علت و شیوع هیپرپلازی پروستات (BPH)

شایع‌ترین تومور خوش خیم غده پروستات در مردان می‌باشد. با افزایش سن دچار هیپرپلازی پروستات و بزرگ می‌شود. شیوع قطعی و مستدلی در مورد بزرگی این غذه در مردان در دسترس نمی‌باشد. از نظر بافت شناسی مردانی که فوت شده و آنها را کالبدشکافی کرده‌اند، غده پروستات در 20 درصد مردان، 40 تا 50 سال، 50 درصد، در مردان 50 تا 60 سال بیش از 90 درصد، در مردان 80 سال غده پروستات حجیم‌تر (بزرگتر) شده.

رابطه سن با بزرگی خوش خیم پروستات

این درصدها نشان می‌دهد که غده پروستات با افزایش سن بزرگتر می‌گردد، در نتیجه در سنین بالا دچار علائم ادراری انسدادی (کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، تخلیه ناکامل ادرار و شب ادراری) می‌شوند. هنگام تولد پروستات دارای هفت قسمت می‌باشد که پس از گذشت زمان در سن بلوغ به سه قسمت (لوب) کاهش پیدا می کند.

با بالا رفتن سن انسان رشد پروستات کند می باشد ولی تا سن 30 سالگی رشد آن افزایش می یابد و از آن پس تا سن 45-40 سالگی اندازه و حجم غده پروستات ثابت می‌ماند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیماری غده پروستات مخصوص مردان بالای 50 سال می‌باشد، اگر چه در مواردی کمتر از سن 50 سالگی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌نمایند.

سن شایع ابتلا بزرگی خوش خیم پروستات

به ندرت ممکن است قبل از سن 40 سالگی بزرگی خوش خیم پروستات در مردان دیده شود. بنابراین پزشک باید به این امر آگاه باشد که افراد کمتر از 40 سال اگرچه دارای علائم ادراری پروستات را داشته باشند مستعد عمل جراحی نیستند و به احتمال زیاد، علائم مربوط به التهاب یا عفونت پروستات می‌باشد که پس از درمان عفنت یا التهاب بیمار بهبود می‌یابد.

تحقیقات انجام شده طی سالیان طولانی این نکته را متذکر می‌گردد که درصد گرفتاری مردان به این بیماری هیچگونه ارتباطی به نژاد ندارد به جز ژاپنی‌ها که این بیماری در آنها کمتر می‌باشد، تفاوت چشمگیری در سایر نژادها گزارش نگردیده.

مصرف بالای الکل به علت کم نمودن مقدار تستوسترون (هورمون جنسی) خون سبب کاهش رشد و بزرگی پروستات می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری سیروز کبدی درصد گرفتاری مردان به هیپرپلازی پروستات (BPH) کاهش می‌یابد. طی تحقیقات گوناگون انجام شده در موسسات تحقیقی در امریکا و اروپا تا این لحظه علت مشخصی را برای هیپرپلازی پروستات (BPH) اعلام نکرده‌اند ولی به نظر می‌رسد علت‌های متعددی در این بیماری دخالت دارند و بیشتر مسائلی مانند هورمون‌های جنسی نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

پروستات

 

عکس رو به رو مربوط به آقایی ۷۳ ساله می باشد که به علت بندامدن ادرار مراجعه نمود.

لوب های پروستات بزرگ شده و مجرای خلفی را کاملا بسته و راه خروجی ادرار که گردن مثانه میباشد کاملا بسته شده. در قسمت پایین عکسها پروستات در حال تراشیدن است و گردن مثانه باز شده و مجرای خلفی هم کاملا باز است و فیلم این عمل در ادامه مطلب گذاشته شده است.

نقش هورمون جنسی در بزرگی خوش خیم پروستات

تستسترون که هورمون جنسی است و یکی از هورمون‌های مهم در ایجاد عمل جنسی می‌باشد در سنین بالا باعث رشد پروستات می‌گردد و نیز در افراد مسن هورمون استروزن افزایش یافته که خود باعث افزایش تستسترون و اثر آن روی پروستات موجب بزرگ شدن پروستات می‌گردد. به هر حال دو فریضه فوق به اثبات نرسیده است ولی با اخته کردن سگ که ترشح تستسترون قطع می‌شود، ملاحظه شده که سگ دچار هیپرپلازی پروستات نمی‌شود و علت این است که هورمون تستسترون از بیضه‌ها ترشح می‌شود و با اخته کردن سگ ترشح تستوسترون قطع می گردد و رشد پروستات متوقف می شود.

نسج پروستات از نظر بافت شناسی از دو قسمت استروما و اپی تلیال تشکیل می‌گردد که رشد در این دو قسمت باعث هیپرپلازی پروستات (BPH) و نتیجتا علائم ادراری در مردان می‌شود.

نسج پروستات دارای گیرنده‌هایی به نام رسپتور (گیرنده) می‌باشند که با تحریک این رسپتورها به واسطه هورمون‌ها پروستات دچار رشد بی از حد می‌گردد و در درمان دارویی، افرادی که دارای علائم خفیف و بعضا متوسط هستند با از کار انداختن این گیرنده‌ها مانع رشد پروستات و در نتیجه تخفیف یا بهبود علائم در فرد مبتلا به هیپرپلازی می‌شود. برخی از محققین نقش ژنتیک در ایجاد BPH را گزارش نموده‌اند.

درصد زیادی از بیماران که در سن کمتر از 60 سالگی به علت این بیماری تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند ممکن است به نوع ارثی مبتلا باشند و در این صورت در بستگان مذکر درجه اول، این بیماری 4 برابر است.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر یاسر دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام.۳۸ سالمه.اسفند۹۸سونو دادم حجم پروستاتم ۳۸سی سی بوده.رفتم پیش دکتر سیپروفلوکساسین وداکسی سایکلین و تامسولین به مدت بیست روز مصرف کردم توفیقی حاصل نشد دوباره تاوانکس ۷۵۰ وملوکسیکام به مدت دو هفته تجویز کرد درد‌ یه خورده کمتر شد ولی قطع نشد دوباره جدید کپسول پروستافین به مدت یکماه بهم داده فعلا شروع نکردم.درضمن تکرر ادرار یا سوزش یا درد هنگام ادرار یا تب ندارم.فقط درد درناحیه پروستات وکمر دارم.درضمن آزمایش psr هفت دهم بود و عفونت وکشت ادرار هم دادم عفونت نداشتم.لطفا راهنمایی فرمایید.سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي گرم استعمال كنيد ده روز و روزي دو بار هر بار ١٥دقيقه در أب گرم نشسته شود

  • تصویر کاربر ناصر جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکتر من سوزش ادرار دارم وهمیشه قرص امنیک مصرف می کنم ودرزمان خروج منی به مثانه ام می ریزد می تونم ازاین مشکل جلوگیری کنم چه قرصی می تونم بخورم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      به علت كپسول امنيك است

  • تصویر کاربر توحید پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر قوامی
    من توحید 31 ساله هستم مجرد هستم لوله بین مقعد و بیضه سمت لگن چپ درد دارم بعضی اوقات سوزش نسبی درد به سمت کلیه چپ و پای چپ هم احساس میکنم رابطه جنسی خیلی کم دارم و اینکه وقتی منی خارج میشه بعضی اوقات با سوزش خارج میشه بعضی اوقات، و یه جورایی حالت بی حسی تو همون منطقه بین بیضه و مقعد دارم و در حالت نعوظ احساس کشیدگی رگ تو همون منطقه دارم نمیدونم چرا اینطور شدم! نظر شما چیه و چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥دقيقه در أب گرم نشسته ضود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد

  • تصویر کاربر مختاری یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر
    پدر اینجانب با 77 سال سن و وضع جسمانی مناسب، در شهرستان، در سی تی اسکن توده ای در ریه مشاهده شد ، که در پاتالوژی بیوپسی ريه ، مشکل از پروستات اعلام شد، بعد نمونه گیری از پروستات انجام شد که جواب پاتالوژی خدمت شما ارسال میشود. PSA=90
    جناب دکتر ، جواب پاتالوژی پروستات ، برای تشخیص و درمان کافیست یا باید آزمایش بیشتر شود؟
    پت اسکن ماه پیش انجام شده، برای تشخیص متاستاژ به لگن، کلیه؛ مثانه و ... آزمایش دیگری نیاز است؟
    روند درمان چگونه پیشنهاد می دهید؟ جراحی ، دارو یا شیمی درمانی و...؟
    پیشاپیش از لطف شما سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      تشخيص كافي است و بايد هورمون تراپي شود

  • تصویر کاربر ابراهیم چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام. ۲۷ سالمه و مجرد. قبلا اصلن سابقه شب ادراری نداشتم. ولی حدود یک هفتس شب ها سه بار و بعضا چهار بار از خواب بیدار میشم و میرم ادرار.
    دکتر قرص سیپروفلوکساسین۵۰۰ و تولترودین تجویز کرده. چهار روزه ک قرصا رو میخورم ولی تاثیری نداشته.
    طبق آزمایشات عفونت ادرار ندارم.
    اندازه پروستاتم ۲۴ سی سی هست.
    و بعد و قبل از رفتن به دستشویی مثانم یه درد خفیفی داره
    سوالم اینه:
    آیا اندازه پروستاتم طبیعیه یا زیاده؟
    آیا شب ادراریم درست میشه یا نه خیلی نگرانم؟
    چیکار کنم به نظرتون؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      پروستات طبيعي است و روزي يك عدد كپسول أمنيك ميل كنيد و دارو هاي فبلي را قطغ كنيد

  • تصویر کاربر عمیدی پنجشنبه ۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    اقا دکتر سلام سن من 46 است در تیر ماه نود وهفت سنوانجام دادم ابعاد پروستات 30*40*50 پی اس ای 1.9 بود به دکتر مراجعه معاینه از طریق معقد انجام دادند گفتند مشکلی نیست دارو انتی بیوتیک تجویز کردن مصرف کردم چند روز پیش سونو دادم ابعاد همین بود پی اس ای 2.7 علائم اداری ندارم نظر جنابعالی را می خواستم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سونوگرافي ترانس ركتال انجام دهيد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سونوگرافي ترانس ركتال انجام دهيد

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سونوگرافي ترانس ركتال انجام دهيد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    01/11/98 - سلام - میخواستم درخصوص میزان وشرایط بنده با آزمایش پروستات که انجام دادم در تاریخ 98/10/29 و نتیجه آزمایش به شرح ذیل میباشد . بفرمایید که شرایط من به چه صورتی میباشد .
    text
    prostatic specific ag (psa) h - result 14.5
    free p.s.a 1.8
    f psa/psa l 12.4
    بوده که به نسبت چند ماه قبل تاریخ 98/07/20 به شرح ذیل بوده
    prostatic specific ag (psa) h result 10.7
    free psa 1.3
    f psa/psa l 12.1
    جهت اطلاع چندین سال هست که روزی یک قرص تامسلوسین مصرف میکنم .
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید متشکرم

    ایمیل آدرس من [email protected] هست .....
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد نمونه برداري از پروستات انجام شود

  • تصویر کاربر صادق دوشنبه ۱۶ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 372 مشاهده پرسش
    بعد از ادرار کمی از مایع ادرار از آلتم خارج میشود تست سرطان و سونو که هر دو از نظر پزشک متخصص نرمال بود با تجویز DR یک دوره تامسولوسین ولووفلوکسین مصرف کردم ولی مفید نبود آقای دکتر من طبع گرمی دارم ولی همسرم سرد مزاج است و بشتر اوقات آلتم در هنگام خواب بصورت نعوظ میباشدو بعد از نزدیکی با فاصله زمانی چند روزه، احساس میکنم منی در زمان انزال براحتی خارج نمیشود آیا این مسئله ممکن است باعث بروز یا تشدید این مشکل شده باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۶ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      مشكل از همين است

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 501 مشاهده پرسش
    با سلام.بنده ۳۴ ساله.حدود یک ساله که با علایم سوزش بعد از ادرار و بعضی موقع بعد از انزال دارم.درد دز قسمت های مختلف آلت نیز دارم که بعضی مواقع کم و بعضی مواقع زیاد میشود.همچنین احساس درد و داغی در آلتونیز دارم.بعضی مواقع دفع سختی نیز دارم.همچنبن باد شکمم در بعضی مواقع به خوبی خارج نمی شود انواع آزمایشات و سونگرافی انجام دادم همه نرمال بودند.وقتی چند ساعت می خوابم علایم بهتر میشوند‌و با ادرارهای بیشتر علایم برمیگردند‌.بعضی مواقع موقع حرکت و جابجا شدن احساس میکنم در داخل مثانه و آلتم چیزی مثل ادرار وجود دارد. عمل سیستوسکوپی نیز نشان میداد مجرای خلفی هیپرتیک با عروق برجسته لطفا راهنمایی بفرمایید.و اینکه اینها درمان دارند یا خیر.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      Pخود به خود خوب مي شوند

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      Pخود به خود خوب مي شوند

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر افشار جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام، خسته نباشید، بیمار ما طبق تشخیص پزشک و جواب نمونه برداری، سرطان بدخیم پروستات دارد، و باید جراحی شده و پروستات به صورت کامل و همراه پوسته پروستات خارج شود. در مورد عوارض بعد از جراحی دکتر متخصص مواردی را گفتند، سوالم این است که در صورت برداشتن کامل پروستات، مشکلات مربوط به رفتار جنسی در چه سطحی خواهد بود؟ بیمار دقیقا چه توانایی هایی را در زمینه جنسی از دست می‌دهد؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      شانس ناتواني جنسي و بي اختياري را دارند

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر