انواع روش های درمان سرطان پروستات

غده ی پروستات زیر مثانه قرار دارد و مجرای خلفی را در بر می­ گیرد. پروستات ماده­ ای را ترشح می­ کند که باعث حرکت اسپرم می ­شود. در این مقاله به بررسی انواع روش های درمان سرطان پروستات می پردازیم.

سرطان پروستات بر خلاف بسیاری از سرطان­ ها از سرعت کمی برخوردار است. اگر سرطان پروستات به کندی رشد کند و محدود به پروستات باشد، ممکن است نیازی به درمان نباشد و برعکس در مواردی که سرعت رشد آن سریع باشد، نیاز به درمان الزامی می باشد و باید هر چه سریعتر انجام شود. در این حالت درمان سرطان پروستات با جراحی باز انجام می شود که نتیجه ی آن معمولا بسیار موفقیت آمیز است.

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات در مراحل اولیه معمولاً بدون علامت می ­باشد، ولی اگر سرعت رشد و پیشرفت سریع باشد، علائم ذیل را به وجود می­ آورد:

✅ اشکال در دفع ادرار مثل سوزش و تکرر ادرار

✅ کاهش فشار و باریک شدن ادرار

خون در منی

✅ احساس ناراحتی در لگن

✅ درد استخوان

✅ اختلال جنسی به صورت اختلال نعوظ

آزمایش PSA

تشخیص سرطان پروستات با انجام آزمایش PSA مقدور می ­باشد. مردان بالای 50 سال، بطور سالیانه، باید این آزمایش را برای تشخیص سرطان انجام دهند. مردانی که سابقه سرطان در فامیل درجه یک خود داشته­ اند، باید بعد از 40 سالگی، سالیانه آزمایش فوق را انجام دهند.

25 سال قبل که PSA کشف نشده بود، مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات 1 نفر از 3 نفر بود. ولی امروزه با انجام آزمایش PSA و تشخیص زودرس و اولیه سرطان پروستات، مرگ و میر ناشی از سرطان 1 نفر در 100 نفر می ­باشد.

سرطان پروستات بیماری شایع، در بین مردان است و دومین علت مرگ و میر در آمریکا می­ باشد.  شانس ابتلاء به سرطان پروستات در دوره زندگی، 1 نفر در 6 نفر می ­باشد. با انجام آزمایش PSA، 50 درصد سرطان­ های پروستات در مراحل اولیه و زودرس تشخص داده می ­شوند.

زمانی که می گویند سرطان پروستات متاستاز کرده، بدین معنی است کهسرطان از پروستات خارج شده و ارگان­های دیگر را درگیر کرده است.

اگر PSA بالا باشد، لزوما بدین معنی نیست که فرد با سرطان پروستات دست و پنچه نرم می کند. موارد زیر می تواند مقدار PSA را تحت تاثیر خود قرار دهند و موجب بالا و پایین رفتن سطح آن در خون شوند.

❇ احتباس ادراری

❇ بعد از عمل جنسی

❇ بعد از معاینه انگشتی پروستات از راه مقعد و ماساژ پروستات

❇ بعد از انجام سونوگرافی پروستات از راه مقعد

❇ در عفونت حاد پروستات

❇ بعد از نمونه برداری از پروستات

در آمریکا مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات، بیشتر از مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی گزارش شده است. مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات تا سال 2020 دو برابر خواهد شد. سرطان پروستات 1% تمام مرگ و میرها را تشکیل می ­دهد.

چاقی

عوامل مساعد کننده ابتلا به سرطان

سرطان پروستات زمانی اتفاق می­ افتد که، سلول­ های سالم پروستات، غیر طبیعی می­ شوند و دچار رشد غیر قابل کنترل می شوند و سلول­ ها به علت اختلال در ژن رشد پیدا می­ کنند.

# چاقی

افراد چاق بیشتر از افراد لاغر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. اگر سرطان پروستات در افراد چاق تشخیص داده شود، معمولاً بسیار بدخیم است و درمان سرطان پروستات در آنها بسیار سخت است.

# سن

با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد. سرطان پروستات معمولا بعد از سن 40 سالگی دیده می شود.

# نژاد

گرچه نقش نژاد در بروز سرطان هنوز ثابت نشده است، ولیسیاه ­پوستان بیشتر در معرض سرطان هستند و سرطان ­های آن­ها خیلی بدخیم می­ باشد.

# سابقه فامیلی

افرادی که سابقه سرطان پروستات و یا سینه در فامیل درجه یک خود (پدر،برادر و مادر و…) دارند، نسبت به سایرین 5 برابر بیشتر، شانس ابتلاء به سرطان پروستات دارند.

سرطان پروستات

پیشگیری از سرطان پروستات

✔ داشتن رژیم غذایی سالم

از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید و بیشتر از سبزیجات و میوه­ جات مصرف کنید.

✔ فعالیت ورزشی

ورزش سلامتی بدن را تأمین می­ کند و وزن و حالت خلق و خو را بهبود می­ بخشد. افرادی که ورزش نمی ­کنند PSA بالاتری نسبت به افرادی که ورزش می کنند، دارند. ورزش شانس ابتلا به سرطان را کاهش می ­دهد.

✔ وزن

باید با ورزش و گرفتن رژیم غذایی آن را به حد نرمال رساند.

✔ داروها

بعضی از داروها که برای کوچک شدن پروستات استفاده می­ شوند، شانس ابتلا به سرطان را بالا می­ برند، مثل داروی فین استراید

درمان سرطان پروستات بدخیم

انتخاب درمان سرطان پروستات به چند عامل بستگی دارد، که شامل:

☑ سن

☑ سرطان از پروستات خارج شده یا نشده

☑ شدت و بدخیمی سرطان

☑ چگونگی تحمل عوارض بعد از عمل، توسط بیمار

عمل جراحی پروستات

انواع درمان ­های سرطان پروستات

# درمان سرطان پروستات با جراحی رادیکال پروستاتکتومی عمل باز

سال های زیادی است که از این روش برای درمان مردانی که، سرطان پروستات در آنها محدود به پروستات است، مورد استفاده قرار می گیرد. طول عمر در این نوع عمل جراحی 95 درصد است و با اشعه درمانی طول عمر 85 درصد می باشد. به عقیده اینجانب، عمل رادیکال پروستاتکتومی باز بهترین نوع عمل در دنیا می­ باشد.

# درمان سرطان پروستات با جراحی رادیکال پروستاتکتومی با روش لاپاراسکوپی

درمان با اشعه که به دو صورت انجام می شود. 1- اشعه درمانی از طریق پوست و تاباندن اشعه به پروستات 2- گذاشتن مواد رادیواکتیو در پروستات که براکی تراپی نامیده می ­شود.

# درمان سرطان پروستات با هورمون تراپی

هورمون تراپی برای بیمارانی انجام می­ شود که سرطان از پروستات خارج شده باشد.

# درمان سرطان پروستات با شیمی درمانی

شیمی درمانی برای بیمارانی انجام می­ شود که سرطان از پروستات خارج شده باشد.

عوارض بعد از عمل

❎ بی اختیاری ادرار

❎ اختلال نعوظ

اگر عمل جراحی توسط جراح ورزیده و با تجربه انجام گیرد، هیچ­ کدام از عوارض فوق دیده نمی­ شوند.

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    دارای پروستات بزرگ هستم وشبها چند نوبت برای دفع ادرار بیدارمی شوم وهر با ر بامشگل چند قطره دفع میشود و در مرتبه اولیه باسوزش همراه می باشد ولی در دفعات بعد شوزش ندارم تا شب دیگر و تکرار همین مشکلات سوالم این است از جنابعالی بنده سرطان پروستات دارم یا بزرگی پروستات ودوم اینکه باید عمل کنم یا بادرمان دارو مشگلم برطرف میشود وطول درمان چه مدت است وخوردن دمنوشها مثل گزنه وخوردن گوجه فرنگی وورزش آیا تاثیر گذار است با تشکر نیازمند راهنمایی جنابعالی هستم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام سن خود را ذكر نكرد ايد براي تشخيص سرطان پروستات بايد آزمايش psa بدهيد وبراي درمان علاييم فعلي شبي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد وچند روز بعد نتيجه را اعلان كنيد .
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۲۰ سالمه با چن نفر رابطه داشتم و دچار عفونت پروستاتیت شدم ک با تب و لرز شدید و تکرار ادرار . درد شدیدبین بیضه و معقد شدم . ترشحم داشتم ولی با درمان دارویی ترشحاتم قط شده ولی بد از دفع مدفوع احساس فشار در پروستات میکنم انگار یجا زخمی شده و با انگشت فشار میدی اینجور احساسی دارم بنظر شما چیکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      در آب گرم بنشينيد واز قرص تاوانكس روزي يك عدد دو هفته .
  • تصویر کاربر محمدبهزادیفرد پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    باعرض سلام پروستات باحجم97ccوpsa2/4وسنم 64سال ایاباداروقابل درمان است پروستات ممنون ازجنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام اگر علايمي نداريد دارو نيازي نيست .
  • تصویر کاربر شاهین دوشنبه ۱۵ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 355 مشاهده پرسش
    با سلام ؛حدود 3سال پیش چندروز تب ولرز شدید داشتم که کسی علتش رامتوجه نشد وعلائم کاهش پیداکردولی بعداز آن همیشه احسال تب ولرزداشتم تا اینکه اتفاقی تست psaدادم وعدد8.5دیده شدوبعد3دوره انتی بیونیک داده شد که علائم کمتر شد وبعد نمونه برداری شد که جواب ادینو کارسینوما بود والبته به این جواب اکتفا نکردم ودرپاتولوژی دیگری بلوک مجدد ازهمان نمونه انجام شد وجواب هایپرپلازی بود .البته دکترها نظر به عمل دارند ولی من باهمه خطراتی که گوشزد کرده اند هنوز عمل نکرده ام والبته چند دوره فیناستراید وتامسولوسین طبق نظر یکی از اقایان دکتر مصرف کرده ام که psaرابه عدد3 نزول داده است والبته اکنون بعد از حدود 3ماه که دارو مصرف نکرده ام این عدد به 5.7 ارتقاء پیدا کرده البته با کیت ازمایشگاهی5.3-0.2 ونسبت psaازاد به psa عدد0.22 میباشد.لطفا نظر خود را بفرمایید.. با تشکر واحترام افشار
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      صف فيناسترايد psa را پايين مى اورد و ضمنا الان psa شما در حد نرمال است ولى free psa را گزارش نكرده ايد و توصيه اين است به مدت دو هفته روزى دو بار در اب گرم بشينيد و روزى يك عدد شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلى استفاده كنيد و بعد از دو هفته psa total و freeرا انجام و گزارش كنيد و ساير داروها را قطع كنيد
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۰ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من چند سالی می شود که خود ارضای می کردم و تکرار. ادرار. داشتم و به دکتر مراجعه کردم ود. کتر چند. تا ازمایش از من گرفت ازمایش خون تست تخلیه مثانه ویگ ازماش دگه که با انگش فرو کردن تو سوراخ با سن البته بیخشید که این طوری گفتم ودکتر گفت که مشکلی نداری اما من شب ها نمی تونم به خوابم به خاطر تکرار ادرار ووقتی هم که ادرار می کنم کمی میاد و قته میشه و بهداز. چند دقیقه دوباره احساس ادار می کنم اما در روز ها وقتی مشغول کاری هستم دست شوی نمیرم زباد تو رو. خدا کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۰ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام التهاب مزمن پروستات داريد دستورات زير را انجام دهيد
      روزي دو بار به مدت پانزده دقيقه در اب گرم بنشينيد
      كپسول امنيك هر شب موقع خواب يك عدد به مدت يك ماه
      شياف ايندومتاسين صد ميلي گرم روزي يك عدد
      سيستوسكپي كه ديدم مجرا و مثانه و پروستات مي باشد مراجعه كنيد به مطب كه انجام شود
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۰ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 409 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام جناب اقای دکتر قوامی
    من قبلا در ارتبط با پروستاتیت احتقانی با شما صحبت داشتم. که لیست دارویی زیر را پیشنهاد دادید:

    درمان پروستاتیت احتقانی مزمن ۱-مصرف انتی بیوتیک ciprofloxacin هر ۱۲ ساعت یک عدد به مدت ۴ هفته ۲-انجام عمل جنسی ۳-نشستن در اب گرم روزی ۳ بار هر بار ۱۵ دقیقه ۴-کپسول omnicیک عدد موقع خواب ۵-شیاف ایندومتاسین ۱۰۰ میلی گرم روزی یک عدد به مدت یک هفته

    اجرای این درمان الان من را دچار افت فشار و ضعف شدید عمومی کرده عضلاتم سست و سردرد و سرگیجه شدید دارم که اصلا نمیتونم ایستاده قرار بگیرم. یه شب بیمارستان بستری بودم دکتر مربوطه گفتن که از سیپروفلاکسازین هست. مصرف این انتی بیوتیک را قطع کردم الان حالم بهبود پیدا کرده است.

    ولی مشکل اینجاست که هنوز عفونت ادراری من حل نشده است.
    اما سوال من این است که من باید چه انتی بیوتیکی جایگزین سیپروفلاکسازین بکنم؟
    و تا چه زمانی باید کپسول امنیک را مصرف کنم؟

    سپاس بابت وقتی که گذاشتین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۰ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام قرص تاوانكس ٥٠٠ميلي گرم روزي يك عدد به مدت يك هفته مصرف كنيد
  • تصویر کاربر الهام دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    با سلام،خدمت دکتر بزرگوار،پدر من یک سالی هست ،به دلیل تورم پروستات زیر نظر دکتره،ولی هنوز علائم و دردها فروکش نکرده اند،داروهای تجویز شده این دفعه فنازوپریدین،تاوانکس،استئوفلکس می باشد،هنوز جواب آزمایش جدید آماده نشده،ولی معاینه انگشتی انجام داده شده،یعنی تشخیص پروستات باکتریایی داده شده؟یا با معاینه مقعدی می توان همچین تشخیصی داد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام اگر فقط تورم است و تشخيص قطعى است نيازى به انتى بيوتيك نيست ، شياف ايندومتاسين روزى دو بار استعمال شود و اگر سن بالاى هفتاد است انتى بيوتيك سيپرو فلوكساسين ٥٠٠ ميلى هر دوازده ساعت به مدت دو هفته و روزى دو بار در اب گرم بنشيند
    2. تصویر کاربر الهام یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنونم از لطفتون،
      فردا جواب آزمایش آماده میشه،حتمأ نتیجه را بهتون اطلاع میدم،سپاسگزارم
    3. تصویر کاربر الهام یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنونم از لطفتون،
      فردا جواب آزمایش آماده میشه،حتمأ نتیجه را بهتون اطلاع میدم،سپاسگزارم
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      مرسی
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر