پروستات خوش خیم را چگونه درمان کنیم؟

بعد از ۴۰ سالگی پروستات دچار هیپرتروفی می گردد و بیش از ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال درجاتی از پروستات خوش خیم دارند. در سن ۸۵ سالگی بیش از ۹۰ درصد BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات خواهند داشت.

بعد از ارزیابی دقیق بیماران دارای پروستات خوش خیم ، تعیین شدت علائم طبق فرمولی که در ادامه ذکر می گردید، باید اطلاعات کافی پیرامون روش‌های مختلف درمان را در اختیار بیمار قرار داد تا بر اساس کارایی نسبی و عارض جانبی آن بیمار و پزشک جهت انتخاب یک روش درمانی مناسب تصمیم‌گیری نماید.

تشخیص خوش خیم بودن پروستات

تصمیم‌گیری در خصوص بیماری پروستات خوش خیم با علائم ادراری نکته حیاتی و بسیار مهم است. در ابتدا باید مطمئن شد که علائم موجود در بیمار از چند ماه قبل شروع شده، چون افرادی که به طور ناگهانی طی هفته‌های گذشته دچار این علائم می‌شوند ممکن است ناشی از التهاب پروستات باشد که با درمان التهاب پروستات علائم برطرف می‌گرد.

                         👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با التهاب پروستات بر روی لینک زیر کلیک نمایید.   

                                                                                 التهاب پروستات

تشخیص شدت پروستات

التهاب پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود. مثلا اگر کسی از دو ماه گذشته بیش از نیمی از مواقع بیش از سه بار ادرار می‌کند، 3 امتیاز به بیمار داده می‌شود و یا اگر در طی ماه گذشته حدود نیمی از مواقع احساس کرده، ادرارش تخلیه نشده، 2 امتیاز می‌گیرد و یا چنانچه در طی ماه گذشته در شب سه بار برای ادرار کردن بیدار شود، 3 امتیاز داده می‌شود. با جمع امتیازها نتیجه‌گیری می‌شود که فرد دارای علائم خفیف، متوسط و یا شدید است.

  • نوع خفیف امتیاز آن 7-0 می‌باشد.
  • نوع متوسط امتیاز آن 19-8 می‌باشد.
  • نوع شدید امتیاز آن 35-20 می‌باشد.

وقتی علائم 7-0 باشد بیمار تحت نظر قرار می‌گیرد، بیمارانی که دارای علائم متوسط 19-8 هستند درمان دارویی 40 درصد باعث بهبودی علائم می‌گردد.  بیمارانی که دچار بند آمدن ادرار شده‌اند، و پس از مدتی سوند خارج می‌گردد و قادر به ادرار کردن نیستند و یا کسانی که دچار عفونت‌های ادراری و ادرار خونی مکرر می‌شوند و یا مبتلا به سنگ مثانه یا حفره در مثانه (دیورتیکول) و نارسایی کلیه می‌شوند باید عمل جراحی به طور قطع انجام گیرد.

در برخورد با بیمار مشکوک به BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات باید سایر علل انسدادی مانند تنگی مجرا، تنگی گردن مثانه، سرطان پروستات را مدنظر قرار دارد. بنابراین گرفتن شرح حال دقیق از بیمار می‌توان به موارد مشکوک پی برد. بزرگی پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود.

   👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با سرطان پروستات و خطرات آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید. 

     عوارض سرطان پروستات

 

بزرگی خوش خیم پروستات

راه درمان پروستات خوش خیم

درمان طبی پروستات خوش خیم

درمان‌های متداول جهانی شامل جراحی  و درمان طبی می‌باشد. هدف از درمان طبی که با داروهای گوناگونی صورت می‌گیرد، کاهش انسداد در مسیر خروج ادرار از مثانه به خارج می‌باشد این داروها با فلج کردن عضلات صاف پروستات انسداد را در 40 درصد موارد کاهش می‌ دهند و به همین میزان علائم ادراری بیمار بهبود می‌یابد.

درمان طبی معمولا در افرادی که دارای علائم خفیف یا متوسط هستند مناسب می‌باشد. از عوارض داروهای شکل کننده پروستات که به میزان زیادی گزارش شده، ناتوانی جنسی و افت فشار خون، کاهش حجم و قطع انزال می‌باشد. معمولا بیمار تا زمانی که از داروی خوراکی استفاده می‌کند، تا 40 درصد موارد علائم کاهش می‌یابد و با قطع دارو، علائم مجددا برمی‌گردد.

جراحی بافت برداری ( رزکسیون ) پروستات خوش خیم

عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P) که با ورود دستگاه در پیشابراه و با استفاده از جریان الکتریسته غده پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد، این عمل جراحی 95 درصد در دنیا انجام می‌گیرد و در حقیقت یک عمل استاندارد که در سطح جهانی صورت می‌گیرد.

عمل باید به نحوی انجام گیرد که پروستات کاملا خارج گردد. در غیر این صورت مجددا چند ماه بعد عود می‌کند این تکینک جراحی باید در دست جراحان با تجربه و حاذق صورت گیرد. اغلب با بی‌حسی نخاعی قابل انجام است و زمان بستری بیمار 1 تا 2 روز می‌باشد.

پروستات‌های با وزن 100گرم نیز با این تکنیک قابل انجام می‌باشند روش جراحی با لیزر به علت عوارض بیش از حد در دنیا مطلوب و طرفدار ندارد. گذاشتن استنت در مجرا که نوعی دیگر از عمل جراحی است، در افرادی انجام می‌شود که به دلایل مشکلات قلبی- ریوی جراحی رزکسیون پروستات امکان پذیر نمی‌باشد. عمل جراحی باز، اگر چه عمل محبوب و پرطرفداری نمی‌باشد ولی مواقعی که در مثانه سنگ یا دیورتیکول وجود داشته باشد الزاما باید انجام گیرد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر من سرچ کردم تو وب سایتتون ولی جواب سوالم و نگرفتم من ۲ ماه پیش رفتم پیش دکتر بخاطر مشاهده ی خون در منی دکتر گفت پروستاتت عفونت کرده بهم آنتی بیوتیک و ۲ تا قرص دیگه داد خوردم دوره ی درمان و کامل کردم خوب شدم ولی الان دوباره بعد از ۲ ماه تیکه های قهوه ای رنگی تو مایع منی میبینم خیلی خیلی کم شده ولی هنوز خوب نشدم پزشکم بهم آزمایش منی داد و چون خوب شدم نرفتم آزمایش و بگیرم ممنون میشم راهنماییم کنید قرصارو دوباره بگیریم بخورم یا برم آزمایش بدم بعدش برم پیش دکترم ؟ خوب میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      خون در مني در سنين جواني حداكثر به مدت دو ماه خود به خود رفع خواهد شد
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر داریوش یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    التهاب پروستات بمدت 3 سال و داروی تامسولاسور مصرف میکنم ایا داروی جدیدی برای درمان وجود دارد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      بهترين درمان با كپسول UMNIC مى باشد شبى يك عدد
  • تصویر کاربر مجتبی سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 479 مشاهده پرسش
    با سلام
    اینجاب نزدیک به دو سال پیش به این بیماری مبتلا شده و پس از مصرف حدود شش ماه آنتی بیوتیک انجام آزمایشات لازم و حتی سیتی اسکن رنگی انجام داده و پزشک اینجانب معتقد بوده که مشکل خاصی نیست و این بیماری در بیشتر افراد شایع است در چنین سن حدود 30الی 35 و درمان قطعی ندارد و باید تا آخر عمر با آن سازگاری ایجاد کرد و من تقریبا بهبود نسبی پیدا کرده ولی در بیشتر مواقع قسمت بالای آلت تقریبا روی سطح مثانه سوزش دارد مخصوصا زمانی که بیشتر وقت روی صندلی مینشینم ولی در حال حاضر هیچ دارویی مصرف نمیکنم آیا از نظر شما درمان قطعی برای این بیماری وجود دارد و برای این مشکل بنده درمان یا دارویی مد نظر دارید .با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      يكى از معضلات درمانى رشته اورولوژى پروستاتيت مزمن ميباشد،لذا فقط پزشك نيست كه درمان ميكند و مريض هم بايد همكارى داشته باشد و استرس نداشته باشد و زياد به فكر بيماري نباشد در اب گرم روزى دو بار بشينيد و از خوردن غذاهاى تند پرهيز كنيد و داروى ضد التهاب مصرف كنيد
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جنابعالی
    حدود یک ماه پیش با علامت تکرر ادرار شبانه و احساس خالی نشدن کامل مثانه و کاهش جریان ادرار به اورولوژیست مراجعه کردم گفتن التهاب داری و داروی باکلوفن و افلوکساسین 300 و تولترودین 2 رو تجویز کردن الان بعد از یکماه تکرر ادرارم نسبتا خوب شده اما درد در ناحیه لگن و کشاله ران دارم و بین بیضه ها تا مقعد سیخ میزنه و نوک آلت تناسلی گاها سیخ میزنه
    20 ساله و متاهل میباشم نگرانم شدید و در روز استرس کاری زیادی دارم
    خواهشمندم بفرمایید که مشکل دقیق من چیه و آیا درمان میشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      مشكل شما پروستاتيت مزمن است و درمان شامل دستورات زير است : درمان پروستاتیت مزمن ۱-مصرف انتی بیوتیک ciprofloxacin هر ۱۲ ساعت یک عدد به مدت ۴ هفته ۲-انجام عمل جنسی ۳-نشستن در اب گرم روزی ۳ بار هر بار ۱۵ دقیقه ۴-کپسول omnicیک عدد موقع خواب ۵-شیاف ایندومتاسین ۱۰۰ میلی گرم روزی یک عدد به مدت یک هفته
  • تصویر کاربر اکبر سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 359 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    اینجانب بعلت مشگلات جراح و بیمارستان دو ماه پیش مجبور به 3 بار عمل پرستات turp لیزر شدم و طبق گفته این جراح و مقالات مختلف از جراحان دیگر منی دیگر به صورت قبل خارج نمی شود و به مثانه میریزد. حالا سوال بنده اینست که آیا روشی برای درمان خروج منی مانند عمل جراحی و یا دارو و غیره وجود دارد یا نه. و اینکه آیا در دراز مدت این امکان وجود دارد که با ورزش یا راه های دیگر این مشگل را بتوان درمان کرد
    با تشکر
    اکبر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳ اردیبهشت ۹۶( 7 سال پیش)
      با سلام برگشت انزال به داخل مثانه بعد از عمل پروستات هیچگونه درمانی در دنیا ندارد.
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    سلام علیکم مدت زیادی پرستاتم ورم کرده و دکتر های زیادی مراجعه کردم اغلب به اتفاق انتی بیوتیک دادند اما متاسفانه اثر نکرد و در ان موضع احساس درد و فشار به مثانه می اید از مساعدت شما سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ ۰۰:۰۸( 3 ثانیه پیش)
      با سلام اولین قدم درمانی پروساتیت مزمن احتقانی صبر و حوصله بیمار میباشد بنابراین آ رامش داشته باشید و دستورات زیر را انجام دهید .
      1- روزی دو بارهر بار 15 دقیقه در آب گرم به مدت دو هفته بنشنید .
      2- کپسول تامسولوزین روزی یک به مدت دو ماه میل کنید .
      3-عمل جنسی داشته باشید .
      4-غذاهای تند و ادویه جات نخورید.
      5-ادرار خود را زود به زود تخلیه کنید.
      6-بهبودی نزدیک است.
  • تصویر کاربر وحید چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 337 مشاهده پرسش
    جناب دکتر من نزدیک 4 ماه میشه ادرارم زیاد میاد در طول روز و شب یعنی از صبح که پا میشم تا موقع خواب 12 بار در روز فقط ادار میکنم البته موقعی که چایی میخورم یا اب این حالت پیش میاد و اگه تو رفتن به دستشویی دیر بجونبم لنگ پام به شدت درد میگره بیشتر هم لنگ پای راستم و باسن م درد میگیره ایا مشکلم جدی هست کلا میترسم برم دکتر نکنه مشکلم حاد باشه .. اگه میشه راهنمایی کنی چکار کنم ... مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      با تشکر چون درمان شما مفصل است باید حتما" ویزیت شوید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر