علت و شیوع هیپرپلازی پروستات (BPH)

شایع‌ترین تومور خوش خیم غده پروستات در مردان می‌باشد. با افزایش سن دچار هیپرپلازی پروستات و بزرگ می‌شود. شیوع قطعی و مستدلی در مورد بزرگی این غذه در مردان در دسترس نمی‌باشد. از نظر بافت شناسی مردانی که فوت شده و آنها را کالبدشکافی کرده‌اند، غده پروستات در 20 درصد مردان، 40 تا 50 سال، 50 درصد، در مردان 50 تا 60 سال بیش از 90 درصد، در مردان 80 سال غده پروستات حجیم‌تر (بزرگتر) شده.

رابطه سن با بزرگی خوش خیم پروستات

این درصدها نشان می‌دهد که غده پروستات با افزایش سن بزرگتر می‌گردد، در نتیجه در سنین بالا دچار علائم ادراری انسدادی (کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، تخلیه ناکامل ادرار و شب ادراری) می‌شوند. هنگام تولد پروستات دارای هفت قسمت می‌باشد که پس از گذشت زمان در سن بلوغ به سه قسمت (لوب) کاهش پیدا می کند.

با بالا رفتن سن انسان رشد پروستات کند می باشد ولی تا سن 30 سالگی رشد آن افزایش می یابد و از آن پس تا سن 45-40 سالگی اندازه و حجم غده پروستات ثابت می‌ماند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیماری غده پروستات مخصوص مردان بالای 50 سال می‌باشد، اگر چه در مواردی کمتر از سن 50 سالگی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌نمایند.

سن شایع ابتلا بزرگی خوش خیم پروستات

به ندرت ممکن است قبل از سن 40 سالگی بزرگی خوش خیم پروستات در مردان دیده شود. بنابراین پزشک باید به این امر آگاه باشد که افراد کمتر از 40 سال اگرچه دارای علائم ادراری پروستات را داشته باشند مستعد عمل جراحی نیستند و به احتمال زیاد، علائم مربوط به التهاب یا عفونت پروستات می‌باشد که پس از درمان عفنت یا التهاب بیمار بهبود می‌یابد.

تحقیقات انجام شده طی سالیان طولانی این نکته را متذکر می‌گردد که درصد گرفتاری مردان به این بیماری هیچگونه ارتباطی به نژاد ندارد به جز ژاپنی‌ها که این بیماری در آنها کمتر می‌باشد، تفاوت چشمگیری در سایر نژادها گزارش نگردیده.

مصرف بالای الکل به علت کم نمودن مقدار تستوسترون (هورمون جنسی) خون سبب کاهش رشد و بزرگی پروستات می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری سیروز کبدی درصد گرفتاری مردان به هیپرپلازی پروستات (BPH) کاهش می‌یابد. طی تحقیقات گوناگون انجام شده در موسسات تحقیقی در امریکا و اروپا تا این لحظه علت مشخصی را برای هیپرپلازی پروستات (BPH) اعلام نکرده‌اند ولی به نظر می‌رسد علت‌های متعددی در این بیماری دخالت دارند و بیشتر مسائلی مانند هورمون‌های جنسی نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

پروستات

 

عکس رو به رو مربوط به آقایی ۷۳ ساله می باشد که به علت بندامدن ادرار مراجعه نمود.

لوب های پروستات بزرگ شده و مجرای خلفی را کاملا بسته و راه خروجی ادرار که گردن مثانه میباشد کاملا بسته شده. در قسمت پایین عکسها پروستات در حال تراشیدن است و گردن مثانه باز شده و مجرای خلفی هم کاملا باز است و فیلم این عمل در ادامه مطلب گذاشته شده است.

نقش هورمون جنسی در بزرگی خوش خیم پروستات

تستسترون که هورمون جنسی است و یکی از هورمون‌های مهم در ایجاد عمل جنسی می‌باشد در سنین بالا باعث رشد پروستات می‌گردد و نیز در افراد مسن هورمون استروزن افزایش یافته که خود باعث افزایش تستسترون و اثر آن روی پروستات موجب بزرگ شدن پروستات می‌گردد. به هر حال دو فریضه فوق به اثبات نرسیده است ولی با اخته کردن سگ که ترشح تستسترون قطع می‌شود، ملاحظه شده که سگ دچار هیپرپلازی پروستات نمی‌شود و علت این است که هورمون تستسترون از بیضه‌ها ترشح می‌شود و با اخته کردن سگ ترشح تستوسترون قطع می گردد و رشد پروستات متوقف می شود.

نسج پروستات از نظر بافت شناسی از دو قسمت استروما و اپی تلیال تشکیل می‌گردد که رشد در این دو قسمت باعث هیپرپلازی پروستات (BPH) و نتیجتا علائم ادراری در مردان می‌شود.

نسج پروستات دارای گیرنده‌هایی به نام رسپتور (گیرنده) می‌باشند که با تحریک این رسپتورها به واسطه هورمون‌ها پروستات دچار رشد بی از حد می‌گردد و در درمان دارویی، افرادی که دارای علائم خفیف و بعضا متوسط هستند با از کار انداختن این گیرنده‌ها مانع رشد پروستات و در نتیجه تخفیف یا بهبود علائم در فرد مبتلا به هیپرپلازی می‌شود. برخی از محققین نقش ژنتیک در ایجاد BPH را گزارش نموده‌اند.

درصد زیادی از بیماران که در سن کمتر از 60 سالگی به علت این بیماری تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند ممکن است به نوع ارثی مبتلا باشند و در این صورت در بستگان مذکر درجه اول، این بیماری 4 برابر است.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر Hamed سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید یه مدت بود تب ولرز داشتم ودردپایین کمر وبیضه ها تا اینکه رفتم دکتر وبامصرف دارو خوب شدم..ولی بعد ازتموم شدن داروها بازم تب ولزز اومد سراغم بازم سفکسیم مصرف کردم تاموقعی که تموم نشده بود خوب بود بعد ازقطع دارو بازم تب کردم الان دکتر رفتم بهم لووفلاکساسین داده تا ده روز و درد کمر وزیرشکم وبین مقعد بیضم دارم دکتر کمک کنید چیکارکنم زودتر خوب بشم ممنون..درضمن رنگ منیم هم به صورت زرد وشل هس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

      جواب دادم

  • تصویر کاربر هادی سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من حدود یکسال هست دچار بزرگی خوش خیم پروستات هستم سن من 52 سال است با مراجعه به پزشک و تست خون و انجام سونوگرافی به من تامسولوسین دادند هر روز صبح بعد از صبحانه! آیا کپسول را تا آخر عمر باید استفاده کرد؟ همچنین بعد از یک سال الان مدتی صبح ها از خواب پا میشم جریان ادارم خیلی باریک شده است این را چه دستور می دهید؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

      هميشه بايد ميل كنيد مشكلات ادراري را حل مي كند

  • تصویر کاربر سیامک چهارشنبه ۲۱ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر،بنده 7ماه است دچار اپدیدمیت غیر عفونی بودم طبق تشخیص دکتر ،حالا ک در ها فروکش کرده سوزشی در قسمت زیر بیضه نزدیک مقعد وقتی رو بعضی صندلی های خاص میشنم احساس میکنم،در ادرار و تخیله منی سوزش در زیر بیضه ها احساس نمیکنم، لطفا با راهنمایی کمک کنین،خسته شدم 7 ماه درگیر درد هام
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۱ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد مراجعه كنيد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۱ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد مراجعه كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سیدمسعود شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    جناب دکتر قوامی بنده مدتی هست که در دفع آداب مشکل دارم و آداب با فشار دفع نمیشود و در نهایت با کشیدن اون به جلو بطور کامل مثانه خالی میشود چند روز قبل بعلت یک سکته مغزی خفیف در بیمارستان یه آزمایش دادم و به من گفتن خیلی چزی خون در ادای مشاهده شده و چون در سونوگرافی کلیه ها سالم و تمیز بودن احتمال بزرگ شدن پروستات رو دادن
    حالا باتوجه به موضوع پیش آمده جنابعالی چه دستوری میفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

      سونوگرافي از مثانه پر و خالي انجام شود 

  • تصویر کاربر آرش شنبه ۱۰ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدر من 63 سالشه و 5 سال پیش جراحی پروستات داشتند.اما تو این 5 سال همچنان سوند بهشون وصله و ادرارشون رو نمیتونن کنترل کنن تو این 5 سال تحت نظر پزشکشون تو سنندج بودن و هر دوماه یکبار ویزیت میشن و آزمایش میدن اما باز هم psa پروستاتشون از حد نرمال بالاتره و باید واکسن Microrelin s.r 11.25mg رو بصورت ماهانه و یا سه ماهه بزنن.
    حالا جناب دکتر سوالم اینه که این واکسن Microrelin تا کی باید زده بشه و با عوارض پوکی استخوانی که داره چه باید کرد و آیا راه دیگه ای داره ؟ و چرا جراحی هم بعد از عمل تاثیری نداشته امکانش هست که بخوبی عمل نشده باشن؟همچنین آخرین آزمایش های psa و عکس استخوان رو پیوست کردم و لطف کنید نظرتون رو بفرمائید و ما رو راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۰ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

      بعد از عمل عود گرده و دارو را بري هميشه بايد تزريق كنند بهتر از هم مي شد عمل شوند 

  • تصویر کاربر موسی دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید.بنده 35سالمه ومتاهل هستم وچندماه پیش مشکلم اومدن خون ولخته بعدازمنی بود که پس ازمراجعه به دکترارولوژی تنگی تشخیص دادن وسیستوسکوپی انجام دادن.وبعدازانجام سیستوسکوپی مشکل امدن خون رفع شده ولی دردهای من شدیدترشده ودردفع ادراروموقع نشستن برام مشکل ایجادمیکنه وبعدبه ارولوژیست دیگری مراجعه کردم وایشون التهاب پروستات تشخیص دادن وبرام قرص فنازوپیریدین . افلکساسین و باکلوفن تجویزکردن وبامصرف قرصها دردهای من کمترشدن والان که قرصهام تمام شدن همچنان درددارم خصوصادرناحیه ی بین بیضه ومقعد ممنون میشم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      درمان تكرار شود

  • تصویر کاربر عباس جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    با سلام آیا عوارضی مانند کوری موقت در مورد این قرص حقیقت دارد و در چه صورتی؟ سپاسگذارم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      چه قرصي

  • تصویر کاربر farhad جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    مدت 3هفته از سوند بطور دائو استفاده کردم اما ایک پس از 19روز آلتم آنرمال و درشت شده است
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      بايد معاينه شويد

  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    با درود خدمت اقای دکتر ، پدر بنده ازمایش psaانجام داده ،و ازمایشی در امسال درماه مرداد انجام داده psa1.67ولی در ماه بهمن انجام داده ،psa4.76, این به چه معناست ،مگه میشه وقتی نزد دکتر مداوم میره در عرض شش ماه اینقد بزرگ شده باشه، امکانش هست ازمایش اشتباه باشه ،در غیر این صورت مشکل جدی حاد هست یاخیر ،مشکل ختم به خیر میشه ، ممنون میشم از پاسخوگیتون ،سپاس گذارم .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      جواب دادم

  • تصویر کاربر .. شنبه ۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    ببخشید پدرم ۵۵ سالشونه.تشکر...
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سوال چيه

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر