عامل درد بالای ناحیه تناسلی مردان چیست و چگونه درمان می شود؟

درد بالای ناحیه تناسلی مردان می تواند ناشی از عفونت مجاری ادراری، عفونت منتقل شونده جنسی یا التهاب پروستات (پروستاتیت) باشد. این مشکلات نسبتا رایج هستند. موسسه ملی دیابت و بیماری های کلیوی و گوارشی (NIDDK) تخمین می زند که سندرم درد مزمن لگن در حدود 10 تا 15 درصد مردان را تحت تاثیر قرار می دهد. درد بالای ناحیه تناسلی مردان اغلب با علائم دیگری نیز همراه است.

علل درد بالای ناحیه تناسلی مردان

علت های علل درد بالای ناحیه تناسلی مردان متفاوت هستند که به همین دلیل معاینه و ارزیابی هر مورد بیماری اهمیت دارد.

1-عفونت مجاری ادراری (UTI)

این بیماری یک عفونت باکتریایی در بخشی از مجاری ادرار است که شامل میزراه، مثانه، میزنای و کلیه ها می شوند. عفونت های مجاری ادراری یک شکایت رایج بوده که علامت رایج آن ها احساس درد در ناحیه لگن یا زیر شکم است. دیگر علائم شامل موارد زیر هستند:

پزشک عفونت مجاری ادراری را با تجویز داروی آنتی بیوتیک درمان می کند.

علل درد بالای ناحیه تناسلی مردان

2- عفونت های منتقل شونده جنسی (STIs)

برخی از این عفونت ها همچون سوزاک و کلامیدیا سبب درد لگن می شوند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تخمین می زند که سالانه 2.86 میلیون ابتلا به عفونت کلامیدیا در ایالات متحده آمریکا اتفاق می افتد.

علائم این عفونت شامل موارد زیر هستند:

  • درد در لگن
  • التهاب میزراه
  • خروج ترشحات از آلت تناسلی

کلامیدیا همچنین می تواند مقعد یا راست روده را نیز آلوده کرده و سبب بروز درد در این نواحی شود. یک بیماری به نام لنفوگرانولوم ونروم می تواند از انواع مختلفی از باکتری های عامل کلامیدیا به وجود آید. بیماری یاد شده منجر به درد لگنی شده که درمان آن دشوار است. همچنین، لنفوگرانولوم ونروم سبب پروکتیت یا التهاب مقعد و راست روده در مردانی می شود که با مردان دیگر رابطه جنسی مقعدی دارند.

بنا بر گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) سالانه 820 هزار نفر به سوزاک مبتلا می شوند. این عفونت سبب بروز علائمی همچون درد و خروج ترشحات از آلت تناسلی می شود. ابتلا به این بیماری در ناحیه مقعد می تواند ترشحات مقعدی و دفع دردناک را به همراه داشته باشد.

 

همه چیز درباره ی بیماری سوزاک (علائم، تشخیص، عوارض و درمان)

3- پروستاتیت یا التهاب پروستات

پروستاتیت به التهاب پروستات گفته می شود. پروستات غده کوچکی در دستگاه تناسلی مردانه است. پروستات مایع تشکیل دهنده منی را تولید می کند. التهاب پروستات چندین نوع دارد:

پروستاتیت باکتریایی حاد

این بیماری به دلیل یک عفونت باکتریایی در پروستات به وجود می آید. باکتری از طریق میزراه به غده پروستات رسیده و با انتشار خود سبب بروز درد در لگن، کشاله ران یا ناحیه پایینی کمر می شود. پروستات باکتریایی حاد همچنین می تواند به درد آلت تناسلی و بیضه ها نیز منجر شود. درد ممکن است با علائم دیگری از جمله موارد زیر همراه باشد:

  • احساس سوزش در حین ادرار
  • تب
  • لرز
  • حالت تهوع و استفراغ
  • مشکل در ادرار
  • تکرر ادرار
  • انسداد ادراری یا عدم توانایی دفع ادرار
  • ضعف یا قطع جریان ادرار
  • بیدار شدن مکرر در هنگام شب جهت دفع ادرار
  • انزال دردناک

 

ابتلای پروستات به عفونت باکتریایی می تواند جدی بوده و افراد مبتلا به این علائم باید به دنبال مراقبت درمانی فوری باشند. پزشک متخصص اورولوژی عفونت باکتریایی را با تجویز دارو های آنتی بیوتیک درمان می کند.

پروستاتیت باکتریایی مزمن

پروستاتیت باکتریایی مزمن یک عفونت عود کننده در پروستات است. علائم این بیماری شبیه به پروستاتیت باکتریایی حاد بوده اما از شدت کمتری برخوردار هستند. پزشک اورولوژیست این نوع از بیماری را با دوز پایین یک یا چند آنتی بیوتیک در طول مدتی طولانی درمان می کند.

پروستاتیت یا التهاب پروستات

در صورتی که بیماری سبب مشکل در ادرار شود، پزشک اورولوژیست دارو هایی به نام آلفا بلاکر را جهت کمک به تسکین مثانه و عضلات مجاور تجویز می کند. در برخی موارد، انجام جراحی توصیه می شود.

پروستاتیت غیر باکتریایی

التهاب پروستاتی که به مدت طولانی پایدار باشد می تواند ناشی از پروستاتیت غیر باکتریایی باشد. این بیماری نوعی از سندرم درد درد لگنی مزمن است. پزشکان از علت دقیق بروز این بیماری مطمئن نیستند.

باید در نظر داشت که این التهاب هیچ ارتباطی با عفونت باکتریایی نداشته و پاسخ مناسبی به مصرف آنتی بیوتیک نیز نخواهد داشت. پروستاتیت غیر باکتریایی یک مشکل رایج است. مصرف دارو های مختلف علائم بیماری را مدیریت کرده و آن ها را تسکین می دهد.

پروستاتیت التهابی بدون علامت

پروستاتیت ممکن است بدون هر گونه علامتی بروز دهد. در این نوع، آزمایش های خون تعداد گلبول های سفید خون را بیشتر نشان داده و پزشک قبل از تشخیص مایل به رد احتمال ابتلا به سرطان پروستات خواهد بود.

 

علائم عفونت پروستات چیست و چه درمانی دارد؟

4- فتق

درد ناگهانی در ناحیه پایین شکم می تواند بیانگر ابتلا به فتق باشد. فتق هنگامی بروز می دهد که بخشی از بافت یا روده از طریق یک ناحیه ضعیف عضلانی برجسته می شود. فتق معمولا به صورت یک برجستگی کوچک و دردناک پدیدار می شود.

این درد در مواقع انقباض عضلات همچون خندیدن، سرفه کردن یا بلند کردن اجسام بدتر می شود. تخمین زده می شود که تنها 25 درصد مردان به دلیل افزایش سن و ضعیف تر شدن عضلات فتق را تجربه می کنند. جراحی تنها درمان بوده و جهت پیشگیری از عوارض شدید ضروری است.

فتق یکی از دلایل درد بالای ناحیه تناسلی مردان

5- سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

سندرم روده تحریک پذیر تنها سبب بروز علائمی همچون موارد زیر در روده ها می شود:

  • درد
  • نفخ
  • اسهال
  • یبوست
  • وجود مخاط در مدفوع

این علائم پس از دفع مدفوع به صورت موقت از بین می روند. پزشکان جهت رهایی از موارد ذکر شده در بالا تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی را به همراه مصرف برخی دارو ها پیشنهاد می دهند.

6- آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس

آپاندیس یک اندام کوچک در سمت راست بدن است که التهاب در آن سبب بروز درد لگن می شود. دیگر علائم شامل موارد زیر هستند:

  • تب
  • بی اشتهایی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تورم در ناحیه پایینی شکم

در صورتی که درد شدید در ناحیه پایینی شکم با هر کدام از علائم بالا همراه باشد باید فورا به دنبال مراقبت پزشکی بود. در این موارد امکان دارد به جراحی نیاز باشد.

7- سنگ های ادراری

سنگ های ادراری از نمک ها یا مواد معدنی همچون کلسیم در ادرار تشکیل شده و بدن در دفع آن ها با مشکل مواجه می شود. این مواد معدنی می توانند به یکدیگر چسبیده و تشکیل کریستال دهند. این سنگ ها تنها هنگامی که بدن سعی در دفع آن ها دارد سبب بروز علائمی همچون درد در لگن یا ناحیه پایینی شکم می شود. دیگر تغییرات شامل مشکل در دفع ادرار یا وجود خون در آن می شوند.

پزشکان می توانند جهت کمک به دفع سنگ ها دارو های مسکن و تجزیه کننده سنگ ها را تجویز کنند. گاهی اوقات، سنگ ها به قدری بزرگ هستند که برای درمان آن ها به جراحی نیاز است.

8- سیستیت

سیستیت به التهاب مثانه گفته می شود که معمولا ناشی از عفونت است. این بیماری سبب بروز درد در لگن و درد بالای ناحیه تناسلی مردان، به همراه علائم زیر می شود:

  • مشکل در دفع ادرار
  • ضعف جریان ادرار
  • تکرر ادرار
  • احساس سوزش در دفع ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • تغییر در ظاهر و بوی ادرار

پزشک جهت درمان عفونت مثانه معمولا یک دوره مصرف آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز می کند.

 

سیستیت یکی از دلایل درد بالای ناحیه تناسلی مردان

9- تنگی میزراه

تنگی میزراه هنگامی بروز می دهد که میزراه مسدود یا تنگ شده و جریان ادرار به سختی خارج می شود. در این وضعیت، علاوه بر درد علائم دیگری همچون موارد زیر بروز می دهند:

درمان معمولا شامل فرایند جراحی می شود.

10- بزرگی خوش خیم پروستات (BPH)

بزرگی یا هایپر پلازی خوش خیم پروستات هنگامی بروز می دهد که این غده به دلیل عواملی غیر از سرطان بزرگ شود. پروستات همگام با بزرگ شدن بر میزراه فشار وارد کرده، دفع ادرار را با مشکل مواجه ساخته و سبب درد لگن می شود. در نهایت، عضلات مثانه می توانند در اثر کشیدگی و انقباض ضعیف شده و علائم بیمار بدتر شود.

بنا بر تحقیقات، شیوع بزرگی خوش خیم پروستات همگام با افزایش سن بیشتر شده و تقریبا 50 درصد مردان بالا تر از 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. درمان شامل تغییر در سبک زندگی، مصرف دارو و جراحی خواهد بود.

پروستات خوش خیم را چگونه درمان کنیم؟

زمان مراجعه به متخصص اورولوژی

در حالی که اغلب اوقات درد بالای ناحیه تناسلی مردان رایج است، در صورت عدم اطمینان از علت باید به پزشک مراجعه شود. حتی در صورتی که عامل درد مشخص باشد بروز هر گونه تغییر همچون افزایش شدت بیانگر نیاز به معاینه پزشکی است.

تشخیص درد بالای ناحیه تناسلی مردان

پزشک با استفاده از آزمایش های مختلف همچون موارد زیر عامل درد را تشخیص می دهد:

معاینه فیزیکی

در این معاینه لگن و شکم از نظر هر گونه تورم و حساسیت به لمس بررسی می شوند.

آزمایش های خون

آزمایش های خون امکان بررسی علائم عفونت یا عملکرد کلیوی نامناسب را برای پزشکان فراهم می کنند.

نمونه ادرار

در صورتی که پزشک به مشکلی در مجاری ادراری مشکوک باشد، انجام آزمایش نمونه ادرار را درخواست می دهد.

آزمایش های تصویر برداری

این آزمایش ها تصاویری دقیق از اندام ها و بافت های بدن ایجاد می کنند. سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی از دسته چنین آزمایش هایی هستند.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر حسین جمعه ۳ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 85 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۴۴ سال دارم سونوگرافی ۳ ماه پیش من حجم پروستات ۲۰ سی سی بود و سونو الان ۲۹ سی سی هستش دردی دردی از ناف تا آلت تناسلی بعضی مواقع دارم و دردی در بیضه راست یا چپ و در هنگامی که به مدت طولانی سوار ماشین میشم یا نشسته ام درد درد در پرینه و مقعد دارم ازمایش ادرار بدون عفونت میباشد و در سونو در دو طرف فتق خفیف ۶ میلیمتر مشاهده شده تست لطفا بفرمایید درد مال چیه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام درد از پروستات مي باشد روزي يك عدد قرص ألفن xl  صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود 

  • تصویر کاربر میثم سه شنبه ۲۴ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 114 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر در قسمت چپ دستگاه تناسلی قسمت ختنه گاه برآمدگی گوشتی توده مانند از حدود ۹ سال پیش وجود داره آیا خطرناک؟ چی ممکنه باشه؟ ممکنه سرطانی باشه؟ لطفاً راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۴ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام خطرناك و سرطاني نيست با عمل خارج شود و براي تشخيس به أزمايشگاه داده شود 

  • تصویر کاربر نامور دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 438 مشاهده پرسش
    درد مجاری ادار وقتی نزدیکی می کنم آلت تناسلی ام درد داره و زود ارجاع میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم ده روز نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl  صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر بابک دوشنبه ۲ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 98 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر
    من سمت راست پایین کمرم درد شدید گرفت ۳ روز دیکلوفناک مصرف کردم الان دردش خیلی کمتر شده ولی موقع دراز کشیدن پایین شکمم هم درد میکنهبیشتر سمت راست حتی وقتی دراز کشیدم و پایین شکمم رو فشار میدم درد میکنه بالای ران داخل پام هم درد خفیفی دارم در ضمن ۱۰ ماه پیش هم همینطور شدم دکتر التهاب پروستات تشخیص داد ادرار هم گاهی به سختی انجام میشه ممنونم از پاسخگوییتون .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر مجید دوشنبه ۲ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 112 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    ناحیه سمت چپ بیضه انتهای ران بعضی وقتا درد داره ، همیشگی نیست ولی چند سالی میشه این دردو پاره وقت دارم ، ممکن 2-3ماه اثری ازش نباشه ، بعدا چند روزی پیداش بشه
    1. تصویر کاربر مجید جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      میشه 2_ 3سانت بالای بیضه و متمایل ب سمت چپ
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با سلام شما مبتلا به التهاب مزمن پروستات هستيد روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد و روزي يك عدد قرص ألفن xl  صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود

    3. تصویر کاربر مجید شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      مچکرم دکتر
      تا کی ادامه بدم؟اینا میشه درمان قطعی
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با سلام درمان قطعي است

    5. تصویر کاربر مجید شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      خیلی ممنونم که وقت گذاشتین
    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      تشكر

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 455 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر،ببخشید دکتر بنده ۱۷ سال سن دارم،سوزش ادرار دارم و چند قطره ای انتهای ادرارم میمونه،(آب گرم میریزم چند قطره اخر دفع میشه)انتهای آلتم در بالا بیضه ها درد کمی دارم طوری که راه میروم احساسش میکنم،ضخامت مثانه هم دارم.آیا باید سریعا به دکتر مراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با سلام اگر خوب نشديد به اورولوژ مراجعه كنيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد و هر ١٢ ساعت يك قرص بكلوفن ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر طاهر شنبه ۳ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام من ۴۵ سالمه چهار روز است سر آلتم پشت سوراخ ادرار درد دارد موقع تماس با لباس درد دارد ومشکل ادرار وسوزش هم ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۳ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ألفن  xl  صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر کاپور سه شنبه ۲۳ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 111 مشاهده پرسش
    با سلام . چند ماهی هست که بعد از هر تحریک جنسی، در بیضه ها، آلت و سمت راست بالای آلت تناسلی درد شدیدی حس می کنم و تا چند روز ماندگار میشه . بعد از چند روز درد ساکت میشه تا تحریک جنسی بعدی. البته درد ماندگار نیست و دوره ای به سراغم میاد ولی بسیار آزار دهنده است.
    البته من رابطه جنسی زیادی ندارم ولی احتیاج زیادی به آن احساس میکنم . و بعد از یک دوره احساس نیاز شدید جنسی بدون مقاربت و بدون ارضاع به این روز افتادم. لطفا راهنمایی کنید که برای درمان این درد چه باید کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۳ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه دو هفته در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر mr.m شنبه ۲۰ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    سلام ،جناب دکتر من چند روزی احساس خارش و درد کم در ناحیه تناسلی محل خروج ادرار دارم ،میخواستم خواهش کنم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۰ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص سيتريزين يك ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر مجید دوشنبه ۱۵ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    با سلام
    34 ساله
    حدود یک ماه است درد حوالی مثانه و الت تناسلی دارم به همراه تکرر ادرار بدون سوزش بعداز تخلیه مثانه درد شروع و احساس ادرار دارم
    گاهی این علائم رفع ولی دوباره برمیگرده
    دکتر تشخیص التهاب پروستات داده با مصرف تاوانکس و سلکسیب
    نظر محترم شما چیست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      با سلام سونوگرافي طبيعي بود التهاب پروستات مي باشد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه دو هفته در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

    2. تصویر کاربر مجید دوشنبه ۱۵ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      یعنی الان مصرف سلکسیب و تاوانکس قطع کنم؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      با سلام خير ادامه دهيد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر