علت و شیوع هیپرپلازی پروستات (BPH)

شایع‌ترین تومور خوش خیم غده پروستات در مردان می‌باشد. با افزایش سن دچار هیپرپلازی پروستات و بزرگ می‌شود. شیوع قطعی و مستدلی در مورد بزرگی این غذه در مردان در دسترس نمی‌باشد. از نظر بافت شناسی مردانی که فوت شده و آنها را کالبدشکافی کرده‌اند، غده پروستات در 20 درصد مردان، 40 تا 50 سال، 50 درصد، در مردان 50 تا 60 سال بیش از 90 درصد، در مردان 80 سال غده پروستات حجیم‌تر (بزرگتر) شده.

رابطه سن با بزرگی خوش خیم پروستات

این درصدها نشان می‌دهد که غده پروستات با افزایش سن بزرگتر می‌گردد، در نتیجه در سنین بالا دچار علائم ادراری انسدادی (کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، تخلیه ناکامل ادرار و شب ادراری) می‌شوند. هنگام تولد پروستات دارای هفت قسمت می‌باشد که پس از گذشت زمان در سن بلوغ به سه قسمت (لوب) کاهش پیدا می کند.

با بالا رفتن سن انسان رشد پروستات کند می باشد ولی تا سن 30 سالگی رشد آن افزایش می یابد و از آن پس تا سن 45-40 سالگی اندازه و حجم غده پروستات ثابت می‌ماند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیماری غده پروستات مخصوص مردان بالای 50 سال می‌باشد، اگر چه در مواردی کمتر از سن 50 سالگی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌نمایند.

سن شایع ابتلا بزرگی خوش خیم پروستات

به ندرت ممکن است قبل از سن 40 سالگی بزرگی خوش خیم پروستات در مردان دیده شود. بنابراین پزشک باید به این امر آگاه باشد که افراد کمتر از 40 سال اگرچه دارای علائم ادراری پروستات را داشته باشند مستعد عمل جراحی نیستند و به احتمال زیاد، علائم مربوط به التهاب یا عفونت پروستات می‌باشد که پس از درمان عفنت یا التهاب بیمار بهبود می‌یابد.

تحقیقات انجام شده طی سالیان طولانی این نکته را متذکر می‌گردد که درصد گرفتاری مردان به این بیماری هیچگونه ارتباطی به نژاد ندارد به جز ژاپنی‌ها که این بیماری در آنها کمتر می‌باشد، تفاوت چشمگیری در سایر نژادها گزارش نگردیده.

مصرف بالای الکل به علت کم نمودن مقدار تستوسترون (هورمون جنسی) خون سبب کاهش رشد و بزرگی پروستات می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری سیروز کبدی درصد گرفتاری مردان به هیپرپلازی پروستات (BPH) کاهش می‌یابد. طی تحقیقات گوناگون انجام شده در موسسات تحقیقی در امریکا و اروپا تا این لحظه علت مشخصی را برای هیپرپلازی پروستات (BPH) اعلام نکرده‌اند ولی به نظر می‌رسد علت‌های متعددی در این بیماری دخالت دارند و بیشتر مسائلی مانند هورمون‌های جنسی نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

پروستات

 

عکس رو به رو مربوط به آقایی ۷۳ ساله می باشد که به علت بندامدن ادرار مراجعه نمود.

لوب های پروستات بزرگ شده و مجرای خلفی را کاملا بسته و راه خروجی ادرار که گردن مثانه میباشد کاملا بسته شده. در قسمت پایین عکسها پروستات در حال تراشیدن است و گردن مثانه باز شده و مجرای خلفی هم کاملا باز است و فیلم این عمل در ادامه مطلب گذاشته شده است.

نقش هورمون جنسی در بزرگی خوش خیم پروستات

تستسترون که هورمون جنسی است و یکی از هورمون‌های مهم در ایجاد عمل جنسی می‌باشد در سنین بالا باعث رشد پروستات می‌گردد و نیز در افراد مسن هورمون استروزن افزایش یافته که خود باعث افزایش تستسترون و اثر آن روی پروستات موجب بزرگ شدن پروستات می‌گردد. به هر حال دو فریضه فوق به اثبات نرسیده است ولی با اخته کردن سگ که ترشح تستسترون قطع می‌شود، ملاحظه شده که سگ دچار هیپرپلازی پروستات نمی‌شود و علت این است که هورمون تستسترون از بیضه‌ها ترشح می‌شود و با اخته کردن سگ ترشح تستوسترون قطع می گردد و رشد پروستات متوقف می شود.

نسج پروستات از نظر بافت شناسی از دو قسمت استروما و اپی تلیال تشکیل می‌گردد که رشد در این دو قسمت باعث هیپرپلازی پروستات (BPH) و نتیجتا علائم ادراری در مردان می‌شود.

نسج پروستات دارای گیرنده‌هایی به نام رسپتور (گیرنده) می‌باشند که با تحریک این رسپتورها به واسطه هورمون‌ها پروستات دچار رشد بی از حد می‌گردد و در درمان دارویی، افرادی که دارای علائم خفیف و بعضا متوسط هستند با از کار انداختن این گیرنده‌ها مانع رشد پروستات و در نتیجه تخفیف یا بهبود علائم در فرد مبتلا به هیپرپلازی می‌شود. برخی از محققین نقش ژنتیک در ایجاد BPH را گزارش نموده‌اند.

درصد زیادی از بیماران که در سن کمتر از 60 سالگی به علت این بیماری تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند ممکن است به نوع ارثی مبتلا باشند و در این صورت در بستگان مذکر درجه اول، این بیماری 4 برابر است.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر T54ie33513 پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    سلام، وقت حضرتعالی بخیر وشادی، بنده 57 ساله هستم مشکل پروستات دارم طبق آزمایشات تصاویر پیوست سایزآن80cc هست الحمدالله از نظر دفع ادرار مشکلی ندارم دکترعابدینی در بندر عباس داروی قرص سفیکسیم400 و تاموسین0.4و پروستان تجویز و دارم مصرف میکنم نظر جنابعالی با بزرگی پروستات و با این آزمایشات که خونتون دادم چکار کنم لطفاً راهنمایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر علائمي نداريد نياز به خوردن دارو نداريد با بزرگي پروستات كاري نمي شود كرد
  • تصویر کاربر نازنين سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام دائي من متولد ١٣٢٥ ميباشد و سرطان پرستات داشتند كه جراحي و پرتودرماني كردند ١ سال بعد إز جراحي آزمايش PSA إز ٠/٠٢ به ٠/٢١ رسيده أيا بعد إز جراحي بايد PSA صفر باشد و رنج مناسب چيست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      نزديك به صفر بايد برسد
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      درد بیضه هیچگونه ارتباطی به وجود واریکوسل ندارد و تحقیقات معتبر نشان می دهد.که عمل جراحی واریکوسل هیچکونه اثر بهبودی روی درد بیمار نداشته است.
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    اقای دکتر عرض سلام-خسته نباشید .به استحضار میرسانم که پدر بنده بیماری دیابت داره وانسولین تزریق میکنه ازطرفی پروستات هم داره و در حال حاضر با سوند عمل دفع ادرار میکنه .ما قزوین هستیم و دکترای اینجا گفتند به خاطر دیابت عمل پروستات خطرناک و ریسکه.میخواستم از جنابعالی در این خصوص راهنمایی بگیرم.متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر مشكل قلبي نداشته باشند عمل بلامانع مي باشد
  • تصویر کاربر احمد.یوسفی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    با سلام به اقایه دکتر.
    من پسری 25ساله مجرد هستم که یک ساله درگیره درد.در الت و بقله بیضهاو مقعد شدم رفتم دکتر با ازمایشاتی که گرفتن.نفهمیدن گفتن باید انتی بیوتیک مصرف کنی تا ببینیم کدومش خوبت میکنه خلاصه انتی بیوتیکهایه متفاوتی خوردم خوب نشدم تا اینکه دکترمو عوض کردم یه ازمایشه.STDنوشت رفتم گرفتم که اون ازمایش عفونت گاردنرال واژینالیز مثبت بود.بعد.از اون منرونیدازول.باسیپرو.با تاوانکس خوردم بهتر شدم.باز بعده سه ماه الان درگیرم کرده که دوباره دکتر.افلوکساسین با مترونیدازول نوشته برام دارم میخورم.بهتر شدم. هنوز 7روز دیگه مونده که تموم بشه باز علائم برگشته.الان درگیرم اقایه دکتر لطفا کمکم کنید.موندم به خدا.اگه.لازمه برایه درمان بیام پیشتون تهران.ساکنه سبزوارم در ضمن اقایه دکتر سیستوسکوپی کردم چیزی نشون نداد دکتر گفت پروستاتیت داری.وقتیم که درگیرم میکنه رودهامم عفونی میشن کلونوسکوپی کردم دکتر گفت میکروبیه رودهات
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      شما احتمالا مبتلا به پروستاتيت مزمن هستيد بايد براي تاييد مجددا سيستوسكوپي شويد چون درمان شما طولاني است
  • تصویر کاربر ازاهواز دوشنبه ۲۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    جناب دکتربا سلام مجدد..سوال قبلی رو که لطف کردیدپاسخ دادیدرو میخوام یک توضیح دربارش بگم..من دو الی سه باردر سنین بین13الی15سالگی هنگام جنب شدن بوسیله دست وگرفتن مسیر خروج منی در طول آلت(یعنی فشار دادن مجرای زیرین آلت)مانع از خروج منی شدم..آیا اینکار میتونه عامل مشکلاتی باشه که درسوال قبلیم مطرح کرده بودم؟؟چونکه از لحاظ آزمایشات کشت وادرار و عکس وسونوگرافی وکاملا سالم بودم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      خير اين عمل هيچگونه مشكلي ايجاد نمي كند
  • تصویر کاربر وداد دوشنبه ۲۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید
    ببخشید اقای دکتر من پروستات دارم با شماره 8
    وچون چندین سال پیش عمل قلب باز انجام دادم کلی دارو مصرف میکنم.و تقریبا روزی یکبار هم از قرص امگا 3 (Omega3)استفاده میکنم .سوال من از خدمت شما اینه که ایا با داشتن پروستات با شماره 8 من میتونم از قرص امگا 3 استفاده کنم یا خیر ؟ چون بعضی ها معتقد هستند که امگا 3 برای کسانیکه بیماری بزرگی پروستات دارند جایز نیست و خطر داره .ایا این نظریه صحیح است یا خیر ؟ خیلی از لطف شما ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      اين نظريه را جاي نه خوانده ام
  • تصویر کاربر رحیم شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    با سلام پدرم پروستات دارد دکتر گفته عمل بشه چکارکنیم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      چه علايمي دارند
  • تصویر کاربر Rahim پنجشنبه ۶ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام وقت عالی به خیر. بنده 49سال هستم که تقریباً. یک ساله دچار مشکلات پروستات شدم یک دوره درمانی داشتم کمی از التهابی که داشتم برطرف شد اما تقریباً. دو هفته. است مشکله یبوست دارم خیلی درد. در ناحیه لگن دارم خیلی کم اشتها شدم بسبب نفخ معده ویبوست درضمن در طی هفته دو بار جماع داشتم به نقوض کامل میرسم اما منی انزال نشد. آیا بزرگی پرستات ممکنه سبب عدم. خروج مني میشه؟؟ ممنون از پیگیری
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۶ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      خير بزرگي پروستات مانع انزال نميشود و بايد زود گذر باشد
  • تصویر کاربر سید پنجشنبه ۲۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکترقوامی.ازاینکه سوال اینجانب راپاسخ دادین بسیارسپاسگذارم. آقای دکترشماگفته ایدکه بیام مطبتون ولی متاسفانه بنده شهرستانی هستم وموقعی که میخواهم بیام خدمت شمایک شبانه روزدرراه هستم.حال میخواستم ببینم چگونه بایدنوبت بگیرم ومبلغ ویریت چقدراست آیامنشی شما کمک میکندنوبت اول رابهم به دهدکه هرچه سریع تربه شهرستان برگردم.ازشما سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      ويزيت ٥٠ هزار تومان است نگران نوبت نباشيد
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    با عرض سلام اقای دکتر من دیابت دارم ۲۹ سالمه الان حدود ۲ هفتس تند تند ادرارم میگیره وهمش فکر میکنم مجراییم پره ولی به زور کم ادرار میکنم نسبت به آبی که در طول روز میخورم انتی بیوتیک استفاده میکنم ولی دیدم آب منیم خارج نشد ایا درمان داره یا خطرناکه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      براي تند ادرار كردن قرص وزيكر هر دوازده ساعت يك عدد و قرص پرازوسين روزي يك عدد
    2. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      ایا برای تکرر ادرار کاری میشه کرد؟
    3. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      ایا برای تکرر ادرار کاری میشه کرد؟
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      وزيكر براي درمان تكرر ادرار است
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر