پروستات خوش خیم را چگونه درمان کنیم؟

بعد از ۴۰ سالگی پروستات دچار هیپرتروفی می گردد و بیش از ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال درجاتی از پروستات خوش خیم دارند. در سن ۸۵ سالگی بیش از ۹۰ درصد BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات خواهند داشت.

بعد از ارزیابی دقیق بیماران دارای پروستات خوش خیم ، تعیین شدت علائم طبق فرمولی که در ادامه ذکر می گردید، باید اطلاعات کافی پیرامون روش‌های مختلف درمان را در اختیار بیمار قرار داد تا بر اساس کارایی نسبی و عارض جانبی آن بیمار و پزشک جهت انتخاب یک روش درمانی مناسب تصمیم‌گیری نماید.

تشخیص خوش خیم بودن پروستات

تصمیم‌گیری در خصوص بیماری پروستات خوش خیم با علائم ادراری نکته حیاتی و بسیار مهم است. در ابتدا باید مطمئن شد که علائم موجود در بیمار از چند ماه قبل شروع شده، چون افرادی که به طور ناگهانی طی هفته‌های گذشته دچار این علائم می‌شوند ممکن است ناشی از التهاب پروستات باشد که با درمان التهاب پروستات علائم برطرف می‌گرد.

                         👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با التهاب پروستات بر روی لینک زیر کلیک نمایید.   

                                                                                 التهاب پروستات

تشخیص شدت پروستات

التهاب پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود. مثلا اگر کسی از دو ماه گذشته بیش از نیمی از مواقع بیش از سه بار ادرار می‌کند، 3 امتیاز به بیمار داده می‌شود و یا اگر در طی ماه گذشته حدود نیمی از مواقع احساس کرده، ادرارش تخلیه نشده، 2 امتیاز می‌گیرد و یا چنانچه در طی ماه گذشته در شب سه بار برای ادرار کردن بیدار شود، 3 امتیاز داده می‌شود. با جمع امتیازها نتیجه‌گیری می‌شود که فرد دارای علائم خفیف، متوسط و یا شدید است.

  • نوع خفیف امتیاز آن 7-0 می‌باشد.
  • نوع متوسط امتیاز آن 19-8 می‌باشد.
  • نوع شدید امتیاز آن 35-20 می‌باشد.

وقتی علائم 7-0 باشد بیمار تحت نظر قرار می‌گیرد، بیمارانی که دارای علائم متوسط 19-8 هستند درمان دارویی 40 درصد باعث بهبودی علائم می‌گردد.  بیمارانی که دچار بند آمدن ادرار شده‌اند، و پس از مدتی سوند خارج می‌گردد و قادر به ادرار کردن نیستند و یا کسانی که دچار عفونت‌های ادراری و ادرار خونی مکرر می‌شوند و یا مبتلا به سنگ مثانه یا حفره در مثانه (دیورتیکول) و نارسایی کلیه می‌شوند باید عمل جراحی به طور قطع انجام گیرد.

در برخورد با بیمار مشکوک به BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات باید سایر علل انسدادی مانند تنگی مجرا، تنگی گردن مثانه، سرطان پروستات را مدنظر قرار دارد. بنابراین گرفتن شرح حال دقیق از بیمار می‌توان به موارد مشکوک پی برد. بزرگی پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود.

   👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با سرطان پروستات و خطرات آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید. 

     عوارض سرطان پروستات

 

بزرگی خوش خیم پروستات

راه درمان پروستات خوش خیم

درمان طبی پروستات خوش خیم

درمان‌های متداول جهانی شامل جراحی  و درمان طبی می‌باشد. هدف از درمان طبی که با داروهای گوناگونی صورت می‌گیرد، کاهش انسداد در مسیر خروج ادرار از مثانه به خارج می‌باشد این داروها با فلج کردن عضلات صاف پروستات انسداد را در 40 درصد موارد کاهش می‌ دهند و به همین میزان علائم ادراری بیمار بهبود می‌یابد.

درمان طبی معمولا در افرادی که دارای علائم خفیف یا متوسط هستند مناسب می‌باشد. از عوارض داروهای شکل کننده پروستات که به میزان زیادی گزارش شده، ناتوانی جنسی و افت فشار خون، کاهش حجم و قطع انزال می‌باشد. معمولا بیمار تا زمانی که از داروی خوراکی استفاده می‌کند، تا 40 درصد موارد علائم کاهش می‌یابد و با قطع دارو، علائم مجددا برمی‌گردد.

جراحی بافت برداری ( رزکسیون ) پروستات خوش خیم

عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P) که با ورود دستگاه در پیشابراه و با استفاده از جریان الکتریسته غده پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد، این عمل جراحی 95 درصد در دنیا انجام می‌گیرد و در حقیقت یک عمل استاندارد که در سطح جهانی صورت می‌گیرد.

عمل باید به نحوی انجام گیرد که پروستات کاملا خارج گردد. در غیر این صورت مجددا چند ماه بعد عود می‌کند این تکینک جراحی باید در دست جراحان با تجربه و حاذق صورت گیرد. اغلب با بی‌حسی نخاعی قابل انجام است و زمان بستری بیمار 1 تا 2 روز می‌باشد.

پروستات‌های با وزن 100گرم نیز با این تکنیک قابل انجام می‌باشند روش جراحی با لیزر به علت عوارض بیش از حد در دنیا مطلوب و طرفدار ندارد. گذاشتن استنت در مجرا که نوعی دیگر از عمل جراحی است، در افرادی انجام می‌شود که به دلایل مشکلات قلبی- ریوی جراحی رزکسیون پروستات امکان پذیر نمی‌باشد. عمل جراحی باز، اگر چه عمل محبوب و پرطرفداری نمی‌باشد ولی مواقعی که در مثانه سنگ یا دیورتیکول وجود داشته باشد الزاما باید انجام گیرد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر کریم جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 504 مشاهده پرسش
    با درود فراوان
    57ساله هستم .آزمایش خون پروستات بنده بشرح زیر میباشد
    psa :1.2
    free psa :0.5.
    تفسیرتون از آزمایش فوق چیست
    در ضمن تکرر ادرار شبانه هم دارم
    خسته نباشد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      أزمايش طبيعي أست ،، و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد براي هميشه

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 453 مشاهده پرسش
    بهترین دارو برای درمان پروستات خوش خیم چیست و مصرف ان تا کی باید ادامه داشته باشد و به چه طریقی مصرف گردد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      كپسول امنيك تا أخر عمر

  • تصویر کاربر فرهاد چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    سلام مجدد جناب دکتر قوامی
    فرمودین که در اب گرم بشینم روزی چند مرتبه و زمانش تا کی ادامه بدم؟و فعالیت جنسی داشته باشم در جوابتون بنده مجرد هستم و چجوری فعالیت جنسی داشته باشم؟ و در سوال قبلی یادم رفت خدمتتون بگم درد پشت بیضه هم داشتم و زیر مثانه که با درمان تو آب گرم از بین رفته فعلا چند روز انجام دادم
    بعد ادرار تا 1 الا 2 ساعت حس سوزش سر آلت دارم از بهار به اینور کم و زیاد شده ولی یه 10 روز خیلی سوزش بعد ادرارم بیشتر شده
    ممنون از توجهتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه به مدت دو هفته و قرص فنازوپيريدين هر ٨ ساعت به مدت ده روز

  • تصویر کاربر طهماسبی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب.پدر بنده 61 سال دارن و اصفهان هستن.مشکل پروستات دارن.داروهای فینوپروست و پروترال میخوردن. بعد از 6ماه دکتربهشون گفتن نیازبه عمل خدارا شکر ندارن.اما هنوزدرد دارند و گاهی سفت میشه. نگرانشونم.لطفا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      درد كجا و سفت شدن چيه

    2. تصویر کاربر طهماسبی شنبه ۳ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام.زیر دلشون یکطرفش وقتی خیلی فعالیت میکنن مثل سنگ سفت میشه
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      به رشته اورولوژي مرتبط نيست

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرهاد جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر مجرد هستم
    34 سالم هست و اوایل سال دچار سوزش ادار شدم و درد بالای آلت زیر مثانه ازمایش دادم سنگ نداشتم دکتر تشخیص داد پروستات مزمن هست انتی بیتوتیک مصرف کردم تو اب گرم هم نشستم تا بهتر شدم چند روز دوباره سوزش دارم چیکار کنم دیگه سوزش نیاد سراغم خیلی فکرمو مشغول کرده
    خودارضاعی هم انجام میدم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      در أب گرم مرتب نشسته شود و عمل جنسي داشته باشيد

  • تصویر کاربر سامان شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت شما بخیر من ۳۰ سال سن دارم هردوتا کلیه ام سرد میشن و زیر دلم سمت راست و بیضه هام درد میگیرین میل جنسیم کم شده و اینکه بی ارادگی ادرار دارم به سونو انجام دادم هیچ مشکلی نداشتم آزمایش دادم دکتر گفت پروستاتیت دارید گفتم ببینم نظر شما چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      التهاب پروستات داريد بايد توسط اورولوژيست ويزيت شويد

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 371 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام خسته نباشید بنده 42 سالمه و چندین بار سنگ شکن یا لاپراسکوپی کلیه جهت خارج کردن سنگ انجام دادم اخرین بار سال 90 بود بعد از ان دچار بیماری سوزش ادرار شدم و تا امروز بیشتر بیشتر شده خونریزی و بیمیلی جنسی و تکرر ادرار دارم به جایی رسیدم که مسکن استفاده میکنم خیلی زیاد نمیدونم چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      براي سوزش ادرار سه بار سيتولوژي ادرار بايد بدهيد

  • تصویر کاربر افشین جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب و احترام
    پدر بنده بالای هشتاد سال سن دارند بیش از یک سالی هست تکرر ادرار دارند که در این دو ماه اخیر شدیدتر شده بویژه صبحها شاید تا بیش از ۱۰ بار اقدام به تخلیه ادرار پیاپی
    میکنن هرچند اصلا پذیرا نیستند که مشکلی دارند اظهار درد یا سوزش هم نمی کند و فقط میگویند مدام احساس ادرار دارم ولی دیر میاید یا کم میاید و برای رفتن نزد پزشک یا آزمایش دادن همکاری نمی کنند من مدت ۱۰ روز ه با احتیاط اقدام به دادن ا قرص فینستراید ۱ میل هر شب بهشان کردم آیا میشود داروی دیگری را برایشان در نظر گرفت؟ سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنند

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    با سلام
    مدت ده سال هست ورم پروستات دارم سن من ۴۳ هست. سوزش٬ درد ٬ عفونت ندارم فقط تکرر ادرار دارم. آزمایش PSA همیشه زیر یک بوده. در سونو اندازه پروستات بزرگتر از حد طبیعی هست که ورم تشخیص داده شده. با داروهای تجویز شده بعضی وقتها بهتر شدم اما دوباره عود کرده. نظر شما چی هست آقای دکتر. در ضمن قبل ازدواج خودارضایی زیاد داشتم. و بعد از ازدواج هم تا چند وقت در موقع نزدیکی و هنگام انزال با دست حبس منی میکردم و بعد در دستشویی تخلیه میکردم. در ضمن آدم استرسی هستم که به نظر میرسه تشدید کننده بیماری هست. ممنون از شما جناب آقای دکتر قوامی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد

  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. خسته نباشد.بنده ۳۵ سال سن دارم و در حدود ۱ سال هست که هر سه ماه یک بار ده روز گرفتار تکرر ادرار هستم.و سابقا درد در ناحیه بیضه سمت چپ داشتم که الان فقط تکرر ادرار دارم.سونوگرافی علت را التهاب پروستات عنوان کرد و با وجود مصرف چند دوره آنتیک بیوتیک درمان نشدم لطفا راهنمایی بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر