علت و شیوع هیپرپلازی پروستات (BPH)

شایع‌ترین تومور خوش خیم غده پروستات در مردان می‌باشد. با افزایش سن دچار هیپرپلازی پروستات و بزرگ می‌شود. شیوع قطعی و مستدلی در مورد بزرگی این غذه در مردان در دسترس نمی‌باشد. از نظر بافت شناسی مردانی که فوت شده و آنها را کالبدشکافی کرده‌اند، غده پروستات در 20 درصد مردان، 40 تا 50 سال، 50 درصد، در مردان 50 تا 60 سال بیش از 90 درصد، در مردان 80 سال غده پروستات حجیم‌تر (بزرگتر) شده.

رابطه سن با بزرگی خوش خیم پروستات

این درصدها نشان می‌دهد که غده پروستات با افزایش سن بزرگتر می‌گردد، در نتیجه در سنین بالا دچار علائم ادراری انسدادی (کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، تخلیه ناکامل ادرار و شب ادراری) می‌شوند. هنگام تولد پروستات دارای هفت قسمت می‌باشد که پس از گذشت زمان در سن بلوغ به سه قسمت (لوب) کاهش پیدا می کند.

با بالا رفتن سن انسان رشد پروستات کند می باشد ولی تا سن 30 سالگی رشد آن افزایش می یابد و از آن پس تا سن 45-40 سالگی اندازه و حجم غده پروستات ثابت می‌ماند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیماری غده پروستات مخصوص مردان بالای 50 سال می‌باشد، اگر چه در مواردی کمتر از سن 50 سالگی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌نمایند.

سن شایع ابتلا بزرگی خوش خیم پروستات

به ندرت ممکن است قبل از سن 40 سالگی بزرگی خوش خیم پروستات در مردان دیده شود. بنابراین پزشک باید به این امر آگاه باشد که افراد کمتر از 40 سال اگرچه دارای علائم ادراری پروستات را داشته باشند مستعد عمل جراحی نیستند و به احتمال زیاد، علائم مربوط به التهاب یا عفونت پروستات می‌باشد که پس از درمان عفنت یا التهاب بیمار بهبود می‌یابد.

تحقیقات انجام شده طی سالیان طولانی این نکته را متذکر می‌گردد که درصد گرفتاری مردان به این بیماری هیچگونه ارتباطی به نژاد ندارد به جز ژاپنی‌ها که این بیماری در آنها کمتر می‌باشد، تفاوت چشمگیری در سایر نژادها گزارش نگردیده.

مصرف بالای الکل به علت کم نمودن مقدار تستوسترون (هورمون جنسی) خون سبب کاهش رشد و بزرگی پروستات می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری سیروز کبدی درصد گرفتاری مردان به هیپرپلازی پروستات (BPH) کاهش می‌یابد. طی تحقیقات گوناگون انجام شده در موسسات تحقیقی در امریکا و اروپا تا این لحظه علت مشخصی را برای هیپرپلازی پروستات (BPH) اعلام نکرده‌اند ولی به نظر می‌رسد علت‌های متعددی در این بیماری دخالت دارند و بیشتر مسائلی مانند هورمون‌های جنسی نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

پروستات

 

عکس رو به رو مربوط به آقایی ۷۳ ساله می باشد که به علت بندامدن ادرار مراجعه نمود.

لوب های پروستات بزرگ شده و مجرای خلفی را کاملا بسته و راه خروجی ادرار که گردن مثانه میباشد کاملا بسته شده. در قسمت پایین عکسها پروستات در حال تراشیدن است و گردن مثانه باز شده و مجرای خلفی هم کاملا باز است و فیلم این عمل در ادامه مطلب گذاشته شده است.

نقش هورمون جنسی در بزرگی خوش خیم پروستات

تستسترون که هورمون جنسی است و یکی از هورمون‌های مهم در ایجاد عمل جنسی می‌باشد در سنین بالا باعث رشد پروستات می‌گردد و نیز در افراد مسن هورمون استروزن افزایش یافته که خود باعث افزایش تستسترون و اثر آن روی پروستات موجب بزرگ شدن پروستات می‌گردد. به هر حال دو فریضه فوق به اثبات نرسیده است ولی با اخته کردن سگ که ترشح تستسترون قطع می‌شود، ملاحظه شده که سگ دچار هیپرپلازی پروستات نمی‌شود و علت این است که هورمون تستسترون از بیضه‌ها ترشح می‌شود و با اخته کردن سگ ترشح تستوسترون قطع می گردد و رشد پروستات متوقف می شود.

نسج پروستات از نظر بافت شناسی از دو قسمت استروما و اپی تلیال تشکیل می‌گردد که رشد در این دو قسمت باعث هیپرپلازی پروستات (BPH) و نتیجتا علائم ادراری در مردان می‌شود.

نسج پروستات دارای گیرنده‌هایی به نام رسپتور (گیرنده) می‌باشند که با تحریک این رسپتورها به واسطه هورمون‌ها پروستات دچار رشد بی از حد می‌گردد و در درمان دارویی، افرادی که دارای علائم خفیف و بعضا متوسط هستند با از کار انداختن این گیرنده‌ها مانع رشد پروستات و در نتیجه تخفیف یا بهبود علائم در فرد مبتلا به هیپرپلازی می‌شود. برخی از محققین نقش ژنتیک در ایجاد BPH را گزارش نموده‌اند.

درصد زیادی از بیماران که در سن کمتر از 60 سالگی به علت این بیماری تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند ممکن است به نوع ارثی مبتلا باشند و در این صورت در بستگان مذکر درجه اول، این بیماری 4 برابر است.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 354 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    از اوایل مهر ۹۶ متوجه درد خفیفی همراه با خارش در ناحیه الت و بیضه شدم چون اعتیاد داشتم فکر کردم که مربوط به مصرفه اما بعد از ترک ، درد از بین نرفت به دکتر مراجعه کردم دکتر در مرحله اول با توضیحات من تاوانکس ژلوفن و ارکتا ویتال تجویز کرد بعد از مصرف داروها سه روز خوب بودم اما بعد از سه روز دردها برگشت و درد کشاله ران و فاصله مقعد تا بیضه بهش اضافه شد اینبار دکتر واسم ازمایش و سنو نوشت و بعد از بررسی قرص ترازوسین دو و دیازپام دو تجویز کرد برای دو ماه ؛بعد از استفاده اولین قرص دردها محو شد و من خوشحال و خرم و امیدوار به ادامه زندگی اما بعد از مصرف قرص بیستم علایم دوباره برگشت و دوباره دپرس و نگران شدم دوباره مراجعه کردم و اینبار یه پودر محلول در اب به نام فسفومایسین (یک ساشه) تجویز کرده و گفته اگه خوب نشدم طب سوزنی کنم الان دردی که در ناحیه بیضه داشتم ندارم اما خارش اطراف بیضه زیاده و بعضی وقتا در الت سوزش حس میکنم اینم اضافه کنم که من چندین سال خودارضایی میکردم و با گرفتن نوک الت یکی دو دقیقه مانع از خروج منی میشدم تا خودم رو به دستشویی برسونم و اونجا تخلیه کنم به علت اعتیاد به مواد مخدر یکی دوسالی هم میل جنسیم کلا تعطیل بود و رابطه جنسی نداشتم اما بعد از ترک مواد میل برگشته و رابطه جنسی دارم اما این خارش ها و بی قراری ها خیلی کلافه و سردرگم کرده من رو
    لطفا راهنماییم کنید
    مشکلم قابل درمان هست یانه ؟
    اگر هست چطور؟
    لطف بزرگی در حقم میکنید اگه راهنماییم کنید
    زندگیم مختل شده کلا
    به هیچ چیزی نمیتونم فکر کنم
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      شما التهاب پروستات داريد ودرمان شامل ١- روزي دو بار در آب گرم بنشينيد ٢- ادرار خود را زود تخليه كنيد ٣- شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي گرم روزي يك عدد ٤- انجام عمل جنسي ٥- دوري از اضطراب و استرس و حتما خوب خواهيد شد
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    با سلام حجم پروستات من 53 سی سی است 56 سالمه الان دور و بر مثانه احساس درد دارم هنگام دفع ادرار احساس می کنم تماما خارج نمی شود استبرای انجام می دهم الان اطراف مثانه به طرف کشاله احساس درد دارم آزمایش پروستات دادم زیر 1 بود این درد مربوط به بزرگی پروستات است اگر آری دارویی دارد یا خیر قبلا سال گذشته رفتم دکتر مدالوسیون داد بهتر شدم ضمنا آزمایش عفونت ادرار هم دادم چیزی مشاهده نشد سنگ کلیه هم ندارم بزرگواری کنید راهنمایی بفرمائید خداوند شما را سلامت بدارد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      ح١- شبي يك عدد كپسول آكمنيك يك ميل كنيد ٢- روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم بنشينيد ٣- عمل جنسي داشته باشيد
  • تصویر کاربر دانيال چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با سلام آقاي دكتر مدت 9 ماه است كه بعد از انزال و خروج مني سفيد ،مني قهوه اي نيز خارج مي شود حتي 1 بار هم خون در ماه هاي اول مشاهده كردم از آن به بعد خوني مشاهده نكردم ولي همچنان كم وبيش مني قهوه اي وجود دارد.32 سال دارم و متاهل هستم .هيچ گونه درد،سوزش،تكرر ادرار و يا... ندارم.لطفا راهنمايي فرماييد مشكل من چيه و آيا در بچه دار شدن مشكلي ايجاد ميكند يا خير.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      تغيير رنگ مني اهميتي ندارد خوب مي شود
  • تصویر کاربر اشکان دوشنبه ۱۸ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    من حجم پروستاتم با مصرف دارو از 20mlبه 22cc رسیده آیا تغییری کرده؟؟؟
    پروستاتیک داشتم قبلا
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      خير تغييري نكرده
  • تصویر کاربر زراره چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    باسلام، من حدود یکسال است پروستات مزمن دارم، میخاستم بدونم چقدر امید هست برطرف بشه.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      درمان طولاني مدت است ولي قابل درمان است
  • تصویر کاربر محمدتقی شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 415 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    وقت بخیر
    پدری دارم ۹۲ساله- چند وقتی بود که بی اختیاری ادرار داشتند بردیم دکتر و سونو گرفتیم گفتند پروستات بزرگ شده و سنگ مثانه دارند - حدود ۳ هفته قبل عمل شدند و پروستات تراشیده شد و همچنین سنگ ها...
    اما حالا همچنان بی اختیاری ادرار وجود داره راهنمایی بفرمایین که چکار کنیم،
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      به علت عمل بي اختيار شده درماني ندارد
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    سلام.جدیدا موقع همبستری با همسرم و دقیقا زمان ارضا شدن مشکلی پیدا کردم و اون اینه که نعوظ رخ میده به اوج شهوت میرسم ولی موقع ارضا شدن احساس میکنم منی دفع نمیشه و لذت نمیبرم. چه باید بکنم؟راهنمایی بفرمایید لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد مورد بررسي قرار گيريد به اورولوژيست مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر سید چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و تشکر از جناب آقای دکتر قوامی از اینکه وقت ارزشمند خود را در اختیار ما قرار می دهید:
    53 سالمه. علائم بزرگی پروستات را داشتم در سونو برجستگی قابل توجه لوب مدیان به مثانه گزارش شد.مشکل دیگری گزارش نشد. با داروها هم نتایج چندان مطلوبی نمیگیرم.سیستوسکوپی و DRE شدم. پروستات سفت و ندول گزارش شد. PSA تا حالا همیشه نرمال بوده. لطفا راهنمائی بفرمائید بهترین کار برای مرحله بعد چه گزینه ای میتونه باشه؟ آیا MRI را توصیه می فرمائید؟؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      نمونه برداري از ندول
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    این ی سال ازدواج کردم بچه دارنشدم عفونت ریه دارم از ریه عفونت پروستات گرفتم درمان میخوام
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ازمايش اسپرم انجام دهيد و جواب را بفرستيد
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    درودبرشما.من تحت درمان پروستات خوش خیم هستم.از ابعاد حدود پنج سانت بعداز پنج ماه پیگری ومصرف داروب حدود سه ونیم سانت رسیده.و حجم باقیمانده ادرار از 160ب 120میل رسیده.من در شهریور ماه عدم خروج منی داشتم.درمهرماه بامصرف دارو خوب شد.و بامصرف داروهای ابانماه دوباره متاسفانه منی خارج نمیشود.میشه بفرمایید چکارکنم.؟؟؟داورهام پروستابریج.پوریناسین.نالیدیکسیک.ترزاوسین.مکسولوسین.را قبلامصرف میکردم.از چند روز قبل تدالوسین.پروسکور.بنانکول.تامسولسین.لطفا راهنمایی کنید46ساله ام..متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      تامسولوزين باعث ان شده
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر