همه چیز درباره آزمایش اسپرم یا نطفه

در یک زوج جوان سالم در هردوره قاعدگی زن 20 تا 25 درصد، شانس حاملگی وجود دارد. به زوجی نابارور اطلاق می گردد که با داشتن رابطه جنسی طبیعی 3 بار در هفته در سال اول حاملگی صورت نگیرد. اولین آزمایش برای بررسی فرد نابارور، انجام آزمایش اسپرم یا نطفه است.

شانس حاملگی در 6 ماه اول ازدواج 60 درصد و در سال اول 84 درصد و در سال دوم 92 درصد می باشد، به شرط آنکه عمل جنسی هفته ای دو تا سه بار انجام شود. در 50 سال گذشته تعداد متوسط نطفه ها به علت عوامل محیطی و تغییر روش و شیوه زندگی، بطور چشمگیر باعث کاهش نطفه ها گردیده است.

معمولا این تغییر در نطفه ها درکشورهای در حال پیشرفت و پیشرفته در 50 درصد جمعیت دنیا دیده شده است و لذا باعث کاهش باروری و بچه دارشدن گردیده است.

آزمایش اسپرم چیست؟

آزمایش اسپرم به عنوان تست واحد مفیدترین تست در تشخیص ناباروری مردان می باشد. تجزیه و تحلیل مایع منی، همچنین به عنوان آزمایش تعداد اسپرم شناخته می شود، سلامت و زنده ماندن اسپرم مرد را تجزیه و تحلیل می کند. منی مایع حاوی اسپرم (به علاوه سایر مواد قندی و پروتئینی) است که در هنگام انزال آزاد می شوند. آزمایش اسپرم سه عامل اصلی سلامت اسپرم را اندازه گیری می کند:

  • تعداد اسپرم
  • شکل اسپرم
  • حرکت اسپرم

از کجا بفهمیم اسپرم ضعیف است؟

هنگامی که زوجین در بارداری مشکل دارند، (آزمایش اسپرم) تجزیه و تحلیل مایع منی توصیه می شود. این آزمایش به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد که مرد عقیم است یا خیر. این تجزیه و تحلیل به پزشک کمک می کند تا تعداد کم اسپرم یا اختلال عملکرد اسپرم و نیز تحرک اسپرم برای بارداری را تشخیص دهد.

ضعیف شدن اسپرم به معنای این است که مایع خارج شده یا همان منی دارای اسپرم کمتری نسبت به همیشه می باشد. ضعیف شدن اسپرم ممکن است به حدی برسد که تقریبا هیچ اسپرمی وجود نداشته باشد که به این وضعیت، آزوسپرمیا می گویند. میزان اسپرم شما در این شرایط کمتر از حد طبیعی است.

مردانی که وازکتومی انجام داده اند، برای اطمینان از عدم وجود اسپرم در مایع منی، تحت تجزیه و تحلیل منی قرار می گیرند. در وازکتومی ، لوله هایی که اسپرم را از بیضه ها به آلت تناسلی مرد می فرستند، بریده و به عنوان یک فرم دائمی کنترل بارداری مهر و موم می شوند. پس از وازکتومی، پزشکان اغلب به مردان توصیه می کنند که هر ماه یک بار و به مدت سه ماه آنالیز اسپرم انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که دیگر اسپرم در منی آنها وجود ندارد.

تأثیر سیگار و الکل بر اسپرم و باروری مردان

بهترین زمان برای آزمایش اسپرم

پزشک به شما اطلاع می دهد که برای آماده سازی آنالیز مایع منی باید چه کاری انجام دهید. برای دستیابی به نتایج دقیق بسیار مهم است که این دستورالعمل ها را دنبال کنید.

✅ از 24 تا 72 ساعت قبل از آزمایش از انزال خودداری کنید.

✅ دو تا پنج روز قبل از آزمایش از مصرف الکل ، کافئین و داروهایی مانند کوکائین و ماری جوانا خودداری کنید.

✅ مصرف هر داروی گیاهی مانند خار مریم و اکیناسه را متوقف کنید.

✅ از مصرف هر داروی هورمونی خودداری کنید.

✅ در مورد هر دارویی که می خورید با پزشک خود مشورت کنید.

آزمایش اسپرم چگونه انجام می شود؟

شما باید یک نمونه مایع منی را برای تجزیه و تحلیل مایع در دسترس دکتر خود قرار دهید. چهار روش اصلی برای جمع آوری نمونه منی وجود دارد:

  • استمناء
  • استفاده از کاندوم در هنگام مقاربت
  • انزال از طریق محرک‌های الکتریکی

استمنا به عنوان روش ارجح برای بدست آوردن یک نمونه تمیز در نظر گرفته می شود.

نحوه انجام آزمایش اسپرم

نتایج طبیعی آزمایش اسپرم چگونه است؟

بعد از جمع آوری نمونه منی، بسته به آزمایشگاهی که می روید، نتایج آزمایش شما باید ظرف 24 ساعت تا یک هفته آماده شود. هنگامی که پزشک نتایج آزمایش تجزیه و تحلیل اسپرم را بررسی می کند، فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. تجزیه و تحلیل پس از وازکتومی به دنبال وجود اسپرم است، اما تجزیه و تحلیل برای بررسی مسائل باروری عمیق تر است. پزشک شما هر یک از نتایج زیر را در نظر خواهد گرفت:

شکل اسپرم

یک نتیجه طبیعی برای شکل اسپرم این است که بیش از 50 درصد اسپرم ها به طور معمول شکل می گیرند. اگر مردی بیش از 50 درصد اسپرم داشته باشد که به طور غیر طبیعی شکل گرفته باشد، این قدرت باروری او را کاهش می دهد. ناهنجاری هایی ظاهری ممکن است در ناحیه سر، قسمت میانی یا دم اسپرم وجود داشته باشد. همچنین ممکن است اسپرم نابالغ باشد و بنابراین نتواند تخمک را به طور موثر بارور کند.

نقش پزشک در درمان ناباروری زوجین

حرکت

برای یک نتیجه طبیعی، بیش از 50 درصد اسپرم باید یک ساعت پس از انزال به طور طبیعی حرکت کند. حرکت اسپرم یا تحرک برای باروری مهم است. یک سیستم خودکار اسپرم را برای حرکت تجزیه و تحلیل می کند و آنها را در مقیاس 0 تا 4 درجه بندی می کند. نمره 0 به معنای عدم حرکت اسپرم است و نمره 3 یا 4 نشان دهنده حرکت خوب است.

PH

سطح pH باید بین 7.2 تا 7.8 باشد تا نتیجه طبیعی حاصل شود. سطح pH بالاتر از 8.0 می تواند نشان دهد که اهدا کننده عفونت دارد. نتیجه ای کمتر از 7.0 می تواند آلوده بودن نمونه یا مسدود شدن مجاری انزال مرد باشد.

حجم

حجم منی برای یک نتیجه طبیعی باید بیشتر از 2 میلی لیتر باشد. حجم کم مایع منی می تواند مقدار کمی اسپرم برای لقاح تخمک را نشان دهد.

قبل از مایع شدن اسپرم باید 15 تا 30 دقیقه طول بکشد. در حالی که منی در ابتدا ضخیم است، توانایی مایع شدن، یا تبدیل شدن به قوام آبکی ، به حرکت اسپرم کمک می کند. اگر در عرض 15 تا 30 دقیقه منی مایع نشود، قدرت باروری تحت تأثیر قرار می گیرد.

تعداد اسپرم

تعداد اسپرم در آنالیز مایع منی باید بین 20 تا 200 میلیون باشد. این نتیجه به عنوان تراکم اسپرم نیز شناخته می شود. اگر این تعداد کم باشد، باردار شدن مشکل است.

ظاهر

شکل ظاهری آن باید سفید تا خاکستری یا مایل به شیری باشد. رنگ قرمز قهوه ای نشانگر وجود خون در منی است. در حالی که رنگ زرد ممکن است نشانگر عارضه جانبی دارو باشد.

تعداد اسپرم چگونه بر باروری تأثیر می گذارد؟

تعداد اسپرم می تواند روی باروری تأثیر بگذارد زیرا احتمال باردار شدن شریک زندگی با کاهش تعداد اسپرم کاهش می یابد. مشکلات مربوط به کیفیت اسپرم نیز می تواند بر احتمال بارداری در یک زن تأثیر بگذارد. علت ناباروری مردان، اغلب به دلیل کم بودن تعداد اسپرم، دلیل رایجی است که بسیاری از زوجین در بارداری مشکل دارند.

بررسی تعداد اسپرم

بهبود تعداد اسپرم

در حالی که بسیاری از دلایل کم شدن تعداد اسپرم نیاز به مداخله پزشکی دارد، اما انتخاب سبک زندگی نیز می تواند عامل اصلی آن باشد. موارد زیر ممکن است تعداد اسپرم را بهبود بخشد:

✅ لاغر شدن، چاقی یا اضافه وزن می تواند باعث کاهش تعداد اسپرم شود. سعی کنید از طریق رژیم غذایی و ورزش یک سبک زندگی سالم را حفظ کنید.

✅ از مکمل های ویتامین استفاده کنید. برای بررسی کمبود ویتامین، آزمایش خون بدهید. طبق آزمایش پزشک ممکن است توصیه کند غذاهای جدید به رژیم غذایی شما اضافه شود، یا مکمل هایی برای کمک به بازیابی سطح ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید.

✅ از مصرف مواد، نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر یا دخانیات خودداری کنید.

✅ لباس های نخی و گشاد بپوشید.

چرا برخی مردان نابارور هستند؟

علل ناباروری

  • چاقی
  • مصرف الکل
  • استعمال دخانیات
  • استرس
  • افزایش حرارت بیضه ها
  • رژیم غذایی نامناسب
  • مواد شیمیایی محیط

13 تا 15 درصد زوجین در دنیا مبتلا به ناباروری می باشند. شیوع ناباروری در کشورهای غیرپیشرفته به علت محدودیت های تشخیص و درمان بیشتر رخ می دهد.

ناباروری و بیماری واریکوسل

در انگلستان از هر 6 زوج 1 زوج دچارناباروری می شود. نقش مرد در ناباروری 50 درصد می باشد. بنابراین یک بررسی جامع و مفید ممکن است باعث تشخیص عوامل قابل درمان و غیر علاج در مرد گردد. بررسی معمولا بصورت انجام معاینه بالینی و گرفتن شرح حال و انجام آزمایشات هورمونی و ژنتیکی از مرد است.

در 1 درصد افراد ممکن است ناباروری نشان دهنده بیماری های جدی و مرگ آور نظیر سرطان بیضه، سرطان مغز، سرطان نخاع، اختلالات هورمونی، ناهنجاری های سیستم دستگاه تناسلی و بیماری ژنتیک باشد. بنابراین اورولوژیست باید درنظر داشته باشد که ناباروری ممکن است با وضعیت بسیار جدی پزشکی همراه باشد.

در یک بررسی صورت گرفته در کلینیک ناباروری در برزیل، عوامل مهم در ایجاد ناباروری، واریکوسل، عفونت ها، اختلال هورمون های خون، عوامل ناشناخته، عوامل ایمنی(ایمونولوژیک)، انسداد، سرطان، ژنتیک و نارسائی بیضه بوده است.

آزمایش اسپرم یا نطفه

آزمایش اسپرم چیست ؟ در واقع اولین آزمایش برای بررسی فرد نابارور، انجام آزمایش اسپرم یا نطفه می باشد.

آزمایش اسپرم برای بارداری

معمولا برای سنجش شکل، تعداد و تحرک اسپرم ها، آزمایش اسپرم انجام می شود. نتیجه این تست نشان می دهد که عدم باروری مرد به چه دلیل است. روند اصلی نطفه سازی به این گونه است که هیپوتالاموس و هیپوفیز در مغز و بیضه ها بطور منسجم با هم در تولید هورمون های مردانه و تولید نطفه سازی دخالت دارند.

بیضه ها برای تحریک و ایجاد نطفه یا اسپرم نیاز به ترشح LH  و FSH از هیپوفیز دارند که ترشح این دو هورمون نیز تحت تاثیر ترشح  GNRH از هیپوتالاموس می باشند.

LH با اثر روی سلولهای لیدیگ(LEYDIG CELL) باعث ترشح هورمون جنسی(تستوسترون) می شود و این موجب تولید نطفه (اسپرم) در بیضه و همچنین باعث صفات ثانویه در فرد می گردد. FSH،  با تحریک سلول های سرتولی موجب تقویت و حمایت در تولید اسپرم در بیضه می گردد.

تولید اسپرم

تولید اسپرم زمانی صورت می گیرد که غده هیپوفیز، هیپوتالاموس و بیضه ها سالم باشند. هرگونه بیماری یا اختلال در عمل این محور وجود داشته باشد، نطفه ساخته نمی شود. اگر بیضه دچار اختلال باشد با وجود ترشح هورمون ها، نطفه ساخته نمی شود و در نتیجه مقدار LH و FSH در خون بالا می رود و چنانچه هیپوتالاموس یا هیپوفیز دچار اختلال و بیماری باشند مقدارLH و FSH درخون کاهش می یابد یا ممکن است وجود نداشته باشد.

تولید روزانه نطفه (اسپرم) 40 میلیون می باشد که با افزایش سن مقدار تولید آن کاهش می یابد. محل ذخیره نطفه ها یا اسپرم ها در اپیدیدیم (زائده ای روی بیضه) می باشد و در همین جا نطفه ها به حالت نرمال و طبیعی درمی آیند. نطفه ها پس از 12 روز از این قسمت خارج می گردندو از طریق لوله های دو طرفه برنده نطفه ها که واز(VAS) نامیده می شود، وارد کیسه های منی می شوند.

ناباروری در مردان اسپرم

برای آزمایش اسپرم باید ناشتا بود؟

خیر نیازی به ناشتا بودن برای آزمایش اسپرم نیست.

چه زمانی باید آزمایش اسپرم صورت گیرد؟

برای بررسی یک زوج نابارور، مرد باید دو بار بلافاصله 1 تا 2 هفته آزمایش اسپرم بدهد و آزمایش باید 2 یا 3 روز بعد از عمل جنسی انجام شود. اگر این فاصله طولانی تر شود، حجم منی زیاد خواهد بود و معمولا حرکت نطفه ها کم می شود و آزمایش صحیح نخواهد بود. اگر منی درآزمایشگاه داده شود، بهتر است و اگر در منزل تهیه می گردد، سریعا بمدت 30 دقیقه نمونه به آزمایشگاه تحویل داده شود.

اعداد طبیعی آزمایش اسپرم

طبق گزارش بهداشت جهانی یک آزمایش، در صورتی که اعداد آن به شرح زیر باشد طبیعی خواهد بود:

  1. حجم 5/1 سی سی
  2. غلظت نطفه 15 میلیون در یک سی سی
  3. کل غلظت نطفه 40 میلیون
  4. حرکت کل 40 درصد
  5. حرکت سریع 32 درصد
  6. نطفه های باحرکت یا زنده 58 درصد
  7. شکل نطفه 4 درصد
  8. تعداد گلبول های سفید زیر 10 عدد

این نتیجه بررسی آزمایش اسپرم یا نطفه در 8 کشور جهان است که از هر کشور قسمتی از جمعیت بارور آن کشور در آن شرکت داشته اند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر ح چهارشنبه ۱۷ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر کدوم آزمایشگاه دقیقا نوع میکروب پروستات رو مشخص می کنه؟با کشت انجام میشه یاpcr? اسپرم کافیه یا حتما ترشحات ماساژ لازمه؟ یا کافیه؟
    آقای دکتر آیا pHاسپرم ۸/۳ باکتری داره؟
    آقای دکتر آزمایشگاه مرکزی میتونه مشخص کنه؟ و یا جای دیگه مثل ناباروری ها ..آقای دکتر متاسفانه من هیچ جا رو ندیدم بتونن مشخص کنند
    ممنون میشم بهم بگید و از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام ph  اسپرم باكتري را نشان نمي دهد براي مشخص شدن باكتري بايد پروستات ماساژ داده شود

  • تصویر کاربر ستار شنبه ۲۸ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ابول زاده هستم از خوزستان...هفته گذشته همین آزمایش براتون فرستادم.جواب دادین...الان چه کمکی میتونید کنید بهم چون واقعا سرتاسر استرس شده زندگیمون با خانمم..مچکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۶ آبان ۱( 1 سال پیش)

        با سلام روزي يك گرم قرص ويتامين c سه ماه ميل كنيد و اگر واريكوسل داريد بايد عمل كنيد

    2. تصویر کاربر ستار پنجشنبه ۲۶ آبان ۱( 1 سال پیش)
      سلام ومچکرم آقای دکتر.من رفتم دکتر اورولوژی آقای دادفر.اهواز...بعد گفتن واریکوسل ندارید...ولی خودم احساس میکنم سمت چپ کیسه بیضه هام..یه مقدار رگ که بصورت پیچ خوردگی هستن وجود داره و نسبت به سمت راست کمتر هستن..الان خیلی استرس و فکر دارم...آرامش ازم رفته و ۲ سال هست ازدواج کردیم..اما اقدام به بچه دار شدن نکردیم..تا الان که رفتیم پیش خانم دکتر فرحناد زنان زایمان..و این آزمایش قبل بارداری برا خودم و آزمایشات دیگه برا خانمم فرستاده...و جوابش هم همین بود که براتون فرستادم...و فرستادم پیش دکتر دادفر که اهواز هستن...و ایشون قرص نوشتن و گفتن واریکوسل نداری...به نظرتون برم پیش یه دکتر دیگه...مچکرم اگه کمکم کنید...
    3. تصویر کاربر ستار پنجشنبه ۲۶ آبان ۱( 1 سال پیش)
      ببخشید آقای دکتر مقدار رگ ها سمت چپ نسبت به راست بیشتر هستن...
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۸ آبان ۱( 1 سال پیش)

      با سلام قرص ويتامين c را ميل كنيد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ستار شنبه ۲۱ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر خسته نباشید..بنده آزمایش اسپرم انجام دادم...خواستم براتون آزمایش بفرستم
    1. تصویر کاربر ستار چهارشنبه ۱۸ آبان ۱( 1 سال پیش)
      سلام وقت بخیر..پیام دادم خدمتون
    2. تصویر کاربر ستار چهارشنبه ۱۸ آبان ۱( 1 سال پیش)
      سلام عکس آزمایشات براتون فرستادم...
    3. تصویر کاربر ستار چهارشنبه ۱۸ آبان ۱( 1 سال پیش)
      سلام این آزمایش اسپرم هست.که فرستادم
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۱ آبان ۱( 1 سال پیش)

      با سلام تعداد اسپرم ها كمتر از نرمال است و حركت اسپرم ها هم غير طبيعي است

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر hasani شنبه ۳۰ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۳۲ سالمه قبل عمل واریکوسل اسپرم داشتم اما بعد از عمل جراحی دیگه اسپرمم صفر میزنه راه حلی داره برای بازگشت اسپرم ...عمل تسه انجام دادم اما ضعیف بوداسپرم توی بیضه امکان اینکه اسپرم بیرون بیاد هست یا اسپرم رو تقویت کنیم ک کاشت انجام بدهیم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۱ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام اگر ميكروتسه كرده ايد اسپرم بايد تقويت شود روزي يك گرم قرص ويتامين c سه ماه ميل كنيد

    2. تصویر کاربر hasani پنجشنبه ۲۱ مهر ۱( 1 سال پیش)
      سلام دکتر منظور از میکروتسه چیست...من سال ۹۴عمل واریکوسل انجام دادم و سال ۹۸ الی ۹۹ عمل تسه انجام دادم بیضع رو شکافت ببینه نطفه وجود داره یا که وجود داشت اما ضعیف بودآزمایش هایی ک اسپرم داره قبل از عمل هست
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۵ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام ميكروتسه همان عمل تسه است قرص ويتامين c را ميل كنيد

    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۵ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام ميكروتسه همان عمل تسه است قرص ويتامين c را ميل كنيد

    5. تصویر کاربر hasani دوشنبه ۲۵ مهر ۱( 1 سال پیش)
      ممنون تشکر ممنون
    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۳۰ مهر ۱( 1 سال پیش)

      تشكر

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    عکس آزمایش اسپرم رو برات فرستادم
    لطفا جواب بده. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۳ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با سلام تعداد اسپرم در أزمايش ديده نشد ولي حركت اسپرم طبيعي بود 

    2. تصویر کاربر علیرضا شنبه ۳ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام دکتر
      جواب آزمایش اسپرم اینه
      آیا تعداد اسپرم هسته
      semen volume(ml) 3.60
      semen PH 7.70
      sperm count (mill/ml) 93.57
      motil sperms 81.22
      progressive sperms 92.77
      normal morphology 89.00
    3. تصویر کاربر علیرضا شنبه ۳ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      ممنون میشم آقای دکتر جواب ما رو بدین
      خیلی نگرانم
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با سلام أزمايش طبيعي است

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر پرویز چهارشنبه ۲۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام
    دکتر آزمایش ام چطور است؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      با سلام أزمايش طبيعي است

  • تصویر کاربر دانیال جمعه ۲۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    بنده سه ساله ازدواج کردم و اکنون صاحب یک دختر 2 ساله هستم و میخواهم حتما فرزند بعدم پسر باشد . لطفا راهنمایی کنید برای اطمینان بالا برای پسر دار شدن ، خود و خانمم قبل از نزدیکی آیا نیاز به مراجعه به پزشک یا آزمایشاتی وجود دارد یا خیر . لطفا نوع تخصص پزشک جهت مراجعه احتمالی نیز راهنمایی بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ آذر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بايد به مركز باروري و ناباروري در تهران مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر زمانى دوشنبه ۲۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 527 مشاهده پرسش
    سلام اقاى دكتر من ٣٥ سالمه و ٣ ساله ازدواج كردم دو بار ازمايش دادم و عكس ها رو هم فرستادم بار اول روز چهارم وبار دوم ٦٠ ساعت بعد اخرين بار بوده قبلش در حدود ٢٥ روز رابطه نداشتيم خانومم هم تنبلى تخمدان شديد داره ميخواستم در مورد ازمايش ها و نظر بدين و اگر ازمايشها خوب نبوده راهنمايى كنيد ممنون ميشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۲ آذر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام حركت اسپرم غير طبيعي است روزي يك گرم قرص ويتامين c  سه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر سجاد دوشنبه ۱۵ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 334 مشاهده پرسش
    با عرض سلام ، اقای دکتر بنده ازمایش اسپرم و سونوگرافی رو خدمتتان فرستادم ، راه حل افزایش حرکت و قدرت اسپرم بنده چیه ؟ آیا میتونم بدون جراحی بچه دار بشوم ؟ چه دارویی مصرف کنم چه گیاهی چه شیمیایی ، دکتر برایم ال کارنتین و ویتامین e داده . ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ آذر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك گرم ويتامين c سه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    سلام من بچه دار نشدم رفتم آزمایش گرفتم الان آزمایش نطفه دستم میخوام برات میفرستم چطور
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام شما أزواسپرم هستيد بايد به مركز باروري و ناباروري براي نمونه برداري از بيضه مراجعه كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر