پروستات خوش خیم را چگونه درمان کنیم؟

بعد از ۴۰ سالگی پروستات دچار هیپرتروفی می گردد و بیش از ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال درجاتی از پروستات خوش خیم دارند. در سن ۸۵ سالگی بیش از ۹۰ درصد BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات خواهند داشت.

بعد از ارزیابی دقیق بیماران دارای پروستات خوش خیم ، تعیین شدت علائم طبق فرمولی که در ادامه ذکر می گردید، باید اطلاعات کافی پیرامون روش‌های مختلف درمان را در اختیار بیمار قرار داد تا بر اساس کارایی نسبی و عارض جانبی آن بیمار و پزشک جهت انتخاب یک روش درمانی مناسب تصمیم‌گیری نماید.

تشخیص خوش خیم بودن پروستات

تصمیم‌گیری در خصوص بیماری پروستات خوش خیم با علائم ادراری نکته حیاتی و بسیار مهم است. در ابتدا باید مطمئن شد که علائم موجود در بیمار از چند ماه قبل شروع شده، چون افرادی که به طور ناگهانی طی هفته‌های گذشته دچار این علائم می‌شوند ممکن است ناشی از التهاب پروستات باشد که با درمان التهاب پروستات علائم برطرف می‌گرد.

                         👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با التهاب پروستات بر روی لینک زیر کلیک نمایید.   

                                                                                 التهاب پروستات

تشخیص شدت پروستات

التهاب پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود. مثلا اگر کسی از دو ماه گذشته بیش از نیمی از مواقع بیش از سه بار ادرار می‌کند، 3 امتیاز به بیمار داده می‌شود و یا اگر در طی ماه گذشته حدود نیمی از مواقع احساس کرده، ادرارش تخلیه نشده، 2 امتیاز می‌گیرد و یا چنانچه در طی ماه گذشته در شب سه بار برای ادرار کردن بیدار شود، 3 امتیاز داده می‌شود. با جمع امتیازها نتیجه‌گیری می‌شود که فرد دارای علائم خفیف، متوسط و یا شدید است.

  • نوع خفیف امتیاز آن 7-0 می‌باشد.
  • نوع متوسط امتیاز آن 19-8 می‌باشد.
  • نوع شدید امتیاز آن 35-20 می‌باشد.

وقتی علائم 7-0 باشد بیمار تحت نظر قرار می‌گیرد، بیمارانی که دارای علائم متوسط 19-8 هستند درمان دارویی 40 درصد باعث بهبودی علائم می‌گردد.  بیمارانی که دچار بند آمدن ادرار شده‌اند، و پس از مدتی سوند خارج می‌گردد و قادر به ادرار کردن نیستند و یا کسانی که دچار عفونت‌های ادراری و ادرار خونی مکرر می‌شوند و یا مبتلا به سنگ مثانه یا حفره در مثانه (دیورتیکول) و نارسایی کلیه می‌شوند باید عمل جراحی به طور قطع انجام گیرد.

در برخورد با بیمار مشکوک به BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات باید سایر علل انسدادی مانند تنگی مجرا، تنگی گردن مثانه، سرطان پروستات را مدنظر قرار دارد. بنابراین گرفتن شرح حال دقیق از بیمار می‌توان به موارد مشکوک پی برد. بزرگی پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود.

   👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با سرطان پروستات و خطرات آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید. 

     عوارض سرطان پروستات

 

بزرگی خوش خیم پروستات

راه درمان پروستات خوش خیم

درمان طبی پروستات خوش خیم

درمان‌های متداول جهانی شامل جراحی  و درمان طبی می‌باشد. هدف از درمان طبی که با داروهای گوناگونی صورت می‌گیرد، کاهش انسداد در مسیر خروج ادرار از مثانه به خارج می‌باشد این داروها با فلج کردن عضلات صاف پروستات انسداد را در 40 درصد موارد کاهش می‌ دهند و به همین میزان علائم ادراری بیمار بهبود می‌یابد.

درمان طبی معمولا در افرادی که دارای علائم خفیف یا متوسط هستند مناسب می‌باشد. از عوارض داروهای شکل کننده پروستات که به میزان زیادی گزارش شده، ناتوانی جنسی و افت فشار خون، کاهش حجم و قطع انزال می‌باشد. معمولا بیمار تا زمانی که از داروی خوراکی استفاده می‌کند، تا 40 درصد موارد علائم کاهش می‌یابد و با قطع دارو، علائم مجددا برمی‌گردد.

جراحی بافت برداری ( رزکسیون ) پروستات خوش خیم

عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P) که با ورود دستگاه در پیشابراه و با استفاده از جریان الکتریسته غده پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد، این عمل جراحی 95 درصد در دنیا انجام می‌گیرد و در حقیقت یک عمل استاندارد که در سطح جهانی صورت می‌گیرد.

عمل باید به نحوی انجام گیرد که پروستات کاملا خارج گردد. در غیر این صورت مجددا چند ماه بعد عود می‌کند این تکینک جراحی باید در دست جراحان با تجربه و حاذق صورت گیرد. اغلب با بی‌حسی نخاعی قابل انجام است و زمان بستری بیمار 1 تا 2 روز می‌باشد.

پروستات‌های با وزن 100گرم نیز با این تکنیک قابل انجام می‌باشند روش جراحی با لیزر به علت عوارض بیش از حد در دنیا مطلوب و طرفدار ندارد. گذاشتن استنت در مجرا که نوعی دیگر از عمل جراحی است، در افرادی انجام می‌شود که به دلایل مشکلات قلبی- ریوی جراحی رزکسیون پروستات امکان پذیر نمی‌باشد. عمل جراحی باز، اگر چه عمل محبوب و پرطرفداری نمی‌باشد ولی مواقعی که در مثانه سنگ یا دیورتیکول وجود داشته باشد الزاما باید انجام گیرد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۱۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 2739 مشاهده پرسش
    با سلام. ٢٨ ساله و متاهل هستم. از حدود ۴ ماه پيش درد به آلت تناسلى و بيضه ميزد. سونوگرافى انجام دادم مشكلى نبود ولى بعد از گذشت مدتى احساس درد شديدى بین بيضه و مقعد ، و خارش در مجراه ادرار داشتم كه در خارج از كشور آزمايش دادم . عفونت نداشتم ولى دكتر تشخيص التهاب پروستات دادن و ١٠ روز تاوانكس ٥٠٠ ، باكلوفن و كلورديازپوكسايد مصرف كردم. ولى مشكل حل نشده و هنوز بین بيضه و مقعد درد دارم واحساس سوزش شديد در لوله ادرار كه بيشتر مثل خارش ميمونه.
    عكس رنگی گرفتم و مشکل تنگی نداشتم ولی مشکل درد بین بیضه و مقعد و سوزش شدید لوله آلت چند ماه هست که خیلی اذیتم میکنه.
    متاسفانه در خارج از کشور زندگی میکنم و ممنون میشم اگر راهنمایی کنید .
    1. تصویر کاربر علیرضا شنبه ۱۱ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      در ضمن احساس داغی در لوله آلت و مقعد هم دارم و اخیرا رنگ اسپرم زرد شده.
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      درمان دارويي را تكرار كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 408 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده 48 سال سن دارم حدود 15 روز پیش بعلت درد در ناحیه بیضه راست به اورولوژیست مراجعه کردم در مطب سونوگرافی انجام دادن و فرمودن مثانه ، پروستات و بیضه ها مشکلی ندارد فقط دور بیضه سمت راستم کمی آب جمع شده و این آب بخاطر التهاب میباشد. ایشان برام قرص نوافن 200 هر 12 ساعت بهمراه استفاده از آب گرم (هرشب) تجویز کردن حدود یک هفته کاملا خوب شدم ولی الان چندروز هست دوباره درد خفیف در بیضه، آلت تناسلی و سوزش در مقعد دارم. برام آزمایش Psa هم نوشتن منتظر جواب ان هستم. چون خیلی استرس دارم لطفا راهنمایی بفرمایین. ممنونم از وقتی که گذاشتین.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      دارو را تكرار كنيد و نگران نباشيد

  • تصویر کاربر محمود جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من از ترازوسین استفاده میکنم استفاده از این دارو تا کی میباشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      تا مشكل شما حل شود

  • تصویر کاربر بابک جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام ۴۳ سال سن دارم ازمایش psa =۲/۶۷و freepsa=./5میباشد سونو داده مقدار پروستات ۵۷ وbph میباشد یه مقدار فشار ادرارم کم شده است درد پا دارم ضمننا پدرم در سن ۷۲ سالگی سرطان پروستات دارند ایاپروستاتیت دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      طبيعي است

  • تصویر کاربر صدیق دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    با از مصرف کوتریموکسازول همراه با قرص پروستات
    ولی دوباره بعد چهار ماه همین حالت دارم
    تکرر ادرار و حالت سنگینی در مثانه
    تقریبا به مدت چهار خوب بودم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ميل كنيد

  • تصویر کاربر عباس پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    آقای دکتر خسته نباشید/6 ماه از عمل رادیکال پروستاتم میگذرد 3 ماه بعد PSA من 4 صدم بود . حالا بعد از شش ماه PSA شده 1./1 به پزشکم مراجعه کردم نظر دادند باید رادیو تراپی شوم.به متخصص رادیو تراپی مراجعه کردم میگویند باید 6 هفته پرتو درمانی شوم.میخواستم نظر شما را جویا شوم.بسیار سپاسگذارم.ن
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)

      انجام شود

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 826 مشاهده پرسش
    سلام
    حدود 10 سالی میشه که زمان پریدن از ارتفاع 40 سانتر به بالا بین مقعد و بیضه به شدت درد میگیره، این اتفاق الان بدتر شده و هنگام سرفه و عطسه شدید اون قسمت به شدت به مدت ÷نج شش ثانیه درد میگیره و بعد خوب میشه

    اما هنگامی که ورزش می کنم یا بعد از 20 دقیق بازی فوتبال از ارتفاع میپرم اتفاقی نمی افته، این نگران کنندست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      مهم نيست نگران نباشيد

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    با درود دوباره خدمت شما جناب دکتر
    آیا شما با روش TURP برای CPPS به طور ۱۰۰ در صد تا آخرین ذره ی پروستات رو خارج میکنید و آیا اصلا امکان چنین چیزی است؟ و دوم اینکه آیا لاپراسکوپیک پروستاتکتومی هم انجام می دهید یا خیر و احتمال بروز عوارض در این روش چقدر است؟
    سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      با عمل turp پروستات كاملا بايد خارج شود ولي بعضي از همكاران مهارت و تجربه ندارند

  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام..آقای دکتر عزیز
    بعد از تقریبا ۲ سال درگیری با بیماری پروستاتیت و استفاده انواع داروها ۶ ماهه پیش بهبودی کامل پیدا کرده بودم اما با مصرف بسیار ناچیز الکل دوباره درد بیضه راست و مشکل ادراری برگشت که با تزریق ۲ اسپکتیندومایسین و ۲۰ تا وانکس و باکلوفن رو به بهبودی بود و متاسفانه ۱۷ روز پیش بعد از نزدیکی با همسرم که با اطمینان از کاندوم استفاده شد دقیقا بعد از ارضا شدن تا به همین الان سوزش بعد از ادرار و درد روی آلت و احساس بد تکرر ادرار امان من را بریده..‌لطفا راهنمایی کنید که چه مراحلی را پیش رو بگیرم و اگر نیاز به مصرف دارو هست از چه داروهایی میتوانم کمک بیشتری بگیرم.
    در حال حاضر تاوانکس ۵۰۰ و سکلسیب مصرف میکنم که تاثیر چندانی در علایم من ندارند
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      درمان درست است ٤ هفته ادامه دهيد و روزي يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    با سلام
    من به دلیل بیماری cp/cpps جراحی پروستاتکتومی به روش TURP انجام دادم، ۳ ماه از جراحی میگذره و سوزش مانند قبل البته با شدت کمتر درست در همان نواحی وجود داره و احساس میکنم مشکل ریشه کن نشده. آیا این طبیعیست و با گذشت زمان سوزش به طور کامل از بین میره و یا احتمال داره عمل به خوبی صورت نگرفته باشه و مقداری از نسج پروستات باقی مونده باشه؟ و توصیه ی شما چیست؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      ωجواب دادم

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر