آیا یائسگی مردانه وجود دارد؟

یائسگی زنان نشان‌دهنده پایان چرخه تولید مثل زنان است. با این حال، مردان با افزایش سن، طیف وسیعی از علائم و تغییرات را تجربه می‌کنند که برخی افراد آن را با اثرات یائسگی مردانه مقایسه می‌کنند.

این وضعیت در برخی ادبیات به عنوان «آندروپوز» ظاهر می‌شود. با این حال، این برچسب گمراه‌کننده است و تعریف علائم، علل، و درمان هنوز نامشخص است.

با این حال، افزایش سن هنوز هم اثراتی را در بدن مردان ایجاد می‌کند، از جمله سطح تستوسترون که به طور منظم کاهش می‌یابد.

در حالی که افزایش سن بر سطح هورمون‌های جنسی در مردان تأثیر می‌گذارد، ارتباط این فرآیند با یائسگی زنانه دقیق نیست.

برخی از محققان در عوض علائم را با وضعیتی به نام کاهش آندروژن در مردان پیر (ADAM) یا هیپوگنادیسم دیررس مرتبط می‌دانند. این اتفاق به طور طبیعی زمانی رخ می‌دهد که غدد جنسی، یا اندام‌های تولیدکننده سلول‌های جنسی، شروع به پیر شدن کنند و عملکرد خود را از بدهند.

این وضعیت تنها 2.1 درصد از مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در حالی که یائسگی بخشی طبیعی از رشد جنسی زنان است. این شیوع با افزایش سن افزایش می‌یابد اما هنوز یک مرحله استاندارد در رشد مردانه نیست.

 

علائم آندروپوز

یائسگی در زنان نشانه کاهش شدید استروژن و پروژسترون (هورمون‌های اصلی تولیدمثل زنان) است که در مدت زمان نسبتاً کوتاهی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

علائم آندروپوز در مردان یا یائسگی مردانه آهسته‌تر، نامحسوس‌تر و با شدت کمتری ظاهر می‌شود. کاهش سطح هورمون‌های مردانه یا تستوسترون نسبت به افت سطح هورمون‌های زنانه در طول یائسگی شدت کمتری دارد.

 

علائم و نشانه های مختلفی که به یائسگی مردانه نسبت داده می‌شوند عبارتند از:

  • گُرگرفتگی
  • بدخلقی و تحریک‌پذیری
  • تجمع چربی در اطراف شکم و قفسه سینه
  • از دست دادن توده عضلانی
  • خشکی و نازک شدن پوست
  • تعریق بیش از حد

 

مطالعه‌ای در مجله پزشکی نیوانگلند (NEJM)، شایع‌ترین علائم یائسگی مردان را کاهش میل جنسی، دفعات کمتر نعوظ صبحگاهی و اختلال نعوظ شناسایی می‌کند.

این مطالعه علائم دیگری را نیز معرفی می‌کند که شامل کاهش انرژی، ناتوانی در راه رفتن بیش از 1 کیلومتر و دشواری در انجام کارهای سنگین فیزیکی، مانند دویدن یا بلند کردن اجسام سنگین است. در چنین شرایطی زانو زدن و خم شدن نیز ممکن است دشوارتر شود.

افسردگی و خستگی نیز ممکن است در نتیجه تغییر سطح هورمون مردانه ایجاد شود.

 

علل بروز یائسگی در مردان

در سی سالگی، سطح تستوسترون مردان به تدریج و هر سال به طور متوسط ​​یک درصد کاهش می‌یابد.

با این حال، پزشکان بر این باورند که کاهش عادی و وابسته به سن سطح تستوسترون، علت اصلی بروزعلائم آندروپوز در مردان نیست. اگر یائسگی مردانه به این کاهش طبیعی تستسترون مربوط بود، پس تمامی مردان باید این وضعیت را تجربه می‌کردند در حالی که چنین نیست.

ورزش نکردن هم می‌تواند منجر به کاهش تستوسترون در مردان مسن شود.

این وضعیت پیچیده است و می‌تواند علائم مختلفی را در افراد ایجاد کند. در حالی که این علائم اغلب در مردان مسن با کاهش سطح تستوسترون رخ می‌دهد، اما در مردان مسن‌تری که مبتلا به بیماری‌های قلبی، چاقی، فشار خون بالا و دیابت نوع 2 هستند نیز دیده می‌شود. این نشان می‌دهد که تغییر سطح هورمون‌های مردانه تنها عامل ایجاد این وضعیت نیست.

با این وجود، شیوه زندگی فردی، از جمله رعایت رژیم عذایی متعادل، ورزش منظم و مصرف حداقلی دخانیات و الکل احتمالاً باعث تقویت احساس سرزندگی در فرد شده و علائم جسمی پیری را در مردان کاهش می‌دهد. در کنار این موارد،  درمان بیماری‌های زمینه‌ای نیز می‌تواند نشانه‌های بیماری را کمتر کند.

 

منبع: medicalnewstoday.com

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

پرسش از دکتر