پروستات خوش خیم را چگونه درمان کنیم؟

بعد از ۴۰ سالگی پروستات دچار هیپرتروفی می گردد و بیش از ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال درجاتی از پروستات خوش خیم دارند. در سن ۸۵ سالگی بیش از ۹۰ درصد BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات خواهند داشت.

بعد از ارزیابی دقیق بیماران دارای پروستات خوش خیم ، تعیین شدت علائم طبق فرمولی که در ادامه ذکر می گردید، باید اطلاعات کافی پیرامون روش‌های مختلف درمان را در اختیار بیمار قرار داد تا بر اساس کارایی نسبی و عارض جانبی آن بیمار و پزشک جهت انتخاب یک روش درمانی مناسب تصمیم‌گیری نماید.

تشخیص خوش خیم بودن پروستات

تصمیم‌گیری در خصوص بیماری پروستات خوش خیم با علائم ادراری نکته حیاتی و بسیار مهم است. در ابتدا باید مطمئن شد که علائم موجود در بیمار از چند ماه قبل شروع شده، چون افرادی که به طور ناگهانی طی هفته‌های گذشته دچار این علائم می‌شوند ممکن است ناشی از التهاب پروستات باشد که با درمان التهاب پروستات علائم برطرف می‌گرد.

                         👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با التهاب پروستات بر روی لینک زیر کلیک نمایید.   

                                                                                 التهاب پروستات

تشخیص شدت پروستات

التهاب پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود. مثلا اگر کسی از دو ماه گذشته بیش از نیمی از مواقع بیش از سه بار ادرار می‌کند، 3 امتیاز به بیمار داده می‌شود و یا اگر در طی ماه گذشته حدود نیمی از مواقع احساس کرده، ادرارش تخلیه نشده، 2 امتیاز می‌گیرد و یا چنانچه در طی ماه گذشته در شب سه بار برای ادرار کردن بیدار شود، 3 امتیاز داده می‌شود. با جمع امتیازها نتیجه‌گیری می‌شود که فرد دارای علائم خفیف، متوسط و یا شدید است.

  • نوع خفیف امتیاز آن 7-0 می‌باشد.
  • نوع متوسط امتیاز آن 19-8 می‌باشد.
  • نوع شدید امتیاز آن 35-20 می‌باشد.

وقتی علائم 7-0 باشد بیمار تحت نظر قرار می‌گیرد، بیمارانی که دارای علائم متوسط 19-8 هستند درمان دارویی 40 درصد باعث بهبودی علائم می‌گردد.  بیمارانی که دچار بند آمدن ادرار شده‌اند، و پس از مدتی سوند خارج می‌گردد و قادر به ادرار کردن نیستند و یا کسانی که دچار عفونت‌های ادراری و ادرار خونی مکرر می‌شوند و یا مبتلا به سنگ مثانه یا حفره در مثانه (دیورتیکول) و نارسایی کلیه می‌شوند باید عمل جراحی به طور قطع انجام گیرد.

در برخورد با بیمار مشکوک به BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات باید سایر علل انسدادی مانند تنگی مجرا، تنگی گردن مثانه، سرطان پروستات را مدنظر قرار دارد. بنابراین گرفتن شرح حال دقیق از بیمار می‌توان به موارد مشکوک پی برد. بزرگی پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود.

   👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با سرطان پروستات و خطرات آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید. 

     عوارض سرطان پروستات

 

بزرگی خوش خیم پروستات

راه درمان پروستات خوش خیم

درمان طبی پروستات خوش خیم

درمان‌های متداول جهانی شامل جراحی  و درمان طبی می‌باشد. هدف از درمان طبی که با داروهای گوناگونی صورت می‌گیرد، کاهش انسداد در مسیر خروج ادرار از مثانه به خارج می‌باشد این داروها با فلج کردن عضلات صاف پروستات انسداد را در 40 درصد موارد کاهش می‌ دهند و به همین میزان علائم ادراری بیمار بهبود می‌یابد.

درمان طبی معمولا در افرادی که دارای علائم خفیف یا متوسط هستند مناسب می‌باشد. از عوارض داروهای شکل کننده پروستات که به میزان زیادی گزارش شده، ناتوانی جنسی و افت فشار خون، کاهش حجم و قطع انزال می‌باشد. معمولا بیمار تا زمانی که از داروی خوراکی استفاده می‌کند، تا 40 درصد موارد علائم کاهش می‌یابد و با قطع دارو، علائم مجددا برمی‌گردد.

جراحی بافت برداری ( رزکسیون ) پروستات خوش خیم

عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P) که با ورود دستگاه در پیشابراه و با استفاده از جریان الکتریسته غده پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد، این عمل جراحی 95 درصد در دنیا انجام می‌گیرد و در حقیقت یک عمل استاندارد که در سطح جهانی صورت می‌گیرد.

عمل باید به نحوی انجام گیرد که پروستات کاملا خارج گردد. در غیر این صورت مجددا چند ماه بعد عود می‌کند این تکینک جراحی باید در دست جراحان با تجربه و حاذق صورت گیرد. اغلب با بی‌حسی نخاعی قابل انجام است و زمان بستری بیمار 1 تا 2 روز می‌باشد.

پروستات‌های با وزن 100گرم نیز با این تکنیک قابل انجام می‌باشند روش جراحی با لیزر به علت عوارض بیش از حد در دنیا مطلوب و طرفدار ندارد. گذاشتن استنت در مجرا که نوعی دیگر از عمل جراحی است، در افرادی انجام می‌شود که به دلایل مشکلات قلبی- ریوی جراحی رزکسیون پروستات امکان پذیر نمی‌باشد. عمل جراحی باز، اگر چه عمل محبوب و پرطرفداری نمی‌باشد ولی مواقعی که در مثانه سنگ یا دیورتیکول وجود داشته باشد الزاما باید انجام گیرد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر کورش شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    ۵۲ ساله هستم با psa 5/5 بعد از mri مشخص شد که بزرگی خوش خیم پروستات دارم ، تکرر ادرار و سوزش و شب ادرای هم ندارم ، ایا میتونم از فیناستراید ۵ استفاده کنم تا psa پایین بیاد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي دو بار در أب گرم نشسته شود هر بار ١٥ دقيقه ،، روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد ده روز و سپس يك ماه بعد أزمايش تكرار شود

  • تصویر کاربر عباس شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 323 مشاهده پرسش
    سلام دکتر. ۵۷ سال دارم . تکرر ادرار دارم و ادرارم کامل تخلیه نمی شود، هنگام ریزش بصورت دوشاخه می ریزدو اندکی درد دارد.امنیک و پرازوسین میخورد ولی مشکلم رفع نشده است. آزمایش ضمیمه است . چه دستور میفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      أزمايش طبيعي است درمان هم همينه

  • تصویر کاربر سید جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر عزیز و تشکر میکنم از وقتی که عالمانه و متواضعانه در خصوص پاسخگویی میگذارید.
    جناب دکتر عزیز من فردی 62 ساله هستم. حدود 6 سال پیش تپش قلب داشتم که Ablation انجام دادم و خوب شدم . حدود دو ساعت بعد از عمل ابلیشن در بیمارستان، ادرارم بند آمد که مجبور شدند برایم سوند بگذارند که با درد نسبی هم همراه بود. بعد از مرخص شدن، PSA بشدت افزایش پیدا کرد که تا 47 هم بالا رفت اما بتدریج پایین آمد تا به حد نرمال رسید. توضیح اینکه: در فروردین 93 به 2/70 ، در آذر 93 به 2/40 ، در شهریور 94 به 3/50 ، در شهریور 95 به 4/52 ، در اسفند 95 به 4/76، در شهریور 96 به 3/90 (Free PSA/PSA= 0/23)، در فروردین 97 به4/06 (Free PSA/PSA= 0/28)، در شهریور 97 به 4/05 (Free PSA/PSA= 0/32)، در فروردین 98 به 5/14 ( Free PSA/PSA= 0/30)، و شهریور 98 به 5/58 ( با Free PSA/PSA= 0/27)، رسیده است. بنابراین همانگونه که ملاحظه می فرمایید تقریبا هر 6 ماه یکبار آزمایش می کنم.
    ممکنه بفرمایید با چنین شرایطی به عمل احتیاج دارم یا خیر؟ ویا چه درمانی را پیشنهاد می فرمایید؟ آیا هر 6 ماه یکبار برای آزمایش و چک کردن کافی است؟
    با تشکر و ارادت- منتظر پاسختون هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      نمونه برداري از پروستات انجام شود

  • تصویر کاربر نوید دوشنبه ۱۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 356 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. من بعد رابطه جنسی سوزش ادرار ودرد بیضه داشتم. تشخیص عفونت جنسی دادم. با یک دوره دارو بهتر شدم ولی میگن دچار پروستاتیت مزمن شدم و هنوز ترشحات دارم و میل جنسیم هم کم شده و واریکوسل گرید 1 هم دارم. گاهی بیضه درد هم میگیرم.حجم پروستات 16 سی سی. Psa هم 0/8= خواستم بدونم چیکار کنم چون خیلی دارو خوردم خوب نمیشم. انواع انتی بیوتیک ها هم خوردم. چن بارم نمونه ادرار دادم همش توش 4-6 عدد گلبول سفید و 10-12 اسپرم دیده میشه. نمونه ادرارم هم از اول ادرار میریزم تو ظرف اینجوری میشه . میانه ادرارم مشکلی نداره. ازمایش اسپرمم دادم که حرکت اسپرمم 18/05 هست و ضعیفه . به نظرتون عفونتی بجز کلامیدیا یا سوزاک گرفتم؟ و یا برا همین عفونت مزمن پروستات چیکار کنم؟ من هر دوره داروم تموم میشه دوباره عفونت ادراریم عود میکنه. و اینکه اون اول ازم ازمایشی گرفته نشد برا عفونتهای جنسی از کجا بفهمم که چه باکتری ای باعث عفونت پروستاتم شده؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      مبتلا به پروستاتيت مزمن هستيد ،،. روزي دو بار هر بار ١٥دقيقه در أب گرم نشسته شويد دو هفته ،، شياف ايندومتاسين ٢٥٠ ميلي گرم روزي يك عدد استعمال كنيد ،، عمل جنسي داشته باشيد

    2. تصویر کاربر نوید دوشنبه ۱۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      الان دکتر دوباره ترشحات مقعدم عود کرده همراه گلودرد و ترشحات الت. واسه اینا چیکار کنم که مطمئن شم عفونت جنسیه از بین رفته؟ به من دوتا دونه ازیترو دادن و یه سرم سفتریاکسون. و اینکه حس میکنم تو مفاصلم اب جمع شده ودرددارن
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      خواهش مي كنم مراجعه كنيد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر جعفر جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 9878 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما آقای دکتر یک سوال داشتم از محضرتون اونم اینکه من برای درمان ریزش مو به پزشک مراجعه کردم و ایشون برای من قرص پروستا باریج نوشتند حالا سوالم اینه که آیا این قرص تاثیری بر اختلال نعوظ و یا قدرت باروری داره؟ ضمنا من 35 ساله هستم به تازگی ازدواج کرده ام و هنوز فرزندی ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      خير هيچ تاثيري ندارد

  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    سلام بنده پرستات۲۳ccوpsa2 دارم داروی ۱۰۰ تاثیری ندارد ۲۰۰سلکوکسیب تکررادرار وداروی ۵۰۰ فشارزیاد بهکلیه واردمیشود اگه بافت گرمایشی ازبین رفته باشه چه درمان دیگری وجوددادد مثانه حجم ۲۳۳که۳۳تخلیه نمیشه
    ازمنطقه محروم مزاحم میشم سن ۳۶درضمن دستام بی حس میشن وتپش قلب وتب دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سوال شما مفهوم نيست

  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام ، ۵۱ ساله هستم ، الان ۲ سالی هست که درگیر پرستاتیت مزمن هستم ، MRS انجام دادم و گفتن بزرگی خوشخیم پروستات دارم ، مشکل تکرر و دفع ادار هم ندارم psa من ماکزیمم به ۷/۸ رسید بعد از یک دوره مصرف انتی بیوتیک خوراکی و شیاف حتی به ۲/۵۸ هم رسید و الان سه ماهه دارو هام قطع شده دوباره به ۵/۵ رسیده ، اخرین بار دکتر گفت عفونت مزمن پروستات دارم ، لطفا راهنمایی بفرمایید ، بالا و پایین رفتن psa خیلی تو روحیم اثر گذاشته
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      نمونه برداري از پروستات انجام شود

  • تصویر کاربر Mz جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    من ٢٣ سال دارم حدود چندين سال سوزش ادرار دارم به دو دكتر متخصص اورولوژى مراجعه كردم و بعد آزمايش و سونوگرافى گفتند مشكلى وجود نداره و آب زياد بخور حدود يك هفته هست آخر ادرارم يك يا دوقطره خون مياد راه درمانش چيه آقاى دكتر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      التهاب مزمن پروستات است دوباره به اورولوژيست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام
    میخواستم بدونم اینکه نوشتین فعالیت جنسی بیش از حد شامل خودارضایی هم میشه یا خودارضایی ارتباطی با سرطان پروستات نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      ارتباطي ندارد

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    باسلام و وقت بخیر محضر دکتر عزیز
    بنده 42سالمه حدودا 3ماه میباشد اندازه پروستات آزمایش درتاریخ هفتم مرداد 3.56بوده و بعد از مصرف تاوانیکس بعد از یک ماه به 27/رسیده است اما تخلیه مثانه بعد ازادرار وموقع خواب به صورت قطره ای انجام میشود نظر دکتر عزیز درمورم این بیماری و تجویز دکتر عزیز
    باسپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد گپسول تامسولوزين ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر