پروستاتیت حاد (عفونت حاد پروستات)

پروستاتیت حاد دومین عفونت میکروبی جدی غده پروستات می‌باشد. پروستاتیت حاد یک بیماری اورژانس اورولوژی از نظر تشخیص و درمان است. این بیماری باید از سایر فرم‌های پروستاتیت، نظیر پروستاتیت میکروبی مزمن و همچنین از سندرم مزمن درد لگنی که CPPS نامیده می‌شود تمایز داده شود.

هنگام عمل جنسی پروستات با انقباض مقدار زیادی در حدود 20 تا 30 درصد به ترشحات انزال، اضافه می‌کند. در حقیقت 20 تا 30 درصد حجم منی مربوط به ترشحات پروستات می‌باشد. میکروبی که باعث عفونت حاد پروستات می‌شود، شبیه میکروبی است که باعث عفونت سیستم دستگاه ادراری می‌گردد.

علائم ادراری ناشی از پروستاتیت حاد

  •  تب و لرز
  • درد لگن
  • ادرار کردن دردناک
  • خون در ادرار
  • ادرار بدبو
  • کاهش فشار ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار
  • اشکال در دفع سریع ادرار
  • تکرر ادرار
  • انزال دردناک به هنگام رابطه جنسی
  • خون در انزال
  • درد مثانه و درد در ناحیه ژنیتال، بیضه یا مقعد

هر میکروبی که باعث عفونت ادراری می‌شود می‌تواند باعث پروستاتیت حاد شود. میکروب‌های شایع در ایجاد این بیماری اشرشیاکلی و پروتئوس می‌باشند. بعضی میکروبهایی که باعث بیماری مقاربتی می‌شوند، نظیر گونوره یا کلامیدیا می‌توانند باعث پروستاتیت حاد نیز بشوند.

انواع پروستاتیت

  • پروستاتیت حاد (عفونت حاد پروستات)

پروستاتیت عفونی مزمن (عفونت ادراری عود شونده و یاعفونت مزمن پروستات)

  • پروستاتیت غیر میکروبی مزمن یا سندرم درد لگنی مزمن (درد یا ناراحتی در ناحیه لگن حداقل از سه ماه قبل همراه با علائم ادراری و اختلال جنسی)
  • سندرم درد مزمن غیر التهابی لگن (سلول‌های سفید خونی در منی یا ترشحات پروستات)
  • پروستاتیت بدون علامت التهابی (وجود التهاب در نمونه‌برداری پروستات)

عوامل ایجاد پروستاتیت حاد

سایر مواردی که باعث پروستاتیت حاد می‌شوند عبارتند از:

1- عفونت یا التهاب مجرا

2- غده‌ای که روی بیضه قرار گرفته و بیضه را به لوله

3- سنگ مثانه

4- بسته شدن گردن مثانه به علت بزرگی پروستات

5- گذاشتن سوند در مجرا یا سیستوسکوپی (دیدن مثانه)

فاکتورهایی که باعث افزایش شانس فرد به گرفتاری و یا ابتلا به عفونت ادراری، بیماری‌های مقاربتی و عفونت مجرا می شود نیز شانس فرد را به مبتلا شدن به پروستاتیت حاد بالا می‌برد.

ریسک فاکتورهای افزایش دهنده بیماری پروستاتیت حاد

1- کم خوردن مایعات

2- استفاده از سوند مجرا

3- رابطه جنسی با زنان متعدد

4- رابطه جنسی از راه‌های غیر طبیعی

5- سن بالای 50 سال

6- داشتن عفونت ادراری

7- سابقه ابتلا به پروستاتیت حاد

8- عفونت یا التهاب بیضه‌ها

9- مبتلا به HIV

10- مبتلا به Aids

11- در معرض اضطراب و استرس‌های روانی بودن

 بزرگی خوش خیم پروستات

 

تشخیص پروستاتیت حاد

تشخیص پروستاتیت حاد بر اساس گرفتن شرح و امتحان بالینی دقیق و باحوصله از بیمار توسط پزشک معالج می‌باشد. امتحان بالینی شامل معاینه پروستات می‌باشد. معاینه پروستات با انگشت از راه مقعد صورت می‌گیرد در فرد مبتلا در لمس، پروستات متورم و دردناک می‌باشد. برای  اثبات عفونت پروستات، هنگام لمس پروستات از راه مقعد (DRE) به آرامی پروستات را ماساژ داده بعد از ماساژ مقداری ترشح وارد مجرا می‌شود که از این ترشحات برای کشت به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

در بعضی مواقع ممکن است در پروستاتیت حاد، غدد لنفاوی در کشاله ران که بزرگ و در لمس دردناک هستند، ظاهر می‌شوند. سایر مواردی که پروستاتیت حاد را اثبات می‌کند، کشت خون، آزمایش کامل و کشت ادرار و کشت ترشح مجرا می‌باشند.

یکی از نکات قابل توجه و مهم که قابل ذکر بوده و پزشک باید به آن آگاهی داشته باشد این است که در سنین بالا و افراد مسن چون سیستم دفاعی ضعیفی دارند، ممکن است علائم پروستاتیت حاد، به خصوص تب و لرز، به طور قابل توجهی بالا نباشد، و در نتیجه پروستاتیت تشخیص داده نشود، لذا در این گروه سنی با کمترین شدت علائم ادراری و درجه حرارتی (تب) که زیاد بالا نباشد به وجود پروستاتیت در فرد توجه کرد.

درمان پروستاتیت حاد

درمان پروستاتیت حاد بر اساس نوع میکروب ایجاد کننده آن ، تجویز آنتی بیوتیک و ضد التهاب است. دوره درمانی پروستاتیت 4 تا 6 هفته تجویز آنتی بیوتیک می‌باشد، و اگر سابقه پروستاتیت حاد در فرد وجود داشته باشد دوره درمانی طولانی مدت‌تر خواهد بود.

برای کاهش یا از بین بردن علائم می‌توان از یک دسته داروها که آلفا بلوکر نامیده می‌شوند، می‌توان برای بیمار تجویز کرد. از بهترین دارو از این گروه، داروی تامسولوزین است، که اثربخشی آن قابل توجه است.

روش درمان، بستری در بیمارستان حداقل به مدت 5 روز می‌باشد و استفاده از آنتی بیوتیک به داخل رگ می‌باشد. پس از ترخیص داروی خوراکی به مدت 4 تا 6 هفته ادامه باید داده شود و بیمار باید به چند نکته درمانی توجه کند.

مراقبت بعد از درمان التهاب پروستات

از خوردن الکل و ادويه جات خودداری کرده و روزی دو بار هر بار به مدت 15 دقیقه در آب گرم بنشیند. همچنین از خوردن کافئین و مایعات اسیدی نیز خودداری نماید و از نشستن روی دوچرخه یا موتور خودداری فرماييد.

معمولا پروستاتیت حاد با درمان آنتی بیوتیک بهبود می‌یابد و بیمار به زندگی روزانه خود برمی‌گردد. گاهی ممکن است بیماری عود کند و یا به طرف مزمن (Chronic) پیش رود که راهکارهای درمانی و توصیه‌ای خاص را دارد.

به هر حال باید توجه کرد که 5 درصد این بیماری به طرف مزمن می‌رود. این بیماری بعد از هیپرپلازی و سرطان پروستات شایع‌ترین تشخیص بیماری اورولوژی می‌باشد و بیشتر در افراد بالای 50 سال دیده می‌شود.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من مشکل سوزش ادرارو قطره قطره اومدن ادرار و درد مقعد داشتم و دکتر تشخیص التهاب پروستات حاد دادند و قرص پرازوسین و پروتراال ۰.۴ تجویز کردند مشکل قطره قطره امدن ادرار و سوزش برطرف شد ولی درد مقعد همچنان وجود دارد و همچنین رنگ ادرارم کم رنگ شده و بد بو شده است (ازمایش ادرار و کشت ادرارم دادم هیچ مشکلی نبوده است)
    برای درد مقعد و کاهش التهاب پروستات و همچین برای بو بد ادرار چه قرصی پیشنها میدین
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر جعفری شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیراقای دکتر بنده مدتی بود درد در ناحیه کلیه ها داشتم و درد رو بعد درپاکستان و بیضه ها داشتم و سوزش ادرار و دفع کامل ادرار به خوبی صورت نمی‌گرفت با مراجعه به دکتر متوجه شدم که التهاب پروستات و کلیه سمت چپ دارم قرص سیپروفکت،قرص فنازومکس ودی سیکلومین وپروستیکا مصرف میکنم دوروزه دچار تب لرز شدید شده ام و رانندگی برایم سخت است لطفا منو راهنمایی بفرمایید که از چیست و آیا راه درمانی هست؟؟؟ اندازه پروستات ۳۵ هست و بنده ۳۶ساله هستم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام عفونت پروستات است روزي يك عدد قرص تاوانكس ٧٥٠ ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر سیامک دوشنبه ۱۱ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 98 مشاهده پرسش
    باسلام بنده ۱۰سال پیش سندروم درد لگن مزمن گرفتم.شاید آنتی بیوتیک مصرف کرده باشم اونموقع با مراجعه به پزشکولی خاطرم نیست.درد یا مشکلی در ادرار ندارم.اما زمانی که منقبض میکنم عضلات کف لگن و ترشحات پروستات و حس میکنم یا موقع مدفوع ترشحات پروستات خارج میشه .و تعداد انزال شبانه من خیلی با شروع این بیماری زیاد شده
    راه حلی برای درمان وجود داره.؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد ،، ادرار خود را زود تخليه كنيد

  • تصویر کاربر داود شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.
    من ۳۰ ساله هستم و در اردیبهشت به خاطر تکرر ادرار و کم بودن حجم ادرارم به دکتر مراجعه کزدم و بعد از سونوگرافی و آزمایش خون گفتن که التهاب پروستات دارم.
    داروهایی که سری اول تجویز کردن، مترونیدازول و تامسولوسیون بود که کمی بهترم کرد و مجددا مشکلم برگشت.
    در مراجعه بعدی داروهام بیشتر شد و علاوه بر اون دو مورد، تاوانکس و آزیترومایسین هم اضافه شد. مشکلم بر طرف نشد و دوباره مراجعه کردم.
    الان یک هفته اس که لتانکس، مترونیدازول،‌ یه داروی دیگه که الان جلوی دستم نیست (کپسول که دونه های نارنجی رنگ داخلشه) و تامسولوسیون دارم مصرف میکنم ولی هیچ تغییری در وضعیتم نمی بینم. شب ها چندین بار باید برم دستشویی، مجرای ادرارم میسوزه، حس خوبی کلا ندارم. زندگیم در این چند ماه واقعا سخت گذشته و اصلا حال روحی خوبی ندارم. نمی تونم ورزش یا کوه یا پیک نیک برم چون همه اش نیاز دارم برم دستشویی. چقدر این روند درمان طول میکشه؟ آیا این درمان درست هست؟ اگر پروستاتم رو بردارن حل نمیشه؟
    متاهل هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام اضطراب و استرس نداشته باشيد كپسول تامسولوزين را فقط ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد نيازي به عمل پروستات نيست

    2. تصویر کاربر داود شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      خیلی ممنون از پاسختون.
      اسم شیاف رو فقط ننوشتید.
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    درود ،مدتيست ترشح لكه هاي زرد رنگ روي لباس زير روزانه وجود دارد وكلا كمي ترشح از سر آلت درحالت عادي مشخص هست .لطقا راهنمايي بفرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم ده روز نشسته شود و هر ١٢ ساعت يك عدد كپسول داكسي سيكلين ١٠٠ ميلي گرم ٥ روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر ایرج سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    باسبام و عرض ادب بنده 62 ساله مددت5سال مجردم ورشکسته مطلق و مددت 4 ساله کم فشاری ادار و سوزش در دفع و تکرر در طول شبانه روز دارم 3 ساله سرخود شبها فزص پرترال0/4 دارم مصرف میکنم ضمنا کمردرد بدی دارم مرتب و حدودا 4 ماه هم هست که غده لنفی سمت راست گردنم خیلی بزگ شده و بدلیل وضع خیلی بد مالی قادر به ازمایشات و ام ار ای و غیره ندارم..بزرگوار اخرم چه میشود..از دور دستبوسم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      پروترال را قطع كنيد و از كپسول امنيك روزي يك عدد ميل كنيد و يكي از غدد لنفاوي گردن را جهت أزمايش توسط جراح عمومي خارج شود

  • تصویر کاربر میران دوشنبه ۲۳ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 380 مشاهده پرسش
    پروستات به حجم47cc واکویپارنشیمی هتروژن وحاوی یک ناحیه ی کیستیک15م.م در قسمت مرکزی آن رویت می شود
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۳ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      اگر مشكل ادراري نداريد اندازه پروستات اهميتي ندارد

  • تصویر کاربر مسعودترکمن دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید
    من دوسال پیش کمرم گرفت ازناحیه عضلات
    ازاون وقت سوزش ادرار گرفتم وهمه مراحل درمان راهم ادامه دادم ولی هیچ تعقیری نکردم حالم مدام بعد میشود یه حالت عجیبی دارم درد درناحیه کمر دارم همه ازمایشهارو دادم ولی چیزی معلوم نیس دیسک کمر هم ندارم چند روزی یک بارفشارم پایین میاید لطفا کمک کنید عیبم را پیدا کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ايندومتاسين ١٠٠ ده روز استعمال كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر حسن دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 535 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر قوامی عزیز
    پدر بنده 68 سال سن دارد، حجم پروستات ایشان طبق سونوگرافی 65 سی سی است و مقدار PSA هم 1.5هست. که قبلا آزمایش ها رو فرستادم و فرمودین عمل لازم نیست. مصرق کپسول امنیک برای همیشه به ایشان تجویز شده. سوال اول اینکه ایا واقعا تا آخر عمر باید مصرف شود؟؟ و این که متاسفانه مصرف این کپسول باعث ایجاد یبوست شدید در ایشان می شود. آیا جایگزینی یا درمانی وجود داره؟؟ چون این مورد باعث بی اشتهایی شدید و کاهش وزن شده. در ضمن مصرف داروهای مسهل هم برای مدت طولانی توصیه نمیشه. ممنون میشم پاسخ بدین.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      امنيك قطع شود روزي يك عدد قرص ترازوسين ٢ ميلي گرم ميل كنند يك ماه

  • تصویر کاربر محمود دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر بزرگوار.از اینکه لطف می کنید و جوابگوی بیماران هستید خیلی از جنابعالی سپاسگزارم.پدرمن ۸۰ سال سن دارد در تاریخ ۵ دیماه دچار احتباس ادراری شد و مجبورشدیم به ایشون سوند بزنیم.بعد از کشیدن سوند یکروزه متاسفانه باز هم احتباس ادراری ادامه پیدا کرد و روزبعدیعنی ششم دی ماه با نظر دکتر سوند۱۴ روزه زدیم ودر طول این مدت روزی ۲ تا کپسول تامسور و ۲ تا فیناندپنج میلی و یک روز در میان کپسول گیاهی پروستات فید نیو و روزی یک کپسول تاوانکس مصرف کرد.بعد از کشیدن سوند ۱۴ روزه ضمن مصرف داروهای فوق با همان دستور تا ۳ روز به طور طبیعی ادرار می کرد ولی متاسفانه روز چهارم دوباره دچار احتباس ادراری شد و دوباره سوند زدیم و همان داروها را مصرف می کند تایک هفته دیگه که دکتر گفت ببینیم چه اتفاقی می افته لازم به توضیح که نتیجه سونوگرافی که همان روز اول گرفتیم ابعاد پروستات را ۶۳ در ۵۸ میلی متر و به حجم ۱۱۰ سانتی متر مکعب بود.به نظر جنابعالی درمان دارویی برای پدرم موثر است یا باید عمل جراحی انجام دهد؟خیلی از شما سپاسگزارم.انشاالله همیشه سلامت و پایدار باشید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد عمل كنند

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر