم باعث شده که بیضه راستم جلوتر از بیضه چپم قرار گرفته در سوال قبلی شما فرمودید ورم ‌پروستات دارم که دستور دادید روزی دوبار هر بار ۱۵ دقیقه به مدت ۱۰روز در آب گرم بنشینم ‌و روزی یک شیاف دیکلوفناک ۱۰۰ هم استعمال کنم که دستورات شماانجام شد و امروز روز هفتم هست که دستوراتتون انجام میشه و سوزش و درد در قسمت زیر شکم چپ و راست تقریبا از بین رفته ولی سوزش در قسمت بیضه و آلت تناسلی همچنان وجود دارد و تورم و نامتقارن بودن بیضه چپ و طناب بیضه چپ همچنان وجود داره و خطی که در وسط بیضه وجود داره و بیضه ها رو ازهم جدا میکنه به سمت بیضه راست رفته
    دستور شما چه می‌باشد ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۳ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      با سلام التهاب پروستات داريد درمان توصيه  تكرار شود و هر ١٢ ساعت يك عدد قرص بكلوفن ميل شود ده روز

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۰ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام اقا دکتر هوشنگ قوامی من یه مشکل نعوظ دارم وقتی ارضایی شدم دیگه زود استرس میگیرم و قلبم تند تند میزنه و نصف شب وقتی میخوابم تا صبح تقریبا ۵ صبح نعوظ خودش ابش میاد تو شلوار خیس میکنه کمکم کنید من نعوظم اب نیاد راهنمایی میکنی چه قرصی بخورم
    1. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۷ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      اقا دکتر منتظر جواب شما هستم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      با سلام متاسفانه اين مشكل درمان دارويي ندارد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر