انواع روش های درمان واریکوسل

یکی از عوامل ناباروری مردان، واریکوسل یا همان واریس بیضه می باشد. این بیماری در ١٥ درصد مردان دنيا و در حدود ٤٠ درصد مردان نابارور وجود دارد. تشخيص واريکوسل مبتنى بر معاينه بالينى بيمار می‌باشد،که از گريد ١تا ٣ تقسيم بندى شده است.

واریکوسل خفیف چیست ؟

واریکوسل یک بیماری مادرزادی است که خون شریانی به بیضه برای تغذیه توسط شریان وارد بیضه می شود و باید بعد از گرفتن اکسیژن و سایر مواد غذایی توسط ورید خون بیضه از طریق ورید در طرف چپ به ورید کلیه وارد شود، ولی به علت اختلال در عملکرد ورید، خون بیضه توسط ورید به علت اختلال در دریچه ها لانه کبوتری در داخل بیضه وارد ورید کلیه نمی شود و در اطراف بیضه می ماند.

واریکوسل در 35 تا 40 درصد افراد نابارور وجود دارد. شدت واریکوسل را به سه درجه یا گرید تقسیم بندی کرده اند. گرید 1 زمانی است که فرد قبل از معاینه حتما نیم ساعت ایستاده باشد، سرفه کند، آب دهان خود را قورت دهد و سپس مورد معاینه قرار گیرد. زمانی که پزشک معالج بیضه را مورد معاینه قرار می دهد وقت زیادی را برای تشخیص واریکوسل صرف می کند که آنرا واریکوسل گرید یک یا خفیف گویند.

واریکوسل گرید 2  زمانی است وقتی پزشک پوست بیضه را معاینه می کند ورید دیلاته و واریکوسل فورا بدست وی تشخیص داده می شود و بالاخره واریکوسل گرید سه 3 زمانی است که واریکوسل در بالا یا کنار بیضه به صورت یک کلافه عروقی دیده می شود و گاهی اینگونه افراد با شکایت وجود دو بیضه مراجعه می کنند.یک نوع دیگر واریکوسل وجود دارد که SUBCLINICAL نامیده می شود و در هیچ شرایطی نمی توان آنرا پیدا کرد، این نوع واریکوسل را هم خفیف می نامند.

واریکوسل عامل ناباروری

آیا واریکوسل باعث ناباروری می شود؟

واریکوسل در 35 تا 40 درصد مردان نابارور وجود دارد و 3/4 تا 3/13 درصد این مردان نابارور که مبتلا به واریکوسل هستند در آزمایش اسپرموگرام آنها یا اسپرم وجود ندارد و شدیدا تعداد اسپرم ها پایین می باشد. اگرچه نقش قطعی واریکوسل در ایجاد ناباروری بطور صددرصد مشخص نشده است، ولی بیشتر محققین در جهان اعتقاد دارند تجمع بیش از حد خون در در وریدهای واریکوسل در اطراف بیضه باعث ناباروری می شود.

                            👈مطلب مرتبط: برای آشنایی با دلایل ناباروری مردان بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

ناباروری در مردان

طبق گزارشات جمع آوری شده از کشورهای متعدد جهان که بیماران مبتلا به واریکوسل را تحت عمل جراحی واریکوسلکتومی با میکروسکوپ انجام داده اند و جمع آوری شده، دیده شده که بعد از عمل جراحی 70 درصد این افراد بچه دار می شوند.

اگرچه در مورد واریکوسل و عمل آن اختلاف نظر کمی وجود دارد ولی عمل واریکوسل تنها موردی است که به یک فرد نابارور برای بچه دار شدن کمک می کند.

هر گاه دو آزمایش اسپرم بلافاصله 1 تا 2 هفته که فرد نابارور انجام می دهد و آزمایش کاهش تعداد یا حرکت و یا اختلال در شکل اسپرم گزارش شده، فورا عمل جراحی باید انجام گیرد، بنابراین به طور قطع و اثبات شده که واریکوسل باعث ناباروری می گردد.

98 درصد واریکوسل در سمت چپ می باشد و 2 درصد در طرف راست می باشد و گاهی همزمان هر دو بیضه دارای واریکوسل می باشد. وقتی که واریکوسل هر طرف درجه 3 باشد، حتما طرف دیگر هم باید عمل واریکوسل انجام گیرد.

تا اين لحظه هيچ گونه مطالعاتى درخصوص وجود ابنورماليتى (غير طبيعى) هورمون‌هاى خون در وجود واريکوسل  گزارش نشده است. افراد مبتلا به نابارورى ثانوى وجود واريکوسل در انها ٨٠ درصد مى باشد، اگرچه در يک مطالعه چنين تفاوت فاحشى را گزارش نکرده اند، اين مشاهدات همگى نشان دهنده اين است که واريکوسل به مرور زمان باعث کاهش بارورى مى گردد.

انچه مهم است اين است که بايد به وجود واريکوسل در افراد  نابارور و بارور توجه شود، بيشتر ممکن است به علت اختلاف در تشخيص کلينيکى پزشک و عدم توجه شيوع ان در سنين مختلف است. اما سوال اصلى اين است که ايا تمام جوانان مبتلا به واريکوسل يکسان هستند؟ ايا واريکوسل هاى افراد ٢٥ ساله با افراد ٥٠ ساله يکسان است؟

يکى از محققين براى اثبات اين قضيه ٥٨٠ بيمار مبتلا به واريکوسل و نابارورى که ١١٥ نفر ٤٠ ساله ويا بيشترو ٤٦٦ نفر جوانتر از ٤٠ سال بودند و انها را مورد عمل جراحى واريکوسل قرار داد و اختلاف فاحشى در ميزان حاملگى در اين دو گروه سنى مشاهده نکرد. علت اين اختلاف هنوز ناشناخته مانده است، اگرچه علت نابارورى را به حرارت و زمان ارتباط مى دهند.

گردش خون بيضه ها و همينطور تبادل حرارت جارى موجب حرارت بيش از حد بيضه ها مى گردد، قطع اين سيستم موجب افزايش درجه حرارت بيضه ها مى گردد. چون درناژ سمت چپ در يک سيستم با مقاومت بسيار است، وريدهاى کوچک ممکن است در دوره جنينى موقع  باز شدن مقاومت نشان دهند.

گردش خون بيضه ها تا قبل از بلوغ کم مى باشد و بنابراين اين وريدها از نظر کلينيکى تا زمان بلوغ که گردش خون به بيضه ها افزايش ميابد ظاهر نمى گردند، لذا ظهور کلينيکى بيشتر واريکوسل ها در دوران بلوغ مى باشد .

درجه واریکوسل

مردان مبتلا به واريکوسل فعاليت فيزيکى شديد به طور منظم ٤تا ٥ بار در هفته که دو تا چهار ساعت در روز به طول انجامد ، بعد از يک دوره چهار ساله پارامترهاى آزمايش اسپرم کاهش مى يابد .همچنين واريکوسل دربستگان درجه یک در مقايسه با کل جمعيت.بسیار شایع نشان داده شده است . آتروفى بيضه ها (کوچک شدن بيضه ها) ممکن است اثرات منفى واريکوسل بر بارورى باشد.

در يک فرد مبتلا به واريکوسل سمت چپ حجم متوسط بيضه کمتر از حجم بيضه سمت راست مى باشد.ارتباط بين شدت واريکوسل و درجه آتروفى بيضه نا مشخص است .بيشتر مطالعات نشان مى دهد آتروفى همراه با غير طبيعى بودن آزمايش اسپرم مى گردد.

افراد مبتلا به واريکوسل و آتروفى بيضه در مقايسه با افراد مبتلا به واريکوسل بدون وجود آتروفى داراى ازمايش غير طبيعى هستند .اختلاف در حجم بيضه بيشتر از ده درصد در جوانان در افراد نرمال و افراد مبتلا به واريکوسل  به طور قابل توجهى کاهش در تعداد اسپرم و حرکت اسپرم  وجود دارد .

وجود اسپرم  هاى نارس  و غير طبيعى بودن سر اسپرم که « stress pattern» ناميده مى شود. علامت مشخصه واريکوسل نمى باشد، و بنابراين دال بر تشخيص واريکوسل نمى باشد .هدف از عمل واريکوسل بستن وريدهاى اسپرماتيک مى باشد .درمان واريکوسل به روشهاى مختلفى انجام مى شود .انتخاب بهترين درمان در فرد نابارور بايد بهبودى آزمايش اسپرم و ايجاد حاملگى با کاهش عوارضى نظير عود واريکوسل، هيدروسل و آتروفى بيضه باشد.

براى تحقق و دستيابى به موارد فوق ازعمل‌هاى جراحى باز، لاپاروسکوپى و آمبوليزاسيون وريد استفاده مى‌گردد. انتخاب نوع عمل بستگًى به تجربه ومهارت پزشک که به يکى از عمل هاى فوق  سال هاى متمادى به نتايج خوبى دست يافته است  بستگی دارد اگرچه هيچ يک از اين عمل ها مزيتى بر ديگرى ندارد ولى مطالعات فراوان. عمل باز را براى عمل واريکوسل  با بهبودى فراوان گزارش کرده اند.

واریس بیضه

آزوسپرميا و واريکوسل

ترميم  واريکوسل قابل لمس  همراه با آزوسپرميا مورد توجه قرار گرفته است. بنابراين بيماران آزوسپرميک (عدم وجود اسپرم در ازمايش) با پاتولوژی ژرم سل آپلازیا که تحت عمل واریکوسلکتومی قرار گرفته اند کیفیت سى من بهبود يافته است.

در بيماران مبتلا به ازوسپرميا  عمل جراحى  موجب نطفه سازى بيضه مى گردد بنابراين نيازى به انجام ART  نخواهد بود. در افراد ازوسپرميک قبل از عمل جراحى واريکوسلکتومى بررسى مسائل ژنتيک از اهميت ويژه‌اى برخوردار است چون اين افراد چنانچه داراى کارريوتايپ غيرطبيعى  باشند از عمل  واريکوسل سودى نمى‌برند.

مطالعات نشان داده کيفيت آزمايش اسپرم ٥٠درصد بعد از عمل واریکوسلکتومی  بهبود مى‌يابد. بعد از عمل  واريکوسلکتومى  شانس حاملگى طبيعى سه برابردر مقايسه با ساير عمل‌ها بيشتر مى‌گردد.اندازه بيضه، درجه واريکوسل، پارامترهاى  آزمايش و مقادير هورمون‌هاى سرم ممکن است در پيش اگهى فرد مبتلا به واريکوسل  موثر باشد، اگر چه کدام  پارامتر پيش گويي کننده درمان است مشخص نيست .عمل واريکوسلکتومى  در جوانان  اثر مطلوب در بارورى  دارد.

درمان واریکوسل بدون جراحی امکان پذیر است ؟

معماى غير قابل حلى که اورولوژيست با فرد مبتلا به واريکوسل و آزوسپرميا  (عدم وجود اسپرم در مايع منى) روبرو است اينست که ايا واريکوسل را عمل جراحى بايد کرد يا نه؟

جواب سوال فوق خیر می باشد. طبیعی است وقتی فردی به علت واریکوسل دچار ناباروری می شود و افراد نابارور 35 تا 40 درصد داراری واریکوسل می باشند و بعد از عمل جراحی واریکوسل ، اگر آزمایش اسپرم آنها نسبتا خوب باشد 70 درصد بچه دار می شوند. بنابراین تنها راه درمان واریکوسل عمل باز با میکروسکوپ و یا لاپاروسکوپی می باشد، که اینجانب با تجربه چندین ساله خود عمل باز را بهتر از لاپاروسکوپی می دانم.

کسانی که واریکوسل دارند ولی آزمایش آنها طبیعی می باشد و ازدواج کرده اند، این دسته از افراد نیازی به عمل جراحی ندارند ولی هر سه ماه یا 6 ماه باید با یک آزمایش اسپرموگرام باید پی گیری کنند، تا اگر چنانچه واریکوسل باعث اختلال عملکرد بیضه شده و تعداد وحرکت و یا شکل اسپرم ها تغییر کرده، مورد عمل جراحی قرار گیرد.

آیا درمان واریکوسل با لیزر امکان پذیر است؟

تا این لحظه که متن را می خوانید، هیچگونه گزارشی مبنی بر عمل واریکوسل با لیزر گزارش نشده است. عمل واریکوسلکتومی به دو روش متداول در جهان صورت می گیرد، یکی عمل باز با شکافی چند سانتی در نزدیکی کشاله ران که باید با میکروسکوپ صورت گیرد. پس باز کردن پوست و زیر پوست، کورد که طناب بیضه نامیده می شود، دیده می شود و آنرا بالا آورده و وریدهایی که باعث واریکوسل شده را با نخ سیلک می بندیم.

این عمل بسیار حساس و به تجربه کافی نیاز دارد، بدین معنی که تمام وریدها بسته شوند و وریدی باقی نماند که ممکن است باعث عود واریکوسل شود و چنانچه عروق لنفاتیک به اشتباه به عنوان ورید بسته شوند فرد بعد از عمل دچار هیدروسل می گردد، که این مورد 10 درصد اتفاق می افتد. شانس باروری بعد از عمل واریکوسلکتومی 70 درصد تا 18 ماه بعد از عمل می باشد.

توسط دو نفر از محققين دو گروه از اين بيماران را مورد عمل جراحى واريکوسل قرار دادند و نتايج مثبتى را بعد از عمل مشاهده کردند. اگر چه در خصوص عمل جراحى واريکوسل و منافع بالقوه آن اختلاف و مناقشه کمى وجود دارد، اما درمورد عمل واريکوسل همراه با آزوسپرمى اختلاف نظر به عنوان يک قانون وجود دارد. آمار گسترده و کلينيکى از مدل‌هاى حيوانى اثرات سوء واريکوسل بر روى اسپر ماتوژنز(توليد اسپرم از بيضه) را نشان مى‌دهد.

درمان واریکوسل

AUA  و انجمن طبى توليد مثل امريکا با نشست‌هاى گوناگون به اين نتيجه رسيدند که عمل واريکوسل ممکن است اولين درمان انتخابى افراد نابارور باشد، در صورتى که همسر وى سالم باشد. جراحى واريکوسل بايد دردست جراحان با تجربه قرار گیرد که به شريان و لنفاتيکها اسيبى وارد نشود واز عود واريکوسل خوددارى گردد.

اين جراحى بايد  با حوصله و دقت انجام گيرد. اگرچه درمان واريکوسل هنوز به عنوان يک معما وجود دارد و على‌رغم بيش از سى سال از شواهد موجود در خصوص جراحى واريکوسل و نتايج مفيد ان در بارورى، هنوز گزارشات بسيارى اختلاف نظر در رابطه با انجام اين درمان را نشان مى دهد.

بايد اذعان داشت که مسئوليت و تعهد اين محققين که شايد مشکل افراد مبتلا به واريکوسل را از طريق ديگرى باید حل کنند ضمنا بايد اشاره کرد مطالعات فراوانى چاپ شده و به وضوح و روشنى نشان مى دهد اين اختلاف نظرها حل و بهبود يافته است.شيوع واريکوسل بر حسب سن متفاوت است; بعد از  ٢٠سالگى شيوع آن از ١٠ تا ٢٥ درصد متغير است. در ميانگين سنى ٦٠ سالگى وجود واريکوسل  ٤٣ درصد مى باشد.

خاکشیر برای واریکوسل

درمان واریکوسل با زالو یا خاکشیر امکان پذیر است؟

افراد یا پزشکانی بدون اجازه قانونی با به کارگیری طب سنتی غیر تایید شده به درمان بدون نتیجه می پردازند که اهداف تجارتی یا مالی دارد. به یاد دارم زمانی که بچه ای از درد گوش رنج می برد توسط مادر یا مادربزرگ دود تریاک را در گوش بچه فوت می کردند که این امر با پشرفت شگفت انگیز پزشکی، مردود شناخته شده است.

باید اذعان داشت شاید بعضی از داروها از گیاهان تهیه می شود ولی براساس و اصول تحقیقی و بازار عرضه می شود. زالو یا خاکشیر هیچگونه اثر درمانی در درمان واریکوسل ندارد و هیچ پزشک اورولوژیستی آنرا توصیه نمی کند و این امر موجب سرگردانی زوجین نابارور گردیده و آنها را از درمان اصولی منحرف می کند.

فرق واریکوسل و هیدروسل

گاهی اوقات بعضی افراد مبتلا به این عارضه، نمیدانند که تورم موجود در بیضه ها ناشی از تورم رگ های بیضه ( واریکوسل )  است یا آب آوردن بیضه ( هیدروسل ). در این شرایط، تشخیص یک متخصص اورولوژی می تواند بسیار سرنوشت ساز باشد.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    باسلام اقای دکتر وقت بخیر من از سال ۹۴ تشخیص داده شده که واریکوسل گرید ۳ دارم که اون موقع ۱۶ سالم بود هی چک میکردم دکتر خودم گفتن وقت ازدواج ازمایش اسپرم میدی و اگر مناسب نبود عمل میکنیم چند روز پیش دکتر های جدیدی رفتم گفتن ازمایش اسپرم بده ازمایش اسپرم دادم تعداد ۱۳میلیون و ۴۶ بود که البته دیروز و پریروزش انزال داشتم که به دکتر گفتم گفتن در تعداد تاثیری نداره در حجم تاثیر داره و باید عمل کنی خواستم نظر شمارو بدونم و به دکترای شهرمون اعتماد ندارم الان ۲۴ سالمه یکیم که باشگاه میتونم برم یا نه ک اینکه عمل نکنم اتروفی ایجاد میشه؟
    1. تصویر کاربر علیرضا شنبه ۱۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      بب
    2. تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۱۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      اقای دکتر در ضمن مجرد هستم
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام عمل جراحي انجام شود

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۱ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    ۲۹ سالمه حدودا ۷ تا ۸ اقدام کردم واسه بچه دار شدن
    بعد از اقدام برای بارداری
    دکتر واسم تست اسپرم نوشتن که گفتن سرعت و کیفیت اسپرمت پایینه که عکس آزمایش رو واستون فرستادم
    رفتم پیش دکتر اورولوژیست بعد از معاینه فیزیکی (سرپا همراه با گرفتن بینی و زور زدن و لمس کردن )گفتن که بیضه سمت چپ واریکوسل دارم
    واسم قرص بلومکس روزی یدونه
    قرص ویتامین دی۳ ۱۰۰۰ روزی یدونه
    و قرص اوویمید ۵۰ روزی نصف قرص
    برای سه ماه تجویز کردن
    گفتن که اگر جواب نگرفتید باید عمل کنید
    میخواستم بدونم که گرید واریکوسلم چنده؟
    خفیفه یا خیلی جدیه
    به نظر شما این تجویز دکترم تاثیر داره؟
    بعد از عمل خیلی میترسم آیا اماکنش هست بعد از جراحی کلا نتونم بچه دار بشم؟ آخه شنیدم امکان داره بعد از عمل دیگه کلا نتونم بچه دار بشم
    راهی به جز جراحی وجود داره؟
    بهترین نوع عمل کدومه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۱ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام بهترين عمل نوع باز است عمل كنيد بچه دار مي شويد

  • تصویر کاربر Somy سه شنبه ۱۷ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من آقای ۳۶ساله ام یک دختر ۸ساله سالم دارم برای بچه دوم میخوام اقدام کنم رفتم سونو اسکرتوم که واریکوسل چپ تشخیص دادن باقطر ۳.۲درحال استراحت و۴.۶درحال مانور والسالوا واینکه آزمایش اسپرم درمحدوده ی نرمال بوده آیا من نیاز به اقدام خاصی دارم .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۷ آبان ۱( 1 سال پیش)

      با سلام واريكوسل بايد عمل شود

  • تصویر کاربر رامین یکشنبه ۲۷ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    بنده سال ۸۷عمل واریکوسل در سن ۲۱ سالگی انجام دادم پیش دکتر مالک نژاد در بیمارستان دی
    اون موقع که آزمایش اسپرم انجام می‌دادم همه چیز نرمال بود به غیر از تعداداسپرم که بین ۲۰۰هزار تا ۵۰۰هزار بود.بعد یکسال از عمل و استفاده از دارو ۴ عدد آمپول که اسم شو فراموش کرد زدم بعد یک ماه که آزمایش دادم تعداد اسپرم به ۷میلیون رسید وبعد ۶ماه که باز آزمایش دادم تعداد اسپرم کم شده بوداز اون موقع تا حالا نه دارو و نه آزمایش دادم الان که ۳۵ سال سن دارم ازدواج کرد میخوام برای بچه دار شدن اقدام کنم یه کم دلهره دارم میشه راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۷ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك گرم قرص ويتامين c سه ماه ميل كنيد 

    2. تصویر کاربر رامین یکشنبه ۲۷ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      بنده میخوام برای بچه دار شدن اقدام کنم مشکلی که نداره ویتامین cچه تاثیری رو تعداد اسپرم داره
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۷ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام ويتامين c باعث زياد شدن اسپرم ها مي شود

    4. تصویر کاربر رامین یکشنبه ۲۷ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      ممنون از مشاوره عالی
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۷ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      تشكر

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر میثم یکشنبه ۲۳ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    سلام درود
    بنده۳۴ سالمه یک بچه ۱۰ ساله دارم الان ۲ ساله اقدام به بچه داری کردم ولی یک بار سقط شد ولی دیگه نشد آزمایش اسپرم دادم ۸ ماه پیش گفت مشکلی نداری ولی ۲ ماه پیش دادم گفت اسپرمت ۱۲ میلیون بعد یک هفته پیش دادم گفت شده ۴ میلیون بعد ۴ ماه پیش سونو گرافی دادم گفت واریکوسل نداری ولی الان که داره اسپرمم ضعیف میشه میتونه از واریکوسل باشه من کلیه هامم سنگ سازه میتونین کمکم کنین ببینم باید چکار کنم ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام سونوگرافي رنگي داپلر از بيضه ها انجام شود اگر واريكوسل گزارش شد بايد عمل كنيد

  • تصویر کاربر شیما دوشنبه ۲۵ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    آیا فردی که یک فرزند داشته سپس دچار واریکوسل دوطرفه می شود، پس از عمل امکان باروری مجدد دارد یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بله امكان باروري وجود دارد

  • تصویر کاربر یاسین جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر خسته نباشید من سونوگرافی انجام دادم واریکوسل خفیف گرید ۱ درسمت راست و واریکوسل خفیف گرید ۲ درسمت چپ دارم و هیدروسل خفیف در دو طرف بیضه جواب ازمایشم رو هم براتون میفرستم الانم در بیضه ی سمت راستم درد دارم موقعی ک زیاد وایمیستم برای کاهش درد باید چیکار کنم با ابن جواب ازمایش ایا ب عمل نیاز هست یا نه البته اینم بگم ک این ازمایش بصورت دستی انجام شده و احتمال خطا زیاده ی ازمایش دیگه بصورت دستگاهی این هفته میدم فقط براز درد بیضه ی سمت راست باید چیکار کنم ایا این درد از واریکوسله ممنونم مرسی
    1. تصویر کاربر یاسین یکشنبه ۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      اونم سونوگرافیمه
    2. تصویر کاربر یاسین چهارشنبه ۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      جواب ندادین ک
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام أزمايش غير طبيعي است بايد عمل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امین جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    جناب دکتر سلام بنده دوتافرزند یه پسرویه دختردارم حالا پس ازگذشت ۱۲سال قصدفرزندسوم راداشتم که بعدازگذشت یک سال موفق نشدم بچه داربشیم که بامراجعه به دکترباآزمایش اسپرمی که دادم اعلام داشتنداسپرم من کم تحرک وضعیفه وبه این خاطره بچه دارنمیشم که حدود ۴ماه پیش سنو بیضه دادم گفت واریکوسل نداری ولی الان دوباره دادم گفت یه واریکوسل خفیف داری آیا صحت داره اگه صحت داره یعنی تحرک نداستن و کم و ضعیف بودن اسپرمم مال واریکسول است دکترگفت یک واریکوسل خفیفه .جناب دکتر شما چه دستوری میدهید بسیار ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      با سلام واريكوسل بايد عمل شود

  • تصویر کاربر سینا جمعه ۲۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 384 مشاهده پرسش
    سلام و درود من ۲۰ سالمه و احساس میکنم که بیماری واریکسل دارم ولی اصلا دردی ندارم و هیچ چیز غیر نرمالی به جز رگ هایی که رو بیضم هست ( بیضه سمت چپ ) رو نمیبینم ایا لازمه که برم دکتر متخصص یا خیر ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ آذر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام براي تشخيص واريكوسل حنما بايد معاينه شويد و به متخصص مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 626 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده دوتا بچه دارم الان نزدیک یکسال تصمیم گرفتم بچه دار بشم که نشد بعد رفتم دکتر آزمایشات سونوگرافی مشخص شد واریکسول خفیف دارم الان پود آندرفروتی و کپسول پروفرتیل و آمپول زیر پوستی بهم داد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام  دستورات را ادامه دهيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر