پروستات خوش خیم را چگونه درمان کنیم؟

بعد از ۴۰ سالگی پروستات دچار هیپرتروفی می گردد و بیش از ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال درجاتی از پروستات خوش خیم دارند. در سن ۸۵ سالگی بیش از ۹۰ درصد BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات خواهند داشت.

بعد از ارزیابی دقیق بیماران دارای پروستات خوش خیم ، تعیین شدت علائم طبق فرمولی که در ادامه ذکر می گردید، باید اطلاعات کافی پیرامون روش‌های مختلف درمان را در اختیار بیمار قرار داد تا بر اساس کارایی نسبی و عارض جانبی آن بیمار و پزشک جهت انتخاب یک روش درمانی مناسب تصمیم‌گیری نماید.

تشخیص خوش خیم بودن پروستات

تصمیم‌گیری در خصوص بیماری پروستات خوش خیم با علائم ادراری نکته حیاتی و بسیار مهم است. در ابتدا باید مطمئن شد که علائم موجود در بیمار از چند ماه قبل شروع شده، چون افرادی که به طور ناگهانی طی هفته‌های گذشته دچار این علائم می‌شوند ممکن است ناشی از التهاب پروستات باشد که با درمان التهاب پروستات علائم برطرف می‌گرد.

                         👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با التهاب پروستات بر روی لینک زیر کلیک نمایید.   

                                                                                 التهاب پروستات

تشخیص شدت پروستات

التهاب پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود. مثلا اگر کسی از دو ماه گذشته بیش از نیمی از مواقع بیش از سه بار ادرار می‌کند، 3 امتیاز به بیمار داده می‌شود و یا اگر در طی ماه گذشته حدود نیمی از مواقع احساس کرده، ادرارش تخلیه نشده، 2 امتیاز می‌گیرد و یا چنانچه در طی ماه گذشته در شب سه بار برای ادرار کردن بیدار شود، 3 امتیاز داده می‌شود. با جمع امتیازها نتیجه‌گیری می‌شود که فرد دارای علائم خفیف، متوسط و یا شدید است.

  • نوع خفیف امتیاز آن 7-0 می‌باشد.
  • نوع متوسط امتیاز آن 19-8 می‌باشد.
  • نوع شدید امتیاز آن 35-20 می‌باشد.

وقتی علائم 7-0 باشد بیمار تحت نظر قرار می‌گیرد، بیمارانی که دارای علائم متوسط 19-8 هستند درمان دارویی 40 درصد باعث بهبودی علائم می‌گردد.  بیمارانی که دچار بند آمدن ادرار شده‌اند، و پس از مدتی سوند خارج می‌گردد و قادر به ادرار کردن نیستند و یا کسانی که دچار عفونت‌های ادراری و ادرار خونی مکرر می‌شوند و یا مبتلا به سنگ مثانه یا حفره در مثانه (دیورتیکول) و نارسایی کلیه می‌شوند باید عمل جراحی به طور قطع انجام گیرد.

در برخورد با بیمار مشکوک به BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات باید سایر علل انسدادی مانند تنگی مجرا، تنگی گردن مثانه، سرطان پروستات را مدنظر قرار دارد. بنابراین گرفتن شرح حال دقیق از بیمار می‌توان به موارد مشکوک پی برد. بزرگی پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود.

   👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با سرطان پروستات و خطرات آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید. 

     عوارض سرطان پروستات

 

بزرگی خوش خیم پروستات

راه درمان پروستات خوش خیم

درمان طبی پروستات خوش خیم

درمان‌های متداول جهانی شامل جراحی  و درمان طبی می‌باشد. هدف از درمان طبی که با داروهای گوناگونی صورت می‌گیرد، کاهش انسداد در مسیر خروج ادرار از مثانه به خارج می‌باشد این داروها با فلج کردن عضلات صاف پروستات انسداد را در 40 درصد موارد کاهش می‌ دهند و به همین میزان علائم ادراری بیمار بهبود می‌یابد.

درمان طبی معمولا در افرادی که دارای علائم خفیف یا متوسط هستند مناسب می‌باشد. از عوارض داروهای شکل کننده پروستات که به میزان زیادی گزارش شده، ناتوانی جنسی و افت فشار خون، کاهش حجم و قطع انزال می‌باشد. معمولا بیمار تا زمانی که از داروی خوراکی استفاده می‌کند، تا 40 درصد موارد علائم کاهش می‌یابد و با قطع دارو، علائم مجددا برمی‌گردد.

جراحی بافت برداری ( رزکسیون ) پروستات خوش خیم

عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P) که با ورود دستگاه در پیشابراه و با استفاده از جریان الکتریسته غده پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد، این عمل جراحی 95 درصد در دنیا انجام می‌گیرد و در حقیقت یک عمل استاندارد که در سطح جهانی صورت می‌گیرد.

عمل باید به نحوی انجام گیرد که پروستات کاملا خارج گردد. در غیر این صورت مجددا چند ماه بعد عود می‌کند این تکینک جراحی باید در دست جراحان با تجربه و حاذق صورت گیرد. اغلب با بی‌حسی نخاعی قابل انجام است و زمان بستری بیمار 1 تا 2 روز می‌باشد.

پروستات‌های با وزن 100گرم نیز با این تکنیک قابل انجام می‌باشند روش جراحی با لیزر به علت عوارض بیش از حد در دنیا مطلوب و طرفدار ندارد. گذاشتن استنت در مجرا که نوعی دیگر از عمل جراحی است، در افرادی انجام می‌شود که به دلایل مشکلات قلبی- ریوی جراحی رزکسیون پروستات امکان پذیر نمی‌باشد. عمل جراحی باز، اگر چه عمل محبوب و پرطرفداری نمی‌باشد ولی مواقعی که در مثانه سنگ یا دیورتیکول وجود داشته باشد الزاما باید انجام گیرد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر میرزا چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 426 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ببخشید ایا درمان التهاب پروستات با هیپنتیزیم و ریلکسیشن امکان دارد ؟؟
    ایا ورزش چه بصورت دوندگی چه تمرینات ورزش کگل در التهاب پروستات تاثیری دارد ؟؟

    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      باسلام هيچگونه اثري ندارد.
  • تصویر کاربر طه شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من 37سال دارم از 23سالگی تکرر شدید ادرار گرفتم بصورت مقطعی ودر اخر ادرار قطره قطره امدن بود وزود انزالی شدید دارم ودر این چند سال اخیر از زیر ناف به پایین در شدید دارم و عفونت خارج شدن را دارم به نظر شما چه درمانی را دنبال کنم تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      به مطب برای انجام سیستوسکوپی مراجعه کنید
  • تصویر کاربر یزدانی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    حدود 7ماه است که سوزش ادرار دارم و اوایل در قسمت نشیمنگاه درد داشتم که الان بهتره. تا حالا 28 لووفلوکسسین و آنتی بیوتیکهای مختلف مصرف کردم مواب سونوگرافی حاکی از بزرگی پروستات بود. احساس دستشویی دارم. در قسمت پروستات نارحتم.33سال سن و مجرد هست. قبلا خودارضایی داشتم اما چندماهی که نداشتم مبتلا به این بیماری شدم.الان دارم داکسی سایکلین و دیکلوفناک و تامسولوسین میخورم. دیگه نمیدونم چیکار کنم.ممنون میشم راهنماییم فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      درمان صحيح انجام شده است استرس واضطراب را از خود دور كنيد .
  • تصویر کاربر سجاد پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 466 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب خدمت شما
    جناب دكتر قوامي 5 سال پيش در خدمت سربازي دچار التهاب پروستات شدم با مراجعه به دكتر ايشان افلوكساسين و سيتيريزين به مدت يك ماه تجويز نمودند كه بنده بعد از دو هفته مصرف و بهبودي متاسفانه دارو را قطع كردم اما بعد از آن با كوچكترين سرما يا مصرف آنتي بيوتيك بعد از سرما خوردگي در قسمت مقعد و دست و پا دچار گر گرفتگي و داغ شدن ميشدم كه اين حالت همراه با ضعف اعصاب و لرزش دست همراه بوده .... بنده ساكن شهر همدان هستم به دكتر امير زرگر مراجعه كردم ايشان فيناسترايد 5 و ترازوسين به مدت سه ماه و شياف ديكلوفناك تجويز كردند بعد از مدت فوق بهبودي حاصل نشد ....دو هفته پيش سستوسكپي ( ماساژ پروستات و شستشوي مثانه ) را انجام دادند و قرار است به مدت يك ماه سيفيكسيم و شياف ديكلوفناك را استفاده كنم بعد از گذشت دو هفته هنوز همان نشانه ها و لرزش ها با من هستند هر چند صبح ها بيشتر.... واقعا احساس درماندگي در من ايجاد شده خواهشميكنم راهنمايي كنيد تا از اين بيماري رهايي پيدا كنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      باا سلام به مطب مراجعه كنيد .
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    آقای دکتر قوامی با سلام و تشکر فراوان بابت پاسخ به سوالم برای درمان پروستاتیت احتقانی چه باید بکنم درمانش دارویی هست یا نیاز به عمل جراحی دارد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      درمان دارويي دارد
  • تصویر کاربر سیدمرتضی یکشنبه ۲۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 3987 مشاهده پرسش
    4سال قبل یه رابطه نزدیکی برقرارکردم که چندروزبعدش وقتی به پهلومیخوابیدم دردشدیدی بین پاهام حس میکردم یچیزی شبیه تخم مرغ بین پاهام سفت شده بود.رفته رفته پروستاتم بهترشد ولی کشاله رانم ورم کرد ودرعرض 4روز سربازکردو عفونت چرکی ازش خارج شد ازآن موقع خیلی درمان کردم ولی جوابی نمیگیرم وقتی سیپروفلوکساسین وکوتریماکسازول دوره ای استفاده میکنم ترشح والتهاب کشاله ی رانم خوب میشه ولی بعداز قطع دارو هام دوباره شروع میشه.بنده 2بار محل زخم را جراحی وشست وشو کردم ولی اثری نداشته وجوابی نمیگیرم.من شهرکردزندگی میکنم وپزشکای اینجااهمیتی به این موضوع عفونت پروستاتم نمیدن.چندین بار کشت انجام دادم.درآخرین کشتم که بعداز 2ماه کشت تشخیص سل واسه کشاله رانم دادن و 7ماه تمام 4داروی سل رو استفاده کردم وبه همراه داروی های سل قرص سیپروفلوکساسین وتتراساکلین استفاده کردم وقتی دوره ی درمان سلم تمام شد ودارو هارو قطع کردم در ناحیه سمت چپ لگن وکشاله رانم درد احساس کردم وحالت گرگرفتگی وضعف بدنی بصورت یه حالت انفولانزا.اعصابم خوردمیشه وافسردگی میگیرم ازهمه گریزان میشم ولی به محض اینکه قرص سیپرو فلوکساسین500استفاده میکنم علائمم کم کم برطرف میشه.هردفه فکرمیکنم میکرب ریشه کن شده ولی بازم عود میکنه.الان 4سال هست که این مشگل منو رهانمیکنه واونقدهآنتی بیوتیک استفاده کردم که معدم هم دارد ازبین میره.هم ازلحاظ روحی هم ازلحاظ جسمی خستم.خوب یادم میاد که بعداز اون چند بار نزدیکی والتهاب پروستاتم عفونت وترشح کشاله رانم شروع شد ولی کسی نیست سردربیاره.درحال حاضرحدودایک ماه هست که همون دوتا قرص آنتی بیوتیک رو مصرف میکنم والتهاب کشاله رانم خیلی کم شده ولی حس میکنم این داروها هم دیگر جوابگو نیستن وفقط جلو ترشح وچرکی شدن راگرفتن.چون هرازگاهی مانند بادام اززیر پوست کشاله رانم ورم میکند وسفت میشود. ازشمااستاد بزرگوارخواهش میکنم بنده را راهنمایی کنید.میخوام بدونم این عفونتم ربطی به اون رابطه بااون خانوم ربطی دارد؟اون خانم عفونت شدید وچسبندگی رحم داشت وپزشکان اون موقع بهش گفته بودن که باید رحم رو ازبدنش خارج کنه. لطفااگردرمانی یاراهی هست که من ازاین بیماری رهابشوم شماعرض کنید. مرتضی نوربخش هستم 31ساله از شهرکرد. باتشکرازشمااستاد گرانقدر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      صحبتهاى شما به من منتقل شد و مشكل شما هيچگونه ارتباطى بارابطه جنسى شما ندارد و با توجه به شرح حال شمابايد به مطب مراجعه كنيد تا بررسى كامل انجام شودكه بيمارى منتشر نشود و نام شما را كسى نمى بيند
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۲۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر مردی 50 ساله و متاهل هستم از 2 سال پیش دچار عدم تخلیه ادرار بصورت کامل شده ام در ضمن بی میلی جنسی نیز کم کم عارض شده و در هنگام نزدیکی با همسرم دچار اختلال نعوظ و همچنین مایع منی با تاخیر خارج میشود و مقدار آن نیز کم شده است.خواهشمندم راهنمائیهای لازم را بفرمایید. با سپاس فراوان ازشما بزرگوار.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      علائم بزرگی پروستات در حال ظاهر شدن است و روزی دو بار در اب گرم بشینید و روزی یک با شیاف ایندومتاسین 100 میلی روزی یک عدد به مدت یک هفته و برای انجام سیستوسکوپی سرپایی به مطب مراجعه کنید و یک ساعت قبل از نزدیکی قرص ویاگرا میل کنید
  • تصویر کاربر سمیه شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام،پدرم ۶۴ ساله هستند،با کراتین ۱،۷ و psa ۸،۳،با مصرف دارو تاثیری در بهبود ندیدیم،لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      pSA بسيار بالاست حتما سريعا به مطب اينجانب مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر محمدمکرمی یکشنبه ۲۱ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام،من 18 سال دارم و چند وقتی است گاهی در ناحیه زیر ناف درد خفیفی احساس میکنم،این درد وقتی تحریک شده و انزال نمیکنم ایجاد میشود،تکرر ادرار هم ندارم اما فکر میکنم ادرار نسبت به قبل با فشار کمتری خارج میشود،اطفا کمک کنید چون من خجالت میکشم به خانواده اطلاع بدهم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۱ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      عمل جنسى انجام دهيد كه ضرورى ميباشد
  • تصویر کاربر علی شنبه ۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من چند سالی مشود که خود ارضای می کردم و الان تکرار ادرار دارم مخصوصن در شب ها اصلان نمی تونم به خوابم ود کتر هم رفتم ازماش مثانه دادم گفتن تخلیت معمولیه ازمایش خون هم دادم ویا زماش دگه که بانکشت کردن تو کونم البته بیخشید که با این بیادبی گفتم خلاصه این ازمیایشا رو دادم گفتن چزی نیست اما من تکرار ادرار دارم وشب ها نمی تونم به خوابم تو رو. خدا کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      مراجعه حضوری جهت انجام سیستوسکوپی که دیدن مجرا و پروستات و مثانه میباشد ضروری است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر