علت درد در ناحیه بیضه سمت چپ چیست؟

شاید فکر کنید وقتی مشکلی بیضه‌های شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، علائم درد در هر دو سمت راست و چپ احساس می‌شود. اما بسیاری از شرایط و بیماری‌ها می‌توانند علائم را فقط در یک طرف ایجاد کنند و این موضوع به دلیل تفاوت آناتومی بیضه چپ با بیضه راست است. بیضه چپ به طور کل آسیب‌پذیرتر است و ممکن است در معرض مشکلاتی مانند واریکوسل، مشکلات وریدی، و پیچ‌خوردگی بیضه (که همان پیچش بیضه در داخل کیسه بیضه است)، قرار بگیرد.

اگر بیضه چپ شما درد می‌کند، مهم است که علت آن را بدانید و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

برخی از علل درد در بیضه سمت چپ عبارتند از:

درد بیضه چپ

هنگامی که ورید بیضه بزرگ می‌شود، با واریکوسل مواجه هستیم. واریکوسل جمعیتی معادل با 15 درصد از مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. واریکوسل بیشتر در بیضه چپ شکل می‌گیرد، زیرا ورید (سیاهرگ) در سمت چپ بدن، پایین‌تر قرار دارد و آویزان‌تر است. این امر باعث می‌شود که دریچه‌های آن ورید نتوانند خون را به سمت اندام‌های فوقانی بدن انتقال دهند.

  • اُرکیت

ارکیت، همان التهاب بیضه‌ها است که معمولاً توسط ویروس یا عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. درد ممکن است از بیضه چپ یا راست شروع شود و در آنجا باقی بماند یا در سراسر کیسه بیضه پخش شود.

علاوه بر درد، کیسه بیضه ممکن است متورم و داغ شود. پوست ممکن است قرمز شده و کیسه بیضه ممکن است سفت‌تر یا حساس‌تر از حد معمول شود.

ویروس اوریون را اغلب علت ارکیت می‌شناسند؛ اگر چنین باشد، علائم در کیسه بیضه ممکن است تا یک هفته ظاهر نشود. عفونت های مقاربتی (STIs)، مانند سوزاک یا عفونت دستگاه ادراری نیز ممکن است منجر به ارکیت شوند.

 

  • اسپرماتوسل

اسپرماتوسل یک کیسه کیستِ پر از مایع است که در لوله‌ای که اسپرم را از قسمت بالای بیضه حمل می‌کند، تشکیل می‌شود. اسپرماتوسل ممکن است در هر یک از بیضه‌ها ایجاد شود. اگر کیست کوچک باقی بماند، ممکن است هیچوقت علائمی نداشته باشد. اگر رشد کند، در بیضه احساس درد و سنگینی خواهید کرد. علت اصلی اسپرماتوسل هنوز شناسایی نشده است.

 

  • پیچ‌خوردگی بیضه

این عارضه به عنوان یک مورد اورژانسی در نظر گرفته می‌شود؛ پیچ‌خوردگی بیضه زمانی رخ می‌دهد که بند اسپرماتیک در بیضه پیچ بخورد و جریان خون آن قطع شود. بند اسپرماتیک، لوله‌ای است که وظیفه نگهداری بیضه‌ها در کیسه بیضه را بر عهده دارد.

اگر این عارضه ظرف مدت شش ساعت درمان نشود، ممکن است مرد بیضه‌ی آسیب‌دیده را از دست بدهد. پیچ‌خوردگی بیضه تا حدودی غیرعادی است و از هر چهارهزار مرد جوان فقط یک نفر دچار آن می‌شود. این عارضه معمولاً فقط یک بیضه را تحت تأثیر قرار می‌دهد که بیضه چپ شایع‌تر است. درد معمولاً به طور ناگهانی و با تورم ظاهر می‌شود.

در داخل کیسه بیضه، یک لایه نازک بافت هر بیضه را احاطه کرده است. هنگامی که مایع یا خون این غلاف را پر می‌کند، هیدروسل ایجاد می‌شود. در این حالت معمولاً کیسه بیضه متورم می‌شود و ممکن است درد داشته باشد. هیدروسل می‌تواند در اطراف یک یا هر دو بیضه ایجاد شود.

هیدروسل در نوزادان شایع‌تر است و در عرض یک سال یا بیشتر پس از تولد از بین می‌رود. اما التهاب یا آسیب نیز می‌تواند باعث ایجاد هیدروسل در پسران و مردان مسن‌تر شود.

 به طور کلی، درد بیضه در یک یا هر دو طرف آزاردهنده است. در صورتی که درد ناگهانی و شدید در بیضه احساس کردید، یا با علائمی مانند تب یا مشاهده خون در ادرار روبه‌رو شدید، بلافاصله به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

منبع: www.healthline.com

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۳۰ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 29 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من هر چند وقت یک بار بیضه سمت چپم درد میگیره و چند سال پیش بیضه سمت راستم را به دلیل داشتن هیدروسل عمل کردم
    میشه راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۰ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام هنگام كار سنگين و يا موقع تحريك جنسي ممكن است درد بيضه ايجاد شود

  • تصویر کاربر مهرشاد سه شنبه ۸ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۱۵ سالمه در حمام در حال چک بیضه بودم که به یک توده غده مانند کوچک در بیضه سمت چپ شدم فکر کنم لوله ی منی باشه . اگه میشه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۸ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      با سلام سونوگرافي از بيضه ها گرفته شود

  • تصویر کاربر علیرضا7357 دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر من 29 سالمه و 5 سال پیش عمل واریکوسل بیضه سمت چپ انجام دادم الان چند روز هست که بیضه من حالتی داغی داره و بیضه های من صبح ها جمع میشن میان بالا درد داخل پای چپم هم میوفته ازداوج کردم و میل جنسیمم هم کم شده و چند ماهی هم هست اقدام به بچه دار شدن کرديم ولی هنوز نتیجه نداه آیا روی کیفیت اسپرم هام تاثیر گذاشته ممنونم میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر علیرضا7357 شنبه ۱۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      در ضمن آقای دکتر دچار زود انزالی هم شده ام ممنون میشم راهنمایی کنید
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص فلوكستين ٢٠ سه ماه ميل كنيد و يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميلي ميل كنيد أزمايش اسپرم هم داده شود داغ شدن و جمع شدن بيضه ها درماني ندارد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Parsa جمعه ۳۱ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من چند روزی هست درد بیضه چپ دارم اول فک میکردم پیچ خوردی هست که از دوستم پرسیدم که این مورد برایش پیش اومده بود گفت دردش خیلی زیاد هست که حتی نمیتونی از جات تکونی بخوری ولی خب این درد خفیف و نیمه خفیف هست در حدی هست که اصلا موقع خواب متوجه نمیشم و اینکه این درد زیر شکم سمت چپ و ناحیه بیضه چپ هست خواستم و این هم بگویم من دوچرخه سواری زیاد میکنم ممکنه به خاطر دوچرخه سواری باشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳۱ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام به علت دوچرخه سواری می باشد روزی یک عدد قرص آلفن xl  صد میلی گرم ده روز میل کنید

  • تصویر کاربر کوروش دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید چند ماهی هست که دورنافم سوزش داره وسمت راست نافم موهاش ریخته علتش چیه ممنونم راهنمایی کنید سوزش نافم همیشگی نیست بعضی روزا اینطوری میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام ممكن است از التهاب پروستات باشد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر