علت و شیوع هیپرپلازی پروستات (BPH)

شایع‌ترین تومور خوش خیم غده پروستات در مردان می‌باشد. با افزایش سن دچار هیپرپلازی پروستات و بزرگ می‌شود. شیوع قطعی و مستدلی در مورد بزرگی این غذه در مردان در دسترس نمی‌باشد. از نظر بافت شناسی مردانی که فوت شده و آنها را کالبدشکافی کرده‌اند، غده پروستات در 20 درصد مردان، 40 تا 50 سال، 50 درصد، در مردان 50 تا 60 سال بیش از 90 درصد، در مردان 80 سال غده پروستات حجیم‌تر (بزرگتر) شده.

رابطه سن با بزرگی خوش خیم پروستات

این درصدها نشان می‌دهد که غده پروستات با افزایش سن بزرگتر می‌گردد، در نتیجه در سنین بالا دچار علائم ادراری انسدادی (کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، تخلیه ناکامل ادرار و شب ادراری) می‌شوند. هنگام تولد پروستات دارای هفت قسمت می‌باشد که پس از گذشت زمان در سن بلوغ به سه قسمت (لوب) کاهش پیدا می کند.

با بالا رفتن سن انسان رشد پروستات کند می باشد ولی تا سن 30 سالگی رشد آن افزایش می یابد و از آن پس تا سن 45-40 سالگی اندازه و حجم غده پروستات ثابت می‌ماند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیماری غده پروستات مخصوص مردان بالای 50 سال می‌باشد، اگر چه در مواردی کمتر از سن 50 سالگی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌نمایند.

سن شایع ابتلا بزرگی خوش خیم پروستات

به ندرت ممکن است قبل از سن 40 سالگی بزرگی خوش خیم پروستات در مردان دیده شود. بنابراین پزشک باید به این امر آگاه باشد که افراد کمتر از 40 سال اگرچه دارای علائم ادراری پروستات را داشته باشند مستعد عمل جراحی نیستند و به احتمال زیاد، علائم مربوط به التهاب یا عفونت پروستات می‌باشد که پس از درمان عفنت یا التهاب بیمار بهبود می‌یابد.

تحقیقات انجام شده طی سالیان طولانی این نکته را متذکر می‌گردد که درصد گرفتاری مردان به این بیماری هیچگونه ارتباطی به نژاد ندارد به جز ژاپنی‌ها که این بیماری در آنها کمتر می‌باشد، تفاوت چشمگیری در سایر نژادها گزارش نگردیده.

مصرف بالای الکل به علت کم نمودن مقدار تستوسترون (هورمون جنسی) خون سبب کاهش رشد و بزرگی پروستات می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری سیروز کبدی درصد گرفتاری مردان به هیپرپلازی پروستات (BPH) کاهش می‌یابد. طی تحقیقات گوناگون انجام شده در موسسات تحقیقی در امریکا و اروپا تا این لحظه علت مشخصی را برای هیپرپلازی پروستات (BPH) اعلام نکرده‌اند ولی به نظر می‌رسد علت‌های متعددی در این بیماری دخالت دارند و بیشتر مسائلی مانند هورمون‌های جنسی نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

پروستات

 

عکس رو به رو مربوط به آقایی ۷۳ ساله می باشد که به علت بندامدن ادرار مراجعه نمود.

لوب های پروستات بزرگ شده و مجرای خلفی را کاملا بسته و راه خروجی ادرار که گردن مثانه میباشد کاملا بسته شده. در قسمت پایین عکسها پروستات در حال تراشیدن است و گردن مثانه باز شده و مجرای خلفی هم کاملا باز است و فیلم این عمل در ادامه مطلب گذاشته شده است.

نقش هورمون جنسی در بزرگی خوش خیم پروستات

تستسترون که هورمون جنسی است و یکی از هورمون‌های مهم در ایجاد عمل جنسی می‌باشد در سنین بالا باعث رشد پروستات می‌گردد و نیز در افراد مسن هورمون استروزن افزایش یافته که خود باعث افزایش تستسترون و اثر آن روی پروستات موجب بزرگ شدن پروستات می‌گردد. به هر حال دو فریضه فوق به اثبات نرسیده است ولی با اخته کردن سگ که ترشح تستسترون قطع می‌شود، ملاحظه شده که سگ دچار هیپرپلازی پروستات نمی‌شود و علت این است که هورمون تستسترون از بیضه‌ها ترشح می‌شود و با اخته کردن سگ ترشح تستوسترون قطع می گردد و رشد پروستات متوقف می شود.

نسج پروستات از نظر بافت شناسی از دو قسمت استروما و اپی تلیال تشکیل می‌گردد که رشد در این دو قسمت باعث هیپرپلازی پروستات (BPH) و نتیجتا علائم ادراری در مردان می‌شود.

نسج پروستات دارای گیرنده‌هایی به نام رسپتور (گیرنده) می‌باشند که با تحریک این رسپتورها به واسطه هورمون‌ها پروستات دچار رشد بی از حد می‌گردد و در درمان دارویی، افرادی که دارای علائم خفیف و بعضا متوسط هستند با از کار انداختن این گیرنده‌ها مانع رشد پروستات و در نتیجه تخفیف یا بهبود علائم در فرد مبتلا به هیپرپلازی می‌شود. برخی از محققین نقش ژنتیک در ایجاد BPH را گزارش نموده‌اند.

درصد زیادی از بیماران که در سن کمتر از 60 سالگی به علت این بیماری تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند ممکن است به نوع ارثی مبتلا باشند و در این صورت در بستگان مذکر درجه اول، این بیماری 4 برابر است.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام من ۴۴ سالم هست و سیروز کبدی در مرحله f3f4 مبتلا هستم که با دارو کنترل شده و حدود یک سال داروی اورسوفار روزی ۳ عدد مصرف کرده ام.در آزمایش ادرار در حد تریس خون دیده شده ودر شوند گفته سنگ ۳ میلیمتری در کالیس میانی هر دو کلیه دیده شده.و پروستات دارای اکوی غیر یکنواخت و ابعاد ۳۶×۴۰×۴۱mm و حجم ۳۲ می باشد. بعضی شبها و حتی در روز میزان دفع ادرار زیاد دارم ولی سرعت تخلیه ادرار کم شده و شلوغش سخت هست.مراجعه به نورولوژیست کردم گفت طبیعی هست و ۶ ماه دیگر دوباره مراجعه کنم.لطفا راهنمایی کنید که چطور میتونم از عوارض بیشتر اون جلوگیری کنم و اینکه این عارضه میتونه جزئی عوارض کپسول اورسوفار باشه؟
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد

  • تصویر کاربر علی جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام
    من تو برخی سایت ها دیدم که نوشتن خودارضایی احتمال سرطان پروستات بعد ۵۰ سال رو فلان درصد افزایش میده...آیا درسته یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      درست نيست

  • تصویر کاربر بخشی شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام احترام آقای دکتر من 50 سالمه حجم پروستات 34 سی سی دارای هتروژن - مدتی است که هنگام ارضا منی خارج نمیشه وبه مثانه برمیگردد درضمن خیلی وقته که امنیک و وزیکرهم مصرف میکنم لطفا راهنمایی کنید که درمان دارویی داره ؟کدام دارو را مصرف کنم؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      به علت أمنيك است 

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۱۵سالمه دوبار جلوی ابم را گرفتم بعد از اون بیضه و التم تا ۳الی۴ ساعت درد گرفت و بعد خوب شد ایا من بیماری پروستات گرفتم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      خيمر

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام من حدود دوبار از خروج منی جلوگیری کردم و دوسال دارو میخورم که دکتر تشخیص التهاب پروستات سندروم درد لگن داده و یک ضربه شدید نزدیک مقعدم هنگام سوار برموتور وارد شد که از لحاظ تنگی برسی و سیتوسکپی شدم و التهاب شدید شده بود دکتر داروهارو قوی کرد ولی فایده ندارد و ادرار کیپ شده و حتی با تاموسلین خیلی کم و با زور شدید میاد اگر شاک ویو انجام بدم راه ادرارم باز میشه وایا شما انجام مدید و هزینش چقدر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد

  • تصویر کاربر غدیر دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    پروستاتم بزرگ شده با تامسولین مشکل ادواری ام بهتر شده برای درمان کوچکی آخ چه دارو بخورم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص فينسترايد

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    من 27 سال دارم و بدلیل بیماری بیضه نزول نکرده تستوسترون 2.1 دارم
    حدود دو ماه پیش دچار یه ضربه روحی و استرس و افسردگی شدم
    و از دو هفته بعد از اون توی ناحیه بیضه و ران احساس درد کردم
    بعد از یه ماه احساس درد خوب شد ولی تعداد دفعات دفع ادرارم زیاد شده و با اینکه مثانه ام خالی هست ولی احساس میکنم باید برم دستشویی
    میخواستم ببینم ایا ورم پروستات هست یا خیر؟
    و ایا درمانی داره؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      ورم پروستات است به اورولوژيست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر فرشید پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1089 مشاهده پرسش
    سلام علیک خدمت دکتر گرامی . دکترجان بنده 28 سالمه و مجرد هستم در ضمن واریکوسل سمت چپ هم دارم قبلا سابقه پروستاتیت حاد داشته ام ولی خداروشکر مشکلم یک سالی است که رفع شده بود ولی الان یک هفته میشه که کلیه هام شروع به درد کردن و تکرر ادرار زیاد داشتم و ادرارم با زور زیاد و قطره قطره میاد و همراه با درد. رفتم پیش دکتر برام سونو شکم و لگن نوشت آزمایش ادرار گرفتم فاقد عفونت کلیه بودم سونوگرافی را گرفتم دکتر سونو گفت کلیه مشکلی نداره فاقد سنگ میباشد و نوشته که مثانه دارای جدار نامنظم و ترابکوله می باشد و پروستات به حجم 22 سی سی افزایش یافته رویت شده.الان دکتر جان من نگران هستم تو این سن پایین و جوانی پروستات لطفا توضیح بدهید مشکل من چیه مثانه ام و بالای آلتم قسمت راستش هم درد میکنه و تیر میکشه.در ضمن میل به ازدواج زیاد دارم ولی خانواده ام با من همکاری نمیکنن
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      پروستاتيت مزمن داريد ،. درمان خيلي طولاني است مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر سید دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام
    بعد از حدودا 15ماه ازعمل رادیکال پروستات به شدت دچار کاهش نعوظ شده ام قرص تادالافل هم اثر نداشته
    لطفا راهنمائی کنید.
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      از أمپول پاپاورين تزريقي در ألت. استفاده كنيد

  • تصویر کاربر vahid پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    i live in germany
    my problem is
    white secretion in my urine
    thank you
    vahid
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      نمي دادنم علت چيست

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر