پروستات خوش خیم را چگونه درمان کنیم؟

بعد از ۴۰ سالگی پروستات دچار هیپرتروفی می گردد و بیش از ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال درجاتی از پروستات خوش خیم دارند. در سن ۸۵ سالگی بیش از ۹۰ درصد BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات خواهند داشت.

بعد از ارزیابی دقیق بیماران دارای پروستات خوش خیم ، تعیین شدت علائم طبق فرمولی که در ادامه ذکر می گردید، باید اطلاعات کافی پیرامون روش‌های مختلف درمان را در اختیار بیمار قرار داد تا بر اساس کارایی نسبی و عارض جانبی آن بیمار و پزشک جهت انتخاب یک روش درمانی مناسب تصمیم‌گیری نماید.

تشخیص خوش خیم بودن پروستات

تصمیم‌گیری در خصوص بیماری پروستات خوش خیم با علائم ادراری نکته حیاتی و بسیار مهم است. در ابتدا باید مطمئن شد که علائم موجود در بیمار از چند ماه قبل شروع شده، چون افرادی که به طور ناگهانی طی هفته‌های گذشته دچار این علائم می‌شوند ممکن است ناشی از التهاب پروستات باشد که با درمان التهاب پروستات علائم برطرف می‌گرد.

                         👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با التهاب پروستات بر روی لینک زیر کلیک نمایید.   

                                                                                 التهاب پروستات

تشخیص شدت پروستات

التهاب پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود. مثلا اگر کسی از دو ماه گذشته بیش از نیمی از مواقع بیش از سه بار ادرار می‌کند، 3 امتیاز به بیمار داده می‌شود و یا اگر در طی ماه گذشته حدود نیمی از مواقع احساس کرده، ادرارش تخلیه نشده، 2 امتیاز می‌گیرد و یا چنانچه در طی ماه گذشته در شب سه بار برای ادرار کردن بیدار شود، 3 امتیاز داده می‌شود. با جمع امتیازها نتیجه‌گیری می‌شود که فرد دارای علائم خفیف، متوسط و یا شدید است.

  • نوع خفیف امتیاز آن 7-0 می‌باشد.
  • نوع متوسط امتیاز آن 19-8 می‌باشد.
  • نوع شدید امتیاز آن 35-20 می‌باشد.

وقتی علائم 7-0 باشد بیمار تحت نظر قرار می‌گیرد، بیمارانی که دارای علائم متوسط 19-8 هستند درمان دارویی 40 درصد باعث بهبودی علائم می‌گردد.  بیمارانی که دچار بند آمدن ادرار شده‌اند، و پس از مدتی سوند خارج می‌گردد و قادر به ادرار کردن نیستند و یا کسانی که دچار عفونت‌های ادراری و ادرار خونی مکرر می‌شوند و یا مبتلا به سنگ مثانه یا حفره در مثانه (دیورتیکول) و نارسایی کلیه می‌شوند باید عمل جراحی به طور قطع انجام گیرد.

در برخورد با بیمار مشکوک به BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات باید سایر علل انسدادی مانند تنگی مجرا، تنگی گردن مثانه، سرطان پروستات را مدنظر قرار دارد. بنابراین گرفتن شرح حال دقیق از بیمار می‌توان به موارد مشکوک پی برد. بزرگی پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود.

   👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با سرطان پروستات و خطرات آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید. 

     عوارض سرطان پروستات

 

بزرگی خوش خیم پروستات

راه درمان پروستات خوش خیم

درمان طبی پروستات خوش خیم

درمان‌های متداول جهانی شامل جراحی  و درمان طبی می‌باشد. هدف از درمان طبی که با داروهای گوناگونی صورت می‌گیرد، کاهش انسداد در مسیر خروج ادرار از مثانه به خارج می‌باشد این داروها با فلج کردن عضلات صاف پروستات انسداد را در 40 درصد موارد کاهش می‌ دهند و به همین میزان علائم ادراری بیمار بهبود می‌یابد.

درمان طبی معمولا در افرادی که دارای علائم خفیف یا متوسط هستند مناسب می‌باشد. از عوارض داروهای شکل کننده پروستات که به میزان زیادی گزارش شده، ناتوانی جنسی و افت فشار خون، کاهش حجم و قطع انزال می‌باشد. معمولا بیمار تا زمانی که از داروی خوراکی استفاده می‌کند، تا 40 درصد موارد علائم کاهش می‌یابد و با قطع دارو، علائم مجددا برمی‌گردد.

جراحی بافت برداری ( رزکسیون ) پروستات خوش خیم

عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P) که با ورود دستگاه در پیشابراه و با استفاده از جریان الکتریسته غده پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد، این عمل جراحی 95 درصد در دنیا انجام می‌گیرد و در حقیقت یک عمل استاندارد که در سطح جهانی صورت می‌گیرد.

عمل باید به نحوی انجام گیرد که پروستات کاملا خارج گردد. در غیر این صورت مجددا چند ماه بعد عود می‌کند این تکینک جراحی باید در دست جراحان با تجربه و حاذق صورت گیرد. اغلب با بی‌حسی نخاعی قابل انجام است و زمان بستری بیمار 1 تا 2 روز می‌باشد.

پروستات‌های با وزن 100گرم نیز با این تکنیک قابل انجام می‌باشند روش جراحی با لیزر به علت عوارض بیش از حد در دنیا مطلوب و طرفدار ندارد. گذاشتن استنت در مجرا که نوعی دیگر از عمل جراحی است، در افرادی انجام می‌شود که به دلایل مشکلات قلبی- ریوی جراحی رزکسیون پروستات امکان پذیر نمی‌باشد. عمل جراحی باز، اگر چه عمل محبوب و پرطرفداری نمی‌باشد ولی مواقعی که در مثانه سنگ یا دیورتیکول وجود داشته باشد الزاما باید انجام گیرد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر مرتضی سه شنبه ۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    آیا مصرف باکلوفن برای رفع پراداری در افراد دیابتی توصیه می شود؟ جایگزین های این دارو در صورت بروز عوارض در دستگاه گوارش چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      در ديابتي ها توصه نمي شود

  • تصویر کاربر محمدی سه شنبه ۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید زیاد سوزش ادرار دارم سی تی گرفتم گفته شده که پرستاتم متورم شده سنم 34 سالمه در اثر چی متواند باشد و راه درمان عکس فرستادم خدمتان ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      تورم خطري ندارد قابل درمان است ،، عمل جنسي داشته باشيد ، روزي دو بار در أب گرم نشسته شودو شياف ايندومتاسين روزي يك عدد استعمال شود ده روز

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام حدود 10 ماه است که درهنگام ادار قسمت خروجی دچار سوزش می باشد با مراجه به دکتر ابتدا فرمود عفونت است و دارو تجویز کرد و بعد از مدتی دوباره فرمود سوزاک است و بعد دارو و مرحله سوم بعد از اینکه آزمایش دوم را گرفت فرمود التهاب مزمن پروستات است و دارو گیاهی کپسول دانه کدو را تجویز کرد و روزی بعد از نهار یک دانه را بخورم
    لذا خواهشمند است راهنمایی های لازم را باتوجه به ارسال آزمایش به پیوست را بفرمایید ضمنا سونوگرافی خوب بوده است
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      أزمايشات طبيعي است بايد درمان پروستاتيت مزمن انجام شود 

  • تصویر کاربر Sili شنبه ۲۲ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام.من ۲۶سال سن دارم‌.تکرر ادرار دارم و بعضی وقت ها ادرارم دو شاخه میشود.و درد خفیفی بین پاهام احساس میکنم.سوزش ادرار هم دارم گاهی اوقات.لطفا راهنمایی کنید چ مریضی دارم و چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد

  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    آیا پروستات بدخیم با درجه بسیار خفیف رو میتوان با لیزر جراحی کرد پروستات با3.60
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      خير نمي شود

  • تصویر کاربر نامیا شنبه ۱۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    من ۳۴ سال دارم یک ماه پیش بیضه سمت چپم درد گرفت که بعدا ب زیر دوتا بیضه هام منتقل شد رفتم دکتر و سونو گرافی التهاب پروستات تشخیص داده شد قرص افلوفکت۲۰۰و کپسول پروکساژل تجویز شد الان بعد از اتمام دوره درمان هنوز کمی درد احساس میکنم مشکلی برام پیش نمیاره
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      اشكالي نداره

  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۳ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    آیا عمل پروستات در مازندران هم به صورت لیزر انجام می شود؟
    و آیا شما در مازندران هستید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      عمل با ليزر رضايت بخش نيست و من در تهران هستم

  • تصویر کاربر امین شنبه ۲۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    من ۳۳ سالمه بیش از ده سال هست که التهاب مزمن پروستات دارم.الان هر دارویی هم که خوردم برطرف نشده آخرین دارو تاونکس بود که بعد از یه مدتی خوب بودم اما با کوچکترین تحریک جنسی دوباره درد در ناحیه مقعد و دو شاخ شدن ادرار مواجه میشم اگر هم تحریک جنسی بیشتر باشه درد هم از ناحیه مقعد بیشتره.ضمنا اندازه پروستاتم ۲۵ سی سی و یه کیست هم به اندازه ۵ میلی در پروستاتم هست.ممنون میشم بگید عمل کنم یا ...راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      به اورولوژيست مراجعه كنيد 

  • تصویر کاربر عیسی شنبه ۲۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام مدت زیاذی است سوزش ادرار دارم و سونوگرافی و ازمایش هم نرمال می باشد همجنین موقغ انزال هم سوزش دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      مبتلا به التهاب پروستات هستيد به پزشك مراجعه كنيد چون جواب طولاني است

  • تصویر کاربر سارا دوشنبه ۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    پدر من 72 سال سن دارن كه 8 سال پيش بيوپسي كرديم psa 6 بود و بزرگي خوش خيم بوده الان psa 12 هست و ميخوام بدونم باز هم بايد بيوپيسي انجام بشه و يا يكبار نتيجه ان در مورد خوش خيم بودن براي سالهاي بعد هم معتبر خواهد بود يا ممكن است بدخيم شود/؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد بيوپسي پروستات انجام شود
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر