علت و شیوع هیپرپلازی پروستات (BPH)

شایع‌ترین تومور خوش خیم غده پروستات در مردان می‌باشد. با افزایش سن دچار هیپرپلازی پروستات و بزرگ می‌شود. شیوع قطعی و مستدلی در مورد بزرگی این غذه در مردان در دسترس نمی‌باشد. از نظر بافت شناسی مردانی که فوت شده و آنها را کالبدشکافی کرده‌اند، غده پروستات در 20 درصد مردان، 40 تا 50 سال، 50 درصد، در مردان 50 تا 60 سال بیش از 90 درصد، در مردان 80 سال غده پروستات حجیم‌تر (بزرگتر) شده.

رابطه سن با بزرگی خوش خیم پروستات

این درصدها نشان می‌دهد که غده پروستات با افزایش سن بزرگتر می‌گردد، در نتیجه در سنین بالا دچار علائم ادراری انسدادی (کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، تخلیه ناکامل ادرار و شب ادراری) می‌شوند. هنگام تولد پروستات دارای هفت قسمت می‌باشد که پس از گذشت زمان در سن بلوغ به سه قسمت (لوب) کاهش پیدا می کند.

با بالا رفتن سن انسان رشد پروستات کند می باشد ولی تا سن 30 سالگی رشد آن افزایش می یابد و از آن پس تا سن 45-40 سالگی اندازه و حجم غده پروستات ثابت می‌ماند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیماری غده پروستات مخصوص مردان بالای 50 سال می‌باشد، اگر چه در مواردی کمتر از سن 50 سالگی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌نمایند.

سن شایع ابتلا بزرگی خوش خیم پروستات

به ندرت ممکن است قبل از سن 40 سالگی بزرگی خوش خیم پروستات در مردان دیده شود. بنابراین پزشک باید به این امر آگاه باشد که افراد کمتر از 40 سال اگرچه دارای علائم ادراری پروستات را داشته باشند مستعد عمل جراحی نیستند و به احتمال زیاد، علائم مربوط به التهاب یا عفونت پروستات می‌باشد که پس از درمان عفنت یا التهاب بیمار بهبود می‌یابد.

تحقیقات انجام شده طی سالیان طولانی این نکته را متذکر می‌گردد که درصد گرفتاری مردان به این بیماری هیچگونه ارتباطی به نژاد ندارد به جز ژاپنی‌ها که این بیماری در آنها کمتر می‌باشد، تفاوت چشمگیری در سایر نژادها گزارش نگردیده.

مصرف بالای الکل به علت کم نمودن مقدار تستوسترون (هورمون جنسی) خون سبب کاهش رشد و بزرگی پروستات می‌شود. در افراد مبتلا به بیماری سیروز کبدی درصد گرفتاری مردان به هیپرپلازی پروستات (BPH) کاهش می‌یابد. طی تحقیقات گوناگون انجام شده در موسسات تحقیقی در امریکا و اروپا تا این لحظه علت مشخصی را برای هیپرپلازی پروستات (BPH) اعلام نکرده‌اند ولی به نظر می‌رسد علت‌های متعددی در این بیماری دخالت دارند و بیشتر مسائلی مانند هورمون‌های جنسی نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

پروستات

 

عکس رو به رو مربوط به آقایی ۷۳ ساله می باشد که به علت بندامدن ادرار مراجعه نمود.

لوب های پروستات بزرگ شده و مجرای خلفی را کاملا بسته و راه خروجی ادرار که گردن مثانه میباشد کاملا بسته شده. در قسمت پایین عکسها پروستات در حال تراشیدن است و گردن مثانه باز شده و مجرای خلفی هم کاملا باز است و فیلم این عمل در ادامه مطلب گذاشته شده است.

نقش هورمون جنسی در بزرگی خوش خیم پروستات

تستسترون که هورمون جنسی است و یکی از هورمون‌های مهم در ایجاد عمل جنسی می‌باشد در سنین بالا باعث رشد پروستات می‌گردد و نیز در افراد مسن هورمون استروزن افزایش یافته که خود باعث افزایش تستسترون و اثر آن روی پروستات موجب بزرگ شدن پروستات می‌گردد. به هر حال دو فریضه فوق به اثبات نرسیده است ولی با اخته کردن سگ که ترشح تستسترون قطع می‌شود، ملاحظه شده که سگ دچار هیپرپلازی پروستات نمی‌شود و علت این است که هورمون تستسترون از بیضه‌ها ترشح می‌شود و با اخته کردن سگ ترشح تستوسترون قطع می گردد و رشد پروستات متوقف می شود.

نسج پروستات از نظر بافت شناسی از دو قسمت استروما و اپی تلیال تشکیل می‌گردد که رشد در این دو قسمت باعث هیپرپلازی پروستات (BPH) و نتیجتا علائم ادراری در مردان می‌شود.

نسج پروستات دارای گیرنده‌هایی به نام رسپتور (گیرنده) می‌باشند که با تحریک این رسپتورها به واسطه هورمون‌ها پروستات دچار رشد بی از حد می‌گردد و در درمان دارویی، افرادی که دارای علائم خفیف و بعضا متوسط هستند با از کار انداختن این گیرنده‌ها مانع رشد پروستات و در نتیجه تخفیف یا بهبود علائم در فرد مبتلا به هیپرپلازی می‌شود. برخی از محققین نقش ژنتیک در ایجاد BPH را گزارش نموده‌اند.

درصد زیادی از بیماران که در سن کمتر از 60 سالگی به علت این بیماری تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند ممکن است به نوع ارثی مبتلا باشند و در این صورت در بستگان مذکر درجه اول، این بیماری 4 برابر است.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر yaser سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر شیاف ایندومتاسین که تجویز کرده بودین برای من ضربان قلب منو به شدت بالا برد و عرق کردم حالم خیلی بد شد اصلا واقعا ترسیدم
    فقط یکبار استفاده کردم من قبلا هموروئید داشتم عمل کردم الان بعضی وقتا خونریزی از رکتوم دارم خواهش میکنم بفرمایین چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل كنيد و هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازومكس ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر احمد جمعه ۲۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 400 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید... آقای دکتر بنده اخیرا سونوگرافی پروستات انجام دادم و متوجه شدم که اندازه پروستاتم 43سی سی شده و هم چنین تکرر ادرار دارم خواستم ببینم با قرص امنیک هلندی میتونم درمان بشم و اندازه پروستاتم کوچکتر بشه؟؟؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام مي توانيد استفاده كنيد ولي پروستات را كوچك نمي كند

  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۵۳ سالمه و چند سالی هست که بخاطر بزرگی پروستات دچار تکرر ادرار و عدم تخلیه کامل مثانه هستم . اخیرا هم به علت عفونت و التهاب پروستات دچار مشکلات بیشتری شدم. به دکتر ارولوژیست مراجعه کردم برام داروی افلوکساسین ۲۰۰ به مدت ۲۰ روز تجویز کرد بعد از خوردن داروها کمی بهتر شدم ولی دوباره چند روز بعد بیماریم عود کرد. با تجویز یک پزشک دیگر الان چند روزی هست که دارم تاوانکس ۵۰۰ مصرف میکنم و کمی بهتر شدم . دکتر برای مدت ۱۵ روز برام تاوانکس و کپسول امنیک و سلکسیب ۱۰۰ تجویز کرده به نظرتون این داروها برای درمان بنده درست و کافی هستش یا اینکه باید طول درمان رو بیشتر ادامه بدم و یا از داروهای دیگری هم استفاده کنم؟
    ضمنا از دو سه ماه پیش که این مشکل برام پیش اومده حس میکنم میل جنسیم خیلی کم شده و در هنگام انزال هم حجم مایع منی بسیار بسیار کم هستش.
    ممنون میشم کمکم کنید و پاسخ رو سریعتر ارسال کنید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام دارو ها براي درمان شما مناسب است بعد از درمان ميل جنسي بر ميگردد 

  • تصویر کاربر فرشید چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ، خسته نباشید
    53 سال سن دارم و مدت یکسال هست که به التهاب پروستات دچارم . از شش ماه قبل سوزش ادرار هم دارم و قرص کوتریموکسازول در دو دوره دو ماهه استفاده کرده و درد نداشتم . از یک ماه قبل گهگاهی در شروع ادرار خون دیدم و به سختی ادرار در چند نوبت قطع و وصل شدن . قرص سفیکسیم در دوره 14 روزه استفاده کردم و فقط یک بار در ادرار خون دیدم . الان صبح ها بدون درد و سوزش ادرار می کنم ولی به مرور تا شب سوزش بیشتر می شود و ادرار منقطع . بنده در روز حدود 9ساعت پشت میز می نشیم . ممنون میشم برای کم شدن التهاب و یا در مان کمک کنید. با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام
    جناب دکتر بنده 29 ساله و مجرد هستم
    از بعد عید امسال ناگهانی حس میکنم دفع ادرارم کامل انجام نمیشود و حس خوبی ندارم.
    رفتم سونوگرافی حجم رو 33 سی سی و psa خون روی 3 هستش.
    دکترا ایجا قرص شل کننده و انتی بیوتیک و پروستاتان داده و میگه اگر جواب ندادن باید غده ها رو برداری
    خواهشا راهنمایی کنید🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
    1. تصویر کاربر علی یکشنبه ۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      لطفا جواب بدید دکتر
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 3215 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وارزوی توفیق روز افزون وسپاس فراوان بابت این سایت مفید ،شامل ،کامل وبی نظیر خدا اجرتون بده نمی دانید چه کمکی بزرگی دارید می کنید مخصوصا به ساکنین شهرستان گذشته از مسائل مادی بحث سفر یا مراجعات وکورونا وگرفتاریهای روز مره ، کاش بقیه همکاران متخصص هم اینطور باشن هرچند که سایت دارند ولی باین صورت با تمام جزئیات نیست . بهر حال زبان عاجز است از سپاس . ببخشید سوالم این بود تفاوت تامسولوسین با امنیک چیست؟ واگر تفاوتی نداره پس چرا به یکی از بیمارها توصیه فرمودید که پروترال قطع کنه وامنیک استفاده کنه ؟ از این گذشته امنیک خارجی کجا ودر کدام داروخانه گیر میاد تهیه کنم با تشکر مجدد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با تشكر فراوان تامسولوزين و امنيك فرقي ندارند ولي امنيك اثرش از ساير تامسولوزين ها بيشتر است چون امنيك يك نوع تامسولوزين است

  • تصویر کاربر محمدی پنجشنبه ۱۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    یک عدد کپسول امنیک 0.4 را چه موقع باید خورد ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۰ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام شب موقع خواب

  • تصویر کاربر آ دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده با مراجعه به پزشک و آزمایش psa با عدد 4/8 به تشخیص پزشک mRI دادم که در جواب توصیه به نمونه برداری شده شده بود که در جواب نمونه برداری از 12 مورد نمونه سه مورد سرطانی تشخیص داده شد که پزشک در نهایت گفتن باید بنده عمل شوم و اینکه من 63 سال سن دارم فقط نگرانی بیش از حد بنده از عوارض بعد از عمل باز پروستات میباشد که دو پزشکی که به ایشان مراجعه داشتم از بی اختیاری ادرار و ناتوانی جنسی به گونه ای یاد کردند که به احتمال قوی این دو مورد با احتمال بسیار بالا بعد از عمل وجود خواهد داشت البته نگرانی بنده بیشتر از بی اختیاری ادار میباشد اقای دکتر آیا واقعا بی اختیاری ادراری اجتناب ناپذیر است و گریزی از آن نیست و یا اینکه قابل درمان میباشد ممنون از وقتی که میگذارید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بي اختياري ادرار كمتر پيش مي أيد مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر سیم دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب- با بزرگی پروستات 80 و حجم باقی ماند ادرار 170 سی سی به پزشک مراجعه کردم. ابتدا امنیک مصرف کردم در دفع ادار مشکل حل شد اما اندازه پروستات و حجم ادرار باقی مانده تغییر نکرد. متعاقب آن دو قرص اضافه کردند که میل جنسی را شدی کاهش می داد و ظلهرا هورمونی بود. شش ماه مصرف کردم اندازه به 62 و حجم ادرار باقی مانده به 130 رسید. چون قرص اعصاب استفاده می کردم آن دو قرص اضافه شده قطع شد و امنیک به مدت 4 ماه ادامه یافت و اندازه به 80 و حجم باقی مانده ادرار به 170 سی سی بازگشت .
    زمانی که فقط امنیک مصرف می کنم فشار ادار خوب است. خون در ادرار ندارم. شبی یک یا دو بار برای دفع ادرار بیدار می شوم. معمولا مدت ها است که آب زیاد مصرف می کنم و سعس می کنم ادرار را نگه ندارم که اگر اینکار را بکنم برایم مشکل پیش می آید. سونو کلیه فقط کمی هیدروفیز در کلیه راست را نشان می دهد. آیا باید حتما جراحی کنم؟ از پاسخ شما پیشاپیش تشکر می کنم. ارادتمند
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بايد عمل كنيد

  • تصویر کاربر س.س سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز
    حالتون خوبه؟
    بنده ۶۳ سال سن دارم آزمایش کلی دادم که PSA یک مقدار بالا نشون داده
    خواستم از خدمتتون بپرسم بهترین قرصی که من میتونم استفاده کنم که کم عارضه باشه و از بزرگ شدن پروستاتم جلوگیری کنه چی هست
    PSA 5.9 زده

    تصویر ازمایش رو هم گذاشتم
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      قرص فينسترايد ٥ ميلي گرم روزي يك عدد به مدت يك سال در ضمن أزمايش شما غير طبيعي است به اورولوژيست مراجعه كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر