علت و شیوع هیپرپلازی پروستات (BPH)

شایع‌ترین تومور خوش خیم غده پروستات در مردان می‌باشد. با افزایش سن دچار هیپرپلازی پروستات و بزرگ می‌شود. شیوع قطعی و مستدلی در مورد بزرگی این غذه در مردان در دسترس نمی‌باشد. از نظر بافت شناسی مردانی که فوت شده و آنها را کالبدشکافی کرده‌اند، غده پروستات در 20 درصد مردان، 40 تا 50 سال، 50 درصد، در مردان 50 تا 60 سال بیش از 90 درصد، در مردان 80 سال غده پروستات حجیم‌تر (بزرگتر) شده.

رابطه سن با بزرگی خوش خیم پروستات

این درصدها نشان می‌دهد که غده پروستات با افزایش سن بزرگتر می‌گردد، در نتیجه در سنین بالا دچار علائم ادراری انسدادی (کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، تخلیه ناکامل ادرار و شب ادراری) می‌شوند. هنگام تولد پروستات دارای هفت قسمت می‌باشد که پس از گذشت زمان در سن بلوغ به سه قسمت (لوب) کاهش پیدا می کند.

با بالا رفتن سن انسان رشد پروستات کند می باشد ولی تا سن 30 سالگی رشد آن افزایش می یابد و از آن پس تا سن 45-40 سالگی اندازه و حجم غده پروستات ثابت می‌ماند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیماری غده پروستات مخصوص مردان بالای 50 سال می‌باشد، اگر چه در مواردی کمتر از سن 50 سالگی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌نمایند.

سن شایع ابتلا بزرگی خوش خیم پروستات

به ندرت ممکن است قبل از سن 40 سالگی بزرگی خوش خیم پروستات در مردان دیده شود. بنابراین پزشک باید به این امر آگاه باشد که افراد کمتر از 40 سال اگرچه دارای علائم ادراری پروستات را داشته باشند مستعد عمل جراحی نیستند و به احتمال زیاد، علائم مربوط به التهاب یا عفونت پروستات می‌باشد که پس از درمان عفنت یا التهاب بیمار بهبود می‌یابد.

تحقیقات انجام شده طی سالیان طولانی این نکته را متذکر می‌گردد که درصد گرفتاری مردان به این بیماری هیچگونه ارتباطی به نژاد ندارد به جز ژاپنی‌ها که این بیماری در آنها کمتر می‌باشد، تفاوت چشمگیری در سایر نژادها گزارش نگردیده.

مصرف بالای الکل به علت کم نمودن مقدار تستوسترون (هورمون جنسی) خون سبب کاهش رشد و بزرگی پروستات می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری سیروز کبدی درصد گرفتاری مردان به هیپرپلازی پروستات (BPH) کاهش می‌یابد. طی تحقیقات گوناگون انجام شده در موسسات تحقیقی در امریکا و اروپا تا این لحظه علت مشخصی را برای هیپرپلازی پروستات (BPH) اعلام نکرده‌اند ولی به نظر می‌رسد علت‌های متعددی در این بیماری دخالت دارند و بیشتر مسائلی مانند هورمون‌های جنسی نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

پروستات

 

عکس رو به رو مربوط به آقایی ۷۳ ساله می باشد که به علت بندامدن ادرار مراجعه نمود.

لوب های پروستات بزرگ شده و مجرای خلفی را کاملا بسته و راه خروجی ادرار که گردن مثانه میباشد کاملا بسته شده. در قسمت پایین عکسها پروستات در حال تراشیدن است و گردن مثانه باز شده و مجرای خلفی هم کاملا باز است و فیلم این عمل در ادامه مطلب گذاشته شده است.

نقش هورمون جنسی در بزرگی خوش خیم پروستات

تستسترون که هورمون جنسی است و یکی از هورمون‌های مهم در ایجاد عمل جنسی می‌باشد در سنین بالا باعث رشد پروستات می‌گردد و نیز در افراد مسن هورمون استروزن افزایش یافته که خود باعث افزایش تستسترون و اثر آن روی پروستات موجب بزرگ شدن پروستات می‌گردد. به هر حال دو فریضه فوق به اثبات نرسیده است ولی با اخته کردن سگ که ترشح تستسترون قطع می‌شود، ملاحظه شده که سگ دچار هیپرپلازی پروستات نمی‌شود و علت این است که هورمون تستسترون از بیضه‌ها ترشح می‌شود و با اخته کردن سگ ترشح تستوسترون قطع می گردد و رشد پروستات متوقف می شود.

نسج پروستات از نظر بافت شناسی از دو قسمت استروما و اپی تلیال تشکیل می‌گردد که رشد در این دو قسمت باعث هیپرپلازی پروستات (BPH) و نتیجتا علائم ادراری در مردان می‌شود.

نسج پروستات دارای گیرنده‌هایی به نام رسپتور (گیرنده) می‌باشند که با تحریک این رسپتورها به واسطه هورمون‌ها پروستات دچار رشد بی از حد می‌گردد و در درمان دارویی، افرادی که دارای علائم خفیف و بعضا متوسط هستند با از کار انداختن این گیرنده‌ها مانع رشد پروستات و در نتیجه تخفیف یا بهبود علائم در فرد مبتلا به هیپرپلازی می‌شود. برخی از محققین نقش ژنتیک در ایجاد BPH را گزارش نموده‌اند.

درصد زیادی از بیماران که در سن کمتر از 60 سالگی به علت این بیماری تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند ممکن است به نوع ارثی مبتلا باشند و در این صورت در بستگان مذکر درجه اول، این بیماری 4 برابر است.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر ستار سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    باسلام دکتر جان.من شخصی ۳۸ ساله مجرد ازمایش سونو جهت چکاب کلی شکمی دادم و جواب به این صورت بود:که حجم پروستات شما۴6ccمی باشد و بدون مشاهده توده برایBPH.البته ناگفته نماند در هنگام آزمایش آب بسیار خورده بودم که به مثانه خیلی فشار می آورد.لطفا منو راهنمایی کنید آیا خیلی خطرناک هستش.ممنون و سپاس از پاسخگویی شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      طبيعي است

  • تصویر کاربر Aa پنجشنبه ۱۳ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    با سلام
    اقای دکتر من 21 سالمه اندازه پروستاتم 22سیسی و تقریبا 2ساله پروستاتیت دارم
    تو این دو سال دکتر به من افلوکسایسین، ترازوسین و به طور زیاد ستالوپرام تجویز کردن اما چن روزی خوب میشم و درد دوباره شروع میشه و این روند ادامه داره
    ب نظر شما باید ب دکتر دیگری مراجعه کنم؟ یا دارو های تجویزی این دکتر صحیح میباشد؟
    ترو خدا کمکم کنید چون به نظرم ستالوپرام الکی مصرف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      دارو درست است

  • تصویر کاربر نصیر جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید. جناب دکتر ممکنه بفرمایید روش شوک الکتریکی برای رفع پروستاتیت کارساز هست یا نه؟ مشکلاتی مثل سوزش مجرای ادرار، سوزش نوک آلت و تکرر ادرار. ممنونم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      تا حدي موثر است 

  • تصویر کاربر نور جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر 46 ساله ام یه چند مدتی هست ناحیه زیر شکم سمت راست هر چند دقیقه تیر می کشه . ضمنا انتهای ادرار قطره قطره میشه و سوزش و تکرر ادرار دارم سونوگرافی هم انجام دادم پروستات با ابعاد36*38*41 م .م وحجم 37 سی سی بزرگتر ازحدطبیعی میباشد
    هیپر پلازی لوب های میانی به نفع BPH خفیف مشهود است.حدود پروستات شارپ ومنظم بوده ضایعه فضا گیر در ان رویت نگردید لطفا نظر تان را بفرمایید . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۶ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      پروستات بزرگ شبي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد 

    2. تصویر کاربر نور جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام پروستات با ابعاد فوق خیلی نگرانم چکارکنم
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      زياد بزرگ نيست نگران نباشيد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر خالد یکشنبه ۲ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    جناب دکتر من 41 سالم است بزرگی پروستات دارم مهر ماه 97 سونو گرفتم
    Psa
    ازمایش چند مرحله انجام دادم بالا است بیشتر مشکل من تکرر ادار است در ضمن مایعات هم عادت کردم زیاد بنوشم
    ولی شب ها موقع خواب خیلی به ندرت پیش میاد بیدار شوم برای ادرار ازمایش سونو مهر ماه 97 با جمع بندی ازمایش ها دکتر جان نظرت در مورد ازمایش ها و بزرگی پروستات من چیه لطفا راهنمایی کنید
    با احترام خالد حوت چابهار
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      بزرگي پروستات طبيعي است روزي يك عدد قرص وزيكر براي تكرر ادرار ميل كنيد

  • تصویر کاربر بی یکشنبه ۲ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام . این درست هست که میگن ادرار ایستاده روی پروستات تاثیر داره و باعث بیماری پروستات میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      خير درست نيست 

  • تصویر کاربر مازیاررستمی جمعه ۲۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام.من 28سالمه.بعدازسونوو ازمایش خون و ادرار متوجه شدم که ورم پروستات دارم دکتره متخصصم توضیحی راجبه بیماریم به من نداد فقط میگه چیزی نیست نزدیک به دوماهه که چندتا قرص داده من خوردم الانم قرصمو کم کرده فقط شبی یدونه ترازسیون مصرف میکنم دردم زیرشکم دارم وکشاله ران خواهش میکنم راهنماییم کنین ممنونم. بعضی وقتا درد تا مقعدهم دارم میترسم ممنون میشم راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      بايد مراجعه كنيد جواب طولاني است

  • تصویر کاربر حبیب دوشنبه ۲۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر گرامی ، بنده دو سالی هست درگیر سوزش محل خروج ادرار هستم بطوری که تقریبا زندگیم مختل شده و این سوزش با گرسنگی ، نفخ ، و غذاهای ترش و تند یا لبنیات تشدید میشه همین طور وقتی روده بزرگم پر باشه تشدید میشه و البته با آب ولروم خوردن مداوم آروم میشه-- تکرر و فوریت هم بعضی وقتها دارم--- طبق مراجعه به پزشک دوره درمانی تاوانکس و سیپرو فلوکسازین مصرف کردم و حتی آمپول آنتی بیوتیک استفاده کردم وان آب گرم و ترازوسین و ... فایده ای نداشت در آزمایش ادرارم چیزخاصی نبود به جز کمی خون--- در سونوگرافی سایز پروستات 30 سی سی و در سیستوسکوپی التهاب گردن مثانه و پروستات دیده شد و ماساژ پروستات شدم--- دکتر فرموده آنتی بیوتیک دیگه نخور و باید بیخیال دردت بشی تا درست بشه و فقط ویتامین و باکلوفن برام نوشته-- ولی واقعا برام سخته لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      بايد مراجعه كنيد 

  • تصویر کاربر Unknown دوشنبه ۲۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خودارضایی تا چه مقدار باعث سرطان پروستات میشه یا اصلا خودارضایی جزو عوامل سرطان‌پروستاته؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      باعث سرطان نوي شود 

  • تصویر کاربر ارش دوشنبه ۲۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی
    دکتر سونوگرافی زده پروستات با حجم۱۲ سی سی اندازه گیری شد
    ایا عمل میخاد یا رفع میشه با قرص؟
    براچی تو سن ۲۱ سالگی پروستات دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      نيازي نه به دارد و نه به عمل دارد 

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر