پروستات خوش خیم را چگونه درمان کنیم؟

بعد از ۴۰ سالگی پروستات دچار هیپرتروفی می گردد و بیش از ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال درجاتی از پروستات خوش خیم دارند. در سن ۸۵ سالگی بیش از ۹۰ درصد BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات خواهند داشت.

بعد از ارزیابی دقیق بیماران دارای پروستات خوش خیم ، تعیین شدت علائم طبق فرمولی که در ادامه ذکر می گردید، باید اطلاعات کافی پیرامون روش‌های مختلف درمان را در اختیار بیمار قرار داد تا بر اساس کارایی نسبی و عارض جانبی آن بیمار و پزشک جهت انتخاب یک روش درمانی مناسب تصمیم‌گیری نماید.

تشخیص خوش خیم بودن پروستات

تصمیم‌گیری در خصوص بیماری پروستات خوش خیم با علائم ادراری نکته حیاتی و بسیار مهم است. در ابتدا باید مطمئن شد که علائم موجود در بیمار از چند ماه قبل شروع شده، چون افرادی که به طور ناگهانی طی هفته‌های گذشته دچار این علائم می‌شوند ممکن است ناشی از التهاب پروستات باشد که با درمان التهاب پروستات علائم برطرف می‌گرد.

                         👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با التهاب پروستات بر روی لینک زیر کلیک نمایید.   

                                                                                 التهاب پروستات

تشخیص شدت پروستات

التهاب پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود. مثلا اگر کسی از دو ماه گذشته بیش از نیمی از مواقع بیش از سه بار ادرار می‌کند، 3 امتیاز به بیمار داده می‌شود و یا اگر در طی ماه گذشته حدود نیمی از مواقع احساس کرده، ادرارش تخلیه نشده، 2 امتیاز می‌گیرد و یا چنانچه در طی ماه گذشته در شب سه بار برای ادرار کردن بیدار شود، 3 امتیاز داده می‌شود. با جمع امتیازها نتیجه‌گیری می‌شود که فرد دارای علائم خفیف، متوسط و یا شدید است.

  • نوع خفیف امتیاز آن 7-0 می‌باشد.
  • نوع متوسط امتیاز آن 19-8 می‌باشد.
  • نوع شدید امتیاز آن 35-20 می‌باشد.

وقتی علائم 7-0 باشد بیمار تحت نظر قرار می‌گیرد، بیمارانی که دارای علائم متوسط 19-8 هستند درمان دارویی 40 درصد باعث بهبودی علائم می‌گردد.  بیمارانی که دچار بند آمدن ادرار شده‌اند، و پس از مدتی سوند خارج می‌گردد و قادر به ادرار کردن نیستند و یا کسانی که دچار عفونت‌های ادراری و ادرار خونی مکرر می‌شوند و یا مبتلا به سنگ مثانه یا حفره در مثانه (دیورتیکول) و نارسایی کلیه می‌شوند باید عمل جراحی به طور قطع انجام گیرد.

در برخورد با بیمار مشکوک به BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات باید سایر علل انسدادی مانند تنگی مجرا، تنگی گردن مثانه، سرطان پروستات را مدنظر قرار دارد. بنابراین گرفتن شرح حال دقیق از بیمار می‌توان به موارد مشکوک پی برد. بزرگی پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود.

   👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با سرطان پروستات و خطرات آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید. 

     عوارض سرطان پروستات

 

بزرگی خوش خیم پروستات

راه درمان پروستات خوش خیم

درمان طبی پروستات خوش خیم

درمان‌های متداول جهانی شامل جراحی  و درمان طبی می‌باشد. هدف از درمان طبی که با داروهای گوناگونی صورت می‌گیرد، کاهش انسداد در مسیر خروج ادرار از مثانه به خارج می‌باشد این داروها با فلج کردن عضلات صاف پروستات انسداد را در 40 درصد موارد کاهش می‌ دهند و به همین میزان علائم ادراری بیمار بهبود می‌یابد.

درمان طبی معمولا در افرادی که دارای علائم خفیف یا متوسط هستند مناسب می‌باشد. از عوارض داروهای شکل کننده پروستات که به میزان زیادی گزارش شده، ناتوانی جنسی و افت فشار خون، کاهش حجم و قطع انزال می‌باشد. معمولا بیمار تا زمانی که از داروی خوراکی استفاده می‌کند، تا 40 درصد موارد علائم کاهش می‌یابد و با قطع دارو، علائم مجددا برمی‌گردد.

جراحی بافت برداری ( رزکسیون ) پروستات خوش خیم

عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P) که با ورود دستگاه در پیشابراه و با استفاده از جریان الکتریسته غده پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد، این عمل جراحی 95 درصد در دنیا انجام می‌گیرد و در حقیقت یک عمل استاندارد که در سطح جهانی صورت می‌گیرد.

عمل باید به نحوی انجام گیرد که پروستات کاملا خارج گردد. در غیر این صورت مجددا چند ماه بعد عود می‌کند این تکینک جراحی باید در دست جراحان با تجربه و حاذق صورت گیرد. اغلب با بی‌حسی نخاعی قابل انجام است و زمان بستری بیمار 1 تا 2 روز می‌باشد.

پروستات‌های با وزن 100گرم نیز با این تکنیک قابل انجام می‌باشند روش جراحی با لیزر به علت عوارض بیش از حد در دنیا مطلوب و طرفدار ندارد. گذاشتن استنت در مجرا که نوعی دیگر از عمل جراحی است، در افرادی انجام می‌شود که به دلایل مشکلات قلبی- ریوی جراحی رزکسیون پروستات امکان پذیر نمی‌باشد. عمل جراحی باز، اگر چه عمل محبوب و پرطرفداری نمی‌باشد ولی مواقعی که در مثانه سنگ یا دیورتیکول وجود داشته باشد الزاما باید انجام گیرد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر مهران جمعه ۲۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    مردی 43ساله هستم پارسال بعلت عفونت پروستات در بیمارستان بستری شدم واز ان تاریخ قرص ترازوسین مصرف مکنم حدود یک ماه هست که در ناحیه بیضه خصوصا بعد از نزدیکی و ورزش دوچرخه سواری احساس درد مکنم وتازگی موقع خروج منی احساس سوزش لازم به ذکر است ازمایش کامل دادم گفتند عقونت نداری به دکتر متخصص مراجعه کردم فقط مسکن و پنج عدد کپسود تاونکس تجویز کرده که بعد از مصرف هنوز درد در ناحیه بیضه بر طرف نشده و قادر به دوچرخه سواری هم نیستم مخواستم تجویز شما را بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      در آب گرم بنشينيد وشياف ايندومتاسين بگذاريد درمان طولاني است
  • تصویر کاربر با جمعه ۲۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    s با سلام وتشکر علیرضا چگنی هستم می خواستم بدانم عمل هسته پروستات با برداشتن کامل آن چه تفاوتی دارد و عوارض آن چگونه است
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      عمل هسته نمي دانم چه عملي مي باشد
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    من هیچگونه علامت خاص پروستات ندارم حتی یکبار نیز با مشکل تخلیه یا تکرر یا سوزش برخورد نکرده ام و بنا به اقتضای سن 56 داوطلبانه مراجعه و ازمایش برایم نوشته شده ولی با بزرگی ان به سایز 70 cc همراه هستم ضمنا psa=3 و freepsa=0.6 . کورتکس کلیه ها طبیعی . بدون سنگ کلیه و توده. مثانه طبیعی بدون باقیمانده ادراری پس از تخلیه . ایا به درمان با داروهایی نظیر تامسولین و فینوپروست نیازی هست یانه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      خير نيازي نيست
    2. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      با تشکر از جنابعالی لطفا بفرمایید در چه صورتی و با چه علائمی در اتیه بلافاصله نیاز به مراجعه به حضور شما خواهم داشت.

      (ادامه سئوال q66hc63845 .......من هیچگونه علامت خاص پروستات ندارم حتی یکبار نیز با مشکل تخلیه یا تکرر یا سوزش برخورد نکرده ام و بنا به اقتضای سن 56 داوطلبانه مراجعه و ازمایش برایم نوشته شده ولی با بزرگی ان به سایز 70 cc همراه هستم ضمنا psa=3 و freepsa=0.6 . کورتکس کلیه ها طبیعی . بدون سنگ کلیه و توده. مثانه طبیعی بدون باقیمانده ادراری پس از تخلیه . ایا به درمان با داروهایی نظیر تامسولین و فینوپروست نیازی هست یانه؟ جواب : خیر نیازی نیست )
    3. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      با تشکر از جنابعالی لطفا بفرمایید در چه صورتی و با چه علائمی در اتیه بلافاصله نیاز به مراجعه به حضور شما خواهم داشت.

      (ادامه سئوال q66hc63845 .......من هیچگونه علامت خاص پروستات ندارم حتی یکبار نیز با مشکل تخلیه یا تکرر یا سوزش برخورد نکرده ام و بنا به اقتضای سن 56 داوطلبانه مراجعه و ازمایش برایم نوشته شده ولی با بزرگی ان به سایز 70 cc همراه هستم ضمنا psa=3 و freepsa=0.6 . کورتکس کلیه ها طبیعی . بدون سنگ کلیه و توده. مثانه طبیعی بدون باقیمانده ادراری پس از تخلیه . ایا به درمان با داروهایی نظیر تامسولین و فینوپروست نیازی هست یانه؟ جواب : خیر نیازی نیست )
    4. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      با تشکر و امتنان از راهنمایی داهیانه تان. لطفا مرقوم بفرمایید تحت چه علائم ادرای احتمالی در اتیه میتوانم به مطب جنابعالی مراجعه کنم؟

      (ادامه سئوال و مشاهده پرسش Q66HC63854 )
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      شب ادراري باريك شدن ادرار. تكرر ادرار. ادرار قطره قطره
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مرصادسام جمعه ۱۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عزیزمن 37سالمه2سال پیش پروستاتم16بودالان26شده،خداخیرتان دهد انشاالله چرااینقدبزرگ شده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      ممكن است احتقان و ورم داشته باشد
    2. تصویر کاربر مرصادسام پنجشنبه ۱۸ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام جناب اقای دکتر پس چه بایست بکنم؟
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      عمل نزديكي داشته باشيد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امید دوشنبه ۲۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    Robert:
    با سلام خدمت شما من قرص ویزیکر که گفتید رو مرتب استفاده کردم ولی همون 3روز اول تاثیر زیادی داشت ولی احساس میکنم باز کم کم داره تاثیرش از بین میره به نظر شما بخاطر دزش نیست کم یا زیادیش ممنون میشم در ضمن خشک شدن دهان طبیعیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      هر دوازده ساعت يك قرص ٥ ميلي گرم كتفي مي باشد و خشكي دهان عارضه دارو مي باشد
  • تصویر کاربر باسلام دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    Hamid:
    باسلام خدمت اقای دکتر من بعد از به ارگاسم رسیدن مایع منی کم خارج میشود در صورتی که در گذشته این شکل نبود علت چیست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      جنبه فكري دارد
  • تصویر کاربر شهریار پنجشنبه ۲۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 409 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار جناب دکتر قوامی: اقای دکتر: 49سالمه
    در تاریخ 96/6/4چکاب سالیانه دادم مقدارpsa3/6بود و blood.hb عنوان trace بود.
    سونوگرافی : 10 سی سیpvr -در کایس میانی کلیه راست تصویر میکرو لیتیاز به دیامتر 4میلی دیده شد . در حد فاصل کایس میانی وفوقانی کلیه چپ نیز میکرو لیتیاز مشابه دیده شد . پروستات به حجم 70سی سی بزرگتر از حد نرمال دیده شد
    هیچ گونه نارحتی ادراری تا حالا نداشته ام خیلی نگرانم... داروها : پروستام 4% روزی یک عدد - فیناید 5 روزی یک عدد-سیستون روزی 2عدد-
    نظر جنابعای در مورد درمان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      هيچگونه درماني نياز نداريد داروها قطع شود
  • تصویر کاربر سیامک چهارشنبه ۲۲ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    با سلام، برای تشخیص علت بیماری منی خونی mri بهتر است؟ از طرفی دیگر از سونگرافی ترانس رکتال میترسم. 27 سال سن دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      نيازي به سونوگرافي ترانس ركتال نمي باشد خود به خود خوب خواهد شد
  • تصویر کاربر ناهید جمعه ۱۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر همسرم آزمایش داده در ادرار خون دیده شده واوره ۸۰ و کراتین ۲/۷ می‌باشد کیست کلیه ۷۴ میلی‌متر داره و ۶۶ ساله هستند لطفاً راهنمایی فرمایید باتشکر از زحمات جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر فشار خون ، ديابت و بيماري قلبي ندارد شايد كيست كليه باعث آن شده عمل كنند .
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۶ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام
    چند روزه که درد بیضه دارم و ادرارم هم با فشار کم میاد انگار تخلیه کامل نمیشم به دکتر مراجعه کردم قرص سفکسیم 200 و قرص ناپروکسن250تجویز کرده و گفت پروستاتت ملتهب شده الان دو روزه مصرف میکنم بهبودی حاصل نشده از شما تشکر میکنم اگر راهنمایی کنید سپاسگزارم و سنم هم 38 سال هست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      كپسول امنيك را به داروها اضافه كنيد .
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر