علت و شیوع هیپرپلازی پروستات (BPH)

شایع‌ترین تومور خوش خیم غده پروستات در مردان می‌باشد. با افزایش سن دچار هیپرپلازی پروستات و بزرگ می‌شود. شیوع قطعی و مستدلی در مورد بزرگی این غذه در مردان در دسترس نمی‌باشد. از نظر بافت شناسی مردانی که فوت شده و آنها را کالبدشکافی کرده‌اند، غده پروستات در 20 درصد مردان، 40 تا 50 سال، 50 درصد، در مردان 50 تا 60 سال بیش از 90 درصد، در مردان 80 سال غده پروستات حجیم‌تر (بزرگتر) شده.

رابطه سن با بزرگی خوش خیم پروستات

این درصدها نشان می‌دهد که غده پروستات با افزایش سن بزرگتر می‌گردد، در نتیجه در سنین بالا دچار علائم ادراری انسدادی (کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، تخلیه ناکامل ادرار و شب ادراری) می‌شوند. هنگام تولد پروستات دارای هفت قسمت می‌باشد که پس از گذشت زمان در سن بلوغ به سه قسمت (لوب) کاهش پیدا می کند.

با بالا رفتن سن انسان رشد پروستات کند می باشد ولی تا سن 30 سالگی رشد آن افزایش می یابد و از آن پس تا سن 45-40 سالگی اندازه و حجم غده پروستات ثابت می‌ماند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیماری غده پروستات مخصوص مردان بالای 50 سال می‌باشد، اگر چه در مواردی کمتر از سن 50 سالگی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌نمایند.

سن شایع ابتلا بزرگی خوش خیم پروستات

به ندرت ممکن است قبل از سن 40 سالگی بزرگی خوش خیم پروستات در مردان دیده شود. بنابراین پزشک باید به این امر آگاه باشد که افراد کمتر از 40 سال اگرچه دارای علائم ادراری پروستات را داشته باشند مستعد عمل جراحی نیستند و به احتمال زیاد، علائم مربوط به التهاب یا عفونت پروستات می‌باشد که پس از درمان عفنت یا التهاب بیمار بهبود می‌یابد.

تحقیقات انجام شده طی سالیان طولانی این نکته را متذکر می‌گردد که درصد گرفتاری مردان به این بیماری هیچگونه ارتباطی به نژاد ندارد به جز ژاپنی‌ها که این بیماری در آنها کمتر می‌باشد، تفاوت چشمگیری در سایر نژادها گزارش نگردیده.

مصرف بالای الکل به علت کم نمودن مقدار تستوسترون (هورمون جنسی) خون سبب کاهش رشد و بزرگی پروستات می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری سیروز کبدی درصد گرفتاری مردان به هیپرپلازی پروستات (BPH) کاهش می‌یابد. طی تحقیقات گوناگون انجام شده در موسسات تحقیقی در امریکا و اروپا تا این لحظه علت مشخصی را برای هیپرپلازی پروستات (BPH) اعلام نکرده‌اند ولی به نظر می‌رسد علت‌های متعددی در این بیماری دخالت دارند و بیشتر مسائلی مانند هورمون‌های جنسی نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

پروستات

 

عکس رو به رو مربوط به آقایی ۷۳ ساله می باشد که به علت بندامدن ادرار مراجعه نمود.

لوب های پروستات بزرگ شده و مجرای خلفی را کاملا بسته و راه خروجی ادرار که گردن مثانه میباشد کاملا بسته شده. در قسمت پایین عکسها پروستات در حال تراشیدن است و گردن مثانه باز شده و مجرای خلفی هم کاملا باز است و فیلم این عمل در ادامه مطلب گذاشته شده است.

نقش هورمون جنسی در بزرگی خوش خیم پروستات

تستسترون که هورمون جنسی است و یکی از هورمون‌های مهم در ایجاد عمل جنسی می‌باشد در سنین بالا باعث رشد پروستات می‌گردد و نیز در افراد مسن هورمون استروزن افزایش یافته که خود باعث افزایش تستسترون و اثر آن روی پروستات موجب بزرگ شدن پروستات می‌گردد. به هر حال دو فریضه فوق به اثبات نرسیده است ولی با اخته کردن سگ که ترشح تستسترون قطع می‌شود، ملاحظه شده که سگ دچار هیپرپلازی پروستات نمی‌شود و علت این است که هورمون تستسترون از بیضه‌ها ترشح می‌شود و با اخته کردن سگ ترشح تستوسترون قطع می گردد و رشد پروستات متوقف می شود.

نسج پروستات از نظر بافت شناسی از دو قسمت استروما و اپی تلیال تشکیل می‌گردد که رشد در این دو قسمت باعث هیپرپلازی پروستات (BPH) و نتیجتا علائم ادراری در مردان می‌شود.

نسج پروستات دارای گیرنده‌هایی به نام رسپتور (گیرنده) می‌باشند که با تحریک این رسپتورها به واسطه هورمون‌ها پروستات دچار رشد بی از حد می‌گردد و در درمان دارویی، افرادی که دارای علائم خفیف و بعضا متوسط هستند با از کار انداختن این گیرنده‌ها مانع رشد پروستات و در نتیجه تخفیف یا بهبود علائم در فرد مبتلا به هیپرپلازی می‌شود. برخی از محققین نقش ژنتیک در ایجاد BPH را گزارش نموده‌اند.

درصد زیادی از بیماران که در سن کمتر از 60 سالگی به علت این بیماری تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند ممکن است به نوع ارثی مبتلا باشند و در این صورت در بستگان مذکر درجه اول، این بیماری 4 برابر است.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام
    ۲۵ سال سن دارم بعد ازارضا شدن زیر شکمم درد میگیره ومیل جنسیم هم کم شده وفشار ادرار هم ضعیفه
    لطفا راهنماییم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر افشين شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید من التهاب پروستات مزمن دارم حدود ۶ماهه دارو آنتی بیوتیک ها همه نوع مصرف کردم الان بدستور دکتر انتی بیوتیک مصرف نمیکنم و کپسول سیلکسیب ۲۰۰__قرص ترازیسین۲م وبالکوفن روزی یکی مصرف میکنم از هر کدام ولی درد برگشته از ناحیه پشت الت و بیضه و بین مقعد و بیضه داغ میکنه و کمی درد دارم ادرار تکرر ندارم ولی کمی شروع تاخیر داره حجم پروستات ۲۰cc در سه ماه پیش ولی الان چند روز پیش انجام دادم ۱۳cc میباشد ایا خوبه یا بده که حجم پروستات کم شده من ب راهنمایی های شما عزیز و بزرگوار نیاز ضروری دارم بخدا توان پرداخت هزینه ندارم جان عزیزت کمکم کن خدا نگهدارتان ممنون و متشکرم دستورات دارویی و هر چیزی که من نجات پیدا کنم خیلی زندگیم مختل شده ۲ تا بچه دارم با سن۴۲سال
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد مراجعه كنيد كه شوك وي شويد

  • تصویر کاربر آرش شنبه ۲۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 402 مشاهده پرسش
    درود
    کدام مرکز ابتدا در اصفهان و در غیر اینصورت در تهران ، MRI پروستات با کمک ماده حاجب انجام میدهند ؟ بدلیل مشکل کرونا ویروس و ریسک بالاتر در بیمارستانها ایا مرکزی خصوصی (در هر شهری) جهت انجام این تست هست و یا الزاما در بیمارستانها چنین امکانی وجود دارد ؟
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      در بخش خصوصي مركز mri موجود است

    2. تصویر کاربر آرش شنبه ۲۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      اقای قوامی لطفا دقیق سوال را بخوانید و مجدد پاسخ دهید . کدام مرکز ؟ نام مرکز را نام ببرید .هم خصوصی و هم دولتی .

      دکتر کریم پور
    3. تصویر کاربر آرش شنبه ۲۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      اقای قوامی سوال را دقیق بخوانید و پاسخ دهید . کدام مرکز ؟ نام مرکز خصوصی و دولتی .
      دکتر کریم پور
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      مركز جام جم در تهران

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر rahman شنبه ۱۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید . من 31 سال دارم . درد در ناحیه مقعد احساس می کنم . به نظرم در رابطه جنسی زیادروی کردم به نظرم خیلی به پروستات فشار امده . البته فعالیتش خیلی زیاد بود از اول . 15 ساله بودم که یا باید خود ارضای می کردم یا فردا صبح باید مایه معنی رو از تمام تختم و تمیز می کردم لباس ها مو رو هم باید عوض می کردم البته به این راحتی نبود بوی ش همیشه می موند من برای اینکه خانوادم متوجه نشن خودارضای شروع کردم تا از این اتفاق خجالت اور جلوگیری کنم خوشبختانه موفق امیز بود. وقتی هم ازدواج کردم میل جنسیم فوق العاده زیاد بود . هر روز حتما یک بار رابطه جنسی داشتم . تا اینکه احساس درد اغاز شد البته درد نیست انگار در شرایط عادی در رابطه جنسی هستم یعنی وقتی رابطه جنسی ندارم باز اون حس رابطه جنسی داشتن رو دارم البته بعضی وقت ها تیر هم می کشه . اگه بخوام خلاصه بگم باید بگم زیاد از پرستاتم انگار کار کشیدم . ببخشی متن طولانی شد خواستم کاملا توضیح بدم . تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      پروستات مشكلي پيدا نكرده

  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    یه سوالی داشتم
    میخواستم بدونم خودارضایی حتی اگه زیاد باشه باعث سرطان بیضه یا پروستات میشه یا خیر؟
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      خير نمي شود

  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    با سلام
    با سن ۵۶ سال بطور ناگهانی دجار عدم توانایی در ادرار شدم احساس ادرار که دارم با زور زدن بسیار و اتلاف زمان ۱۵_۲۰ دقیقه و بصورت قطره ای شاید بتوانم تخلیه کنم دکتر برایم امنیک نرازوسین و سیپرو فلاکساسین تجویز کرده حدود ۳ روز است مصرف میکنم ولی هیچ نشانی از بهبودی حادث نشده حجم پروستات ۳۰ سیسی در سونو کلیه ساام البته دیسک بین مهره ۱۰_۱۱ قدری تحت فشار با عکس ام ار ای میتواند دلیل بر این بیماری باشه استدعای راهنمایی دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      عمل پروستات انجام شود

  • تصویر کاربر آرش سه شنبه ۳۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام دکترعزیزبنده 36سالمه چهارمانده سال جدید
    دردپروستات داشتم که باعث اختلال در نعوظ ومیل جنسیم شده بود
    رفتم پیش تخصص کلیه برام ترازوسین برای دوماه نوشتن تموم شدن داروهاپنجادرصد خوب شدم
    دوباره رفتم پیشش اینبارکپسول تامسولوسین 4/.برام نوشتن برای سه ماه باقرص ترتولودین یک
    حالا دردندارم ولی نعوظم خیلی کمه بامیل جنسیم
    بنظرتون چکارکنم دررابطه جنسی دچارمشکل نشم
    ممنون میشم راهنمایی فرمایید
    به این شماره جوابوبرام بفرستید
    09188842886ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۳۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر na جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب و راهنمائی های ارزشمندتان.
    سن73سال مجرد/ 9 ماه پیش PSA=1/8 و فعلی PSA=3/1 شده است.
    در مدت 20 سال گذشته، PSA در اغلب موارد بین 0.8 تا 1.3بوده است.
    قبل آزمایش اخیر، خود ارضایی هر روزه با جلوگیری عمدی از انزال، به مدت حدود 10 روز داشتم؟
    ضمنا حدود 60سال است خودارضایی دارم! و بیش از 40 سال است آزمایشات چک آب عمومی سالی دوبار دارم، ظاهرا مشکلات محسوس حاد و مداومی نداشته ام.
    با تشکر و آرزوی سلامتی و عمر طولانی برای جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سونوگرافي ترانس ركتال انجام دهيد

  • تصویر کاربر na جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب و راهنمائی های ارزشمندتان.
    سن73سال مجرد/ 9 ماه پیش PSA=1/8 و فعلی PSA=3/1 شده است.
    در مدت 20 سال گذشته، PSA در اغلب موارد بین 0.8 تا 1.3بوده است.
    قبل آزمایش اخیر، خود ارضایی هر روزه با جلوگیری عمدی از انزال، به مدت حدود 10 روز داشتم؟
    ضمنا حدود 60سال است خودارضایی دارم! و بیش از 40 سال است آزمایشات چک آب عمومی سالی دوبار دارم، ظاهرا مشکلات محسوس حاد و مداومی نداشته ام.
    با تشکر و آرزوی سلامتی و عمر طولانی برای جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      جواب دادم

  • تصویر کاربر نیلوفر شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر پدرم ۵۸ سال سن دارن و سابقه پروستات نداشتن تا الان چند روز پیس آزمایس کلی دادن psa 17.07بود بعد از اون سونو انجام دادن که bph 35cc بود،وزنشون هم اخیرا محسوس کم شده توشیه‌تون چی هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      نمونه برداري از پروستات انجام شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر