علت و شیوع هیپرپلازی پروستات (BPH)

شایع‌ترین تومور خوش خیم غده پروستات در مردان می‌باشد. با افزایش سن دچار هیپرپلازی پروستات و بزرگ می‌شود. شیوع قطعی و مستدلی در مورد بزرگی این غذه در مردان در دسترس نمی‌باشد. از نظر بافت شناسی مردانی که فوت شده و آنها را کالبدشکافی کرده‌اند، غده پروستات در 20 درصد مردان، 40 تا 50 سال، 50 درصد، در مردان 50 تا 60 سال بیش از 90 درصد، در مردان 80 سال غده پروستات حجیم‌تر (بزرگتر) شده.

رابطه سن با بزرگی خوش خیم پروستات

این درصدها نشان می‌دهد که غده پروستات با افزایش سن بزرگتر می‌گردد، در نتیجه در سنین بالا دچار علائم ادراری انسدادی (کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، تخلیه ناکامل ادرار و شب ادراری) می‌شوند. هنگام تولد پروستات دارای هفت قسمت می‌باشد که پس از گذشت زمان در سن بلوغ به سه قسمت (لوب) کاهش پیدا می کند.

با بالا رفتن سن انسان رشد پروستات کند می باشد ولی تا سن 30 سالگی رشد آن افزایش می یابد و از آن پس تا سن 45-40 سالگی اندازه و حجم غده پروستات ثابت می‌ماند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیماری غده پروستات مخصوص مردان بالای 50 سال می‌باشد، اگر چه در مواردی کمتر از سن 50 سالگی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌نمایند.

سن شایع ابتلا بزرگی خوش خیم پروستات

به ندرت ممکن است قبل از سن 40 سالگی بزرگی خوش خیم پروستات در مردان دیده شود. بنابراین پزشک باید به این امر آگاه باشد که افراد کمتر از 40 سال اگرچه دارای علائم ادراری پروستات را داشته باشند مستعد عمل جراحی نیستند و به احتمال زیاد، علائم مربوط به التهاب یا عفونت پروستات می‌باشد که پس از درمان عفنت یا التهاب بیمار بهبود می‌یابد.

تحقیقات انجام شده طی سالیان طولانی این نکته را متذکر می‌گردد که درصد گرفتاری مردان به این بیماری هیچگونه ارتباطی به نژاد ندارد به جز ژاپنی‌ها که این بیماری در آنها کمتر می‌باشد، تفاوت چشمگیری در سایر نژادها گزارش نگردیده.

مصرف بالای الکل به علت کم نمودن مقدار تستوسترون (هورمون جنسی) خون سبب کاهش رشد و بزرگی پروستات می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری سیروز کبدی درصد گرفتاری مردان به هیپرپلازی پروستات (BPH) کاهش می‌یابد. طی تحقیقات گوناگون انجام شده در موسسات تحقیقی در امریکا و اروپا تا این لحظه علت مشخصی را برای هیپرپلازی پروستات (BPH) اعلام نکرده‌اند ولی به نظر می‌رسد علت‌های متعددی در این بیماری دخالت دارند و بیشتر مسائلی مانند هورمون‌های جنسی نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

پروستات

 

عکس رو به رو مربوط به آقایی ۷۳ ساله می باشد که به علت بندامدن ادرار مراجعه نمود.

لوب های پروستات بزرگ شده و مجرای خلفی را کاملا بسته و راه خروجی ادرار که گردن مثانه میباشد کاملا بسته شده. در قسمت پایین عکسها پروستات در حال تراشیدن است و گردن مثانه باز شده و مجرای خلفی هم کاملا باز است و فیلم این عمل در ادامه مطلب گذاشته شده است.

نقش هورمون جنسی در بزرگی خوش خیم پروستات

تستسترون که هورمون جنسی است و یکی از هورمون‌های مهم در ایجاد عمل جنسی می‌باشد در سنین بالا باعث رشد پروستات می‌گردد و نیز در افراد مسن هورمون استروزن افزایش یافته که خود باعث افزایش تستسترون و اثر آن روی پروستات موجب بزرگ شدن پروستات می‌گردد. به هر حال دو فریضه فوق به اثبات نرسیده است ولی با اخته کردن سگ که ترشح تستسترون قطع می‌شود، ملاحظه شده که سگ دچار هیپرپلازی پروستات نمی‌شود و علت این است که هورمون تستسترون از بیضه‌ها ترشح می‌شود و با اخته کردن سگ ترشح تستوسترون قطع می گردد و رشد پروستات متوقف می شود.

نسج پروستات از نظر بافت شناسی از دو قسمت استروما و اپی تلیال تشکیل می‌گردد که رشد در این دو قسمت باعث هیپرپلازی پروستات (BPH) و نتیجتا علائم ادراری در مردان می‌شود.

نسج پروستات دارای گیرنده‌هایی به نام رسپتور (گیرنده) می‌باشند که با تحریک این رسپتورها به واسطه هورمون‌ها پروستات دچار رشد بی از حد می‌گردد و در درمان دارویی، افرادی که دارای علائم خفیف و بعضا متوسط هستند با از کار انداختن این گیرنده‌ها مانع رشد پروستات و در نتیجه تخفیف یا بهبود علائم در فرد مبتلا به هیپرپلازی می‌شود. برخی از محققین نقش ژنتیک در ایجاد BPH را گزارش نموده‌اند.

درصد زیادی از بیماران که در سن کمتر از 60 سالگی به علت این بیماری تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند ممکن است به نوع ارثی مبتلا باشند و در این صورت در بستگان مذکر درجه اول، این بیماری 4 برابر است.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    ادامه ارسال عکسهای قبلی...خواهشا کمک کنید...ایا اصلا پروستات دارم..عکس رنگی گرفتم نشان از این داره که تنگی مجراری ادراری رو دارم...کشاله ران...مثانه...و بعضی وقتها بیضه هام...درد میکنن...تکرر یا فشار در خروج ادرار ندارم...ولی بعد از ادرار کردنم چند قطره باقی میمونه و بعد از 15 دقیقهدخودش خارج میشه...لطفا راهنماییم کنید🌷🌷🌷🌷
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      به پزشك مجاري ادرار مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر اا شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    من 21سالمه حجم پروستاتم 22ccهست، پروستاتیت دارم
    حداقل چن سال طول میکشه پروستاتم بزرگ بشه و مجبور ب عمل بشم؟ یا ربطی ندارع
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۵ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      پيش بيي سال أن  امكان نداره

       

  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۳ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام بنده پددم مردی ۶۷ ساله هستن و چند سال هست به خاطر ناراحتی در دفع ادرار داروی پروستات میخورن و تحت کنترل هستن و به تازگی سونوگرافی رفتن و سوال من از شما اینه که آیا زمان عمل ایشون فرا رسیده یا نه؟و دیگه اینکه طبق نتیجه ی سونوگرافی تهدیدی برای سلامتیشون هست یا نه؟ متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      نيازي به عمل نيست

  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    با سلام پدری 95 ساله داریم که با آزمایش psa متوجه سرطانش شدیم در پایان مقالتون نوشتید که از 75 سال به بالا با روش دیگری درمان انجام میدید میشه راهنمایی کنید چجوری تا بیایم پیش خودتون؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      نمونه برداري بايد انجام شوند قبل از أن مراجعه كنيد 

  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۲۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ....خسته نباشید مشکلم اینه که زود انزالی شدید دارم همیشه آزمایش ادرارم خون داخلش دیده شده البته یک قطره ولی عفونت نه در آزمایش اول عفونت بود آزمایش دوم نه ولی خون همیشه بود آزمایش اول کلسیم اگزلات دیده شده درد ندارم سوزش و خارش هم ندارم یک‌مایع سفید خاکستری بعضی وقتها سرو کلش پیدا میشه اونم چطور بشه که دیده بشه که در آزمایش کشت هر کاری کرد دکتره نتونست پیدا کنه برای آزمایش پشت کمرم بعضی وقتها اگر نزدیکیم‌ زیاد باشه درد میگیره وگرنه تکرر ادرار ندارم مشکل دفع هم ندارم فقط مشکل همین خون هست که میترسم راهنماییم کنید چکار کنم منی هم سفیده اگه بمونه فقط یکم‌زرد میشه درد تب اصلا ندارم ولی شدیدا اضطراب دارم شک کردم نکنه عفونت باشه بخاطر عفونت من اضطراب گرفتم منورم بیماری اضطراب بخاطر عفونت باشه ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      يك قرص   پاروكستين به مدت سه ماه براي درمان زود انزالي  و انجام سيستوسكوپي براي علت خون در ادرار

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      يك قرص   پاروكستين به مدت سه ماه براي درمان زود انزالي  و انجام سيستوسكوپي براي علت خون در ادرار

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام من به دلیل عدم تخلیه منی دچار التهاب پروستات شدم، دارو مصرف کردم سیستوسکپی هم شدم درمان نشدم، شب ها موقع خواب اذیت میشم و بیدار میشم، اگر در روز خودارضایی بکنم شب خواب راحتی دارم، آیا همیشه خودارضایی بکنم مشکلی پیش نمیاد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      به جاي خود ارضايي  روزي دو بار در أب گرم بنشينيد 

  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام و عرض ادب جناب دکتر قوامی مدتی است مشکل بزرگی پروستات سنگ کلیه و اخیرا متوجه شدم دیابت هم دارم . دو عدد سنگ کلیه در کلیه چپ قند ناشتا 129 و سونوگرافی پروستات را 108 نشان داده است. بیمه تکمیلی هستم شهرستانی ام و بابت هزینه جراحی با لیزر پیشنهاد و راهکار شما را می خواهم . اخیرا به ژزشکی مراجعه کردم که گفته نیاز به جراحی ندارم چه دستوری می فرمائید. ارادتمند شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      اگر علاييم داريد بايد عمل كنيد
  • تصویر کاربر نگار یکشنبه ۱۱ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید آقای دکتر ، من چند روز پیش نمونه برداری پدرم رو براتون فرستادم، می خواستم ببینم اگر پروستات به طور کامل خارج شود دیگر باز دوباره خطری نیست یعنی چند سال بعد دوباره خطری برای پدرم وجود ندارد الان دکتر پدرم براشون سی تی اسکن از کل بدن نوشتند، ولی هنوز جواب نیومده، اگر جواب سی تی اسکن خوب بود و پروستات هم کامل خارج شود بعدها دیگر مشکلی براش پیش نمی آید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      مشكلي پيش نمي أيد
  • تصویر کاربر هادی یکشنبه ۱۴ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام من چند سال درگیر سوزش ادرار و تکرر ادرار هستم و هرچی دکتر رفتم نتونستم درمان کنم چند سال پیش درداخل ادرارم خون بود (۳۳ ساله هستم) لطفا ادرس مطب برام بفرستید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۴ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد سيستوسكوپي شويد
  • تصویر کاربر عزیزه شنبه ۲۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر با سلام.از یزد تماس می گیرم.پدرم ۶۳ سال سن دارند و در ضمن تریاک می کشند.در اسفند ۹۶ آزمایش PSA دادند که میزان آن ۶.۲ بود و ابعاد پروستات در سونوگرافی ۳۵×۴۰ م م و مختصرا بزرگتر از حد طبیعی بود .بعد از یک دوره مصرف آنتی بیوتیک سیپرو فلوکساسین و سایر داروهای پروستات مقدار PSA کل به ۵.۲۹ و مقدار PSA آزاد به ۰.۹۱ رسید .
    مجددا یک دوره آنتی بیوتیک افلوکساسین ۳۰۰ و داروهای پروستات رو مصرف کردند و میزان PSA کل به ۴.۰۵ و PSA آزاد به ۰.۶۹ رسید ( نسبت PSA آزاد به PSA کل ۰.۱۷ بود ).
    باز مجددا یک دوره افلوکسایین ۲۰۰ و داروهای پروستات رو مصرف کردند ولی متاسفانه مقدار PSA کل نسبت به قبل افزایش یافت و۵.۱۶ شد و میزان PSA آزاد ۰.۷۶۲ است ونسبت PSAآزاد به PSA کل ۰.۱۵ است(درضمن قبل از آزمایش آخر چندین بار به جای مصرف تریاک قرص را جایگزین کردند)
    در ضمن شغل پدر بنایی بوده که
    دچار درد مفاصل از قبل هم بوده اند و اکنون درد زانوی شدیدی دارند.و در ضمن با مصرف غذاهای گرم و میوه هایی مثل انگور و خربزه دچار علائم ادراری میشوند.
    لطفا نظر خودتون رو بیان کنید .آیا نیاز به نمونه برداری هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      بيوبسي پروستات بايد اتجام شود
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۰ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر