پروستات خوش خیم را چگونه درمان کنیم؟

بعد از ۴۰ سالگی پروستات دچار هیپرتروفی می گردد و بیش از ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال درجاتی از پروستات خوش خیم دارند. در سن ۸۵ سالگی بیش از ۹۰ درصد BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات خواهند داشت.

بعد از ارزیابی دقیق بیماران دارای پروستات خوش خیم ، تعیین شدت علائم طبق فرمولی که در ادامه ذکر می گردید، باید اطلاعات کافی پیرامون روش‌های مختلف درمان را در اختیار بیمار قرار داد تا بر اساس کارایی نسبی و عارض جانبی آن بیمار و پزشک جهت انتخاب یک روش درمانی مناسب تصمیم‌گیری نماید.

تشخیص خوش خیم بودن پروستات

تصمیم‌گیری در خصوص بیماری پروستات خوش خیم با علائم ادراری نکته حیاتی و بسیار مهم است. در ابتدا باید مطمئن شد که علائم موجود در بیمار از چند ماه قبل شروع شده، چون افرادی که به طور ناگهانی طی هفته‌های گذشته دچار این علائم می‌شوند ممکن است ناشی از التهاب پروستات باشد که با درمان التهاب پروستات علائم برطرف می‌گرد.

                         👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با التهاب پروستات بر روی لینک زیر کلیک نمایید.   

                                                                                 التهاب پروستات

تشخیص شدت پروستات

التهاب پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود. مثلا اگر کسی از دو ماه گذشته بیش از نیمی از مواقع بیش از سه بار ادرار می‌کند، 3 امتیاز به بیمار داده می‌شود و یا اگر در طی ماه گذشته حدود نیمی از مواقع احساس کرده، ادرارش تخلیه نشده، 2 امتیاز می‌گیرد و یا چنانچه در طی ماه گذشته در شب سه بار برای ادرار کردن بیدار شود، 3 امتیاز داده می‌شود. با جمع امتیازها نتیجه‌گیری می‌شود که فرد دارای علائم خفیف، متوسط و یا شدید است.

  • نوع خفیف امتیاز آن 7-0 می‌باشد.
  • نوع متوسط امتیاز آن 19-8 می‌باشد.
  • نوع شدید امتیاز آن 35-20 می‌باشد.

وقتی علائم 7-0 باشد بیمار تحت نظر قرار می‌گیرد، بیمارانی که دارای علائم متوسط 19-8 هستند درمان دارویی 40 درصد باعث بهبودی علائم می‌گردد.  بیمارانی که دچار بند آمدن ادرار شده‌اند، و پس از مدتی سوند خارج می‌گردد و قادر به ادرار کردن نیستند و یا کسانی که دچار عفونت‌های ادراری و ادرار خونی مکرر می‌شوند و یا مبتلا به سنگ مثانه یا حفره در مثانه (دیورتیکول) و نارسایی کلیه می‌شوند باید عمل جراحی به طور قطع انجام گیرد.

در برخورد با بیمار مشکوک به BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات باید سایر علل انسدادی مانند تنگی مجرا، تنگی گردن مثانه، سرطان پروستات را مدنظر قرار دارد. بنابراین گرفتن شرح حال دقیق از بیمار می‌توان به موارد مشکوک پی برد. بزرگی پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود.

   👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با سرطان پروستات و خطرات آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید. 

     عوارض سرطان پروستات

 

بزرگی خوش خیم پروستات

راه درمان پروستات خوش خیم

درمان طبی پروستات خوش خیم

درمان‌های متداول جهانی شامل جراحی  و درمان طبی می‌باشد. هدف از درمان طبی که با داروهای گوناگونی صورت می‌گیرد، کاهش انسداد در مسیر خروج ادرار از مثانه به خارج می‌باشد این داروها با فلج کردن عضلات صاف پروستات انسداد را در 40 درصد موارد کاهش می‌ دهند و به همین میزان علائم ادراری بیمار بهبود می‌یابد.

درمان طبی معمولا در افرادی که دارای علائم خفیف یا متوسط هستند مناسب می‌باشد. از عوارض داروهای شکل کننده پروستات که به میزان زیادی گزارش شده، ناتوانی جنسی و افت فشار خون، کاهش حجم و قطع انزال می‌باشد. معمولا بیمار تا زمانی که از داروی خوراکی استفاده می‌کند، تا 40 درصد موارد علائم کاهش می‌یابد و با قطع دارو، علائم مجددا برمی‌گردد.

جراحی بافت برداری ( رزکسیون ) پروستات خوش خیم

عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P) که با ورود دستگاه در پیشابراه و با استفاده از جریان الکتریسته غده پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد، این عمل جراحی 95 درصد در دنیا انجام می‌گیرد و در حقیقت یک عمل استاندارد که در سطح جهانی صورت می‌گیرد.

عمل باید به نحوی انجام گیرد که پروستات کاملا خارج گردد. در غیر این صورت مجددا چند ماه بعد عود می‌کند این تکینک جراحی باید در دست جراحان با تجربه و حاذق صورت گیرد. اغلب با بی‌حسی نخاعی قابل انجام است و زمان بستری بیمار 1 تا 2 روز می‌باشد.

پروستات‌های با وزن 100گرم نیز با این تکنیک قابل انجام می‌باشند روش جراحی با لیزر به علت عوارض بیش از حد در دنیا مطلوب و طرفدار ندارد. گذاشتن استنت در مجرا که نوعی دیگر از عمل جراحی است، در افرادی انجام می‌شود که به دلایل مشکلات قلبی- ریوی جراحی رزکسیون پروستات امکان پذیر نمی‌باشد. عمل جراحی باز، اگر چه عمل محبوب و پرطرفداری نمی‌باشد ولی مواقعی که در مثانه سنگ یا دیورتیکول وجود داشته باشد الزاما باید انجام گیرد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر هانی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من ۲۲ سالمه و فکر میکنم دچار التهاب پروستات شدم. البته در ناحیه‌ی پایینی شکمم تورم خاصی نمیبینم، اما گاها در قسمت پایین شکم و همچنین در ناحیه‌ی بین مخرج و مثانه‌م احساس درد میکنم و ادرارم معمولا بریده‌بریده هستش. چند سالی میشه که به پورنوگرافی و خودارضایی اعتیاد پیدا کردم و به همین خاطر فکر میکنم مشکلم التهاب پروستات هست. به نظر شما مشکل چیه و باید چه دارویی را چه مدتی مصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام مشكل التهاب پروستات است روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر غلام دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام بنده 51 سال دارم حدود چهارسالی هست از ناحیه متانه درددارم چندبار رفتم دکتر سونوگرافی وسی تی اسکن دادم مشکلی ندارم بعضی دکترها میگن التهاب پروستات داری، سیتولوژی مثانه هم انجام دادم مشکلی نبوده فقط داخل سیتی میگن کمی ضخامت متانه داری، اندازه پروستات 43 هست، تلبته بنده حدود بیست سال پیش سنگ کلیه داشتم که عمل باز انجام دادم واز داخل مثانه سنگ ودرآوردن، نالا دقیقا همون جای عمل شدیدا درد میکنه که اصلا نمیتونم رانندگی کنم یا پشت میز بشینم، لطفا راهنمایی بفرمایید، الان هم سنگی به بزرگی ده میلی متر درکلیه راستم هست باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      هر ٨ ساعت يك عدد قرص  ناپروكسن ٢٥٠ ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر شايان پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشيد خدمت اقاي دكتر ايا امكان داره سرطان پروستات بي علاءم پيشروي كنه بعد ضعف تو پاها يا درد تو پاها امكان داره كه سرطان پروستات پيشروي كرده باشه از ٤سال پيش از ٣٤ميل تقريبا شده ٥٠ميل سن ٤١سال دارم البته تست پي اس اي دادم جواب بگيرم بعد بهترين درمان جراحي چي هست كه صدمه كمتري به سكس وارد كنه ايا سرطان از اين علاءم با تشكر ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      تشخصی این بیماری یا رفلاکس توسط سونوگرافی در دوران حاملگی است. درمان پس از تولد به صورت پیگیری و انتظار در سال اول است. چون 80 درصد برگست اداری به کلیه یا کلیه ها در سال اول خود به خود بهبود می یابند.
  • تصویر کاربر نيما سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب
    آقاي دكتر من ٣٢ سال دارم . حدودا يك ماه پيش به علت عفونت مقاربتي به اورولوژيست مراجعه كردم ، ١.٥گرم آزيترومايسين و ١هفته داكسي سايكلين استفاده كردم و ترشحات و سوزش برطرف شد. در عوض بعد از يك هفته درد لگن شروع شد . دوباره مراجعه كردم به دكتر و بعد از معاينه انگشتي پروستات دكتر گفتند كه پروستاتم متورم و سفت شده .قرص افلوكساسين ٢٠٠+ اومنيك+باكلوفن براي ٣ هفته تجويز كردند . الان قرص ها تمام شده و من همچنان لگن درد دارم . اوفلوكساسين هيچ تاثيري نداشت. لطفا بفرماييد چه داروهايي استفاده كنم
    من تبريز هستم و امكان مراجعه حضوري ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ديكلوفناك ١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    52ساله هستم گاهی اوقات در حد یک قطره بدون اختیار خارج می‌شود. علائم شبیه سوز‌ش یا چیز دیگری در موقع ادرار ندارم. ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز 

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با سلام به دکتر عزیز من پدرم۴ ۵سال سرطان پروستات داره زیر نظر دکتر درحال درمانه اولین ازمایش ۱۱۵ بود بعداز یه سال خوردن قرص وامپول شد ۳ دکتر قرص شو قطع کرد باز بعد از یه سال شد ۱۰۰ الان یه ساله دکتر بهش قرص شیمی درمانی وامپول دیفرلین تجویز کرده الان ازمایش psa شده ۱۵ الان باز ادرار شب زیاد شده شما چه نظری دارین با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد نمونه برداري از پروستات انجام شود

  • تصویر کاربر سلام چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام دکتر چند ماه هست که بعد از ادرار کردن 3تا4 قطره در مجرا به مرور خارج میشه بعد هنگام تحریک بیضه ها نیاز فوری به ادرار کردن پیدا میکنم چون منی خارج میشه ولی بدون جهش حدود چند قطره سونوگرافی سالم بود پروستات نرمال حدود 9
    آزمایش دادم psaبود 0/21 و free psaبود0/03 در آزمایش ادرار باکتری moderate و گلبول سفید و تا حدودی خون وجود داشته دکتر برام آفلوکساسین 200و. ویسول 5 و سلکسیب 100 تا یک ماه
    بعد از دو هفته خوب شدم اما بعدش مثانه انگار سفت شده بود و احساس ادرار می کردم مخصوصا در غروب و شب الان احساس ادرارم خیلی نیست و تا الان هم شب تا صبح اذیت نمیکنه دکتر گفت نه سرطان داری و نه بزرگی
    گفت التهاب داری مقداری گرما در مقعد و تا حدودی کم انگار لنگم تیر می کشه
    درضمن بعد از تحریک زود جنب میشم
    22سالمه و مجرد
    مشکلم چی هست ؟
    چون زمانی که مشغول هستم و راه میرم مشکلی ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب پروستات است روزي يك عدد قرص ده ميلي گرم وي سول ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    باسلام 50 سال سن دارم دچار درد شدید در ناحیه پروستات شدم و تخلیه ادرارم دچار مشکل شده کشاله راستم درد میکنه دو دفعه اتاق عمل رفتم برای بازدید مثانه ودر سونوگرافی کلیه راست دچار کیست شده واندازه پروستات طبیعی بوده قرصهای تامسولسین و پراز سین و تاوانکس مصرف کردم نتیجه چندانی نگرفته‌ام برای برطرف شدن مشکلم چه باید بکنم باسپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      فقط كپسول تامسولوزين را ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ریزش مو دارم از قرص پروستا باریج روزی یک عدد برای درمان میخوام استفاده کنم آیا این قرص عوارض جانبی دارد که با مصرف روزی یک عدد در آینده مشکل ساز شود؟
    بهتر است مصرف کنم یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      عوارضي ندارد

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام علی هستم ۴۰ ساله در قسمت پایین آلت تا مقعد احساس سوزش و تیر کشیدن میکنم جلو سه سالی میشه که چند بار به متخصص مراجعه کردم سونوگرافی و آزمایش هم انجام دادم مشکلی نداشتم دکترا میگن استرس پروستات هست ولی به تازگی در طول روز سوزش دارم و متخصص دوربین رو بهم پیشنهاد دادن لطفا نظر تون رو بگید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود دو هفته و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد 

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر