انواع روش های درمان سرطان پروستات

غده ی پروستات زیر مثانه قرار دارد و مجرای خلفی را در بر می­ گیرد. پروستات ماده­ ای را ترشح می­ کند که باعث حرکت اسپرم می ­شود. در این مقاله به بررسی انواع روش های درمان سرطان پروستات می پردازیم.

سرطان پروستات بر خلاف بسیاری از سرطان­ ها از سرعت کمی برخوردار است. اگر سرطان پروستات به کندی رشد کند و محدود به پروستات باشد، ممکن است نیازی به درمان نباشد و برعکس در مواردی که سرعت رشد آن سریع باشد، نیاز به درمان الزامی می باشد و باید هر چه سریعتر انجام شود. در این حالت درمان سرطان پروستات با جراحی باز انجام می شود که نتیجه ی آن معمولا بسیار موفقیت آمیز است.

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات در مراحل اولیه معمولاً بدون علامت می ­باشد، ولی اگر سرعت رشد و پیشرفت سریع باشد، علائم ذیل را به وجود می­ آورد:

✅ اشکال در دفع ادرار مثل سوزش و تکرر ادرار

✅ کاهش فشار و باریک شدن ادرار

خون در منی

✅ احساس ناراحتی در لگن

✅ درد استخوان

✅ اختلال جنسی به صورت اختلال نعوظ

آزمایش PSA

تشخیص سرطان پروستات با انجام آزمایش PSA مقدور می ­باشد. مردان بالای 50 سال، بطور سالیانه، باید این آزمایش را برای تشخیص سرطان انجام دهند. مردانی که سابقه سرطان در فامیل درجه یک خود داشته­ اند، باید بعد از 40 سالگی، سالیانه آزمایش فوق را انجام دهند.

25 سال قبل که PSA کشف نشده بود، مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات 1 نفر از 3 نفر بود. ولی امروزه با انجام آزمایش PSA و تشخیص زودرس و اولیه سرطان پروستات، مرگ و میر ناشی از سرطان 1 نفر در 100 نفر می ­باشد.

سرطان پروستات بیماری شایع، در بین مردان است و دومین علت مرگ و میر در آمریکا می­ باشد.  شانس ابتلاء به سرطان پروستات در دوره زندگی، 1 نفر در 6 نفر می ­باشد. با انجام آزمایش PSA، 50 درصد سرطان­ های پروستات در مراحل اولیه و زودرس تشخص داده می ­شوند.

زمانی که می گویند سرطان پروستات متاستاز کرده، بدین معنی است کهسرطان از پروستات خارج شده و ارگان­های دیگر را درگیر کرده است.

اگر PSA بالا باشد، لزوما بدین معنی نیست که فرد با سرطان پروستات دست و پنچه نرم می کند. موارد زیر می تواند مقدار PSA را تحت تاثیر خود قرار دهند و موجب بالا و پایین رفتن سطح آن در خون شوند.

❇ احتباس ادراری

❇ بعد از عمل جنسی

❇ بعد از معاینه انگشتی پروستات از راه مقعد و ماساژ پروستات

❇ بعد از انجام سونوگرافی پروستات از راه مقعد

❇ در عفونت حاد پروستات

❇ بعد از نمونه برداری از پروستات

در آمریکا مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات، بیشتر از مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی گزارش شده است. مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات تا سال 2020 دو برابر خواهد شد. سرطان پروستات 1% تمام مرگ و میرها را تشکیل می ­دهد.

چاقی

عوامل مساعد کننده ابتلا به سرطان

سرطان پروستات زمانی اتفاق می­ افتد که، سلول­ های سالم پروستات، غیر طبیعی می­ شوند و دچار رشد غیر قابل کنترل می شوند و سلول­ ها به علت اختلال در ژن رشد پیدا می­ کنند.

# چاقی

افراد چاق بیشتر از افراد لاغر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. اگر سرطان پروستات در افراد چاق تشخیص داده شود، معمولاً بسیار بدخیم است و درمان سرطان پروستات در آنها بسیار سخت است.

# سن

با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد. سرطان پروستات معمولا بعد از سن 40 سالگی دیده می شود.

# نژاد

گرچه نقش نژاد در بروز سرطان هنوز ثابت نشده است، ولیسیاه ­پوستان بیشتر در معرض سرطان هستند و سرطان ­های آن­ها خیلی بدخیم می­ باشد.

# سابقه فامیلی

افرادی که سابقه سرطان پروستات و یا سینه در فامیل درجه یک خود (پدر،برادر و مادر و…) دارند، نسبت به سایرین 5 برابر بیشتر، شانس ابتلاء به سرطان پروستات دارند.

سرطان پروستات

پیشگیری از سرطان پروستات

✔ داشتن رژیم غذایی سالم

از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید و بیشتر از سبزیجات و میوه­ جات مصرف کنید.

✔ فعالیت ورزشی

ورزش سلامتی بدن را تأمین می­ کند و وزن و حالت خلق و خو را بهبود می­ بخشد. افرادی که ورزش نمی ­کنند PSA بالاتری نسبت به افرادی که ورزش می کنند، دارند. ورزش شانس ابتلا به سرطان را کاهش می ­دهد.

✔ وزن

باید با ورزش و گرفتن رژیم غذایی آن را به حد نرمال رساند.

✔ داروها

بعضی از داروها که برای کوچک شدن پروستات استفاده می­ شوند، شانس ابتلا به سرطان را بالا می­ برند، مثل داروی فین استراید

درمان سرطان پروستات بدخیم

انتخاب درمان سرطان پروستات به چند عامل بستگی دارد، که شامل:

☑ سن

☑ سرطان از پروستات خارج شده یا نشده

☑ شدت و بدخیمی سرطان

☑ چگونگی تحمل عوارض بعد از عمل، توسط بیمار

عمل جراحی پروستات

انواع درمان ­های سرطان پروستات

# درمان سرطان پروستات با جراحی رادیکال پروستاتکتومی عمل باز

سال های زیادی است که از این روش برای درمان مردانی که، سرطان پروستات در آنها محدود به پروستات است، مورد استفاده قرار می گیرد. طول عمر در این نوع عمل جراحی 95 درصد است و با اشعه درمانی طول عمر 85 درصد می باشد. به عقیده اینجانب، عمل رادیکال پروستاتکتومی باز بهترین نوع عمل در دنیا می­ باشد.

# درمان سرطان پروستات با جراحی رادیکال پروستاتکتومی با روش لاپاراسکوپی

درمان با اشعه که به دو صورت انجام می شود. 1- اشعه درمانی از طریق پوست و تاباندن اشعه به پروستات 2- گذاشتن مواد رادیواکتیو در پروستات که براکی تراپی نامیده می ­شود.

# درمان سرطان پروستات با هورمون تراپی

هورمون تراپی برای بیمارانی انجام می­ شود که سرطان از پروستات خارج شده باشد.

# درمان سرطان پروستات با شیمی درمانی

شیمی درمانی برای بیمارانی انجام می­ شود که سرطان از پروستات خارج شده باشد.

عوارض بعد از عمل

❎ بی اختیاری ادرار

❎ اختلال نعوظ

اگر عمل جراحی توسط جراح ورزیده و با تجربه انجام گیرد، هیچ­ کدام از عوارض فوق دیده نمی­ شوند.

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر ابراهیم چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 379 مشاهده پرسش
    پروستات با اکوی پارانشیم هتروژن وحجم تقریبی 28 سی سی رویت شد
    pvr حجم 35 سی سی افزایش یافته است
    سن 62
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      طبيعي است

  • تصویر کاربر حسن جمعه ۲۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    سلام
    من یک بار به شما پیام دادم اما شما جواب دادین باید پزشک من ویزیت کنه،اخه ده تا پزشک رفتم و جواب نگرفتم لطفا جواب کاملتری به من بدین
    من ۳۸سالمه و حدود چهار ماه که درد الت دارم و احساس سوزش و ترشح الت دارم اما ترشحی خارج نمیشه و بعضی اوقات درد بین بیضه و مقعد ناحیه پردستات دارم ،بعضی وقتا درد در اطراف بیضه و زیر شکم و اطراف الت دارم ،درد قابل تحمل اما از لحاظ عصبی فکرم دایم مشغول کرده با دستور پزشک ازمایش سواپ مجاری هدراری انجام دادم چیزی مشاهده نشد،سونوگرافی کردم و اندازه پردستات ۲۷سی سی بود ازمایش پی اس ا هم ۰/۹۹بود
    در ضمن حدود سه چهار ساله درون ادرار خون دیده میشه اما دکترا میگن به خاطر کیست کلیه که اندازش ۶۰میلی متر هست و جای نگرانی نیست،و حجم باقیمانده ادرار در مثانه در سونو گرافی بعد تخلیه ۹سی سی بود
    و با تجویز دکتر سه ماه افلوکساسین ،امنیک و سبکس خوردم ولی تغیری نکرد قرصها رو قطع کردم و بلافاصله به مدت یه هفته تمام دردهام برطرف شد ،اما مجددا بعد یه هفته تمام علایم برگشت ،وما دیگه قرص نخوردم چون خوردن و نخوردنش هیچ فرقی نمیکرد دکتر عزیز خواهشا جواب من بدین این مریضی من کلافه کرده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      اطلاعي در اين زمينه ندارم

  • تصویر کاربر ایدا شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    هزینه عمل پروستات با لیزر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      ده  ميليون تومان 

  • تصویر کاربر فرهاد سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 474 مشاهده پرسش
    سلام برادر من الان 28سالشه دو تا بچه کوچیک هم داره اولی 5سالشه دومی یک ساله چندین ساله دکترها بهش گفتن پروستاتش کیست داره همیشه در این چند سال تکرر ادرار داشته و داره با سوزش و درد شدید خونمون هم شهرستان است و امکانات پزشکی کم با این حال حتی با بضاعت مالی ضعیف چندین بار به تهران برای معالجه رفته ولی تاکنون نتیجه ای نگرفته تورو خدا اگه راه درمانی براش هست ما رو راهنمایی کنید حاضریم تمام زندگیمون رو بدیم ولی داداشم خوب بشه مثل شمع جلو چشامون میسوزه و نمیتونیم کاری براش کنیم ببخشید سرتونو درد آوردم خدا خیرتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      حمرتب عمل جنسي داشته باشد - روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم بنشيند - قرص يوريناسين روزي يك عدد ميل كند - روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كند - قرص فنازوپيريدين هر ٨ ساعت يك عدد
  • تصویر کاربر علی جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر..راستش الان 10 ساله که از مجاری ادراری ام چرک میاد بیرون در حقیقت هر وقت که سرما به پروستاتم میخورد این اتفاق رخ می داد... وقتی دارو میخوردم و گرم نگهش میداشتم تا 2 سال هم بود که اصلا چرکی نمی اومد...از سال 97 دیگه خیلی چرک میاد و اصلا هم بند نمیاد...رفتم دکتر عفونت سونوی مقعدی نوشت بعد از 10 سال تازه فهمیدن که پروستاتیت مزمن دارم... هر چی انتی بیوتیک میخورم اصلا خوب نمیشه چون هم درد دارم در بیضه..پروستات و کشاله ی پا و خوب هم نمیشه ...دکترا میگن زده به پروستات...راستش الان خیلی کم چرک میاد بیرون...ولی ولی توی پیشابم به اندازه ی یک عدس هر بار این چرک دیده میشه و اون درد ها رو دارم...عکسها رو هم براتون میفرستم خواهشا یه راهنمایی بکنید که چیکار کنم؟ دکترا هم خودشون نمیدونن چیکار باید بکنن پیش هر دکتری میری یه دارویی رو می نویسن بعدش دکتر دیگه میگه اینا رو نخور این دارویی که من میدم بخور...راستش چیکار کنم لطفا کمکم کنید.. ایمیل هم ندارم اونی که تو فیلد نوشتم واقعیت نداره...لطفا به اون ایمیل چیزی نفرستید.🌹
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      ترشحات پروستات است چرك نيست درمان ماساژ پروستات است
  • تصویر کاربر جواد یکشنبه ۱۴ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر- محل خروج ادرار من هر موقع گرسنه میشم یا دفعم مدفوعم ،لبنبات می خورم غذاهای ترش یا تند می خورم یا غذاهای دارای مواد نگهدارنده به شدت می سوزه - مجبورم هر یکی دو ساعت چند لیوان آب بخورم میوه و چای را هم کلا ترک کردم با این حال اذیتم چند با دکتر رفتم 25 قرض سیپروفلوکسایسن و ده شیاف دیکنوفناک هم استفاده کردم حتی ده آمپول آنتی بیوتیک روزی دو تا داخل سرم استفاده کردم ولی همون جورم آرمایش هام هم چیز خاصی نشون نداده و دکتر میگه عصبی هست--- موقع سوزش ادرارم قدرتش کم میشه--- کلا مجبورم چند لیوان آب بخورم تا چند دفعه ادرار کنم و بعدش یکی دو ساعتی آروم میشم --- لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۴ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد سيستوسكوپي شويد
  • تصویر کاربر یاسین دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر خیلی تشکر از راهنمایی از دور دعاگو و دست بوستون هستم انشاا‌‌.. اولین فرصت میام خدمتتون فقط یه سوال قبلا اشاره کردم که بنده ۳۲ ساله هستم و مشکل ادرار داشتم که توضیح دادم و شما امر کردین شب ها یه قرص تامسولوین مصرف کنم الان بهترم ولی اولیه ادرار با سرعت میاد ولی عین این هست که جلوش یه فیلتر گذاشتن یعنی چیزی مثل عفونت هست بد چند لحظه اومدن ادرار درست میشود و سر ادرار هم شاخ میاد تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      اشكالي ندارد
  • تصویر کاربر غفاریعقوبی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر...دچار پروستاتیت مزمن هستم.شهر بنده متخصص نیست.میخواستم اگر زحمت نیست دارو وشیوه های کاهش دردمثلا چی بخورم یا نخورم و... برام معرفی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      دستور خاصي لازم نيست
  • تصویر کاربر محمدشهنی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام.من هنگام ادرار و مدفوع مشکل دارم وقتی ادرار میکنم آخر ادرارم باید زیر بیضه هامو فشار بدم تا ادرارم کامل بیاید احساس میکنم یه چیزی بین بیضه و مقعدم گیر کرده ک جلوی ادرار و مدفومو میگیره
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشد خدمت شما ایا درمانی برای پروستات مزمن سندرم درد لگنی اتهابی وجود دارد لطف کنید هم درمان دارویی و هم عمل جراحی را توضیح دهید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      اگر سن بالاي ٤٥ سال باشد عمل جراحي و درمان خوراكي طولاني است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر