علت و شیوع هیپرپلازی پروستات (BPH)

شایع‌ترین تومور خوش خیم غده پروستات در مردان می‌باشد. با افزایش سن دچار هیپرپلازی پروستات و بزرگ می‌شود. شیوع قطعی و مستدلی در مورد بزرگی این غذه در مردان در دسترس نمی‌باشد. از نظر بافت شناسی مردانی که فوت شده و آنها را کالبدشکافی کرده‌اند، غده پروستات در 20 درصد مردان، 40 تا 50 سال، 50 درصد، در مردان 50 تا 60 سال بیش از 90 درصد، در مردان 80 سال غده پروستات حجیم‌تر (بزرگتر) شده.

رابطه سن با بزرگی خوش خیم پروستات

این درصدها نشان می‌دهد که غده پروستات با افزایش سن بزرگتر می‌گردد، در نتیجه در سنین بالا دچار علائم ادراری انسدادی (کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، تخلیه ناکامل ادرار و شب ادراری) می‌شوند. هنگام تولد پروستات دارای هفت قسمت می‌باشد که پس از گذشت زمان در سن بلوغ به سه قسمت (لوب) کاهش پیدا می کند.

با بالا رفتن سن انسان رشد پروستات کند می باشد ولی تا سن 30 سالگی رشد آن افزایش می یابد و از آن پس تا سن 45-40 سالگی اندازه و حجم غده پروستات ثابت می‌ماند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیماری غده پروستات مخصوص مردان بالای 50 سال می‌باشد، اگر چه در مواردی کمتر از سن 50 سالگی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌نمایند.

سن شایع ابتلا بزرگی خوش خیم پروستات

به ندرت ممکن است قبل از سن 40 سالگی بزرگی خوش خیم پروستات در مردان دیده شود. بنابراین پزشک باید به این امر آگاه باشد که افراد کمتر از 40 سال اگرچه دارای علائم ادراری پروستات را داشته باشند مستعد عمل جراحی نیستند و به احتمال زیاد، علائم مربوط به التهاب یا عفونت پروستات می‌باشد که پس از درمان عفنت یا التهاب بیمار بهبود می‌یابد.

تحقیقات انجام شده طی سالیان طولانی این نکته را متذکر می‌گردد که درصد گرفتاری مردان به این بیماری هیچگونه ارتباطی به نژاد ندارد به جز ژاپنی‌ها که این بیماری در آنها کمتر می‌باشد، تفاوت چشمگیری در سایر نژادها گزارش نگردیده.

مصرف بالای الکل به علت کم نمودن مقدار تستوسترون (هورمون جنسی) خون سبب کاهش رشد و بزرگی پروستات می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری سیروز کبدی درصد گرفتاری مردان به هیپرپلازی پروستات (BPH) کاهش می‌یابد. طی تحقیقات گوناگون انجام شده در موسسات تحقیقی در امریکا و اروپا تا این لحظه علت مشخصی را برای هیپرپلازی پروستات (BPH) اعلام نکرده‌اند ولی به نظر می‌رسد علت‌های متعددی در این بیماری دخالت دارند و بیشتر مسائلی مانند هورمون‌های جنسی نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

پروستات

 

عکس رو به رو مربوط به آقایی ۷۳ ساله می باشد که به علت بندامدن ادرار مراجعه نمود.

لوب های پروستات بزرگ شده و مجرای خلفی را کاملا بسته و راه خروجی ادرار که گردن مثانه میباشد کاملا بسته شده. در قسمت پایین عکسها پروستات در حال تراشیدن است و گردن مثانه باز شده و مجرای خلفی هم کاملا باز است و فیلم این عمل در ادامه مطلب گذاشته شده است.

نقش هورمون جنسی در بزرگی خوش خیم پروستات

تستسترون که هورمون جنسی است و یکی از هورمون‌های مهم در ایجاد عمل جنسی می‌باشد در سنین بالا باعث رشد پروستات می‌گردد و نیز در افراد مسن هورمون استروزن افزایش یافته که خود باعث افزایش تستسترون و اثر آن روی پروستات موجب بزرگ شدن پروستات می‌گردد. به هر حال دو فریضه فوق به اثبات نرسیده است ولی با اخته کردن سگ که ترشح تستسترون قطع می‌شود، ملاحظه شده که سگ دچار هیپرپلازی پروستات نمی‌شود و علت این است که هورمون تستسترون از بیضه‌ها ترشح می‌شود و با اخته کردن سگ ترشح تستوسترون قطع می گردد و رشد پروستات متوقف می شود.

نسج پروستات از نظر بافت شناسی از دو قسمت استروما و اپی تلیال تشکیل می‌گردد که رشد در این دو قسمت باعث هیپرپلازی پروستات (BPH) و نتیجتا علائم ادراری در مردان می‌شود.

نسج پروستات دارای گیرنده‌هایی به نام رسپتور (گیرنده) می‌باشند که با تحریک این رسپتورها به واسطه هورمون‌ها پروستات دچار رشد بی از حد می‌گردد و در درمان دارویی، افرادی که دارای علائم خفیف و بعضا متوسط هستند با از کار انداختن این گیرنده‌ها مانع رشد پروستات و در نتیجه تخفیف یا بهبود علائم در فرد مبتلا به هیپرپلازی می‌شود. برخی از محققین نقش ژنتیک در ایجاد BPH را گزارش نموده‌اند.

درصد زیادی از بیماران که در سن کمتر از 60 سالگی به علت این بیماری تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند ممکن است به نوع ارثی مبتلا باشند و در این صورت در بستگان مذکر درجه اول، این بیماری 4 برابر است.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر fk شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    با سلام بنده 51 ساله نزدیک 20 سال مشکل پروستات دارم چندین بار به ارولوژیست مراجعه کردم ولی هنوز مشکل حل نشده خودم فوق لیسانس آزمایشگاه هستم دو روز پیش آزمایش 0/64-PSA شده دارای علایم سوزش موقع ادار وانزال تکرر ادار و تخلیه ناقص
    وتخلیه تاخیری بیدارشدن در شب درد قسمت تحتانی شامل لگن و مفاصل و بیضه و عضلات مخصوصا در فصل سرما ،احساس گرما در بیضه ها خواهش می کنم راهنمایی فرمایید. با تشکر از استاد ارجمند
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد ،،. و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد

  • تصویر کاربر محسن جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام ایا با توجه به عکس ارسالی پروستات اینجانب با دارو قابل درمان هست با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      قابل درمان با دارو نيست

  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    با سلام. پدر بنده آزمایش PSA (نتیجه به پیوست) انجام دادند و دکتر پس از تجویز قرص پروترال تجویز تکرار آزمایش بعد از سه ماه رو نمودند. لطفا اعلام نظر بفرمایید.
    PSA (ECL) = 7.06
    Free PSA (ECL) = 1.45
    Free PSA/ PSA= 21
    Less than 25%
    سن = 64 سال
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      قرص سيپروفلوكساسين ٢٥٠ ميلي گرم را هر ١٢ ساعت يك عدد ميل كنند و پس از ده روز أزمايش را تكرار كنند

  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام
    میخواستم بدونم پروستات از چه سنی شروع به فعالیت میکنه؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      از١٥سالگي

  • تصویر کاربر هادی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر 24 سالمه
    من 6 ماه پیش به مدت 8 شب قرص تامسولوسین خوردم
    آیا روی کیفیت اسپرم و باروری تاثیر گذاشته
    چقدر طول می کشه اثر منفی از بدن خارج بشه
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      اثري روي باروري ندارد

  • تصویر کاربر نقی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    با سلام وتشکر از جناب آقای دکتر وسایت پر بار شما، من 61 ساله هستم 1.5 سال پیش جهت پیگیری مشگلات گوارش سونوگرافی شکم انجام دادم که نتیجه پروستات هم با حجم 4.2 سی سی نرمال اعلام شد یکماه پیش نتیجه سونوگرافی پروستات 38 سی سی شده بود که فرص تامسوور تجویز شد ومجددا نتیجه سونوگرافی جدید بعد از یک ماه 42سی سی شده است و پزشک متخصص عمل جراحی لیزری پیشنهاد داده است بنظر شما راه بهترین درمان برای من چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      عمل تي يو أر پي

  • تصویر کاربر جواد دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    باسلام۳۹ساله هستم هیچ گونه دردلگن ومثانه وبندامدگی وسوزش موقع ادرارندارم فقط سنگ کلیه دارم ویک نفس تااخرادرارمیکنم وچکه ای نمیشه وشب قبل خواب دستشویی میرم وهرچقدردستشویی داشته باشم شب بیدارنمیشم وجودخون درادرارومن ندارم وموقع ارضاشدن هیچ دردوسوزش ندارم روزی دوالی۳باردستشویی میرم وبعدش احساس تخلیه کامل دارم الان کمرموپلاتین گذاشتم برام سوندگذاشتن میگن مشکوک به تنگی پروستاته چی امرمیفرمایین بزرگوارطبیعیه یامشکلی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      عكس مجرا بگيريد

  • تصویر کاربر مهران دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    با سلام از قرصهای پروستات موجوددربازارکدام بهتر است که بتوان مدت طولانی مصرف کردو عوارض نداشته باشد چون من قبلن آزمایش دادم مشکل التهاب پروستات تشخیص داده شده دکترپروستاتان تجویزکرده ولی فایده ای نداشته چه قرصی بهتراست مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      گرانتر

  • تصویر کاربر مقدم یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    با سلام
    اینجانب 64 سال سن دارم و مبتلا به سرطان پروستات هستم که psa=5/45 و40 درصد پروستاتم بدخیم با نمره گلیسون 7=4+3 می باشد. به چند پزشک اورولوژیست مراجعه نمودم و همگی جهت درمان قطعی پیشنهاد جراحی RP با ریسک بی اختیاری ادرار و ناتوانی جنسی نمودند.
    لذا خواهشمندم نظر خود را در این خصوص عنایت فرمایید.با تشکر-مقدم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      هر دو عوارض عمل مي باشد

  • تصویر کاربر ل جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    لل
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      يعني چي

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر