علت و شیوع هیپرپلازی پروستات (BPH)

شایع‌ترین تومور خوش خیم غده پروستات در مردان می‌باشد. با افزایش سن دچار هیپرپلازی پروستات و بزرگ می‌شود. شیوع قطعی و مستدلی در مورد بزرگی این غذه در مردان در دسترس نمی‌باشد. از نظر بافت شناسی مردانی که فوت شده و آنها را کالبدشکافی کرده‌اند، غده پروستات در 20 درصد مردان، 40 تا 50 سال، 50 درصد، در مردان 50 تا 60 سال بیش از 90 درصد، در مردان 80 سال غده پروستات حجیم‌تر (بزرگتر) شده.

رابطه سن با بزرگی خوش خیم پروستات

این درصدها نشان می‌دهد که غده پروستات با افزایش سن بزرگتر می‌گردد، در نتیجه در سنین بالا دچار علائم ادراری انسدادی (کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، تخلیه ناکامل ادرار و شب ادراری) می‌شوند. هنگام تولد پروستات دارای هفت قسمت می‌باشد که پس از گذشت زمان در سن بلوغ به سه قسمت (لوب) کاهش پیدا می کند.

با بالا رفتن سن انسان رشد پروستات کند می باشد ولی تا سن 30 سالگی رشد آن افزایش می یابد و از آن پس تا سن 45-40 سالگی اندازه و حجم غده پروستات ثابت می‌ماند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیماری غده پروستات مخصوص مردان بالای 50 سال می‌باشد، اگر چه در مواردی کمتر از سن 50 سالگی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌نمایند.

سن شایع ابتلا بزرگی خوش خیم پروستات

به ندرت ممکن است قبل از سن 40 سالگی بزرگی خوش خیم پروستات در مردان دیده شود. بنابراین پزشک باید به این امر آگاه باشد که افراد کمتر از 40 سال اگرچه دارای علائم ادراری پروستات را داشته باشند مستعد عمل جراحی نیستند و به احتمال زیاد، علائم مربوط به التهاب یا عفونت پروستات می‌باشد که پس از درمان عفنت یا التهاب بیمار بهبود می‌یابد.

تحقیقات انجام شده طی سالیان طولانی این نکته را متذکر می‌گردد که درصد گرفتاری مردان به این بیماری هیچگونه ارتباطی به نژاد ندارد به جز ژاپنی‌ها که این بیماری در آنها کمتر می‌باشد، تفاوت چشمگیری در سایر نژادها گزارش نگردیده.

مصرف بالای الکل به علت کم نمودن مقدار تستوسترون (هورمون جنسی) خون سبب کاهش رشد و بزرگی پروستات می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری سیروز کبدی درصد گرفتاری مردان به هیپرپلازی پروستات (BPH) کاهش می‌یابد. طی تحقیقات گوناگون انجام شده در موسسات تحقیقی در امریکا و اروپا تا این لحظه علت مشخصی را برای هیپرپلازی پروستات (BPH) اعلام نکرده‌اند ولی به نظر می‌رسد علت‌های متعددی در این بیماری دخالت دارند و بیشتر مسائلی مانند هورمون‌های جنسی نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

پروستات

 

عکس رو به رو مربوط به آقایی ۷۳ ساله می باشد که به علت بندامدن ادرار مراجعه نمود.

لوب های پروستات بزرگ شده و مجرای خلفی را کاملا بسته و راه خروجی ادرار که گردن مثانه میباشد کاملا بسته شده. در قسمت پایین عکسها پروستات در حال تراشیدن است و گردن مثانه باز شده و مجرای خلفی هم کاملا باز است و فیلم این عمل در ادامه مطلب گذاشته شده است.

نقش هورمون جنسی در بزرگی خوش خیم پروستات

تستسترون که هورمون جنسی است و یکی از هورمون‌های مهم در ایجاد عمل جنسی می‌باشد در سنین بالا باعث رشد پروستات می‌گردد و نیز در افراد مسن هورمون استروزن افزایش یافته که خود باعث افزایش تستسترون و اثر آن روی پروستات موجب بزرگ شدن پروستات می‌گردد. به هر حال دو فریضه فوق به اثبات نرسیده است ولی با اخته کردن سگ که ترشح تستسترون قطع می‌شود، ملاحظه شده که سگ دچار هیپرپلازی پروستات نمی‌شود و علت این است که هورمون تستسترون از بیضه‌ها ترشح می‌شود و با اخته کردن سگ ترشح تستوسترون قطع می گردد و رشد پروستات متوقف می شود.

نسج پروستات از نظر بافت شناسی از دو قسمت استروما و اپی تلیال تشکیل می‌گردد که رشد در این دو قسمت باعث هیپرپلازی پروستات (BPH) و نتیجتا علائم ادراری در مردان می‌شود.

نسج پروستات دارای گیرنده‌هایی به نام رسپتور (گیرنده) می‌باشند که با تحریک این رسپتورها به واسطه هورمون‌ها پروستات دچار رشد بی از حد می‌گردد و در درمان دارویی، افرادی که دارای علائم خفیف و بعضا متوسط هستند با از کار انداختن این گیرنده‌ها مانع رشد پروستات و در نتیجه تخفیف یا بهبود علائم در فرد مبتلا به هیپرپلازی می‌شود. برخی از محققین نقش ژنتیک در ایجاد BPH را گزارش نموده‌اند.

درصد زیادی از بیماران که در سن کمتر از 60 سالگی به علت این بیماری تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند ممکن است به نوع ارثی مبتلا باشند و در این صورت در بستگان مذکر درجه اول، این بیماری 4 برابر است.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    سن: 31 سال. مجرد. مرد.
    مدت یک سال هست که احتباس ادرار دارم. پس از ادرار کردن مقداری از ادرارم تخلیه نمیشه. اگر با فشار اوردن بخوام ادرار رو تخلیه کنم همراه با ادرار مایع بی رنگ و لزج مثل پیش اب خارج میشه. اوایل درد ناحیه مقعد نداشتم اما اخیرا گاهی اوقات درد ناحیه مقعد هم دارم. احساس میکنم یک فشاری روی مثانه م هست که ظرفیت مثانه م رو کم کرده و باعث تکرر ادرارم هم شده.
    وضعیت مالی خوبی ندارم و نمیتونم به دکتر مراجعه کنم. اما مشکلم مزمن شده. لطفا کمک کنید.
    براتون ارزوی خیر و خوشی روز افزون میکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول تامسوور ميل كنيد ،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود ده روز ،، و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر باقرزاده دوشنبه ۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خدا قوت
    پدرم با 88سال سن،سرطان بدخیم پروستات گرفته که طبق سونو اندازه ی پروستات80*85*86میلیمتر و نتیجه ی بیوپسی با نمره گلیسون5+5
    که متاسفانه در استخوان متاستاز داده
    فعلا یک آمپول واریوپپتیل 3/75تزریق کرده و قرص بیکلوتامید 50 روزی دو بار تجویز شده،فعلا برای یکماه.
    هنوز قرصش را گیر نیوردم،امروز میرم اصفهان بگیرم،آیا برای درمان همین دو قلم دارو جواب میده؟اگر داروی دیگه ای لازم هست ممنون میشم مشاوره بدید.استخوان درد داره و کم اشتها شده.
    با تشکر فراوان.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      درمان صحيح است

  • تصویر کاربر ملايري پنجشنبه ۲۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام حدود ده ساله كه به علت بزرگي پروستات روزي يه قرص ترازوسين 2 ميخورم مدتي است بعد خوردن قرص احساس تنگي نفس وتپش قلب دارم آيا داروي گياهي موثر وجود دارد جايگزين كنم ؟ ممنون البته جديدن كپسول تامسولوسين هم همين مشگل را پيدا ميكنم . درضمن 67 سال دارم. بسيار تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يكعدد قرص پرازوسين يك ميلي گرم ميل كنيد

  • تصویر کاربر فریدون سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ۷۳ سال دارم آزمایش psa 1.1 است سونو گرافی اندازه پروستات 39*40*41 mm است با حجم ۳۵cc.post void study shows about 8cc vesical urine residues از شب که می خوابم تا صبح تکرر ادرار دارم چهار الی پنج بار وضعیت ادرار نرمال است دکتر قرص امیترپیتیلین ۲۵ داده اثری ندارد راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد براي هميشه

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    دکتر رازی سونو من رو دیدن بعد چون من پریروز عمل آنژیو کردم نه بهم دارو داد نه ازمایش و گفت الان معلوم نیست عمل بخای یا نه وتا تکلیف قلبت روشن نشه هیچ کاری ننیشه کرد فقط دستور سوند داد وگفت هر دو هفته تعویض کن لطفا اگه لازمه برسم خدمتتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      1. تشريف بياوريد
  • تصویر کاربر آرش شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما بنده ۲۳ سالمه تنها مشکل اینه هنگام خواب بعد از دفع ادرار احساس التهاب تو مجاری از سر آلتم تا زیر بیضه ها دارم یعنی احساس میکنم چند قطره ادرار باقی مانده ولی دسشویی که میرم هیچی نمیاد مگر زور بزنم موقع ارضا شدن و دفع ادرار هیچ مشکلی ندارم احساس درد هم ندارم تو هیچ ناحیه فقط این احساس التهاب در مجاری بعد از ادرار مشکل منه یکی از همکارانتون هم هایپرلازی خوش خیم تشخیص داد و ترازوسین ۲ و پروستاباریج تجویز کرد میشه شما راهنماییم کنید در ضمن متاهل هستم و رابطه جنسی هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

       دارو ها را ادامه دهيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود

  • تصویر کاربر مسعود شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام .خواهشا رهنمایی کنید که خسته شدم ...من 30سالمه که متاسفانه در سن 18سالگی نزدیک ارضا شدن جلوگیری کردم و دچار پروستاتیت شدم و از داروهای گروه سیپروفلاکساسین و پیرازوسین استفاده کردم که جواب نداد .سونو و عکس سه بعدی از مجاری هم معمولی بود..دوازده ساله که بیماری روحی و روانی دچار شدم از دردهای متعدد و خاموشی و عود های متوالی مثل بلندکردن اجسام..یا ده دقیقه فعالیت جنسی و دوباره شش ماه خاموش نمیشه..امسال به پیشنهاد دکتر سفتراکسین وریدی 4روزه و پودر فسفومایسین و تامسولوسین استفاده کردم بازم جوابی نگرفتم...دکتر از زندگیم عقب افتادم میترسم حتی چیزی بلند کنم حتی لذت جنسی.والا به خدا بدنم داغون شد از انتی بیوتیک های قوی ولی چه فایده.پیش روانپزشک هم رفتم که کمتر فک کنم بهش... خاموش که میشه عالی میشم ولی با این همه مراعات دوباره عود میکنه افسرده و داغون..دمای بدن بالا میره ولی تب نیست..عرق سرد..در ناحیه لگن..نوک الت تناسلی. روز اول عود تکرر ادرار دارم ولی زود خوب میشه تکررم..موقع انزال هم درد ندارم تقریبا..الان شد دوازده سال که از همه چی عقب افتادم..در سال یکبار هم مثل عوارض انفولانزا بهم میده و درد بسیار غیر قابل تحمل..ولی در عودهای دیگه درد قابل تحمل تره و یکم بدنم داغ میشه و عرق سرد.....میتونم جراحی کنم..خوب بشم فرزند نمیخوام..ارزومه خوب بشم و با انرژی جبران جوانی از دست رفته رو بکنم..خواهش میکنم کمکم کن..هزینه هم مهم نیست...مهندس مسعود قاسمی از اصفهان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد درمان با شوك  وي. انجام شود

  • تصویر کاربر محمد72 دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام. 26 سالمه و مدت زیادی است که التهاب پروستات دارم (احتمالا برمیگرده به جلوگیری از خروج ترشحات در هنگام اسمنا در 17 یا 18 سالگی) این مشکلم و حدود یک سال و نیم پیش سیستوسکوپی داشتم که یه توده غیر سرطانی در اندازه دو تا سه سانتیمتر از مثانم خارج کردند که بعد از این عمل طبق برگه سینوگرافی اندازه کلیه هام تغییر کرده و هر از گاهی درد خفیفی در پهلوی راستم احساس میکنم.
    به توصیه شما از شیاف ایندومتاسین و آب گرم استفاده کردم که شیاف ایندومتاسین تاثیر بسیار بالایی داشت و تامسولوسین هم حدود یک سال و نیم مصرف کردم و چون احساس میکنم تاثیر زیادی نداره قطعش کردم.
    و مشکل اینجاست که بنده بعد از قطع شیاف درد ناشی از پروستاتم بعد یه مدت شروع میشه(بین مقعد و بیضه ها)؟
    چکارباید بکنم. آیا بعد از ازدواج هم این مشکلات رو خواهم داشت؟
    1. تصویر کاربر محمد72 یکشنبه ۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      و احساس میکنم تامسولوسین و آمنیک هم به غیر از چند روز اول تاثیر خواصی نداره
    2. تصویر کاربر محمد72 پنجشنبه ۱۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      شیاف ایندومتاسین نمیدونم به عنوان مسکن عمل میکنه یا ضد التهاب. ولی تا زمانی که مصرف میکنم تاثیر مثبتی داره
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      ضد التهاب است ايندومتاسين يك بار ديگر تكرار كنيد و روزي دو بار در أب گرم نشسته شود

    4. تصویر کاربر محمد72 شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      تا چند روز و استفاده بیش از حدش عوارض نداره؟
      چون هر بار که قطع میکنم درد دوباره شروع میشه
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      يك هفته و بعد از ازدواج كاملا خوب مي شويد

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر فراز شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    21 سالمه بعد از خود ارضایی احساس سوزش و تیر کشیدن لحظه ای سر الت پیدا کردم سونو انجام دادم هسته سنگ کلیه دو میلی در کلیه راست و پروستات 20سی سی با اکوی غیر یک نواخت دکتر گقت عفونت پروستاتدارم قرص افوکسیر300ده روز و ترازوسین و فنازومکس تجویز کردن آزمایش کشت ادراروpsa انجام دادم که برای یک پزشک متخصص اورولوژی دیگه ارسال کردم که چک کردن گفتن هیچ مشکلی نداره هم سونو،هم ازمایش همین میزان دارو کافیه و دیگه پیگیر نباشم و این حالت سوزش سر الت رفع میشه بعد از مصرف انتی بیوتیک علائم کمتر شد ولی انزالی که داشتم مایع منی زرد رنگ و الانم بعضی اوقات سوزش سر الت تناسلی دارم انتی بیوتیک و فنازومکس تمام کردم ولی هنوز ترازوسین مصرف میکنم این زردی منی و ژلاتینه بودنش نگرانم کرده چون قبلا رنگ منی عادی بود
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود دو هفته و قرص فنازومكس.را فقط ادامه بده

  • تصویر کاربر هوشنگ شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام من ٢٦ سالمه و مدتى از خروج منى هنگام خودارضايى جلوگيرى ميكردم كه ادرارم خوب نميومد. به دكتر مراجعه كردم و بعد از ازمايش خون و سونوگرافى گفتن مشكلى ندارم و افقط ادرارم كامل تخليه نميشد كه يه دوره دارو خوردم و خوب شدم. ولى مدتيه كه دوباره مشكلم شروع شده و ادرارم دير مياد، احتياج سريع به تخليه ادرار پيدا ميكنم، هنگام ادرار زور ميزنم و ادرارم هم بوى بدى داره.
    1. تصویر کاربر هوشنگ جمعه ۲۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      البته بعضى مواقع در ناحيه بين مقعد و الت احساس داغى هم ميكنم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد دو هفته

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر