علت و شیوع هیپرپلازی پروستات (BPH)

شایع‌ترین تومور خوش خیم غده پروستات در مردان می‌باشد. با افزایش سن دچار هیپرپلازی پروستات و بزرگ می‌شود. شیوع قطعی و مستدلی در مورد بزرگی این غذه در مردان در دسترس نمی‌باشد. از نظر بافت شناسی مردانی که فوت شده و آنها را کالبدشکافی کرده‌اند، غده پروستات در 20 درصد مردان، 40 تا 50 سال، 50 درصد، در مردان 50 تا 60 سال بیش از 90 درصد، در مردان 80 سال غده پروستات حجیم‌تر (بزرگتر) شده.

رابطه سن با بزرگی خوش خیم پروستات

این درصدها نشان می‌دهد که غده پروستات با افزایش سن بزرگتر می‌گردد، در نتیجه در سنین بالا دچار علائم ادراری انسدادی (کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، تخلیه ناکامل ادرار و شب ادراری) می‌شوند. هنگام تولد پروستات دارای هفت قسمت می‌باشد که پس از گذشت زمان در سن بلوغ به سه قسمت (لوب) کاهش پیدا می کند.

با بالا رفتن سن انسان رشد پروستات کند می باشد ولی تا سن 30 سالگی رشد آن افزایش می یابد و از آن پس تا سن 45-40 سالگی اندازه و حجم غده پروستات ثابت می‌ماند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیماری غده پروستات مخصوص مردان بالای 50 سال می‌باشد، اگر چه در مواردی کمتر از سن 50 سالگی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌نمایند.

سن شایع ابتلا بزرگی خوش خیم پروستات

به ندرت ممکن است قبل از سن 40 سالگی بزرگی خوش خیم پروستات در مردان دیده شود. بنابراین پزشک باید به این امر آگاه باشد که افراد کمتر از 40 سال اگرچه دارای علائم ادراری پروستات را داشته باشند مستعد عمل جراحی نیستند و به احتمال زیاد، علائم مربوط به التهاب یا عفونت پروستات می‌باشد که پس از درمان عفنت یا التهاب بیمار بهبود می‌یابد.

تحقیقات انجام شده طی سالیان طولانی این نکته را متذکر می‌گردد که درصد گرفتاری مردان به این بیماری هیچگونه ارتباطی به نژاد ندارد به جز ژاپنی‌ها که این بیماری در آنها کمتر می‌باشد، تفاوت چشمگیری در سایر نژادها گزارش نگردیده.

مصرف بالای الکل به علت کم نمودن مقدار تستوسترون (هورمون جنسی) خون سبب کاهش رشد و بزرگی پروستات می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری سیروز کبدی درصد گرفتاری مردان به هیپرپلازی پروستات (BPH) کاهش می‌یابد. طی تحقیقات گوناگون انجام شده در موسسات تحقیقی در امریکا و اروپا تا این لحظه علت مشخصی را برای هیپرپلازی پروستات (BPH) اعلام نکرده‌اند ولی به نظر می‌رسد علت‌های متعددی در این بیماری دخالت دارند و بیشتر مسائلی مانند هورمون‌های جنسی نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

پروستات

 

عکس رو به رو مربوط به آقایی ۷۳ ساله می باشد که به علت بندامدن ادرار مراجعه نمود.

لوب های پروستات بزرگ شده و مجرای خلفی را کاملا بسته و راه خروجی ادرار که گردن مثانه میباشد کاملا بسته شده. در قسمت پایین عکسها پروستات در حال تراشیدن است و گردن مثانه باز شده و مجرای خلفی هم کاملا باز است و فیلم این عمل در ادامه مطلب گذاشته شده است.

نقش هورمون جنسی در بزرگی خوش خیم پروستات

تستسترون که هورمون جنسی است و یکی از هورمون‌های مهم در ایجاد عمل جنسی می‌باشد در سنین بالا باعث رشد پروستات می‌گردد و نیز در افراد مسن هورمون استروزن افزایش یافته که خود باعث افزایش تستسترون و اثر آن روی پروستات موجب بزرگ شدن پروستات می‌گردد. به هر حال دو فریضه فوق به اثبات نرسیده است ولی با اخته کردن سگ که ترشح تستسترون قطع می‌شود، ملاحظه شده که سگ دچار هیپرپلازی پروستات نمی‌شود و علت این است که هورمون تستسترون از بیضه‌ها ترشح می‌شود و با اخته کردن سگ ترشح تستوسترون قطع می گردد و رشد پروستات متوقف می شود.

نسج پروستات از نظر بافت شناسی از دو قسمت استروما و اپی تلیال تشکیل می‌گردد که رشد در این دو قسمت باعث هیپرپلازی پروستات (BPH) و نتیجتا علائم ادراری در مردان می‌شود.

نسج پروستات دارای گیرنده‌هایی به نام رسپتور (گیرنده) می‌باشند که با تحریک این رسپتورها به واسطه هورمون‌ها پروستات دچار رشد بی از حد می‌گردد و در درمان دارویی، افرادی که دارای علائم خفیف و بعضا متوسط هستند با از کار انداختن این گیرنده‌ها مانع رشد پروستات و در نتیجه تخفیف یا بهبود علائم در فرد مبتلا به هیپرپلازی می‌شود. برخی از محققین نقش ژنتیک در ایجاد BPH را گزارش نموده‌اند.

درصد زیادی از بیماران که در سن کمتر از 60 سالگی به علت این بیماری تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند ممکن است به نوع ارثی مبتلا باشند و در این صورت در بستگان مذکر درجه اول، این بیماری 4 برابر است.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر رضا جمعه ۱۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    خسته نباشيد دكتر جان
    يه مدت هستش كه كمي سوزش ادرار دارم كامل تخليه نميشه ادرارم و حتي سمت مثانم درد ميكنه بعضي وقتا استخوان لگنم درد ميكنه موقع دفع مدفوع هم درد دارم مني هم كمي آبكي هستش به نظر شما عفونت پروستات دارم دكتر ميشه لطف كنيد راهنمايي كنيد منو ممنون ميشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      التهاب پروستات داريد به اورولوژيست مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر قاسم دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    پدرم. مشکلش این بود که ادرارش قطره قطره یا بعد از ساعاتی به طور کلی خوب میومد رفتیم دکتر گفت باید عمل پروستات بشه. بعد از عمل که الان یک ماه و نیم هست پدرم هر لحظه به صورت قطره ای ادرارش بی اختیار میاد بازهم رفتیم دکتر دارو داد و هنوز خوب نشده است چکار کنیم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      مراجعه شود تهران ٨٨٥٠١٠٨٣
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    پروستاتمتخصص کلیه و مجاری ادراری

    سلام من 20سال سن دارم و از اول راهنمایی خودارضایی میکنم که چند ماه پیش درد های خفیفی در در ناحیه مثانه حس کردم و رفنم دکتر و دکتر برام سنو گرافی پر و خالی و ازمایش خون و ادرار نوشت .خون و ادرار مشکلی نداشت اما سنوگرافی من دکتر گفت60سی سی از ادرار من در مثانه باقی ماند که فکر کنم یکم بخاطر استرس بود که درست تخلیه نشد و خیلی هم اب خوردم و برام کپسول پروترال و قرص باکلوفن تجویز کرد که چند روز اول فقط استفاده کردم ودیگه نه و دوتر گفته بود اینها روبخور یک سنوگرافی دیگه نوشنم انجام بده بیار که اینکارو تا الان انجام ندادم و الان مشکلی دردی چیزی ندارم .میخوام بدونم اگه الان قرص هارو بخورم تا یک ماه بعد سنوگرافی بدم مشکلی نیست؟؟؟ واینکه مشکلی در سنین بالا برام ایجاد نمیشه مثل سرطان پروستات ممنون توروخدا جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      ه
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      اشكالي ندارد يك ماه انجام دهيد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    من یک آقا 28 ساله هستم که تقریبا سه هفته پیش به خاطر در کمر و کنار ران و همچنین جریان ضعیف ادرار به دکتر مراجعه کردم که برام آزمایش نوشت، تو آزمایش پروستات نوشته: حجم پروستات 26 سی سی همراه با کلسیفیکاسیون پارانشیمال و اکوی مختصر هتروژن.
    همچنین آزمایش PSA هم 0.95 هست و آزمایش ادرار هم مشکل نداره و باقیمانده ادرار هم 4ccهست.
    لطفاً راهنمایی کنید
    در ضمن ظاهر مایع منی هم مثل قبل نیست و مایع سفید رنگ قبل رو نداره
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    درسال 94 عمل پروستات شدم واز ان موقع
    به بعد ارگاسم دارم ول منی از من خارج نمیشود.ایا این طبیعی ایست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      بله طبيعي است
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    با سلام .درد و سوزش مجرای ادراری بعد از ادرار کردن تا ساعت ها ماندگاری دارد به متخصص های زیادی مراجعه کردم و آزمایش های زیادی هم دادم هیچی نشون نداد همه چیز نرمال .دکتر گفت شاید پروستاتیت داشته باشی و یک هفته بستری بیمارستان بودم و وریدی آنتی بیوتیک گرفتم و سرم های زیادی که واقعا خوب خوب شده بودم اما بعد از مرخص شدن از بیمارستان بازم درد ها شروع شد .سوزش بعد از ادرار تا دو ساعت در مجرای آلت. با فشار دادن مثانه هم درد مثانه وجود دارد بیضه درد هم گرفتم .دیگه واقعا خسته شدم بیست و پنج سال سن دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر فرشاد دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من چند روز پیش قبل از رابطه جنسی یک عدد قرص سیلدنافیل(ویزارسین۱۰۰) مصرف کردم و از اون روز تا الآن که چند روز گذشته از کمردرد و تهوع رنج می برم
    باید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      برطرف مي شود
  • تصویر کاربر حسن شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    مردی 60 ساله ام بزرگی پروستات 60 و مشکلات ادراری شبی یک قرص ترازوسین مصرف می کنم آزمایش آخر psa معادل 3/3 و free psa معادل 4/6 و نتیجه نسبت آنها 0/14 است؟ آیا این نشان سرطان است ؟ چه درمانی تجویز می فرماییید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سرطان نيست

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سرطان نيست

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار جناب آقای دکتر قوامی آقای دکتر اینجانب 44 سال سن دارم دارای سه فرزند و دیگر قصد بچه دار شدن هم ندارم چهار سال هست که مشکل پروستات دارم همه جور دارویی مصرف کردم و همه جور درمانی اعم از سنتی و کلاسیک و دیگر خسته شدم از بس که دکترها بهم گفتند مال اعصابم هست و غیره اصلا نمیتونم روی صندلی بشینم دارم شغلم رو از دست میدم چهار سال میشه آرزوی مسافرت و رانندگی به دلم مانده حتی نزدیکی برایم اصلا غیر ممکن شده با سوزش و دردی که داره ترجیح میدم نزدیکی نداشته باشم میخواهم عمل کنم و همه عوارضش را با جان و دل میپذیرم دیگه هیچ چیز برایم مهم نیست فقط میخوام از شر این درد مزمن رهایی یابم حتی به قیمت عقیم شدن یا هر چیز دیگری فقط من رو از این درد مزمن نجات دهید لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      با اين سابقه طولاني بايد مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر حسین جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر حدود یکسال درد التهاب سوزش پروستات دارم دارو امنیک مصرف میکنم و دارو ضد التهاب ولی هنوز جوابی نگرفتم ادرارم بعضی موقع ها دو شاخه میشه پیش دکتر شاکری رفتم گفت باید عصب پروستات قطع کنیم این روش جدید داخل اروپا هست به نظر شما انجام بدم اقای دکتر من 26سالم خیلی درد دارم بخدا اذیت شدم و خونه نشین چکار کنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      جواب داده شد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر