پروستات خوش خیم را چگونه درمان کنیم؟

بعد از ۴۰ سالگی پروستات دچار هیپرتروفی می گردد و بیش از ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال درجاتی از پروستات خوش خیم دارند. در سن ۸۵ سالگی بیش از ۹۰ درصد BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات خواهند داشت.

بعد از ارزیابی دقیق بیماران دارای پروستات خوش خیم ، تعیین شدت علائم طبق فرمولی که در ادامه ذکر می گردید، باید اطلاعات کافی پیرامون روش‌های مختلف درمان را در اختیار بیمار قرار داد تا بر اساس کارایی نسبی و عارض جانبی آن بیمار و پزشک جهت انتخاب یک روش درمانی مناسب تصمیم‌گیری نماید.

تشخیص خوش خیم بودن پروستات

تصمیم‌گیری در خصوص بیماری پروستات خوش خیم با علائم ادراری نکته حیاتی و بسیار مهم است. در ابتدا باید مطمئن شد که علائم موجود در بیمار از چند ماه قبل شروع شده، چون افرادی که به طور ناگهانی طی هفته‌های گذشته دچار این علائم می‌شوند ممکن است ناشی از التهاب پروستات باشد که با درمان التهاب پروستات علائم برطرف می‌گرد.

                         👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با التهاب پروستات بر روی لینک زیر کلیک نمایید.   

                                                                                 التهاب پروستات

تشخیص شدت پروستات

التهاب پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود. مثلا اگر کسی از دو ماه گذشته بیش از نیمی از مواقع بیش از سه بار ادرار می‌کند، 3 امتیاز به بیمار داده می‌شود و یا اگر در طی ماه گذشته حدود نیمی از مواقع احساس کرده، ادرارش تخلیه نشده، 2 امتیاز می‌گیرد و یا چنانچه در طی ماه گذشته در شب سه بار برای ادرار کردن بیدار شود، 3 امتیاز داده می‌شود. با جمع امتیازها نتیجه‌گیری می‌شود که فرد دارای علائم خفیف، متوسط و یا شدید است.

  • نوع خفیف امتیاز آن 7-0 می‌باشد.
  • نوع متوسط امتیاز آن 19-8 می‌باشد.
  • نوع شدید امتیاز آن 35-20 می‌باشد.

وقتی علائم 7-0 باشد بیمار تحت نظر قرار می‌گیرد، بیمارانی که دارای علائم متوسط 19-8 هستند درمان دارویی 40 درصد باعث بهبودی علائم می‌گردد.  بیمارانی که دچار بند آمدن ادرار شده‌اند، و پس از مدتی سوند خارج می‌گردد و قادر به ادرار کردن نیستند و یا کسانی که دچار عفونت‌های ادراری و ادرار خونی مکرر می‌شوند و یا مبتلا به سنگ مثانه یا حفره در مثانه (دیورتیکول) و نارسایی کلیه می‌شوند باید عمل جراحی به طور قطع انجام گیرد.

در برخورد با بیمار مشکوک به BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات باید سایر علل انسدادی مانند تنگی مجرا، تنگی گردن مثانه، سرطان پروستات را مدنظر قرار دارد. بنابراین گرفتن شرح حال دقیق از بیمار می‌توان به موارد مشکوک پی برد. بزرگی پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود.

   👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با سرطان پروستات و خطرات آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید. 

     عوارض سرطان پروستات

 

بزرگی خوش خیم پروستات

راه درمان پروستات خوش خیم

درمان طبی پروستات خوش خیم

درمان‌های متداول جهانی شامل جراحی  و درمان طبی می‌باشد. هدف از درمان طبی که با داروهای گوناگونی صورت می‌گیرد، کاهش انسداد در مسیر خروج ادرار از مثانه به خارج می‌باشد این داروها با فلج کردن عضلات صاف پروستات انسداد را در 40 درصد موارد کاهش می‌ دهند و به همین میزان علائم ادراری بیمار بهبود می‌یابد.

درمان طبی معمولا در افرادی که دارای علائم خفیف یا متوسط هستند مناسب می‌باشد. از عوارض داروهای شکل کننده پروستات که به میزان زیادی گزارش شده، ناتوانی جنسی و افت فشار خون، کاهش حجم و قطع انزال می‌باشد. معمولا بیمار تا زمانی که از داروی خوراکی استفاده می‌کند، تا 40 درصد موارد علائم کاهش می‌یابد و با قطع دارو، علائم مجددا برمی‌گردد.

جراحی بافت برداری ( رزکسیون ) پروستات خوش خیم

عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P) که با ورود دستگاه در پیشابراه و با استفاده از جریان الکتریسته غده پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد، این عمل جراحی 95 درصد در دنیا انجام می‌گیرد و در حقیقت یک عمل استاندارد که در سطح جهانی صورت می‌گیرد.

عمل باید به نحوی انجام گیرد که پروستات کاملا خارج گردد. در غیر این صورت مجددا چند ماه بعد عود می‌کند این تکینک جراحی باید در دست جراحان با تجربه و حاذق صورت گیرد. اغلب با بی‌حسی نخاعی قابل انجام است و زمان بستری بیمار 1 تا 2 روز می‌باشد.

پروستات‌های با وزن 100گرم نیز با این تکنیک قابل انجام می‌باشند روش جراحی با لیزر به علت عوارض بیش از حد در دنیا مطلوب و طرفدار ندارد. گذاشتن استنت در مجرا که نوعی دیگر از عمل جراحی است، در افرادی انجام می‌شود که به دلایل مشکلات قلبی- ریوی جراحی رزکسیون پروستات امکان پذیر نمی‌باشد. عمل جراحی باز، اگر چه عمل محبوب و پرطرفداری نمی‌باشد ولی مواقعی که در مثانه سنگ یا دیورتیکول وجود داشته باشد الزاما باید انجام گیرد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر عزیز . من ۲۴ سالمه و خودارضایی زیادی داشتم و اکثرا از خروج منی جلوگیری میکردم. الان چند روزیه که ادرارم به سختی خارج میشه و قطره قطره بیرون میادو گاهی درد دارم در مثانه..(سابقه سنگ کلیه هم دارم). با ترک خود ارضایی درمان میشم اگه پروستاته؟!یا باید دارویی مصرف کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      حتما خوب مي شويد و فعلا شبي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد
  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    قبلا با کد رهگیری H93SC56379 سوال کرده بودم( اخرین حجم پروستات 65سی سی و psaبرابر 4.6) که شما مرقوم فرموده بودید شیاف برای 10 روز و انتی بیوتیک برای 4هفته مصرف کنید.
    پس از انجام دستور شما ،نتیجه ازمایش دو روز پیش به پیوست ارسال میشود( نمودار روند psa و نسبت f.psa/psaدر زیر نتیجه ازمایش وجود دارد)
    سوال بنده این است که ایا این وضعیت خطرناک است چون همچنان درد خفیف زیر شکم و کشاله ران و حتی اطراف بیضه کم و زیاد می شود بعضی مواقع چند روز قطع می شود و دوباره بر میگردد.
    و چه اقدامی برای بهبود این وضع انجام دهم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      أزمايشات طبيعي هستند
    2. تصویر کاربر احمد سه شنبه ۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      خیلی ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      خواهش مي كنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدرضا شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام خدمت آقای دکتر عرض کنم‌من ۵۰ ساله و متاهل که یکماه میشه تکرر در ادرار و سوزش و یرعت آهسته و شروع با قطره قطره در ادرار دارم که در انجام سونوگرافی و آزمایش خون و ادار به شرح زیر اعلام شد
    ۱- سنگ به قطر ۵/۸ میلیمتر در قطب تحتانی کلیه راست
    ۲- جدار مثانه ضخیم ۴ میلیمتر
    ۳- سایز کبد طبیعی ۱۲۸ میلیمتر و اکوژنیسیته آن افزایش یافته ( کبد چرب گرید ۲ )
    ۴- پروستات برجسته و حجم آن ۲۷ cc
    ۵- حجم ادرار باقی مانده ۱۶ cc
    ۶- آزمایش خون PSA 0/9
    ۷- آزمایش: OH D3 Chemi 28/3
    داروهایی که برام تجویز شده دو قرص:
    تامسولوسین ۴ درصد ( Tamsulosin 0/4 ) هر شب ۱ عدد نیم ساعت بعد شام
    سیپروکینول ۵۰۰ ( Ciproquinol 500 )
    هر ۱۲ ساعت یک عدد
    لذا از شما دکتر بزرگوار با توجه به موارد دکر شده در بالا آیا داروهام مناسب و کافی هست و پروستات من در چه وضعی قرار داره آیا دچار سرطان پروستات شدم ؟میتونم روزه بگیرم و در صمن من الان یک هفته هست که عمل آب مروارید چشم انجام داده ام‌. ممنون از پاسخگویی شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      درمان درست است و سرطاني نيست

  • تصویر کاربر حميدرضا شنبه ۱۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام دكتر چند ماهي قبل رفتم سونو پروستات ابعاد تقريبا ٦.٦.٤بود دوسه روز هست كمردرد شديد همراه با سوزش شديد ادرار در حد وسط الت تناسليم دارم هرچي ميرم دستشويي احساس ميكنم دستشويي دارم وخيلي درد شديد در ناحيه مقعد هم دارم مدتي هست شديدا لاغر شدن خيلي وزن كم كردم خستگي وكرفتگي شديدي همراه باضعف بدن هم دارم ممنون ميسم راهنمايي كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      كاهش وزن ارتباطي به رشته من ندارد براي درمان سوزش ١- روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم بنشينيد ده روز ٢- عمل جنسي داشته باشيد ده روز ٣- روزي يك عدد شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي گرم استعمال كنيد
  • تصویر کاربر هرسینی سه شنبه ۱ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 582 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    اقای دکتر پدر بنده ۷۶ سال سن دارند
    دیابت دارند و انسولین تزریق میکنند
    ای اف قلبشون ۱۵‎٪ هستش و مشکلات تنفسی در هنگام خواب دارند.
    پارکینسون دارند و دارو مصرف میکنند
    بزرگی پروستات دارند و سه سال پیش پروستات رو لیزر کردند اما دوباره بزرگ شده و اینبار مثانه هم درتخلیه ادرار ناتوان است. به طوری که مدت ۱ سال است سوند دائم وصل است و دو هفته یکبار تعویض میشه
    و
    پارسال به علت عفونت خونی سپسیس که به احتمال زیاد ناشی از عفونت ادرار در مثانه بوده به مدت ۲۰ روز‌در بخش ایزوله ای سی یو بستری بودند.
    سوال بنده این هستش که با توجه بیماری های فوق واینکه ای اف قلبشون ۱۵‎٪ هست آیا امکان لیزر کردن یا عمل جراحی به صورت بی حسی پایین تنه برای پدرم امکان دارد یا خیر؟
    ممنون میشم یه راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      پكدر شما شرايط منسبي براي عمل جراحي ندارند ، تنها راه اينستكه ابتدا سيستوسكوپي شوند اگر مقدار كمي از از پروستات باقي مانده مي توان عمل را سريع كه خطر كمتر است انجام داد در غير انصورت بايد سوند در مثانه بگذارند مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر احمد شنبه ۲۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 566 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 47سال سن دارم مرداد سال 95 جهت ازمایش خون مراجعه و متوجه شدم psaبرابر 4 شده است سنوگرافی دادم حجم پروستات 77 سی سی شده بود دکتر برام تامسولیسن نوشته و یک سال است استفاده میکنم . اردیبهشت ماه ازمایش دادم psa 3.4شد در مرداد امسال رفتم ازمایش psa= 5 شده بود و دو ماه اریترومایسین مصرف کردم شده 3.86 بعد از یک ماه مجدد رفتم ازمایش psa شده 3.79 (در این یک ماه فقط تامسولیسین مصرف کردم). در ضمن در اخرین ازمایش حجم پروستات شده 65سی سی و نسبت freepsa/psa=28 در دی ماه رفتم ازمایش psa 4.6 سوال بنده این است که ایا مصرف انتی بیوتیک را دو ماه دیگر ادامه دهم یا خیر ؟ معمولا با مصرف انتی بیوتیک psa کاهش پیدا میکند. خواهش میکنم مرا راهنمایی کنید(در تمام ازمایشات نسبت psa /freepsaاز 24 کمتر نشده است)
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      ١- عمل نزديكي داشته باشيد ٢- شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي گرم روزي يك عدد استعمال شود ٣- ادرار را زود تر تخليه كنيد ٤- مصرف أنتي بيوتيك ٤ هفته
    2. تصویر کاربر احمد جمعه ۲۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      با تشکر از راهنمایی شما
      اقای دکتر واقعا در این دوسال این مورد خیلی نگرانم کردە ، شیاف ها را چند روز ادامه دهم
      ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      به مدت يك هفته
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سام دوشنبه ۲۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    با سلام پس از عمل لیزر پروستات تا کنون که یکماه میگذرد گلبول سفید و چرک در ادرار یک تا دو مثبت در ادرار وجود دارد و خوردن آنتی بیوتیک سفکسیم بمدت ده روز اثر نکرده و در حال حاضر از اوفلوکساسین و نیترو فورانتین و عصاره ذغال اخته استفاده میکنم اما هنوز چرک ادرار و گلبول سفید قطع نشده لطفا بفرمایید چکار باید کرد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      حداقل تا دو ماه باید صبدر کنید و آنتی بیوتیک هم مصرف نکنید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۵ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام ، آیا کیفیت کپسول های تامسولوسین در برند های مختلف متفاوت است ؟ من چند سالی است که همه روزه یک کپسول تامسولوسین می خورم ، تأثیر آنها با برند های مختلف در من متفاوت است .
    مثلاً تامسولوسین ( مدالوسین ) موثر تر از ( پرتورال ) است یا تامسولوسین ( شفا ) اصلاً بی اثر است .
    در برند های خارجی نیز امنیک موثر تر از هگزال است .
    آیا واقعاً آنها با هم تفاوت دارند ؟ با تشکر از پاسخ جنابعالی - علی نازی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۵ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      بهترين برند كپسول أمنيك است
  • تصویر کاربر تبريزي شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام عرض شد،
    من حدود دو يا سه سال پيش در درمانگاه امام حسين نزد شما آمدم جهت معاينه پروستات و شما بعد از آزمايش و پاتولوژي و سيستوسكپي كه انجام دادم با تجويز تامسولسين باعث بهبودي احوالاتم شديد
    الان دوباره چند ماهي هست كه فكر ميكنم يك قطره از ادرارم بعد از دستشويي رفتن چكه دارد و همچنين يك ماهي ميشود كه شبها يكبار براي دستشويي رفتن از خواب بيدار ميشوم.
    امروز در همان درمانگاه سونوگرافي انجام دادم و نتيجه آن حاكي از بزرگي پروستات از حد طبيعي بيشتر (٣٩)بود
    چون دكتر متخصص امروز نبود ، دكتر عمومي كه قبلا آزمايش و سونوگرافي تجويز كرده بود ويزيتم كرد و دوباره ٦٠ عدد تامسولوسين برايم نوشت.
    ميخواهم قبل از مصرف نظر شما را بپرسم لطفا"
    در ضمن من مرد ٥٣ ساله هستم.
    قبلا از توجه و راهنماييتان سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      بلا مانع است شب ميل كنيد
  • تصویر کاربر هادي شنبه ۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر ٤٤ سالمه حدود ٢٥ ساله سوزش ادرار و بعد از نزديكي درد و سوزش دارم هيچ لذت هم نميبرم دكتر زياد رفتم ازمايش و سونگرافي سيستسكوپي هم انجام دادم دارو هم زياد خوردم ولي نتيجه نديدم چند تا دكتر رفتم ورم پروستات تشخيص دادن موقع نشست زياد هم مقعدم هم بيضه با كشانه ران اذيتم ميكنه ديگه خسته شدم حدود ٥ ساله ديگه دكتر نرفتم خواهشا اگه درماني هست راهنمايم كنين ممنون ميشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      درمان شما طولاني است براي توضيح بايد مراجعه كن
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر