پروستات خوش خیم را چگونه درمان کنیم؟

بعد از ۴۰ سالگی پروستات دچار هیپرتروفی می گردد و بیش از ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال درجاتی از پروستات خوش خیم دارند. در سن ۸۵ سالگی بیش از ۹۰ درصد BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات خواهند داشت.

بعد از ارزیابی دقیق بیماران دارای پروستات خوش خیم ، تعیین شدت علائم طبق فرمولی که در ادامه ذکر می گردید، باید اطلاعات کافی پیرامون روش‌های مختلف درمان را در اختیار بیمار قرار داد تا بر اساس کارایی نسبی و عارض جانبی آن بیمار و پزشک جهت انتخاب یک روش درمانی مناسب تصمیم‌گیری نماید.

تشخیص خوش خیم بودن پروستات

تصمیم‌گیری در خصوص بیماری پروستات خوش خیم با علائم ادراری نکته حیاتی و بسیار مهم است. در ابتدا باید مطمئن شد که علائم موجود در بیمار از چند ماه قبل شروع شده، چون افرادی که به طور ناگهانی طی هفته‌های گذشته دچار این علائم می‌شوند ممکن است ناشی از التهاب پروستات باشد که با درمان التهاب پروستات علائم برطرف می‌گرد.

                         👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با التهاب پروستات بر روی لینک زیر کلیک نمایید.   

                                                                                 التهاب پروستات

تشخیص شدت پروستات

التهاب پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود. مثلا اگر کسی از دو ماه گذشته بیش از نیمی از مواقع بیش از سه بار ادرار می‌کند، 3 امتیاز به بیمار داده می‌شود و یا اگر در طی ماه گذشته حدود نیمی از مواقع احساس کرده، ادرارش تخلیه نشده، 2 امتیاز می‌گیرد و یا چنانچه در طی ماه گذشته در شب سه بار برای ادرار کردن بیدار شود، 3 امتیاز داده می‌شود. با جمع امتیازها نتیجه‌گیری می‌شود که فرد دارای علائم خفیف، متوسط و یا شدید است.

  • نوع خفیف امتیاز آن 7-0 می‌باشد.
  • نوع متوسط امتیاز آن 19-8 می‌باشد.
  • نوع شدید امتیاز آن 35-20 می‌باشد.

وقتی علائم 7-0 باشد بیمار تحت نظر قرار می‌گیرد، بیمارانی که دارای علائم متوسط 19-8 هستند درمان دارویی 40 درصد باعث بهبودی علائم می‌گردد.  بیمارانی که دچار بند آمدن ادرار شده‌اند، و پس از مدتی سوند خارج می‌گردد و قادر به ادرار کردن نیستند و یا کسانی که دچار عفونت‌های ادراری و ادرار خونی مکرر می‌شوند و یا مبتلا به سنگ مثانه یا حفره در مثانه (دیورتیکول) و نارسایی کلیه می‌شوند باید عمل جراحی به طور قطع انجام گیرد.

در برخورد با بیمار مشکوک به BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات باید سایر علل انسدادی مانند تنگی مجرا، تنگی گردن مثانه، سرطان پروستات را مدنظر قرار دارد. بنابراین گرفتن شرح حال دقیق از بیمار می‌توان به موارد مشکوک پی برد. بزرگی پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود.

   👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با سرطان پروستات و خطرات آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید. 

     عوارض سرطان پروستات

 

بزرگی خوش خیم پروستات

راه درمان پروستات خوش خیم

درمان طبی پروستات خوش خیم

درمان‌های متداول جهانی شامل جراحی  و درمان طبی می‌باشد. هدف از درمان طبی که با داروهای گوناگونی صورت می‌گیرد، کاهش انسداد در مسیر خروج ادرار از مثانه به خارج می‌باشد این داروها با فلج کردن عضلات صاف پروستات انسداد را در 40 درصد موارد کاهش می‌ دهند و به همین میزان علائم ادراری بیمار بهبود می‌یابد.

درمان طبی معمولا در افرادی که دارای علائم خفیف یا متوسط هستند مناسب می‌باشد. از عوارض داروهای شکل کننده پروستات که به میزان زیادی گزارش شده، ناتوانی جنسی و افت فشار خون، کاهش حجم و قطع انزال می‌باشد. معمولا بیمار تا زمانی که از داروی خوراکی استفاده می‌کند، تا 40 درصد موارد علائم کاهش می‌یابد و با قطع دارو، علائم مجددا برمی‌گردد.

جراحی بافت برداری ( رزکسیون ) پروستات خوش خیم

عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P) که با ورود دستگاه در پیشابراه و با استفاده از جریان الکتریسته غده پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد، این عمل جراحی 95 درصد در دنیا انجام می‌گیرد و در حقیقت یک عمل استاندارد که در سطح جهانی صورت می‌گیرد.

عمل باید به نحوی انجام گیرد که پروستات کاملا خارج گردد. در غیر این صورت مجددا چند ماه بعد عود می‌کند این تکینک جراحی باید در دست جراحان با تجربه و حاذق صورت گیرد. اغلب با بی‌حسی نخاعی قابل انجام است و زمان بستری بیمار 1 تا 2 روز می‌باشد.

پروستات‌های با وزن 100گرم نیز با این تکنیک قابل انجام می‌باشند روش جراحی با لیزر به علت عوارض بیش از حد در دنیا مطلوب و طرفدار ندارد. گذاشتن استنت در مجرا که نوعی دیگر از عمل جراحی است، در افرادی انجام می‌شود که به دلایل مشکلات قلبی- ریوی جراحی رزکسیون پروستات امکان پذیر نمی‌باشد. عمل جراحی باز، اگر چه عمل محبوب و پرطرفداری نمی‌باشد ولی مواقعی که در مثانه سنگ یا دیورتیکول وجود داشته باشد الزاما باید انجام گیرد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر احسان دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر یک سالی هست که دچار پروستاتیت مزمن هستم
    چند باری از شما پیشتر راهنمایی گرفتم آخرین نسخه شما ورزش آب گرم و عدم استرس بود و پرهیز غذایی
    اما علایم هر چند خفیف و در برخی مواقع عود شونده وجود داشت و هیچ گاه برطرف نشد
    10 روز پیش به دلیل مشکلات گوارشی به دکتر مراجعه کردم برای من مترونیدازول تجویز کردند که با فاصله 24 ساعت پس از شروع مصرف کلیه علایم بر طرف شد و در طول یک هفته طول درمان مشکلی وجود نداشت اما بلافاصله بعد از پایان قرصها مجددا علایم به فاصله یک روز برگشته است
    نگرانی من وجود کماکان عفونت در پروستات است و اگر اینطور نیست چه ارتباطی بین مترونیدازول و علایم بنده وجود دارد
    لازم به ذکر اینکه من در روند درمانی به مدت 5 ماه تمامی آنتی بیوتیکها رو مصرف نمودم از جمله : تاوانکس، آزیترومایسین، سیپروفلوکساسین، داکسی سایکلین و ...
    خواهش میکنم راهنمایی کنید چون این مسیله کل زندگی من رو تحت شعاع قرار داده با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۳ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      پروستاتيت مزمن درمانش طولاني مدت است ،. شما روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد و در أب گرم بنشينيد و رابطه جنسي داشته باشيد و استرس و اضطراب نداشته باشيد

    2. تصویر کاربر احسان چهارشنبه ۳ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      ميشه خواهش كنم نظرتون رو در مورد دارويي كه به پيوست فرستادم بدونم به نظرتون تامسولوزين رو بخورم يا اين رو البته كه دكتر گفت حتما خارجيش رو گير بيارم
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۳ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      تامسولوزين بهتر است

    4. تصویر کاربر احسان چهارشنبه ۳ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون از راهنمايي شما
      چه مدت خوردن دارو رو ادامه بدم
      و چقدر ميتونم اميدوار باشم كه مشكل به صورت كامل حل بشه ؟
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      يك ماه و نگران نباشيد بهبودي حاصل مي شود

    6. تصویر کاربر احسان شنبه ۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون از حمايت روحي شما
      فقط يه سوال اينكه با توجه به تجويز شما نظرتون اين هست كه عفونت بايد ريشه كن شده باشه ولي من باز هم نفهميدم چرا مترونيدازول علايم منو برطرف ميكنه در ضمن لازم به توضيح هست كه من به شدت در اين ايام هاله سياه رنگي دور چشمم بوجود اومده بود و با خوردن مترونيدازول حتي سياهي دور چشم ها هم بهتر شد
      من فقط ميخوام مطمئن بشم كه عفونت در بدنم نباشه چون اينجوري ممكنه به شريك جنسيم انتقال بدم
    7. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      عفونت در بدن شما نيست ،، پروستات التهاب داره و عفوني نيست

    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر جلال یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر. من مردی 45 ساله هستم که در پاییز سال 95 عفونت مجاری ادراری گرفتم(سوزش و تکرر ادرار) که حل این مشکل تا پاییز 97 به طول انجامید در این مدت پروستات من نرمال بود و مشکلی نداشت(حدود 22 سی سی). مجددا از اواخر سال 96 و اوایل 97 سوزش شروع شد که دوباره به اورلوژیست مراجعه کردم که گفتن کمی پروستاتم بزرگ شده که مشکلی ندارد(حدود 29 سی سی با پی.اس.ای 6/0). دکترا داروی آنتی بیوتیک و تزارسین داد که تا اوساط پاییز 97 علائم رفع شد. در این زمان بدلیل بالا رفتن فشارم مجبور شدم که داروی فشار بخورم که بلافاصله سوزش شروع شد و دلیل این مسئله نیز دفع آهک از کلیه هام بود(در طول مدت درمان در کلیه راستم کیست 15 میلیلی متری با شیره آهک و کلیه چپمکیست10 میلی متری در بوجود امده بود در اولین سونوگرافی همه چیز سالم بود). مجددا به دکتر مراجعه کردم که بازم آنتی بیوتیک برا 15 روز و تامسولوسین داد و گفت مشکلی نیست ولی دفع مداوم شیره اهک باعث شد که سوزش قطع نشده و من دوباره به دکتر دیگری مراجعه کردم آزمایش نوشت پروستات 27 سی سی و بدون عفونت که یه شربت داد و داروی دیگری نداد. سوزش و درد زیر شکم و کشاله ران از اوایل خرداد 98 شروع شده که البته این دردها بیشتر بعد از نزدیکی زناشویی(یک روز بعدش) و یا خوردن بعضی از غذاها بیشتر میشد. رفتم دکتر اورولوژی(21 شهریور) آزمایش نوشت پروستات و پی 25 پس. اس. ای 7/0 و بدون عفونت و تشخیصش پروستاتیت مزمن بود و داروی سیپروفلوکساسین 500 ، تامسور و دی سیکلومین 10 و دو داروی افسردگی نوشت و گفت که این مشکل درمان قطعی ندارد و باید تا 60-70 سالگی تحمل کنی تا عمل بشود. در ضمن من اصلا در ادرارم خون دیده نمیشه و تکرر ادارم هم خیلی زیاد نیست ولی شبها یکی- دوبار بیدار میشم. به نظر شما ایا این مشکل من قابل درمان هست یا نه؟ خیلی ممنون از صبر و حوصله شما. ممنون میشوم اگر راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      تشخيص پروستاتيت مزمن درست است ، دوره درمان يك ماه مي باشد ١- روزي يك عدد كپسول تامسولوزين٢- قرص سيپروفلوكساسين ٢٥٠ ميلي گرم هر ١٢ساعت يك عدد.   ٣- روزي يك عدد قرص ويتامين e  ٤- روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود 

  • تصویر کاربر مانى یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    با سلام عرض ادب جناب آقاى دكتر
    بنده ٣٤سالمه و مجردم از سال ٩٢تا الان تكرر إدرار دارم قبلا دو دفعه رفتم دكتر و قرص هايي استفاده كردم كه تاثيرى نداشت و بعدش ديگه نرفتم و الان چند روزى هستش تكرر ادرارم خيلي زياد شده در طول شبانه روز اگه خونه باشم تقريبا ميشه گفت هر يكساعت و نيم ساعتى يكبار ميرم دستشويي و ادرارم خيلي ضعيف و باريك و اونم بعد از چند دقيقه و با فشار مياد تشخيصتون چيه و آيا امكان سرطان داره؟و آيا با دارو قابل درمان هستش ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سرطان نيست روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم و يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد

  • تصویر کاربر Masoud یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    باسلام خسته نباشید خدمت آقای دکتر عزیز
    بنده ۵۱ سالمه حدودا ۹ ماه قبل بعلت درد زیر شکم سونوگرافی دادم بزرگی پروستات با ۵۱ سی سی و آزمایش pas دادم نرمال بود هیچ علائمی نداشتم تا جدیدا بعضی اوقات ادرارم دوشاخه میشه وگاهی اوقات هم احساس می کنم مثانم کاملا تخلیه نمیشه ممنون میشم راهنمای فرمایید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد

  • تصویر کاربر على سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام الان مدت ٨ماه است كه تشخيص دادن كه پروستات مزمن دارم و البته سيستسكوپى هم انجام دادم ولى همچنان موقع ادرار سوزش دارم ودرد درناحيه پروستاتم لطفا راهنمايي بفرماييد چكار انجام بدم در اب گرم هم ميشينم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      قرص فنازوپيريدين هر ٨ساعت يك عد ميل كنيد

  • تصویر کاربر بهرام سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام علیکم وقت بخیر دکتر جان من 53 سالم مرد هستم متاهل دارای 3 فرزند اخیرا متوجه شدم که منی از من خارج نمیشود قبلا این مشکل نبود .من پروستاتم بزرگ هست دکتر ارولوژی ازمایشات و سونوگرافی من را دید و گفت تا یکسال با تو کاری ندارم . و قرص متفورمین مصرف میکنم قندم 147 هست کبد چرب هم دارم آیا اینها باعث این مشکل شده یا چیز دیگری هست ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      به علت ديابت است

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    تشخیص زگیل گردن مثانه
    و
    TRUSR
    چون بیماری ونحوه معالجه ان چیست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سوال مفهوم نيست

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون به خیر آقای دکتر - بنده 40 ساله متاهل دارای 3 فرزند. هستم مدتیه که موقع تخلیه ادرار دچار مشکل هستم
    اول اینکه باید حداقل بین دو تا 5 دقیقه بنشینم تا ادرار شروع به تخلیه کند
    2-خیلی کم فشاره
    3-کامل تخلیه نمیشه
    4-برای استبرائ دچار مشکل هستم انگار ادرارم رفلاکس میکنه و بر میگرده . انگار میخواد اون قطره های آخرش بیاد با ترس میاد برای همین باید اینقدر تمرکز کنم تا قطرات آخر هم خارج بشه
    5-بعد از اینکه به مدت طولانی در دستشویی نشستم وقتی باز هم که طهارت میکنم و میام بیرون باز هم باید با دستمال چند قطره رو استبرائ کنم و با دستمال پاک کنم .
    6-چایی کم رنگ روزی 3 تا 4 لیوان میخورم .
    7-تشنه بشم به اندازه رفع عطش اب میخورم
    واقعا نمی دونم چه کنم . ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 25سالمه مجرد از 3ماه پیش ادراری به صورت قطره ای و ترشحات به صورت حبابی ازش خارج میشه درد در ناحیه ی بیضه، مقعد و بینشون دارم همچنین پشت کمر و شکم وپهلوهام درد میکنه به دکتر مراجعه کردم قرص پروترال و باکلوفن تجویز کرده آیا تشخیصشون درست بوده؟من باید چکار کنم ممنون میشم که ر اهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      تشخيس درسته التهاب پروستات داريد

  • تصویر کاربر جمشید جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    بنده 54 ساله متاهل هستم حد.د یکسال است بعد ار نزدیکی درد شدیدی در ناحیه رزیر پرینه وداخل مقعدوپروستات دارم به طوریکه چند زور باید از داروهای ضد التهاب ومسکن استفاده کنم تا بهتر شوم چند بار پزشکان انتی بیوتیک تجویز کرده اند فایده نداشته وامنیک 4. هم استفاد میکنم واز نزدیکی به خاطر درد هراس دارمدر سونو گرافی انداره پروستات 28.35.48است ووزن ان 20 گرم ,psa بین 1الی1.5 است ومثانه هم رزیدوی 50 الی 60 همیشه دارد در صورت امکان راهنمایی بفرمایید متشکرم تکتر عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد ده روز

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر