اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات

دو عارضه شایع که بعد از عمل پروستات در مردان بروز می کند، بی اختیاری ادرار و اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات است که این بسیاری از مردان مبتلا به سرطان را از درمان می ترساند.

پروستات چیست؟

ترس از دست دادن بیضه و مرگ حاصل از روش های درمانی سرطان پروستات بسیاری از مردان را از درمان و عمل جراحی باز می دارد. طبق مطالعات انجام شده توسط انجمن دستگاه ادراری و تناسلی آمریکا در سال 2000 میلادی بر روی 1000 مرد انجام شد.  75% از مردان که بالای 50 سال بودند احساس می­ کردند ترس از عوارض جانبی درمان، آنها را از انجام آزمایشات باز می­ دارد و 20% از آنها که آزمایشات سالیانه انجام نمی­دادند، ابراز می ­داشتند که امتناع آنها حاصل ترس از عوارض جانبی درمان یا مطلع شدن از ابتلاء ایشان به سرطان بوده است.

سرطان پروستات، در کاهش عملکرد هورمونی–جنسی، نعوظ مردان، تأثیرگذار است. بالغ بر 50 درصد مردانی که سرطان پروستات در آنها تشخیص داده شده است در معرض ریسک اختلال نعوظ، هیپوگونادیسم(کم کاری بیضه)، یا هردو مورد فوق قرار دارند.

سرطان پروستات

به نظر می رسد علت کاهش ناگهانی عملکرد جنسی و نعوظ های شبانه، نتیجه نروپراکسی (التهاب عصب) حین جراحی باشد. پس از برداشتن پروستات، در مقیاس وسیعی، هنوز اعتقاد اندکی در خصوص صدمات شریانی وجود دارد.

اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات به کندی بهبوبد می یابد و بین 18 تا 24 ماه به طول می­ انجامد که همزمان با برطرف شدن تدریجی نروپراکسی (دست کاری عصب) می­ باشد.

هنگامی که نروپراکسی تدریجاً برطرف می ­شود طبق انتظار، آلت به قرص سیلدنافیل(ویاگرا) پاسخ می­دهد، زیرا که مکانیسم مهارکننده ­های سیلدنافیل و فسفودی استراز -5 متکی به تولید اکسیدنیتریک(گشاد کننده شریان) از انتهای عصب می­ باشد. موفقیت در استفاده از قرص سیلدنافیل در 6 ماه اول بسیار کند پیش­بینی می­ شود.

 درک بیمار از تشخیص

بیمارانی که سرطان پروستات در آنها تشخیص داده می­ شود، دچار اختلالات روحی – روانی می­ شوند. تشخیص سرطان همراه با بروز افسردگی، فحاشی به خود، اختلال جنسی و انزوای اجتماعی می­ باشد. درک بیمار از آنچه که مورد بحث قرار می ­گیرد اغلب با درک پزشک متفاوت است.

اندکی جای تعجب دارد که یک بیمار و همراه او قادر به درک این موضوع نباشند که جداسازی عصب (Nerve Sparing) لزوماً به معنی حفظ توانایی جنسی نمی­ باشد. یا اینکه حتی در صورت توانایی پس از جراحی، این وضع با وضعیت قبل از جراحی وی قابل مقایسه نیست و بیمار ممکن است نیازمند به وسایل کمکی برای نعوظ باشد. پس از ترک مطب، بیماران، یا همراهان آنها به مقالات غیر معتبر در اینترنت رجوع می کنند. بیماران، غرق در اطلاعات درست و نادرست می­ گردند و متأسفانه بسیاری از سایت­ها چیزی به جز سایت­های تجاری نیستند.

جراحی رادیکال پروستات (RP)

درمان سرطان پروستات به طور ثابت باعث تغییرات در عملکرد نعوظ می­ شود. میزان اضطراب بیمار به سطح عملکرد و کارایی وی قبل از درمان، میزان اختلال جنسی و همسر وی بستگی دارد. با فرض بر اینکه بیمار چند انتخاب برای درمان دارد، انتخاب ­های وی درخصوص درمان، جراحی رادیکال پروستات، پرتودرمانی خارجی یا داخل بافتی با درمان هورمونی تکمیلی یا بدون آن و جراحی کرایو می­ باشد.

فواید و عوارض عمل پروستات

مزایای جراحی رادیکال شامل درمان قطعی بیمار، در صورتی که تومور محدود به غده پروستات باشد. مضرات آن این است که چنین جراحی گرچه قطعی است، اما مرگ و میر کمتر از 3%، بیماری ناتوانی جنسی (کمتر از 50%)، اختلال در انزال (100%)، اختلال در ارگاسم (50%)، بی اختیاری ادرار (بین 5 تا 30%)، آمبولی ریوی کمتر از (1%)، آسیب­های روده کمتر از (1%)، تنگی مجرای ادراری (کمتر از 5%) و تزریق خون (20%) به همراه دارد.

اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات بلافاصله پس از جراحی شروع شده و در واقع همه مردان با اختلال نعوظ مواجه می­ شوند. به تدریج نعوظ­ های شبانه، صبحگاهی و سایکوژنیک ظاهر می­ گردد. گرچه در بعضی موارد برخی از افراد، نعوظ با سوند فولی دائم گزارش دادند. این واقعه صرفاً جزء استثنائات می ­باشد.

عمل رادیکال پروستاتکتومی به طور شایع و روز افزونی برای درمان سرطان پروستات در تمام دنیا در حال انجام است ولی تکنیک ها برای حفظ عملکرد جنسی و ادرار کردن بیمار از زمان­ های خیلی گذشته (30 سال) (از دوره Walsh که جراح کلیه بوده و اولین بار روش جراحی رادیکال پروستاتکتومی را ابداع نمود) همچنان در حال اصلاح است. به طوری که امروز یک جراحی آناتومیک به وسیله جراح با تجربه و با انتخاب بیمار مناسب برای N.S (حفظ عصب) که شامل عمل جنسی و نعوظ می ­باشد انجام می­شود.

عمل جراحی پروستات

حفظ عصب در عمل رادیکال پروستات

اگرچه تکنیک جراحی با N.S و حفظ ساختمان­ های آناتومیک نشان داده که بعد از عمل، اختیار ادرار کردن بیمار از دست نمی رود ولی در مورد باقی ماندن میل جنسی بسیار بحث وجود دارد. لذا بدین منظور پاتوفیزیولوژی(علت پاتولوژی) اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات مورد بحث و توجه قرار گرفته است.

بیماران مبتلا به سرطان پروستات در مرحله T2,T1 با PSA کمتر از 10 و گلیسون 7 یا کمتر از 7، کاندیدهای مناسبی برای جراحی رادیکال پروستاتکتومی با حفظ عصب هستند.

این بیماران قبل از عمل جراحی باید از قدرت عمل جنسی برخوردار باشند و بهتر است که به نوعی دچار اختلال جنسی نبوده و از داروهای PED-5i(مثل ویاگرا) استفاده نکنند، در غیر این صورت اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات رخ می دهد. می ­توان با استفاده از سوالات  IIEF از بیمار به ارزیابی اختلال جنسی قبل از عمل پی برد. سوالاتی که مطرح می­ شوند، شامل فونکسیون نعوظ و انزال، داشتن میل جنسی، اورگاسم و رضایت جنسی می ­باشند.

بیمارانی که تحت عمل جراحی رادیکال با N.S قرار می­گیرند، اغلب از اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات شکایت دارند، که به ضایعه Neuropraxia (دست کاری) عصب کاورنوز(آلت) مربوط است که در ضمن برداشتن پروستات حتی در دست­ های بسیار باتجربه جراحان نیز اتفاق می­ افتد. به هر حال پدیده کم خونی کورپورا بعد از عمل پروستاتکتومی و اختلال جنسی توسط بسیاری از محققین بررسی و نشان داده شده است.

بالاخره کاهش خون شریانی همراه با لیک وریدی شدید بعد از عمل پروستاتکتومی به علت ضایعه ایجاد شده توسط آپوپتوزیز منجر به کاهش حمل اکسیژن و افزایش فاکتور رشد بتا (Growth Factor Beta) می­ شود و این امر موجب ضایعه شدید بافتی شده و در نتیجه تنگی آلت حاصل شده ولی باعث تغییرات همودینامیک در آن نمی­شود، بلکه باعث کاهش طول و قطر آلت می ­گردد که معمولاً در سه ماه اول بعد از عمل اتفاق می­افتد.

ناباروری مردان

درمان اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات (رادیکال پروستاتکتومی)

برای درمان  اختلال نعوظ بعد از عمل پروستات تزریق آلپروستادیل هر چه سریع­تر بعد از عمل باید صورت گیرد و بهتر است که درمان در پایان ماه اول بعد از عمل باشد. شروع درمان باید 2 تا 3 بار تزریق در هفته باشد.

تزریق آلپروستادیل به داخل آلت بلافاصله بعد از عمل ممکن است نقش مهم روانی نیز را به همراه داشته باشد. با برگشت آهسته نعوظ ­های خود به خودی ممکن است اختلال جنسی در زوجین بهبود یابد. به دلیل ترس از قادر نبودن و یادآوری بیماری، بیمار ممکن است از انجام عمل جنسی خودداری کند.

با گذشت زمان بعد از عمل جراحی پاسخ درمانی به دارو دیده می ­شود ولی بهترین زمان 2 سال بعد از عمل جراحی است.

 

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام چه دارویی بدون عوارض بعداز جراحی پروستات استفاده شود آیا راهی از قبیل جراحی برا شلی آلت وجود ندارد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام جراحي براي ناتواني جنسي بعد از عمل جراحي پروستات وجود دارد

  • تصویر کاربر مرتضی چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 96 مشاهده پرسش
    با سلام و ادب
    بنده ۵۶ ساله هستم و حدود ۲۰ ماه قبل عمل رادیکال پرستات انجام دادم و از آن زمان مشکل نعوض دارم و از نظر روحی روانی بشدت آسیب دیدم . آیا مشکل من قابل حل است و میشود کاری انجام داد با دکترم آقای دکتر بصیری چندین بار مسئله را گفتم حتی آمپول پاپاورین تجویز کردند ولی متاسفانه چندین بار امتحان کردم نتوانستم درست تزریق کنم . با قرص یا جراحی میشود امید به بهبودی داشت
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام با أمپول پاپاورين قابل درمان هستيد اگر أمپول موثر نباشد عمل جراحي ألت مصنوعي بايد انجام شود 

  • تصویر کاربر محمدتقی شنبه ۳۰ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    استاد سلام من توده مسانه داشتم وپروستات
    در لبافی نژاد 7ماهه پیش عمل رادیکال و مسانه من را برداشتن والان از کیسه های برداشت پروستات یوروستومی استفاده میکنم ایا میشود مسانه درست کرد نغوظ م هم کار نمیکنه تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۳۰ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام مثانه درست نمي توان درست كرد يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر کیازند پنجشنبه ۲۱ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    با سلام و تحیت
    احتراما،
    ۱۸ ماه قبل تحت عمل پروستات(خوش خیم) با حجم ۱۲۰ سی سی بروش turp قرار گرفته ام.در حال حاضر باقیمانده پروستات۳۳ سی سی داشته و در نگهداری ادرار هم مشکلی ندارم.لیکن از اختلال نعوظ رنج می برم.مشکل فشار خون و دیابت نیز ندارم.البته قبل از عمل مشکل زود انزالی داشتم و بالای ۶۰ سال نیز سن دارم.
    با عنایت باینکه در حال حاضر از شهرستان امکان مراجعه به مطب فراهم نمی باشد چنانچه حل مشکل با تجویز دارویی مقدور خواهد بود نسخه فرمایید استفاده نمایم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۱ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

       

       

  • تصویر کاربر قاسم دوشنبه ۱۸ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شمادکترعزیز ومحترم،بنده چهارسال پیش عمل پروستات انجام دادم ولی دکتردرارتباط به اینکع بعدعمل قادربه رابطه جنسی نبوده هیچگونه صحبتی نکرد وبعدعمل هم هیچ داروئی برای ترمیم این امرتجویز نکرد واین ناتوانی برام اذیت کننده میباشد،جناب دکتر بنده برای اینکه بببنم بطورکلی قادربه نعوذمیتوانم باشم یانه متوسل به تحریک الت شدم واین عمل تقریبا مثبت بود،خال ازجنابعالی راهنمائی میطلبم که ایا بادارو بازگشتی به قبل دارم یانه سن فعلی ۶۲ سال ،سپاس ازراهنمائی جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك قرص تاداگرا٢٠ ميل شود  نگران نباشيد بهبودي حاصل مي شود

  • تصویر کاربر شهاب شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سه سال پیش جراحی پروستاتکومی انجام داده ام نعوذ ندارم ایا ازهرطریق امکانپذیر راهکاری وجود داردکه به حالت عادی برگردم ..باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد اگر جواب نداد بايد از أمپول پاپاورين تزريقي در ألت استفاده كنيد

  • تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۱۶ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام بنده ۳۴ ساله هستم و به علت نا باروری تحت درمان آمپول hcg قرار گرفتم که مقدار Dfiبه ۲۵ درصد رسید و بعداز آن با تشخیص دکتر و سونوگرافی حجم پروستات بنده حدود ۳۰ تا ۳۵ سی سی تخمین زده شد و با توجه به درمان های مد نظرطبق نظردکتر معالج تحت عمل جراحی turp قرار گرفتم ولی بعد از جراحی منی به کل رگولار شده وفقط با قرص تارداکیل خارج میشود آن هم با حجم کم ونتیجه اسپرموگرام هم صفر می باشد لازم به ذکر است که بنده فاقد فرزند میباشم
    1. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۱۶ دی ۰( 2 سال پیش)
      گزارش بیمارستان
    2. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۱۶ دی ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش خون
    3. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۱۶ دی ۰( 2 سال پیش)
      گزارش Dfi
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۶ دی ۰( 2 سال پیش)

      با سلام علت عدم خروج مني به علت عمل جراحي  turp  مي باشد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 540 مشاهده پرسش
    با سلام، اینجانب ۵۰ سال سن دارم و پروستاتم بزرگ میباشد درحال حاضر کپسول پروترال۰/۴ هر ۲۴ساعت یک عدد می خورم و متوجه عدم نعوذ شده ام ، ادامه بدهم مصرف کپسول را یا اگر عمل کنم بازهم دچار ناتوانی جنسی میشوم یا خیر ممنون میشم راهنمائی بفرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش)

      با سلام اگر عمل كنيد مبتلا به ناتواني جنسي مي شويد يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميلي ميل كنيد

  • تصویر کاربر Ahmad دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 323 مشاهده پرسش
    من حدود نه ماه قبل عمل رادیکال پروستات انجام دادم آیا جهت درمان نعوظ نیاز به دارو هست اگر هست چه دارویی کار ساز تر هست
    1. تصویر کاربر Ahmad شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      eb7iZ75310
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا ٢٠ ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امید جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 396 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ۲۸ سالمه ومشکل ارثی یانیوپاتی دارم.بخاطردردپاهام الان ۳سال هس متادن۲۰ مصرف میکنم والان تقریبایک سال هس اصلا حسی به سکس ندارم والتم تکون نمیخوره.اگرهم تکون بخوره زودشل میشه.هفته یباریه ۴۰میل متادن ودوتا سیندنافیل مصرف میکنم تابتونم سکس کنم اگه میشه جواب راپیام بدین چون نمیتونم پیداش کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بايد از أمپول تزريقي پاپاورين در ألت استفاده كنيد به پزشك اورولوژيست مراجعه كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر