علت و شیوع هیپرپلازی پروستات (BPH)

شایع‌ترین تومور خوش خیم غده پروستات در مردان می‌باشد. با افزایش سن دچار هیپرپلازی پروستات و بزرگ می‌شود. شیوع قطعی و مستدلی در مورد بزرگی این غذه در مردان در دسترس نمی‌باشد. از نظر بافت شناسی مردانی که فوت شده و آنها را کالبدشکافی کرده‌اند، غده پروستات در 20 درصد مردان، 40 تا 50 سال، 50 درصد، در مردان 50 تا 60 سال بیش از 90 درصد، در مردان 80 سال غده پروستات حجیم‌تر (بزرگتر) شده.

رابطه سن با بزرگی خوش خیم پروستات

این درصدها نشان می‌دهد که غده پروستات با افزایش سن بزرگتر می‌گردد، در نتیجه در سنین بالا دچار علائم ادراری انسدادی (کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، تخلیه ناکامل ادرار و شب ادراری) می‌شوند. هنگام تولد پروستات دارای هفت قسمت می‌باشد که پس از گذشت زمان در سن بلوغ به سه قسمت (لوب) کاهش پیدا می کند.

با بالا رفتن سن انسان رشد پروستات کند می باشد ولی تا سن 30 سالگی رشد آن افزایش می یابد و از آن پس تا سن 45-40 سالگی اندازه و حجم غده پروستات ثابت می‌ماند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیماری غده پروستات مخصوص مردان بالای 50 سال می‌باشد، اگر چه در مواردی کمتر از سن 50 سالگی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌نمایند.

سن شایع ابتلا بزرگی خوش خیم پروستات

به ندرت ممکن است قبل از سن 40 سالگی بزرگی خوش خیم پروستات در مردان دیده شود. بنابراین پزشک باید به این امر آگاه باشد که افراد کمتر از 40 سال اگرچه دارای علائم ادراری پروستات را داشته باشند مستعد عمل جراحی نیستند و به احتمال زیاد، علائم مربوط به التهاب یا عفونت پروستات می‌باشد که پس از درمان عفنت یا التهاب بیمار بهبود می‌یابد.

تحقیقات انجام شده طی سالیان طولانی این نکته را متذکر می‌گردد که درصد گرفتاری مردان به این بیماری هیچگونه ارتباطی به نژاد ندارد به جز ژاپنی‌ها که این بیماری در آنها کمتر می‌باشد، تفاوت چشمگیری در سایر نژادها گزارش نگردیده.

مصرف بالای الکل به علت کم نمودن مقدار تستوسترون (هورمون جنسی) خون سبب کاهش رشد و بزرگی پروستات می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری سیروز کبدی درصد گرفتاری مردان به هیپرپلازی پروستات (BPH) کاهش می‌یابد. طی تحقیقات گوناگون انجام شده در موسسات تحقیقی در امریکا و اروپا تا این لحظه علت مشخصی را برای هیپرپلازی پروستات (BPH) اعلام نکرده‌اند ولی به نظر می‌رسد علت‌های متعددی در این بیماری دخالت دارند و بیشتر مسائلی مانند هورمون‌های جنسی نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

پروستات

 

عکس رو به رو مربوط به آقایی ۷۳ ساله می باشد که به علت بندامدن ادرار مراجعه نمود.

لوب های پروستات بزرگ شده و مجرای خلفی را کاملا بسته و راه خروجی ادرار که گردن مثانه میباشد کاملا بسته شده. در قسمت پایین عکسها پروستات در حال تراشیدن است و گردن مثانه باز شده و مجرای خلفی هم کاملا باز است و فیلم این عمل در ادامه مطلب گذاشته شده است.

نقش هورمون جنسی در بزرگی خوش خیم پروستات

تستسترون که هورمون جنسی است و یکی از هورمون‌های مهم در ایجاد عمل جنسی می‌باشد در سنین بالا باعث رشد پروستات می‌گردد و نیز در افراد مسن هورمون استروزن افزایش یافته که خود باعث افزایش تستسترون و اثر آن روی پروستات موجب بزرگ شدن پروستات می‌گردد. به هر حال دو فریضه فوق به اثبات نرسیده است ولی با اخته کردن سگ که ترشح تستسترون قطع می‌شود، ملاحظه شده که سگ دچار هیپرپلازی پروستات نمی‌شود و علت این است که هورمون تستسترون از بیضه‌ها ترشح می‌شود و با اخته کردن سگ ترشح تستوسترون قطع می گردد و رشد پروستات متوقف می شود.

نسج پروستات از نظر بافت شناسی از دو قسمت استروما و اپی تلیال تشکیل می‌گردد که رشد در این دو قسمت باعث هیپرپلازی پروستات (BPH) و نتیجتا علائم ادراری در مردان می‌شود.

نسج پروستات دارای گیرنده‌هایی به نام رسپتور (گیرنده) می‌باشند که با تحریک این رسپتورها به واسطه هورمون‌ها پروستات دچار رشد بی از حد می‌گردد و در درمان دارویی، افرادی که دارای علائم خفیف و بعضا متوسط هستند با از کار انداختن این گیرنده‌ها مانع رشد پروستات و در نتیجه تخفیف یا بهبود علائم در فرد مبتلا به هیپرپلازی می‌شود. برخی از محققین نقش ژنتیک در ایجاد BPH را گزارش نموده‌اند.

درصد زیادی از بیماران که در سن کمتر از 60 سالگی به علت این بیماری تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند ممکن است به نوع ارثی مبتلا باشند و در این صورت در بستگان مذکر درجه اول، این بیماری 4 برابر است.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و روز خوش خدمت شما
    راستش اقای دکتر من سالهاست خود ارضایی می کنم نمی دونم مشکلم از اینه یا نه
    همچنین اقای دکتر من به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستم که بصورت متناوب یبوست در من ظاهر میشه
    مشکل بر میگرده به شاید شش سال پیش دوره دبیرستان ( زمان استرس کنکور ) من با احساس سرما در سر الت و احساس در جریان بودن ادرار بر خوردم که با مراجعه با پزشک با استفاده هشت روزه انتی بیوتیک و قرص ترازوسین مشکلم حل شد
    سه سال بعدش دوباره همون مشکل ( استرس اغاز ابتلای مادرم به سرطان )در من ظاهر شد که بازم همون هشت روز دو نوع قرص رفع شد

    اما این بار یعنی بعد سه سال برای سومین بار مشکل( اغاز استرس سربازی و بیکاری ) این بار همراه با سوزش خارش قسمت تهتانی الت سر ان همراه با احساس تکرر ادرار و در جریان بودن ادرار در طول مجرا ادرار ( البته هیچ مایع ایی در جریان نبود ) به پزشک مراجه کردم که دارو برای هشت روز داد که بعد بیست روز مشکلم کمی حل شد اما بعد یه هفته مشکل من برگشت که بعد مراجعه به پزشک و رفتن به سنوگرافی نتیجه حاصل (( بزرگی پرستات در اندازه 20.4cc پوشش خفیف مخاطی در مسانه )) که دوباره برای بیست روز دارو افلوکساسین ۲۰۰ روزی دوبار و قرص ترازوسین ۲ نصف صبح نصف شب تجویز کردن که یه هفته بعد از اتمام دوباره همون مشکلات (( خارش سوزش سر الت احساس سرما در سر الت همراه با احساس تکرر ادرار و احساس مجازی جاری بودن مایع در طول مجرای ادراری برگشت و این بار درد کمر احساس سرما در پهلو ها به صورت متناوب احساس درد در ناهیه پروستات احساس درد در بیضه ها و کشاله ران نیز همراه با تعریق شدید در اطراف کیسه بیضه ها اضافه شد )) که با مراجعه به پزشک متخصص عفونی ایشان عفونت حاد پروستات و التهاب ان تشخیص دادن برای مدت سه روز هر دوازده ساعت امپول اموکاسین تجویز کردن و در کنار ان برای مدت سه ماه قرص افلوکساسین تجویز کردن و برای التهاب روده من که ناشی از سندروم بوده قرص بیسموت دادن
    اما امروز که حدود یک ماه سه روز از اغاز درمان گذشته تقریبا شصت درصد مشکلاتم رفع شده اما چهل درصد هست
    سوال من از حضرت عالی این است که
    ۱- اقای دکتر کی این احساس ها از سر من دست بر میداره
    ۲-ایا تشخیص درسته و ایا دارو ها درست تجویز شده
    ۳-اقای دکتر اگه تشخیص درسته چقدر طول میکشه که این درمان نتیجه بده من خلاص بشم الان دو ماه است که از خونه بیرون نمیتونم برم
    ۴-ایا دارویی هست که برای من تسکین بده
    ۵-اصلا من خوب شدنی هستم
    ٦-این بزرگ شدن پرستات به خودارضایی ربطی داره
    ۷-این بیماری به مشکل اعصاب و استرس من هم داره باتوجه به تقارن بروز مشکل با دوره های اغاز استرس سنگین
    ۸-الان من چیکار کنم اقای دکتر داغون شدم خدایی
    ببخشید که طولانی شد با تشکرات فراوان از جناب عالی و عرض قدردانی از این که وقتتون رو به من اختصاص دادین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      لطفا سوال را كوتاه كنيد
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۳ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید.
    یه چند مدتی هست ناحیه زیر شکم سمت راست هر چند دقیقه تیر می کشه . ضمنا انتهای ادرار قطره قطره میشه و سوزش و تکرر ادرار دارم . میخام مشکلم رو بدونم ... و راه درمانش ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      مبتلا به پروستاتيت مزمن هستيد و دستورات زير را انجام دهيد : درمان پروستاتیت مزمن ۱-مصرف انتی بیوتیک ciprofloxacin هر ۱۲ ساعت یک عدد به مدت ۴ هفته ۲-انجام عمل جنسی ۳-نشستن در اب گرم روزی ۳ بار هر بار ۱۵ دقیقه ۴-کپسول omnicیک عدد موقع خواب ۵-شیاف ایندومتاسین ۱۰۰ میلی گرم روزی یک عدد به مدت یک هفته
    2. تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
      دکتر جان سلام ممنون الان پاسختون و دیدم تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      خواهش می کنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرزاد جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 350 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر خسته نباشید.
    بی اختیاری ادرار بعد از عما پرستات خوش خیم تا چند روز ادامه دارد؟
    آیا داروی هست که سریعتر خوب شوند؟
    اگ
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام و تشکر اگر بی اختیاری از نوع استرس باشدبدین معنا که با خندیدن وسرفه یا عطسه کردن یا با افزایش فشار شکم چند قطره ادرار خارج شودبعد از مدت کوتاهی (2 ماه) بعد از عمل جراحی بهبودی حاصل می شود ولی چنانچه بی اختیاری شماغیر از موارد فوق باشد و دفع ادرار بدون اراده زیاد باشد باید مورد معالجه قرار گیرید که من در خدمت هستم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر