التهاب پروستات در جوانان

التهاب پروستات به معنی یک رویداد یا وضعیت پزشکی است که در آن پروستات متورم و بزرگ می شود. التهاب پروستات بیماری نیست و تنها علامت یک بیماری می باشد. در این مقاله به بررسی التهاب پروستات در جوانان میپردازیم.


پروستات چه زمانی اتفاق می افتد؟

تورم یا ورم پروستات که یک غده ی تناسلی ترشحی می باشد، زمانی اتفاق می افتد که مایع فراوان در آن تجمع پیدا کند و نیز می تواند به علت بیماری پروستات به وجود آید. جوانانی که مبتلا به التهاب پروستات می شوند، اولین علامتی که آنها را رنج می دهد و موجب نگرانی آنها می شود، نیاز فوری و سریع به تخلیه ادرار است.

پزشکان اگر التهاب پروستات را در مرحله ی اولیه که حاد می باشد، تشخیص ندهند، به طرف حالت مزمن رفته و در این حالت، فرد جوان به مسائل روحی روانی مبتلا میشود، علاوه بر آن پروستات مزمن درمان طولانی مدت را  طلب میکند. پزشک در همان ویزیت اول در محیط دوستانه و یک ویزیت ده دقیقه ای قادر خواهد بود بیماری را تشخیص دهد.

التهاب پروستات

علل التهاب پروستات

✅ هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)

✅ عفونت مزمن پروستات

✅ خوردن الکل زیاد

✅ خوردن غذاهای تند

 سرطان پروستات

✅ کیست های سیستم دستگاه ادراری

التهاب پروستات بسیاری از مردان را گرفتار می کند و درمان نوع مزمن آن یکی از معظلات پزشکی اورولوژی می باشد. همانطور که گفته شد، التهاب پروستات بیماری نمی باشد، بلکه زمینه ای برای ایجاد عفونت حاد پروستات است.

عوامل مهم در ایجاد التهاب پروستات، عبارتند از:

 ✔ عمل جنسی زیاد

✔ نشستن طولانی

✔ مصرف غذاهای چرب و الکل که در پروستات تجمع می یابند و باعث احتقان میشوند.

✔ استمناء و خودارضایی، اگر فرد به طور خواسته مانع از انزال شود، میتواند باعث احتقان پروستات شود.

✔ عمل جنسی برای مدت خیلی طولانی باعث احتقان پروستات میشود. بنابراین جوانان حتماً باید عمل جنسی را به طور منظم و طبیعی انجام دهند.

✔ دوچرخه سواری و اسب سواری با ایجاد ضربه به ناحیه پرینه (ناحیه زیر بیضه) و با اختلال در گردش خون در غده پروستات هم باعث التهاب پروستات شده و هم باعث اختلال در نعوظ میشوند.

راه های بسیار مهم که برای تسکین و بهبودی احتقان پروستات به کار می روند، این روش ها معمولا توسط خود بیمار انجام میشوند و عبارتند از:

☑ ساده ترین راه کم کردن مایع داخل پروستات است که با ماساژ پروستات، میتوان مایع داخل آن را کم کرد، این کار توسط پزشک انجام میشود.

☑ نشستن در آب گرم روزی دو بار، هر بار به مدت 15 دقیقه بسیار کمک کننده است.

☑ استفاده از داروهای ضد التهاب که به صورت استعمال خارجی، ماساژ و ورزش می باشد.

 التهاب پروستات مزمن

هوای سرد باعث تحریک اعصاب شده و در نتیجه فشار مجرا بالا می رود. فشار باعث میشود تا دو سوراخ غده پروستات مسدود شوند. در حالت عادی، بعد از لذت جنسی مایع منی توسط این دو سوراخ  وارد مجرا می گردد و خارج میشود. در احتقان پروستات این ترشحات در پروستات میمانند و خارج نمیشوند.

علائم پروستات در جوانان

نشانه ها و علائم پروستاتیت به علت آن بستگی دارند. این علائم می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن (دیزوری)
  • اشکال در ادرار کردن، مانند ادرار قطره قطره یا با تاخیر
  • تکرر ادرار، به ویژه شب ها
  • نیاز فوری به ادرار کردن
  • ادرار ابر مانند
  • خون در ادرار
  • درد در شکم، کشاله ران یا کمر
  • درد در ناحیه بین اسکروتوم و رکتوم (پرینه)
  • درد یا ناراحتی در آلت تناسلی یا بیضه ها
  • انزال دردناک
  • نشانه ها و علائم آنفولانزا (همراه با پروستاتیت باکتریایی)

اثرات احتقان پروستات

احتقان اگر در جوانان طولانی شود، باعث عفونت پروستات می شود و در نهایت کیفیت زندگی فرد دچار اخلال میشود. از علائم قابل توجه و مهم این بیماری میتوان به تکرر ادرار و نیاز به تخلیه ی فوری اشاره کرد،که حتی ممکن است موجب خانه نشینی فرد شود. تکرر ادراری به معنای نیاز به تخلیه بین 1 تا 3 بار در یک ساعت است.

از علائم دیگر آن میتوان به درد لگن و ناحیه ژنیتال، و همچنین درد و سوزش موقع ادرار کردن اشاره کرد. شب ادراری از بدترین علائم احتقان پروستات است و گاهی دفعات آن در طول شب آنقدر زیاد میشود که باعث میشود فرد در طی روز کسل و خسته به نظر آید.

بنابراین بسیار مهم است که آقایان جوان تغییراتی در زندگی روزانه خود داشته باشند، تا در روند بهبودی، تسریع حاصل شود. در ضمن خوردن آب در روز باعث تمیز کردن سیستم دستگاه ادراری می شود. کم آبی در بدن، باعث میشود ادرار را غلیظ شده و پروستات تحریک شود و نتیجه ی آن احتقان پروستات خواهد بود.

در مردان، پروستات احتقانی شدید باعث عفونت پروستات میشود که باید مورد درمان داروئی قرار گیرد. عفونت پروستات معمولاً به علت میکروب ایجاد نشده، لذا مصرف آنتی بیوتیک لازم نیست.

التهاب پروستات

درمان احتقان پروستات

شایع ترین بیماری اورولوژی در ایران احتقان پروستات است. که بسیاری از درمان آن ناامید شده اند. احتقان پروستات عفونی، احتقانی با تجمع مایع در پروستات تشخیص داده می شود. بهترین و رایج ترین درمان های احتقان پروستات عبارتند از:

 ✔ استفاده از داروهای ضد التهاب پروستات

 ✔ استفاده از داروهای مدرتیک

 ✔ نشستن در آب گرم روزی دو بار هر بار به مدت 15 دقیقه

✔ دوری از اضطراب، نگرانی و استرس از بهبودی

عوارض احتقان پروستات

  • در صورت درمان صحیح و طولانی شدن بیماری، فرد دچار مشکل روانی نظیر دپرسیون می شود.
  • عدم میل جنسی یا کاهش آن
  • عدم خروج منی هنگام عمل جنسی
  • علائم ادراری به صورت تکرر ادرار، بی اختیاری ادرار و شب ادراری
  • عفونت باکتریایی خون (باکتری)
  • تورم لوله پیچ در پیچ متصل به پشت بیضه (التهاب اپیدیدیم)
  • حفره پر از چرک در پروستات (آبسه پروستات)
  • ناهنجاری و ناباروری مایع منی، که می تواند همراه با پروستاتیت مزمن باشد
  • هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر این که وجود پروستاتیت منجر به سرطان پروستات شود، وجود ندارد.

چه درمان های طبیعی یا خانگی باعث تسکین درد پروستات می شود؟

علاوه بر معالجه پزشکی، درمان های خانگی پروستاتیت شامل موارد زیر است:

  • استفاده از حمام های آب گرم (وان)
  • از مصرف الکل، کافئین و غذاهای پرادویه خودداری کنید.
  • ماساژ پروستات:در چند مطالعه نشان داده شده است که ماساژ پروستات علائم را در برخی از بیماران مبتلا به پروستاتیت مزمن غیر باکتریایی کاهش می دهد.
  • تغییر سبک زندگی: گر دوچرخه سواری یا اسب سواری می کنید، بهتر است تا زمان بهبودی، این فعالیت را کنار بگذارید.
  • اگرچه بسیاری از داروهای گیاهی در دسترس می باشند، اما هیچ شواهد و مدارکی در مورد تاثیر داروهای گیاهی بر روی پروستاتیت در دست نیست.

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر احمد جمعه ۱۱ اسفند ۲( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 11 مشاهده پرسش
    با سلام بنده۴۰ سال دارم و سال قبل بدلیل وجود سنگ در حالب کلیه چپ عمل tul انجام دادم و تا دو ماه قبل مشکلی نداشتم دو ماه قبل دچار خون در ادرار شدم که همان زمان به اورژانس مراجعه کردم و بعد از سونوگرافی نشان داد که دو سنگ ۶ و ۳ میلی در کلیه راست دارم و شربت اورنیکا و قرص سیستین تجویز شد. الان بعد از دو ماه پهلوی چپم که در سونو کلیه چپ مشکلی نداشت درد میکنه وگاهی ادرارم تیره میشود و در ناحیه بین مقعد و بیضه ها احساس ناراحتی میکنم بعضی مواقع ادرارم دو شاخه میشود و بعد از اتمام ادرار هم چند قطره مجددا ادرار دارم در ضمن هم پارسال و هم امسال اندازه پروستات در سونوگرافی طبیعی بود. با توجه به حالتیکه دارم همان داروها رو ادامه بدهم یا باید داروی دیگری مصرف کنم در ضمن به دلیل مشکلات خانوادگی حدود ۵ ماهه که فعالیت جنسی نداشته ام.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ اسفند ۲( 2 هفته پیش)

      با سلام دارو ها را ادامه دهيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من چند ماه پیش شهر دیگه ای دکتر رفتم و التهاب یا عفونت پروستات تشخیص دادن و گفتن که باید کمتر بشینم و رابطه جنسی منظم داشته باشم
    سوالم اینه که من مجردم و اگر نخوام از راه های دیگه رابطه جنسی داشته باشم ایا با خود ارضایی هم میتونم مثل رابطه جنسی به بهبود التهاب پروستات کمک کنم؟ فقط خارج شدن منی مد نظره؟
    دوم اینکه نشستن چقدر میتونه موثر باشه چون کارم جوریه که از صبح تا شب نشستم و جور دیگه ای نمیتونم کارمو انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام خودارضايي اشكالي ندارد نشستن به مدت طولاني ضرر دارد

    2. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۳ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      سلام مجدد
      فرمودین خودارضایی اشکالی ندارد، اما سوال من این بود که خودارضایی برای التهاب پروستات کار همون رابطه جنسی رو میکنه؟ در واقع برای بهبود التهاب پروستات فقط خالی شدن منی کافیه یا رابطه جنسی تاثیر دیگه ای بجز تخلیه منی روی التهاب پروستات میذاره؟
    3. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۴ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      و ممکنه راهنمایی کنید که نشستن به چه مدت ضرر داره؟ من کارم با سیستم هست و معمولا از ۹ تا ۶ نشستم و فقط هر یک ساعت چند دقیقه از جام بلند میشم. این شرایط باز هم ضرر داره؟
      ممنون میشم کاملتر راهنماییم کنید
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام هدف تخليه مني مي باشد هر چند ساعت چند دقيقه بلند شود كافي است

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر قاسم شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من نزدیک دوماهه که اول باسوزش زیرشگم ودرد بعداز انزال به چندین دکتر سونوگرافی وکشت ادرار وآزمایش PSA رفتم که تصاویر رو میفرستم آخرین نسخه دکتر 37سالمم هست داروی امنیک 4شبی 1عدد ویه چندروزه جناب دکتر دارم افلوکساسین 200صبح وملوکسیب 7ونیم میخورم ولی جناب دکتر الان نزدیک 45روزه داروی امنیک روکه مرتب میخورم درد بعدازانزالم خیلی خیلی کم شده وسوزشمم همینطور ولی دکتر نمیدونم عمل دفعم خیلی خیلی سخته حالا به خاطر مصرف همین آنتی بیوتیک ها یا موندم جناب دکتر خیلی مدفوعم بدمیاد باکلی داروی ملین وشل کننده میبینی یه بار میاد اونم نه به طور کامل دکتر من ازاولم ادرارم درست میومد ولی بازم به توصیه همکارنتون این قرص امنیک رومیخورم احتمالا میگم این درد بعدازانزال وسوزشم بامصرف همین قرص بهتر شده باز شما جناب قوامی متخصصین بهتر متوجه میشین آقای دکتر کیسه آب داغم گرفتم روزی 15تا20دقیقه محل زیر مقعد وبیضمو میزارم دکتر درضمن بعداز عمل دفعم یه سوزش بدی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام دارو هاي امنيك و افلوكساسين را يك ماه ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود روزي يك عدد قرص ألفن xl  صد ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 24 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    دکتر ببخشید من چند سالی هست که التهاب پروستات دارم علائم من هنگام ادرار کردن ،آخر ادرار ،ادرار قطع میشه و باید زور بزنم تا ادرار خارج بشه .موقعی هم که پا میشم چه قطره هم میریزه
    البته من یکم استرس واضطراب دارم که آلان با قرص فلوکستین که ۲۰ روز دارم مصرف میکنم استرسم خیلی خوب شده
    فقط میخواستم بهم بگید که چیکار کنم التهاب پروستاتم خوب بشه
    ضمنا من امنیک هم چند ماه خوردم ولی افاده نکرد البته سیپروفلوکساسین و افلکساسین هم خوردم ولی نتیجه ای نداشت
    آزمایش و سونوگرافی هم انجام دادم آزمایش سالم بود
    فقط سونوگرافی ،نشون داد پروستاتم بزرگ شده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ترازوسين دو ميلي گرم يك ماه ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم  ده روز ميل شود 

  • تصویر کاربر سجاد چهارشنبه ۱۷ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    با سلام
    ۲۱ سالمه
    حدود هفت ماه هست که فشار ادرار کم و قطره قطره، سوزش ادرار و تکرر ادرار دارم، حس میکنم مثانه کامل خالی نمیشه
    ازمایش سونوگرافی اندازه پروستات نرمال و جدار مثانه نرمال و عدم سنگ بود
    ازمایش پی اس آ هم نرمال بود
    ازمایش ادرار هم نرمال بود نه باکتری نه خون نه چیزی
    پیش دو تا فوق تخصص رفتم یکیش گفت بخاطر دوچرخه سواری و مصرف غذای تند التهاب پروستات دارم و برای سه ماه قرص پروترال ۰.۴ رو تجویز کرد
    دومی گفت مشکل عصبی مثانه پروستات دارم و قرص ترازوسین و نورنریپتلین رو تجویز کرد و گفت شش ماه بخورم
    بنده الان بیست روزه کار دومم رو انجام میدم و اوضام بدتر شده و فشار ادرارم کمتر شده
    الان رفتم سراغ اولی
    به نظرتون کار دیگه ای انجام بدم؟ اگه ازمایشی هست که باید انجام بدم لطفا بهم بگید
    چون این تکرر و سوزش دارن عذاب میدن
    ممنون بابت پاسخگوییتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام تمام دارو ها را قطع كنيد روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم دو هفته ميل شود و روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل شود 

  • تصویر کاربر محراب سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 80 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکتر پسرم ۱۸سالشه همیشه درد کشاله ران داشت تااینکه یک روز صبح دچار احتباس شدید اداره وبه دکتر متخصص کلیه مراجعه وپس از انجام سونو مشخص شد التهاب پروستات دارد دکتر گفت ۶ماه داروی ضدعفونت باید بخوره بعداز ۲ماه بردمش پیش یک متخصص دیگه گفت این داروها مختص پیرمردهای ولازم نیست فقط ۲ورق سفکسیم نوشت بهترشد حالا مجدد چند روزه درد کشاله ران داره وقتی ادرار مکنه پروستاتش درد داره راه درمانش چیست توروخدا راهنمایی کنید ...متشکرم سونو تقدیم میگردد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۳ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز بعد از ناهار ميل كنند و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود

  • تصویر کاربر سپهر دوشنبه ۲۹ اسفند ۱( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 88 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید ۲۱ سالمه
    ده روزی میشه که تاخیر در شروع ادرار دارم و جریان ادرارم ضعیف هست اما سه روزه کمی بهتر شده
    همچنین کمی درد یا شاید بشه گفت فشار هنگام انقباض مقعد حس میکنم که فکر میکنم از پروستات باشه
    ادرار صبحگاهی کمی تیره و بدبو هست
    متاسفانه خودارضایی میکردم و گاهی جلوی خروج منی رو میگرفتم
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۹ اسفند ۱( 11 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 92 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من بیست و چهارسالمه متاسفانه پنج ساله که هر روز خود ارضایی میکنم
    تو یه ماه گذشته بعضی مواقع احساس میکنم که پروستاتم تیر میکشه
    فقط همین یه مشکلو دارم
    ممنون میشم منو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر حسین جمعه ۵ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 96 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان، من مدتی هست که تکرر ادرار دارم ۲۵ سالم هست و شب ها به نظرم بیشتر میشه، قبلا خود ارضایی میکردم و هنگام ارضا شدن جلوی خروج اسپرم را میگرفتم، الان فقط تکرر ادرار دارم سوزش و دردی ندارم، ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد و روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر پارسا پنجشنبه ۴ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر من ۱۶ سالمه و یه دوره ی سه ساله ای خودارضایی میکردم ، چند ماه پیش ، چند باری از قصد جلوی خروج منی رو برای چند دقیقه گرفتم ، بعد یه مدت کوتاهی متوجه شدم یه مایع بی رنگ،غلیظ و چسپناکی در اخر ادرار و خیلی کم همزمان با ادرارم خارج میشه ، که بعدش باعث بی حالی و درد در ناحیه کمر و بعضی وقتا پشت سرم میشه ،و بعضی وقتا احساس میکنم ادرارم کامل خالی نشده ، حدود دو ماهی خود ارضایی رو کنار گذاشتم اما باعث تموم شدن این قضیه نشد، چند باری هم دیدم که در ابتدای ادرار ،ادارم یه رنگ سفید مانندی به خودش گرفته ،و به مدت یک هفته تو وان اب گرم هم نشستم ولی باعث بیشتر شدن این قضیه شد ، آیا این خطرناکه ؟ راه درمانی داره ؟.
    1. تصویر کاربر پارسا یکشنبه ۳۰ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      یه نکته ای رو یادم رفت ، درد در ناحیه کمر خفیفه خیلی شدید نیست
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۴ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام هر ٨ ساعت يك عدد قرص ناپروكسن ٢٥٠ ميلي گرم ده روز ميل شود و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر