آیا کیست بیضه ( اسپرماتوسل ) خطرناک است؟

اسپرماتوسل یک توده ی کیست مانند است که در اپيديديم رشد می کند. این توده غیرسرطانی است و معمولا موجب بروز درد نمی شود. در این مقاله به بررسی روش های درمانی اسپرماتوسل می پردازیم پس با ما همراه باشید. 

کیست بیضه چیست

اسپرماتوسل ها تحت عنوان کیست اسپرماتیک نیز شناخته می شوند. این موارد توده هایی خوش خیم، پر از مایع و اغلب بدون درد هستند که در نزدیکی بیضه ها پدیدار می شوند. اسپرماتوسل با اینکه در نزدیکی بالا و پشت بیضه تشکیل می شوند اما از آن ها جدا می باشد.

این کیست ها نرم و پر از مایعی سفید رنگ هستند که اغلب حاوی اسپرم است. این کیست ها اندازه های متفاوتی دارند. در صورتی که اسپرماتوسل ها دردناک شده یا بیش از حد بزرگ شوند، روش هایی برای رفع آن ها وجود دارد. اسپرماتوسل ها به طور کلی مشکل پزشکی جدی به شمار نمی روند. مجرای تناسلی در مردان وظیفه رشد، بلوغ و انتقال اسپرم ها را بر عهده دارد.

بروز مشکل در مجرای تناسلی مردانه می تواند سبب رشد یک توده شود. بروز یک توده در کیسه بیضه هم می تواند بدون مشکل بوده و هم نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشد. جهت بررسی توده و تعیین بهترین شیوه درمانی به مجموعه ای از اقدامات نیاز است.

برای مثال، سرطانی بودن توده بیضه می تواند منشا نگرانی بوده و به اقدامات درمانی نیاز داشته باشد. دیگر توده ها همانند واریکوسل می توانند دردناک بوده یا به عملکرد جنسی فرد آسیب برسانند. در حالی که توده های اسپرماتوسل سرطانی نبوده و خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش نمی دهند اما می توانند آزار دهنده باشند.

احساس سنگینی در بیضه - علائم کیست بیضه یا اسپرماتوسل

علائم کیست بیضه

اسپرماتوسل ها معمولا هیچ علامت و نشانه ای نداشته و امکان دارد در همان اندازه باقی بمانند. در صورت رشد کافی اسپرماتوسل فرد مبتلا می تواند موارد زیر را تجربه کند:

  • درد یا ناراحتی در بیضه
  • سنگینی در بیضه
  • احساس پری در ناحیه پشتی و بالای بیضه

شیوع اسپرماتوسل

اسپرماتوسل اغلب نزدیک به 30 درصد از مردان بالغ را مبتلا می کند. این توده ها معمولا حین معاینه های شخصی یا به وسیله آزمایش های تصویر برداری با اهداف دیگر شناسایی می شوند.

تشخیص کیست بیضه

اسپرماتوسل ها اغلب در معاینه های شخصی یا معاینه توسط پزشک شناسایی می شوند. افراد باید حداقل یک بار در ماه معاینه شخصی انجام دهند. پزشک می تواند نحوه صحیح انجام این تکنیک را به فرد آموزش دهد. در صورت شناسایی هر گونه تغییرات مشکوک همانند سفتی غیر عادی یا اندازه بزرگ تر باید با پزشک خود تماس گرفت. این تست همان تست تشخیص کیست اپیدیدیم است

چگونه می توان از ابتلای خود به اسپرماتوسل مطلع شد؟

اسپرماتوسل ها اغلب آسیب رسان نبوده و به همین دلیل علائمی ایجاد نمی کنند. تنها ممکن است در هنگام معاینه بیضه ها وجود یک توده احساس شود. همزمان با بزرگ شدن توده افراد در بیضه خود احساس سنگینی خواهند کرد. همچنین، امکان دارد تورم و وجود یک توده در پشت یا بالای بیضه احساس شود.

پزشک جهت اطمینان از وجود اسپرماتوسل و غیر سرطانی بودن توده انجام تعدادی از آزمایش ها را تجویز خواهد کرد. این آزمایش ها با معاینه فیزیکی شروع شده و پس از آن آزمایش ترانس ایلومیناسیون یا یک سونوگرافی را شامل می شوند.

معاینه بیضه برای تشخیض اسپرماتوسل

مراحل معاینه

اسپرماتوسل به دلیل عدم ایجاد علائم امکان دارد تنها در حین معاینه شخصی یا معاینه فیزیکی توسط پزشک تشخیص داده شود. هر گونه توده در کیسه بیضه باید توسط پزشک معاینه شده تا احتمال وجود یک بیماری جدی (مثلا سرطان بیضه) بررسی شود. همچنین، در صورت احساس درد یا تورم در کیسه بیضه باید با پزشک خود تماس گرفت. تعدادی از بیماری ها قادر به ایجاد درد بیضه بوده و برخی از آن ها نیازمند درمان فوری هستند.

نور توانایی عبور از اسپرماتوسل ها را دارد. با این تکنیک می توان یک کیست خوش خیم را از توده بدخیم تشخیص داد. سونوگرافی با امواج فراصوت روش بهتری جهت بررسی یک کیست است. در این آزمایش با استفاده از امواج صوتی تصاویری از اندام های بدن بدست می آید. سونوگرافی فراصوت نسبتا سریع، غیر تهاجمی و مقرون به صرفه است.

پیشگیری از کیست بیضه

با اینکه اسپرماتوسل ها خوش خیم در نظر گرفته می شوند اما وجود هر گونه ناهنجاری در کیسه بیضه باید معاینه و بررسی شود. هر گونه ناهنجاری یا درد در ناحیه کشاله ران می تواند از پیچش بیضه منشا گرفته باشد. پیچ بیضه بیماری است که نیاز به مراقبت فوری در نزدیک ترین مرکز درمانی دارد. انجام چکاپ مستمر، بهترین راه پیشگیری از کیست بیضه است.

عوامل خطرزا کیست مردان

عوامل خطر شناخته شده ای از نظر ابتلا به کیست در بیضه وجود ندارند. به نظر می رسد مردانی که مادران آن ها در حین دوره بارداری با هدف پیشگیری از سقط یا دیگر عوارض بارداری از داروی دی ‌اتیل ‌استیل بسترول (DES) استفاده کرده اند از نظر ابتلا به این بیماری در معرض خطر بالا تری قرار دارند. مصرف این دارو به دلیل نگرانی در ارتباط با افزایش خطر نوع نادری از سرطان واژن در سال 1971 متوقف شد.

دی ‌اتیل ‌استیل بسترول - عامل خطرزا اسپرماتوسل

درمان اسپرماتوسل

از آنجایی که این کیست ها معمولا شناسایی نشده و اغلب دردی ایجاد نمی کنند، به ندرت نیازمند درمان هستند. مراقبت پایه برای اسپرماتوسل های بدون درد، مشاهده است. با این وجود، برخی مردان علائم دیگری از جمله بزرگی آزار دهنده کیست یا درد را تجربه می کنند. در هنگام نیاز به درمان، گزینه های متعددی وجود دارند.

درمان پزشکی

دارو های خوراکی ضد درد یا تورم می توانند جهت تسکین درد ناشی از اسپرماتوسل ها مصرف شوند. غیر از این موارد به هیچ درمان پزشکی دیگری نیاز نیست. هیچ دارویی جهت درمان یا پیشگیری از اسپرماتوسل وجود ندارد.

درمان های کم تهاجم

تخلیه و اسکلروتراپی دو روش درمانی هستند که اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرند. تخلیه شامل سوراخ کردن اسپرماتوسل با یک سوزن و خارج کردن محتویات آن می شود.

اسکلروتراپی شامل تزریق یک ماده تحریک کننده به درون کیسه اسپرماتوسل می شود. این فرایند سبب بهبود یا بسته شدن کیسه شده و احتمال تجمع مجدد مایع را کاهش می دهد. با اینکه چنین گزینه های درمانی موثر هستند اما به طور معمول توصیه و استفاده نمی شوند. در این فرایند ها خطر آسیب به اپی دیدیم (لوله ذخیره کننده اسپرم ها) وجود دارد که می تواند به نازایی منجر شود. از دیگر مشکلات رایج در این روش های درمانی امکان بازگشت مجدد اسپرماتوسل ها می باشد.

درمان جراحی

اسپرماتوسلکتومی یک درمان استاندارد برای اسپرماتوسل هایی است که علائم ایجاد می کنند. هدف جراحی برداشتن اسپرماتوسل از بافت اپی دیدیم و حفظ مجرای تناسلی است. این فرایند سرپایی اغلب با استفاده از بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شده و تقریبا یک ساعت طول می کشد. گاهی اوقات باید تمام یا بخشی از اپی دیدیم را نیز به همراه کیست برداشت.

درمان اسپرماتوسل با جراحی

مراقبت پس از درمان اسپرماتوسل

پس از انجام فرایند درمانی فرد به همراه یک پانسمان فشاری پر از گاز های نرم (همانند بیضه بند های ورزشی) از مرکز درمانی مرخص می شود. این بیضه بند به مدت 1 تا 2 هفته پس از جراحی پوشیده می شود. جهت کمک به کاهش تورم می توان به مدت 2 تا 3 روز از بسته های یخ استفاده کرد.

دارو های مسکن نیز به مدت 1 تا 2 روز پس از جراحی مصرف می شوند. بیمار می تواند 48 ساعت پس از جراحی دوش بگیرد.

جلسه ملاقات مجدد با جراح 1 تا 3 هفته پس از جراحی برنامه ریزی می شود. بروز تورم در ناحیه کیسه بیضه طبیعی بوده و معمولا 2 تا 21 روز به طول می انجامد. بروز عوارض جانبی جراحی شایع نبوده اما این موارد می توانند شامل تب، عفونت، خونریزی (هماتوم کیسه بیضه) و تداوم درد شوند.

اسپرماتوسل در 40 درصد بیماران امکان بازگشت دارد. در درمان جراحی احتمال انسداد اپی دیدیم نیز وجود دارد که در صورت بروز به مشکلات مرتبط با باروری منجر می شود. به دلیل موارد ذکر شده، در مردانی که تمایل به بچه دار شدن هستند باید از درمان جراحی صرف نظر کرد.

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر احمد جمعه ۵ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    من ۵۵ ساله اخیرا بر اثر سونوگرافی بیضه متوجه اسپر متوسل به بزرگی ۴۱در ۴۸ و ۲۹ در ۴۷ به همراه تعدادی کوچکتر بر روی اسکروتوم چپ شده ام
    آیا بایستی حتما جراحی شود؟جراح عمومی هم می تواند یا صرفا متخصص اورولوژی؟ ممنون میشم راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام اگر درد نداريد نيازي به عمل نيست و عمل جراحي توسط اورولوژيست بايد انجام شود

  • تصویر کاربر مجید پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 85 مشاهده پرسش
    اینجانب با سن ۴۲ سال در سمت بیضه چپ خود اسپرماتوسل به ابعاد ۳۴*۵۵ دارم) بهد از سونوگرافی).
    خواهشا در صورت امکان برای درمان راهنمایی ام بفرمایید.البته از امروز سوزش ادرار هم داشتم ،
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام اگر درد نداريد نيازي به عمل جراحي نيست

  • تصویر کاربر بابای دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 87 مشاهده پرسش
    کیست تخمدان پسر بچه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام اگر زياد بزرگ نيست درماني وجود ندارد ولي اگر اندازه أن بيشتر از ٥ سانت باشد بايد عمل شود 

  • تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۱۵ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب ::خسته نباشید آقای دکتر من بیضه سمت چپم واریکوسل داره وسمت راست هم کیست داره و تنگی مثانه هم دارم اما بیضه هام خیلی درد داره گاهی وقتا درد بر روی شکمم اثر می‌گذارد چه کار باید بکنم لطفا راهنماییم کن ممنونت میشم متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۵ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد و أزمايش اسپرم داده شود اگر غير طبيعي بود بايد واريكوسل عمل شود و كيست هم درماني ندارد براي تنگي مثانه عكس مجرا گرفته شود 

  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۵ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 87 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، آیا کیست بیضه سر اپیدیدیم باعث ناباروری در مردان می شود؟ من چند ماهی هست دچار آن شدم خیلی درد دارد، آیا درمانی دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام درمان جراحي ندارد روزي يك عدد قرص تاوانكس ٥٠٠ ميلي گرم ده روز ميل شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl  صد ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر مجتبی دوشنبه ۲۱ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 111 مشاهده پرسش
    باسلام خسته نباشیدمن مجردم 27سال دارم آقای دکتر هردو بیضه هام درد می کند ولی بیضه چپ بیشتر درد داره سونو گرافی واریکوسل گرید 1به2 باقطر 3میلیمترمی باشد در بیضه راست کیست اپیدیدیم باقطر 4میلمتر که درد دارد البته آنالیز اسپرم دادم و مدارک رو براتون ارسال کردم
    آیا اسپرماتوسل یا واریکوسل نیاز به جراحی دارد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۱ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام واريكوسل بايد عمل شود اسپرماتوسل نيازي به عمل ندارد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر رسول دوشنبه ۲۸ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر چند روزی است یه ماده کوچکی نسبتا سفت داخل کیسه بیضه قابل لمس هست که تازه متوجه شدم البته به بیضه وصل نیست و جدا از بیضه هست و خیلی نگرانم کرده که درد خیلی خفیفی دارد ممنون میشم به این دو سوالم پاسخ بدین
    ۱- دارویی هست که این مشکل رو رفع کنه؟
    ۲-امکانش هست که این ماده بزرگتر بشه؟
    سن ۲۵ سال با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۸ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام اين ماده كيست اسپرماتوسل است كه اهميتي ندارد و درماني ندارد و ممكن است بزرگتر شود

  • تصویر کاربر s. چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر. خواستم بگم من الان حدود چند ماهی هستش که متوجه شدم بالای بیضه راستم یه چیز کوچکی مثل نخود هستش همین جوری درد نمیکنه ولی فشارش بدم درد میکنه. خواستم بدونم از نظر شما مشکل چیست و چه راه درمانی پیشنهاد میکنید. ممنون میشم پاسخ بدید. با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام كيست اپي ديديم بيضه مي باشد درماني ندارد مهم نيست

  • تصویر کاربر مهران سه شنبه ۱۵ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 96 مشاهده پرسش
    درود برشما الان حدود یک هفته است روی بیضه چپم یک زائده کوچک چسبیده است که وقتی دست می زنم درد می ‌کند ،آیا مشکل جدی هست راهنمایی کنیدلطفا
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۵ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام از اين زوايد در بيضه ها به طور طبيعي ديده مي شود اهميتي ندارد هر ٨ ساعت يك عدد قرص ناپروكسن ٢٥٠ ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر فراز شنبه ۱۹ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من در بیضه چپم دو عدد کیست اسپرماتوسل به ابعاد ۲/۵ و ۲/۶ میلیمتر دارم که باعث درد در ناحیه اینگوئینال شده و دردش به پام هم میزنه ولی فتق ندارم و ۵ سال قبل فتق و واریکوسلم رو عمل کردم.دردش قطع نمیشه و اذیتم میکنه آیا نیاز به جراحی داره؟چیکار باید بکنم؟قرص دیکلوفناک هم دردش رو کم نمیکنه متاسفانه.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۹ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام بايد عمل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر