پروستات خوش خیم را چگونه درمان کنیم؟

بعد از ۴۰ سالگی پروستات دچار هیپرتروفی می گردد و بیش از ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال درجاتی از پروستات خوش خیم دارند. در سن ۸۵ سالگی بیش از ۹۰ درصد BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات خواهند داشت.

بعد از ارزیابی دقیق بیماران دارای پروستات خوش خیم ، تعیین شدت علائم طبق فرمولی که در ادامه ذکر می گردید، باید اطلاعات کافی پیرامون روش‌های مختلف درمان را در اختیار بیمار قرار داد تا بر اساس کارایی نسبی و عارض جانبی آن بیمار و پزشک جهت انتخاب یک روش درمانی مناسب تصمیم‌گیری نماید.

تشخیص خوش خیم بودن پروستات

تصمیم‌گیری در خصوص بیماری پروستات خوش خیم با علائم ادراری نکته حیاتی و بسیار مهم است. در ابتدا باید مطمئن شد که علائم موجود در بیمار از چند ماه قبل شروع شده، چون افرادی که به طور ناگهانی طی هفته‌های گذشته دچار این علائم می‌شوند ممکن است ناشی از التهاب پروستات باشد که با درمان التهاب پروستات علائم برطرف می‌گرد.

                         👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با التهاب پروستات بر روی لینک زیر کلیک نمایید.   

                                                                                 التهاب پروستات

تشخیص شدت پروستات

التهاب پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود. مثلا اگر کسی از دو ماه گذشته بیش از نیمی از مواقع بیش از سه بار ادرار می‌کند، 3 امتیاز به بیمار داده می‌شود و یا اگر در طی ماه گذشته حدود نیمی از مواقع احساس کرده، ادرارش تخلیه نشده، 2 امتیاز می‌گیرد و یا چنانچه در طی ماه گذشته در شب سه بار برای ادرار کردن بیدار شود، 3 امتیاز داده می‌شود. با جمع امتیازها نتیجه‌گیری می‌شود که فرد دارای علائم خفیف، متوسط و یا شدید است.

  • نوع خفیف امتیاز آن 7-0 می‌باشد.
  • نوع متوسط امتیاز آن 19-8 می‌باشد.
  • نوع شدید امتیاز آن 35-20 می‌باشد.

وقتی علائم 7-0 باشد بیمار تحت نظر قرار می‌گیرد، بیمارانی که دارای علائم متوسط 19-8 هستند درمان دارویی 40 درصد باعث بهبودی علائم می‌گردد.  بیمارانی که دچار بند آمدن ادرار شده‌اند، و پس از مدتی سوند خارج می‌گردد و قادر به ادرار کردن نیستند و یا کسانی که دچار عفونت‌های ادراری و ادرار خونی مکرر می‌شوند و یا مبتلا به سنگ مثانه یا حفره در مثانه (دیورتیکول) و نارسایی کلیه می‌شوند باید عمل جراحی به طور قطع انجام گیرد.

در برخورد با بیمار مشکوک به BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات باید سایر علل انسدادی مانند تنگی مجرا، تنگی گردن مثانه، سرطان پروستات را مدنظر قرار دارد. بنابراین گرفتن شرح حال دقیق از بیمار می‌توان به موارد مشکوک پی برد. بزرگی پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود.

   👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با سرطان پروستات و خطرات آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید. 

     عوارض سرطان پروستات

 

بزرگی خوش خیم پروستات

راه درمان پروستات خوش خیم

درمان طبی پروستات خوش خیم

درمان‌های متداول جهانی شامل جراحی  و درمان طبی می‌باشد. هدف از درمان طبی که با داروهای گوناگونی صورت می‌گیرد، کاهش انسداد در مسیر خروج ادرار از مثانه به خارج می‌باشد این داروها با فلج کردن عضلات صاف پروستات انسداد را در 40 درصد موارد کاهش می‌ دهند و به همین میزان علائم ادراری بیمار بهبود می‌یابد.

درمان طبی معمولا در افرادی که دارای علائم خفیف یا متوسط هستند مناسب می‌باشد. از عوارض داروهای شکل کننده پروستات که به میزان زیادی گزارش شده، ناتوانی جنسی و افت فشار خون، کاهش حجم و قطع انزال می‌باشد. معمولا بیمار تا زمانی که از داروی خوراکی استفاده می‌کند، تا 40 درصد موارد علائم کاهش می‌یابد و با قطع دارو، علائم مجددا برمی‌گردد.

جراحی بافت برداری ( رزکسیون ) پروستات خوش خیم

عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P) که با ورود دستگاه در پیشابراه و با استفاده از جریان الکتریسته غده پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد، این عمل جراحی 95 درصد در دنیا انجام می‌گیرد و در حقیقت یک عمل استاندارد که در سطح جهانی صورت می‌گیرد.

عمل باید به نحوی انجام گیرد که پروستات کاملا خارج گردد. در غیر این صورت مجددا چند ماه بعد عود می‌کند این تکینک جراحی باید در دست جراحان با تجربه و حاذق صورت گیرد. اغلب با بی‌حسی نخاعی قابل انجام است و زمان بستری بیمار 1 تا 2 روز می‌باشد.

پروستات‌های با وزن 100گرم نیز با این تکنیک قابل انجام می‌باشند روش جراحی با لیزر به علت عوارض بیش از حد در دنیا مطلوب و طرفدار ندارد. گذاشتن استنت در مجرا که نوعی دیگر از عمل جراحی است، در افرادی انجام می‌شود که به دلایل مشکلات قلبی- ریوی جراحی رزکسیون پروستات امکان پذیر نمی‌باشد. عمل جراحی باز، اگر چه عمل محبوب و پرطرفداری نمی‌باشد ولی مواقعی که در مثانه سنگ یا دیورتیکول وجود داشته باشد الزاما باید انجام گیرد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر عليرضا چهارشنبه ۱۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام دكتر عزيز
    من ٢٧ سال سن دارم و مدتي هست كه توجهم به كندي ادرار جلب شده و حس ميكنم ادرار من به ارامي تخليه ميشه و البته دوشاخه شده است جز اين مورد مشكل ديگه اي ندارم براي رفع اين مشكل بايدچيكار كنم؟
    اين مشكل من رو خيلي نگران كرده ايا من بايد تا اخر عمر دارو مصرف كنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر تهرانی شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام علیکم: ۶۹ سال دارم. شاید یک ماه باشد دفعات تخلیه ادرام زیاد شده و مقدار ادار هم کم است. و احساس میشود که تخلیه به درست انجام نمی‌شود. و برای تطهیر بیش از حد معطل می‌شوم. فرمایش جناب دکتر را خواستارم. سلامت و موفق باشید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد

    2. تصویر کاربر تهرانی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام علیکم: سپاسگزارم. موفق و موید باشید.
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      خواهش

    4. تصویر کاربر تهرانی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام علیکم: یاد گرفته‌ام: کرم را نباید که چندان کنی / که صاحب کرم را پشیمان کنی/ جناب دکتر عزیز و گرامی. تزریق انسولین دارم ۷۵ واحد نورپید و ۳۵ واحد لنتوس. یکی از کلیپ‌های جنابعالی را در مورد نعوذ مشاهده کردم. گرفتار این مورد هم هستم. با عرض معذرت فراوان. سلامت باشید.
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سوالی ندارید

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر نوید چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    39 سالم است و 2 ساله درگیر عفونت پروستات هستم،
    دوره درمان 10 روزه، 1 ماهه و 40 روزه رو با آنتی بیوتیک های سیپروفلوکساسین، افلوکساسین و تاوانکس انجام دادم، در زمان مصرف علائم بر طرف میشد اما چند روز بعد دوباره علائم برمیگشت. آخرین بار بعد از 40 روز مصرف آنتی بیوتیک بشدت بدنم واکنش نشون داد به آنتی بیوتیک و عوارضش رو هنوز دارم و خیلی اذیت شدم.
    مدتی قرص پروستاباریج خوردم خیلی خوب بود اما باز علائم شروع شده، درد شکم کشنده به کشاله ران و بیضه، سوزش ادرار و...
    کلیه هام بسیار سنگ سازه و اولین بار بعد از دفع سنگ کلیه عفونت پروستات گرفتم.
    لطفا راهنماییم کنید خیلی ناراحتم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود دو هفته و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد

  • تصویر کاربر سعيد جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    باعرض سلام و خسته نباشيد
    من 45 سال دارم و از 25 سالگي درد در ناحيه زير بيضه ها شروع شد و بعد از مراجعه به اورولوژيست مقداري قرص عفونت تجويز شده و خوب ميشدم ولي اين درد هر 5 سال يكبار به سراغم مي آيد . اكنون چند وقتي است كه درد در ناحيه زير بيضه ها شروع شد كه غيرقابل تحمل بود كه بعد از مراجعه به دكتر سونوگرافي و آزمايش psa انجام شد كه دكتر سونوگرافي به عدم تخليه كامل مثانه اشاره كرد و هر دو طبيعي بود . كه دكتر قرص تاوانكس 25 عدد و امنيك به مدت 6 ماه تجويز كرده والان مقداري از درد كاهش پيدا كرده . خيلي استرس دارم كه بيماري برگشت پيدا ميكنه يا نه و چكار كنم كه بيماري دوباره عود نكنه . ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      راه پيشگيري ندارد

  • تصویر کاربر هانی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    پدر من ۴ سال پیش دچار خونریزی زیاد از راه ادرار شدند و عدد psa روی ۳۲۲ بود پس از بررسی و نمونه گیری با آمپول الیگارد عدد نرمال شد و دوباره شروع به بالا رفتن کرد ،پس از عکس برداری و ام آر آی هسته ای دکتر تشخیص پرتودرمانی را دادند و هیچ گونه موردی تا الان جهت درد در استخوان و غیره وجود ندارد
    الان دارویی مصرف نمی کنند و هیچ جایی از بدن هم درد نمی کند ولی آزمایش psa عدد ۶۱ را نشان می دهد
    اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      شيمي در ماني هم  انجام شود

  • تصویر کاربر جمال جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام بنده 50 سال دارم بعلت سوزش ادارار و خون در ادرار به یک دکتر عمومی مراجعه کردم و پس از سونوگرافی بزرگی پرستات و آزمایش خون برای پرستات ، وجود کیست در کلیه راست و بزرگی پرستات خوش خیم تشخیص شد و حجم پرستات پس از دو بار تخلیه 75 سی سی بود و امنیک 0/4 و پرازوسین و پروستاباریچ تجویز شد و با مشورت با شما فقط امنیک و پروستاباریچ مصرف کردم و پس از اتمام داروها بعد از مقداری بهبودی دوباره عود کرد و باز احساس فوریت در ادرار دارم بنظر شما چه دارویی استفاده کنم و ضمناً موقع ادرار تکرر ادرار دارم و خیلی معطل می شم و پس از ادرار حس سوزش نوک الت دارم که بعلت وسواسیت و شست وشوی زیاد زیر آب بارها فشار می دم تا سوزش و احساس نشت ادرار برطرف شود ولی التهاب آن بیشتر شده است و و برای احتیاط احساس سوزش و نشت ادراراز پوشاک استفاده می کنم و این التهاب نوک آلت را با ناخن نیز حس می کنم و ضمناً احساس داغی در آلت دارم آیا دارویی نیز برای رفع التهاب نوک آلت وجود دارد تا این التهاب را برطرف کند
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد

  • تصویر کاربر وحید جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سه ساله التهاب مزمن پروستات دارم وداروهایی که دراز مدت مصرف کردم دو ماه قرص سیپروفلوکساسین و امنیک بوده یک ماه تاوانکس بوده و در حال حاضر حدود ۵ ماهه که افلوکساسین مصرف کردم مشکلی که الان دارم دردهای کمر و بیضه و داخل مجرام هنوز خوب نشده باید چیکار کنم و اینکه از وقتی که قرص افلوکساسین رو دارم استفاده میکنم حجم منی کم و غلظتش سفت شده و پاهام خیلی درد گرفته حتی یکبار نزد شما هم اومدم به نظر شما باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      دارو ها را قطع كنيد ، رابطه جنسي داشته باشيد ،، روزي يك شياف ايندومتاسين استعمال كنيد ،، و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در اب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر مصطفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    باسلام وخداقوت
    پدر بنده برج ۹ عمل باد فتخ و turp پروستات را انجام دادن وبعد از عمل دومرتبه ادارار ایشان کم و بصورت قطره ای شد که میل یا سوند زدند.
    1- اکنون که در برج ۱۲ هستیم لکه های و لخته خونی در ادرار ایشون دیده میشه .آیا طبیعی است؟
    ۲-حدود ۳ ماه است تاکنون از سیپروفلاکسیسین ۵۰۰ وفنازومیکس ۱۰۰ استفاده میکنن ،آیا بازهم باتوجه به لخته ها خونی استفاده کنند ؟
    ۳-آیا عوارض نداره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      دوباره عمل شونturp

  • تصویر کاربر جاوید پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام ۳ماه عفونت پروستات دارم چند نوع انتی بیوتیک استفاده کردم ۱۵روز است تاوانکس ۷۵۰مصرف میکنم خیلی کشاله رانم هردوپا میسوزد مخصوصا پای راست که درد زیادی دارد که برای نشستن وبلند شدن اذیت می‌شوند شبها که میخوابم صبح برای بلند شدن پای راستم خیلی درد دارد شبها برای ادرار چند بار بیدار میشوم ادرارم راحت میاد سوزش مثانه دارم سنو گرافی ‌آزمایش خون برای پروستات نرمال بوده آزمایش فیزیکی انجام دادم دکتر گفت نرماله آزمایش ادرار عفونت نداشته برای درد پایم راهی دارد یا باید امتی بیوتیک بازم استفاده کنم خسته شدم دکتر بخدا کمکی کن تا بهبود پیدا کنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      براي درد پا به به پزشك اورتوپد مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب دارم خدمت شما دکتر گرامی. خسته نباشید. آقای دکتر بنده 33 سال سن دارم ومتاهل هستم. یکماه پیش هنگام انزال کمی درد و سوزش در سر آلت حس کردم و همینطور مدتی بود ادرار کامل تخلیه نمیشد و همیشه انتها ادرار قطره قطره خارج میشد و مورد دیگری هم که مشکل ساز بود و بصورت گاهی اوقات و مخصوصا بعد از توالت هنگامیکه از حالت نشسته به حالت ایستاده تغییر حالت میدادم کل آلت یک درد خطی میگرفت و البته لحظه ای بر طرف میشد. در مشهد به دکتر مراجعه کردم و در همین راستا با توجه به موارد و نشانه هایی که خدمتتان عرض کردم ، تشخیص التهاب مزمن پروستات برای بنده داشتند و داروهای سلکوکسیب ۱۰۰ (۳۰ عدد) بعد صبحانه - تاوانکس ۵۰۰ (۱۵ عدد بعد از نهار) - پروترال ۴/. (۳۰ عدد بعد از شام) و همچنین روزی دو مرتبه نشستن در آب گرم را تجویز کردند که طبق دستور انجام شده است و فقط یک عدد از دو قرص سلکوکسیب و پروترال تا انتهای دوره باقی مانده است. اما حالا با توجه به اینکه داروها تمام شده و مشکلات دیگری برایم بوجود آمده خواستم با حضرتعالی مشورت کنم که آیا این مشکلاتی که در زیر خدمتتان عرض میکنم عوارض داروها ست و یا مشکلی دیگری دارم. ممنون میشم اگر محبت بفرمایید بنده را راهنمایی کنید.... آقای دکتر اندک دردی که بعد از انزال در ناحیه آلت و مجرای ادراری داشتم برطرف شده ولی اکنون :
    ۱- سوزش کم در سر آلت وجود دارد ..
    ۲- گاهی و خیلی به ندرت یک حالت تیر کشیدن در کل آلت شکل می‌گیرد که مقطعی و خفیف است..
    ۳- احساس میکنم فشار ادرار کم شده وگاهی همراه با سوزش خفیف است و همچنان انتهای ادرار باقی میماند که با چند بار فشار آوردن سعی میکنم خارج کنم..
    ۴- مقدار منی کم شده است ..
    ۵- از یکی دوبار اخیر هنگام انزال بیضه هایم درد می‌گیرد و چند ساعتی زمان میبرد تا بهتر شوم.
    ۶- با این دید که دیسک کمر هم دارم ولی احساس کمی درد در کشاله ران و کمرم هم گاهی رخ می‌دهد.. سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام مجدد دارم خدمت شما جناب دکتر.
      ممنون میشم پاسخ بنده را هم بفرمایید... فقط با توجه به موارد اعلام شده در پرسش بالا، اکنون داروها تمام شده و زیر شکمم هم کمی درد میکند و احساس میکنم بیضه سمت چپم هم کمی متورم شده است. با تشکر
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      تمام علايم مربوط به التهاب پروستات است داروها را تكرار كنيد

    3. تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون جناب دکتر از پاسخگویی حضرتعالی، انشاالله سلامت باشید. یک سوال دیگه داشتم که آیا با این وضیعت که امکان عفونت هم وجود دارد میتوانم برای بارداری اقدام کنم و مشکلی برای اسپرم ها بوجود نیامده یا عفونت به همسرم منتقل نمیشه.؟ ممنون
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      خير مشكلي براي اسپرم ها بوجود نمي أيد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر