پروستات خوش خیم را چگونه درمان کنیم؟

بعد از ۴۰ سالگی پروستات دچار هیپرتروفی می گردد و بیش از ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال درجاتی از پروستات خوش خیم دارند. در سن ۸۵ سالگی بیش از ۹۰ درصد BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات خواهند داشت.

بعد از ارزیابی دقیق بیماران دارای پروستات خوش خیم ، تعیین شدت علائم طبق فرمولی که در ادامه ذکر می گردید، باید اطلاعات کافی پیرامون روش‌های مختلف درمان را در اختیار بیمار قرار داد تا بر اساس کارایی نسبی و عارض جانبی آن بیمار و پزشک جهت انتخاب یک روش درمانی مناسب تصمیم‌گیری نماید.

تشخیص خوش خیم بودن پروستات

تصمیم‌گیری در خصوص بیماری پروستات خوش خیم با علائم ادراری نکته حیاتی و بسیار مهم است. در ابتدا باید مطمئن شد که علائم موجود در بیمار از چند ماه قبل شروع شده، چون افرادی که به طور ناگهانی طی هفته‌های گذشته دچار این علائم می‌شوند ممکن است ناشی از التهاب پروستات باشد که با درمان التهاب پروستات علائم برطرف می‌گرد.

                         👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با التهاب پروستات بر روی لینک زیر کلیک نمایید.   

                                                                                 التهاب پروستات

تشخیص شدت پروستات

التهاب پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود. مثلا اگر کسی از دو ماه گذشته بیش از نیمی از مواقع بیش از سه بار ادرار می‌کند، 3 امتیاز به بیمار داده می‌شود و یا اگر در طی ماه گذشته حدود نیمی از مواقع احساس کرده، ادرارش تخلیه نشده، 2 امتیاز می‌گیرد و یا چنانچه در طی ماه گذشته در شب سه بار برای ادرار کردن بیدار شود، 3 امتیاز داده می‌شود. با جمع امتیازها نتیجه‌گیری می‌شود که فرد دارای علائم خفیف، متوسط و یا شدید است.

  • نوع خفیف امتیاز آن 7-0 می‌باشد.
  • نوع متوسط امتیاز آن 19-8 می‌باشد.
  • نوع شدید امتیاز آن 35-20 می‌باشد.

وقتی علائم 7-0 باشد بیمار تحت نظر قرار می‌گیرد، بیمارانی که دارای علائم متوسط 19-8 هستند درمان دارویی 40 درصد باعث بهبودی علائم می‌گردد.  بیمارانی که دچار بند آمدن ادرار شده‌اند، و پس از مدتی سوند خارج می‌گردد و قادر به ادرار کردن نیستند و یا کسانی که دچار عفونت‌های ادراری و ادرار خونی مکرر می‌شوند و یا مبتلا به سنگ مثانه یا حفره در مثانه (دیورتیکول) و نارسایی کلیه می‌شوند باید عمل جراحی به طور قطع انجام گیرد.

در برخورد با بیمار مشکوک به BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات باید سایر علل انسدادی مانند تنگی مجرا، تنگی گردن مثانه، سرطان پروستات را مدنظر قرار دارد. بنابراین گرفتن شرح حال دقیق از بیمار می‌توان به موارد مشکوک پی برد. بزرگی پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود.

   👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با سرطان پروستات و خطرات آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید. 

     عوارض سرطان پروستات

 

بزرگی خوش خیم پروستات

راه درمان پروستات خوش خیم

درمان طبی پروستات خوش خیم

درمان‌های متداول جهانی شامل جراحی  و درمان طبی می‌باشد. هدف از درمان طبی که با داروهای گوناگونی صورت می‌گیرد، کاهش انسداد در مسیر خروج ادرار از مثانه به خارج می‌باشد این داروها با فلج کردن عضلات صاف پروستات انسداد را در 40 درصد موارد کاهش می‌ دهند و به همین میزان علائم ادراری بیمار بهبود می‌یابد.

درمان طبی معمولا در افرادی که دارای علائم خفیف یا متوسط هستند مناسب می‌باشد. از عوارض داروهای شکل کننده پروستات که به میزان زیادی گزارش شده، ناتوانی جنسی و افت فشار خون، کاهش حجم و قطع انزال می‌باشد. معمولا بیمار تا زمانی که از داروی خوراکی استفاده می‌کند، تا 40 درصد موارد علائم کاهش می‌یابد و با قطع دارو، علائم مجددا برمی‌گردد.

جراحی بافت برداری ( رزکسیون ) پروستات خوش خیم

عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P) که با ورود دستگاه در پیشابراه و با استفاده از جریان الکتریسته غده پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد، این عمل جراحی 95 درصد در دنیا انجام می‌گیرد و در حقیقت یک عمل استاندارد که در سطح جهانی صورت می‌گیرد.

عمل باید به نحوی انجام گیرد که پروستات کاملا خارج گردد. در غیر این صورت مجددا چند ماه بعد عود می‌کند این تکینک جراحی باید در دست جراحان با تجربه و حاذق صورت گیرد. اغلب با بی‌حسی نخاعی قابل انجام است و زمان بستری بیمار 1 تا 2 روز می‌باشد.

پروستات‌های با وزن 100گرم نیز با این تکنیک قابل انجام می‌باشند روش جراحی با لیزر به علت عوارض بیش از حد در دنیا مطلوب و طرفدار ندارد. گذاشتن استنت در مجرا که نوعی دیگر از عمل جراحی است، در افرادی انجام می‌شود که به دلایل مشکلات قلبی- ریوی جراحی رزکسیون پروستات امکان پذیر نمی‌باشد. عمل جراحی باز، اگر چه عمل محبوب و پرطرفداری نمی‌باشد ولی مواقعی که در مثانه سنگ یا دیورتیکول وجود داشته باشد الزاما باید انجام گیرد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر Akbar شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما.جناب دکتر من بابت مشکل دفع ادرار به متخصص مراجعه کردم و بعد از سونوگرافی مشخص شد پروستات من بزرگ شده با حجم ۳۲ سی سی.دکتر برای من قرص امنیک تجویز کردند.مشکل من اینجاست که یادم نیست گفتند صبح میل شود یا شبها قبل خواب.متاسفانه به دکتر هم دیگر دسترسی ندارم.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      شب ميل شود

  • تصویر کاربر علوی جمعه ۲۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    شکم دردونارسایی کلیه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      نارسايي كليه بايد دياليز كنيد

  • تصویر کاربر اخلاقی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    آیا بعد از عمل جراحی پروستات که فقط بر اثر تکرر ادرارزیاد شبانه ازسن 60تا 65 سالگی بوده و بعد از مصرف 5 سال دارو،مانند کپسول های4./. معمول و قطره کدوبوده که دیگرمصرف آنها بی اثر شده بود وحالا بعد ازجراحی کاملا موفق بسته تراش با حلقه که یکماه گذشته و دیگر تکرر یا هیچ مشکلی نیست باز هم باید مصرف کپسول ها که قبلا میگفتند تا آخر عمر باید مصرف شود را ادامه دهم یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      نيازي به خوردن دارو نيست

  • تصویر کاربر افشين شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید من حدود شش ماه است التهاب پروستات دارم الان تشخیص دکتر مزمن است و تا حالا هر انتی بیوتیک ها ی که برا التهاب پروستات است مصرف کردم اسم نبردم چون زیاد ولی سه ماه پیش سونوگرافی پروستات دادم حجم پروستات ۲۰ccبود چند روز پیش سونوگرافی انجام دادم حجم پروستات ۱۳ccشده بود الان درد دارم چون انتی بیوتیک ها قطع کردم فقط کپسول سیلکسیب ۲۰۰میلی شبی یکی و قرص ترازیسین۲میلی شبی یکی و بالکوفن ۱۲ساعت یکی ولی الان درد دارم هم ز ناحیه پشت آلت تناسلی وخود الت و بیضه ها بین مقعد و بیضه ها هم داغ میکنه و کمی درد ادرار تکرر ندارم ولی کمی با تاخیر شروع میشه در ضمن ازمایشpasدادم ۱/۵بود تو را خدا بهم کمک کنید ممنون میشم راهنمایی یا دستور دارویی بفرمایید قربونت برم خییلی ممنون و متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      مراجعه كنيد تا شوك وي شويد

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام
    پروستات بزرگ شده با سایز ۹۷
    چند تا سنگ داخل مثانه هست
    برای درمان چه باید کرد ؟؟آیا عمل باز لازمه یا از طریق لیزر درمانی ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      عمل باز

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید جناب دکتر من ۳۴ سالمه و چند ساله با مشکل سوزش در ادرار و گاها تکرر ادرار به صورت ضروری میشم پیش دکتر های زیادی رفتم مشکل تنگی مجاری و سنگ کلیه و مثانه ندارم در اخرین ازمایش خون که دوهفته پیش بود مشکلی نبود ودر ادرار عفونت دیده شد که داروی سیپروفلوکساسین تجویز شد هر ۱۲ ساعت در یکی از پست های شما خواندم که فردی مشکلات من رو داشت و شما فرمودین تامسولوسین شبی یکی بخورد و من هم چون علایم یکسانی داشتم خوردم و مشکلات ادراری کم شد در طول شب نیازی به دفع ادرار ندارم اما فشار ادرار کم هست و گاها احساس میکنم مثانه کاملا خالی نمیشود ولی در کل نسبت به چند سال پیش و مخصوصا دو ماه گذشته خیلی احساس بهبودی پیدا کردم و نکته ای که فراموش شد دوبار در سال گذشته ادرار خونی داشتم به صورت تکرر ادرار که بعد هر بار چندین مدت راحت بودم ولی الان نه خونی در ادرار هست و نه اون حالات طی شش ماه گذشته رخ نداده ممنون میشم اگر بفرمایید چکار کنم و برای چه مدت دارو مصرف کنم
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      شما التهاب مزمن پروستات داريد چون درمان مفصل است بايد به اورولوژيست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر فرزند یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام پدرم ۸۰ سال سن داره الان متاسفانه دچار بیماری کروناست وموقع دفع ادرار دارای سوزش زیاد و درد است بطوری که درد میکشد و به نظر منقطع مییاشد با توجه به بیماری که دارد چه دارویی برایشان تجویز میکنید.
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد

  • تصویر کاربر امیری سه شنبه ۳۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام و درود خدمت شما دکتر عزیز
    همسر من ۴۳ ساله واز دی ماه به علت فشار خون بالا به دکتر مراجعه کرده و فهمیدند کلیه ی پلی کیستیک دارند البته پدرشون پیوند کلیه و برادرشون هم پلی کسیتیک هستند از شما خواهش میکنم جواب سونو و ازمایش و دیده و جواب رو برای ما در صورت امکان بازگو کنید
    هیچ مشکلی از نظر ادار و سوزش هم ندارن ولی پروستات در سونو وازمایش بزرگ نشان داده شده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۳۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      مشكوك به كليه پلي كيستيك است

  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام پدرم۹۰ سالشه عفونت مزمن پروستات داره آنتی بیوتیک سال گذشته مصرف کرده تا به حال مشکلی نداشته اما درهفته اخیردچار تب ولرزشده وهفته قبلش هم سوزش وخون درادرارداشت که یه روزه برطرف شدقندندارن وفشارخون تنظیمه بادارو لطفایه آنتی بیوتیک مناسب براشون تجویز کنیدنسخه قبلی روندارن ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص تاوانكس ميل كنند

  • تصویر کاربر یزدان جمعه ۱۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده ۵۱ سال دارم بدنبال مشکل دفع ادرار به پزشک مراجعه کردم و برام کپسول تامسولوسین و سیپروفلوکساسین۵۰۰و ملوکسیکام۷/۵ تجویز کردن الان بعد از ۴_۵روز مصرف دچار قطع کامل منی شدم در صورتی که در عوارض تامسولوسین کاهش حجم منی مطرح میباشد لطفا راهنمایی بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      علت كپسول تامسولوزين است

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر