انواع روش های درمان سرطان پروستات

غده ی پروستات زیر مثانه قرار دارد و مجرای خلفی را در بر می­ گیرد. پروستات ماده­ ای را ترشح می­ کند که باعث حرکت اسپرم می ­شود. در این مقاله به بررسی انواع روش های درمان سرطان پروستات می پردازیم.

سرطان پروستات بر خلاف بسیاری از سرطان­ ها از سرعت کمی برخوردار است. اگر سرطان پروستات به کندی رشد کند و محدود به پروستات باشد، ممکن است نیازی به درمان نباشد و برعکس در مواردی که سرعت رشد آن سریع باشد، نیاز به درمان الزامی می باشد و باید هر چه سریعتر انجام شود. در این حالت درمان سرطان پروستات با جراحی باز انجام می شود که نتیجه ی آن معمولا بسیار موفقیت آمیز است.

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات در مراحل اولیه معمولاً بدون علامت می ­باشد، ولی اگر سرعت رشد و پیشرفت سریع باشد، علائم ذیل را به وجود می­ آورد:

✅ اشکال در دفع ادرار مثل سوزش و تکرر ادرار

✅ کاهش فشار و باریک شدن ادرار

خون در منی

✅ احساس ناراحتی در لگن

✅ درد استخوان

✅ اختلال جنسی به صورت اختلال نعوظ

آزمایش PSA

تشخیص سرطان پروستات با انجام آزمایش PSA مقدور می ­باشد. مردان بالای 50 سال، بطور سالیانه، باید این آزمایش را برای تشخیص سرطان انجام دهند. مردانی که سابقه سرطان در فامیل درجه یک خود داشته­ اند، باید بعد از 40 سالگی، سالیانه آزمایش فوق را انجام دهند.

25 سال قبل که PSA کشف نشده بود، مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات 1 نفر از 3 نفر بود. ولی امروزه با انجام آزمایش PSA و تشخیص زودرس و اولیه سرطان پروستات، مرگ و میر ناشی از سرطان 1 نفر در 100 نفر می ­باشد.

سرطان پروستات بیماری شایع، در بین مردان است و دومین علت مرگ و میر در آمریکا می­ باشد.  شانس ابتلاء به سرطان پروستات در دوره زندگی، 1 نفر در 6 نفر می ­باشد. با انجام آزمایش PSA، 50 درصد سرطان­ های پروستات در مراحل اولیه و زودرس تشخص داده می ­شوند.

زمانی که می گویند سرطان پروستات متاستاز کرده، بدین معنی است کهسرطان از پروستات خارج شده و ارگان­های دیگر را درگیر کرده است.

اگر PSA بالا باشد، لزوما بدین معنی نیست که فرد با سرطان پروستات دست و پنچه نرم می کند. موارد زیر می تواند مقدار PSA را تحت تاثیر خود قرار دهند و موجب بالا و پایین رفتن سطح آن در خون شوند.

❇ احتباس ادراری

❇ بعد از عمل جنسی

❇ بعد از معاینه انگشتی پروستات از راه مقعد و ماساژ پروستات

❇ بعد از انجام سونوگرافی پروستات از راه مقعد

❇ در عفونت حاد پروستات

❇ بعد از نمونه برداری از پروستات

در آمریکا مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات، بیشتر از مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی گزارش شده است. مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات تا سال 2020 دو برابر خواهد شد. سرطان پروستات 1% تمام مرگ و میرها را تشکیل می ­دهد.

چاقی

عوامل مساعد کننده ابتلا به سرطان

سرطان پروستات زمانی اتفاق می­ افتد که، سلول­ های سالم پروستات، غیر طبیعی می­ شوند و دچار رشد غیر قابل کنترل می شوند و سلول­ ها به علت اختلال در ژن رشد پیدا می­ کنند.

# چاقی

افراد چاق بیشتر از افراد لاغر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. اگر سرطان پروستات در افراد چاق تشخیص داده شود، معمولاً بسیار بدخیم است و درمان سرطان پروستات در آنها بسیار سخت است.

# سن

با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد. سرطان پروستات معمولا بعد از سن 40 سالگی دیده می شود.

# نژاد

گرچه نقش نژاد در بروز سرطان هنوز ثابت نشده است، ولیسیاه ­پوستان بیشتر در معرض سرطان هستند و سرطان ­های آن­ها خیلی بدخیم می­ باشد.

# سابقه فامیلی

افرادی که سابقه سرطان پروستات و یا سینه در فامیل درجه یک خود (پدر،برادر و مادر و…) دارند، نسبت به سایرین 5 برابر بیشتر، شانس ابتلاء به سرطان پروستات دارند.

سرطان پروستات

پیشگیری از سرطان پروستات

✔ داشتن رژیم غذایی سالم

از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید و بیشتر از سبزیجات و میوه­ جات مصرف کنید.

✔ فعالیت ورزشی

ورزش سلامتی بدن را تأمین می­ کند و وزن و حالت خلق و خو را بهبود می­ بخشد. افرادی که ورزش نمی ­کنند PSA بالاتری نسبت به افرادی که ورزش می کنند، دارند. ورزش شانس ابتلا به سرطان را کاهش می ­دهد.

✔ وزن

باید با ورزش و گرفتن رژیم غذایی آن را به حد نرمال رساند.

✔ داروها

بعضی از داروها که برای کوچک شدن پروستات استفاده می­ شوند، شانس ابتلا به سرطان را بالا می­ برند، مثل داروی فین استراید

درمان سرطان پروستات بدخیم

انتخاب درمان سرطان پروستات به چند عامل بستگی دارد، که شامل:

☑ سن

☑ سرطان از پروستات خارج شده یا نشده

☑ شدت و بدخیمی سرطان

☑ چگونگی تحمل عوارض بعد از عمل، توسط بیمار

عمل جراحی پروستات

انواع درمان ­های سرطان پروستات

# درمان سرطان پروستات با جراحی رادیکال پروستاتکتومی عمل باز

سال های زیادی است که از این روش برای درمان مردانی که، سرطان پروستات در آنها محدود به پروستات است، مورد استفاده قرار می گیرد. طول عمر در این نوع عمل جراحی 95 درصد است و با اشعه درمانی طول عمر 85 درصد می باشد. به عقیده اینجانب، عمل رادیکال پروستاتکتومی باز بهترین نوع عمل در دنیا می­ باشد.

# درمان سرطان پروستات با جراحی رادیکال پروستاتکتومی با روش لاپاراسکوپی

درمان با اشعه که به دو صورت انجام می شود. 1- اشعه درمانی از طریق پوست و تاباندن اشعه به پروستات 2- گذاشتن مواد رادیواکتیو در پروستات که براکی تراپی نامیده می ­شود.

# درمان سرطان پروستات با هورمون تراپی

هورمون تراپی برای بیمارانی انجام می­ شود که سرطان از پروستات خارج شده باشد.

# درمان سرطان پروستات با شیمی درمانی

شیمی درمانی برای بیمارانی انجام می­ شود که سرطان از پروستات خارج شده باشد.

عوارض بعد از عمل

❎ بی اختیاری ادرار

❎ اختلال نعوظ

اگر عمل جراحی توسط جراح ورزیده و با تجربه انجام گیرد، هیچ­ کدام از عوارض فوق دیده نمی­ شوند.

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    پدرم 58 سال سن دارند. ایشان پس از سکته ی قلبی در سال گذشته، طی دستور متخصص قلب به سونوگرافی رفتند.
    که تصویر جواب سونوگرافی را پیوست کردم
    سپس درحدود 4 ماه پیش آزمایش خون دادند که مقدار psa elisaنسبت به آزمایش اکنون 0.2 افزایش داشت واکنون این مقدار 0.8 است.با توجه به مدارکی که به پیوست قرار دارد وضعیت پدر من چگونه است.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      مشكلي ندارند
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت شما،
    من 30 سال سن دارم و مجرد هستم در آلمان دانشجو هستم و متاسفانه امکان این رو ندارم که حضوری خدمت برسم. آقای دکتر من چند سالی هست که از در ناحیه پروستات و پرینه و مقعداحساس درد میکنم و این درد با انزال شدت پیدا میکنه. چندین بار آزمایش ادرار دادم ولی عفونتی در ادرار پیدا نشده و اندازه پروستاتم هم نرمال بوده. من همچنین واریکوسل درجه 2 در بیضه چپ دارم ولی بیشتر بیضه راستم درد میکنه. این درد واقعا از لحاظ روحی اذیتم میکنه . خیلی خیلی ممنون میشم اگر بتونین کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      ١- روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ٢- غذاهاي تند خورده نشود ٣- عمل جنسي داشته باشيد ٤- شياف ايندومتاسين روزي يك عدد استعمال شود
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    سلام
    من 47 سالمه. از 30 سالگی که ازدواج کردم سوزش بعد از نزدیکی داشتم که با هیچ دارویی خوب نمیشد و تا 2هفته ادامه داشت. این مشکل بعد یکسال باعث درد در ناحیه پروستات و بزرگی خفیف شد.چند سال بعد سوزش از بین رفت ولی درد پروستات بخصوص روزهای بعد نزدیکی خیلی اذیت میکنه. الان حجم پروستات 45 سیسی شده . مشکل دفع ادرار چندان ندارم هرچند کم فشار خارج میشه. بزگترین مشکل درد در ناحیه پروستات هست که روز بعد نزدیکی شروع و تا یک هفته ادامه داره.بعدش هم درد خفیف اکثر اوقات وجود داره/در طول این سالها بارها تا 2 ماه هم سیپروفلوکساسین و افلوکساسین خوردم . تاثیر چندانی نداشته. تامسولوسین و ترازوسین هم خوردم روی درد تاثیری نداره و باعث اختلال نعوظ میشه.
    برای رهایی از درد چه اقدامی لازم هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      مراجعه كنيد تلفن ٨٨٥٠١٠٨٣
  • تصویر کاربر مجید یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر. پدر بنده فردی 70 ساله بوده که در آزمایش مقدار psa بیشتر از 100 می باشد و هم اکنون قرص پلاویکس بعلت جراحی قلب مصرف میکند . آیا بالا بودن psa نشان دهنده سرطان پروستات می باشد و هم اکنون به شدت کمر درد و پادرد دارد. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد نمونه برداري از پروستات انجام شود
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر
    پدرم 79 سال دارند ایشون چندین سال هست که از داشتن پروستات ناراحت هستن اما حالا به حدی رسیده که شبها 5 مرتبه باید بروند دستشویی ...اینار دکترشون را عوض کردم به بابام گفتن باید عمل کنید که اول باید از مقعد نمونه گیری بکنم تا ببینم پرستات خوش خیم هست یا نه . اگه خوش خیم باشد باید عمل کنند.
    چند سوال از جناب دکتر عزیز
    1-آیا احتیاج به نمونه گیری از پروستات هست؟2- آیا قرص های پرستات ضرر دارن باید حتما عمل کنند؟3- عمل باز را پیشنهاد میکنین یا عمل بسته؟ 4- اگه در نهایت بابام عمل نکنن چه مشکلاتی براشون پیش میاد (غیر از بیدار خوابی شبانه روز به دلیل تکرر ادرار) 5-با توجه به آزمایش و سونوگرافی پیشنهاد شما چه هست؟(Free PSA 2.4 , Total PSA 16.7 میباشد.)
    با تشکر فراوان از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      چون psa غير طبيعي است حتما بايد بيوپسي پروستات شوند كه بعيد است نباشد اگر سرطان نبود بهترين عمل رايج دنيا عمل بسته است كه جراح با أن تبحر داشته باشد
  • تصویر کاربر شاهرخ یکشنبه ۲۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر حدود یکسال درد شدید زیر بیضه ها التهاب سوزش پروستات دارم دارو امنیک مصرف میکنم و دارو ضد التهاب ولی هنوز جوابی نگرفتم ادرارم بعضی موقع ها دو شاخه میشه پیش دکتر شاکری رفتم شیراز گفت شما به درمان دارویی جواب ندادین با این وجود حجم پروستاتم 15 سی سی هست ولی درد شدید دارم گفت روش جدید درمانی آمده باید عصب پروستات قطع کنیم این روش جدید داخل اروپا هست به نظر شما انجام بدم اقای دکتر من 26سالم خیلی درد دارم بخدا اذیت شدم و خونه نشین چکار کنم ممنون میشم از کمکتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      دقيقأ توضيح دهيد درد در چه قسمتي از دستگاه تناسلي شما مي باشد چون روش دكتر صد در موفقيت أميز نمي باشد
    2. تصویر کاربر شاهرخ جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام با تشکر آقا دکتر
      درد دقیقا داخل مجرام هست بعد به بیضه سیتسکوپی هم شدم آقای دکتر شب ها هم راحت می خوابم شب ادراری هم ندارم وقتی که ادرار میکنم دردم بیشتر میشه درد در طول روز همراه با سوزش دارم دردم خیلی آزار دهنده
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      اين دستورات را اجرا كنيد و نتيجه را يك هفته بعد اطلاع دهيد ١- روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم بنشينيد ده روز ٢- عمل جنسي داشته باشيد ٣- غذا هاي تند و الكل وكافيين مصرف نكنيد ٣- شياف ديكلوفناك ١٠٠ ميلي گرم هر ١٢ ساعت استعمال كنيد به مدت ده روز و نتيجه را اعلام كنيد و هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازوپريدين ميل كنيد
    4. تصویر کاربر شاهرخ جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام و تشکر اقای دکتر
      درد دقیق بین بیضه و مقعد و داخل مجرام هست درد شدید و سوزش هست
      اقای دکتر ذکر کنم شب ها راحت می خوابم شب ادراری ندارم فقط درد هست که در طول روز دارم و خیلی اذیتم کرده به نظر شما راه درمانی داره ظمنا سیستسکوپی هم شدم مشکل نداشتم فقط درد دارم و بعضی وقتها ادارم دو شاخه میشه
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      توصيه دكتر شاكري را قبول نكنيد . اين دستورات را انجام دهيد ١- روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در آب گرم بنشينيد ٢ روزي يك عدد ويتامين e ميل كنيد ٣- كار سنگين انجام ندهيد ٤- عمل جنسي داشته باشيد ٥ - غذاي تند و الكل مصرف نشود
    6. تصویر کاربر شاهرخ شنبه ۲۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      بازم تشکر میکنم آقای دکتر
      ایشالا دستوراتون انجام میدم و نتیجه را بهتون میدم
      آقای دکتر ذکر کنم من در طول روز همش نشستم به خاطر درد از خانه بیرون نمیرم همش میشینم یک جا
    7. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      منتظر جواب بهبودي شما هستم
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر سعیدروزبهانی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام.جوانی هستم29 ساله که چندسالست تکرر ادارا مخصوصا درشب دارم.به ارولوزیست در شهرستان مراجعه کردم تشخیص التهاب پروستات دادن.با مصرف دارو کمی بهتر شدم.دوباره سونوگرافی گرفتم واندازه پروستات من38cc شده ایا این سایز خیلی نگران کنندس.ایا درمان قطعی دارد؟خیلی نگران هستم.لطفا راهنمایی کنید.قرص ترازوسین و افلوکسین وپردنیزولین تجویز شده.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      روزي يك عدد قرص پاروكستين به مدت سه ماه ميل كنيد
  • تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 561 مشاهده پرسش
    سلام . تقریبا یک هفته پیش بود که سر الت تناسلی من حساس شده بود بطوریکه با برخورد با لباس ایجاد درد لحظه ای میکرد .این درد در حال حاضر بهتر شده و تقریبا از بین رفته و تنها درد بسیار خفیفی انهم در صورت فشار اوردن به الت احساس میکنم . هیچ دردو یا سوزش و یا تغییر جریان هم هنگام ادرار ندارم . بعلاوه انکه دردی نیز در بیضه و یا مقعد احساس نمیکنم . ایا این بخاطر التهاب پروستات است؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ممكن است باشد ولي مهم نيست
  • تصویر کاربر سجاد شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت آقاى دكتر قوامى
    حدود ٥ ساله دچار پروستاتيت مزمن شدم ٢٧ سالمه.تمام راههاى درمان رو امتحان كردم از مصرف آنتى بيوتيك(افلوكساسين و سيتيريزين) تا مصرف (فينسترايد ٥ و ترازوسين ) به مدت ٦ ماه و سيستوسكوپى (ماساژ پروستات) هم انجام دادم .....واقعا خسته ام و نا اميد دكتر معالجم آقاى امير زرگر بوده ....وضع ماليم هم مساعد نيست كه همش هزينه كنم واسه اين مشكل واقعا نميدونم چكار كنم آقاى دكتر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      در ابتدا نگران وظطرب نباشيد ، روزي دو بار در آب گرم بنشينيد ، ادرار را زود تخليه كنيد ، عمل جنسي داشته باشيد ، غذا هاي تند خورده نشود و قرص ويتامين e روزي يك عدد
  • تصویر کاربر وحید یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما.. پدرم یه سونو انجام داده دکتر گفته که پروستاتت بزرگ شده و حتما باید جراحی بشه اینجا تو یاسوج دکتر مشهوری نیست در ضمن مشکل ادراری نداره به نظر شما با دارو حل کنیم یا جراحی ایا داروی مشخصی هست جواب بده.ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      شبييك عدد كپسول آمنيك ميل كنند جراحي نيزي نيست
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر