پروستات خوش خیم را چگونه درمان کنیم؟

بعد از ۴۰ سالگی پروستات دچار هیپرتروفی می گردد و بیش از ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال درجاتی از پروستات خوش خیم دارند. در سن ۸۵ سالگی بیش از ۹۰ درصد BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات خواهند داشت.

بعد از ارزیابی دقیق بیماران دارای پروستات خوش خیم ، تعیین شدت علائم طبق فرمولی که در ادامه ذکر می گردید، باید اطلاعات کافی پیرامون روش‌های مختلف درمان را در اختیار بیمار قرار داد تا بر اساس کارایی نسبی و عارض جانبی آن بیمار و پزشک جهت انتخاب یک روش درمانی مناسب تصمیم‌گیری نماید.

تشخیص خوش خیم بودن پروستات

تصمیم‌گیری در خصوص بیماری پروستات خوش خیم با علائم ادراری نکته حیاتی و بسیار مهم است. در ابتدا باید مطمئن شد که علائم موجود در بیمار از چند ماه قبل شروع شده، چون افرادی که به طور ناگهانی طی هفته‌های گذشته دچار این علائم می‌شوند ممکن است ناشی از التهاب پروستات باشد که با درمان التهاب پروستات علائم برطرف می‌گرد.

                         👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با التهاب پروستات بر روی لینک زیر کلیک نمایید.   

                                                                                 التهاب پروستات

تشخیص شدت پروستات

التهاب پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود. مثلا اگر کسی از دو ماه گذشته بیش از نیمی از مواقع بیش از سه بار ادرار می‌کند، 3 امتیاز به بیمار داده می‌شود و یا اگر در طی ماه گذشته حدود نیمی از مواقع احساس کرده، ادرارش تخلیه نشده، 2 امتیاز می‌گیرد و یا چنانچه در طی ماه گذشته در شب سه بار برای ادرار کردن بیدار شود، 3 امتیاز داده می‌شود. با جمع امتیازها نتیجه‌گیری می‌شود که فرد دارای علائم خفیف، متوسط و یا شدید است.

  • نوع خفیف امتیاز آن 7-0 می‌باشد.
  • نوع متوسط امتیاز آن 19-8 می‌باشد.
  • نوع شدید امتیاز آن 35-20 می‌باشد.

وقتی علائم 7-0 باشد بیمار تحت نظر قرار می‌گیرد، بیمارانی که دارای علائم متوسط 19-8 هستند درمان دارویی 40 درصد باعث بهبودی علائم می‌گردد.  بیمارانی که دچار بند آمدن ادرار شده‌اند، و پس از مدتی سوند خارج می‌گردد و قادر به ادرار کردن نیستند و یا کسانی که دچار عفونت‌های ادراری و ادرار خونی مکرر می‌شوند و یا مبتلا به سنگ مثانه یا حفره در مثانه (دیورتیکول) و نارسایی کلیه می‌شوند باید عمل جراحی به طور قطع انجام گیرد.

در برخورد با بیمار مشکوک به BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات باید سایر علل انسدادی مانند تنگی مجرا، تنگی گردن مثانه، سرطان پروستات را مدنظر قرار دارد. بنابراین گرفتن شرح حال دقیق از بیمار می‌توان به موارد مشکوک پی برد. بزرگی پروستات نباید با سرطان پروستات اشتباه گرفته شود.

   👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با سرطان پروستات و خطرات آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید. 

     عوارض سرطان پروستات

 

بزرگی خوش خیم پروستات

راه درمان پروستات خوش خیم

درمان طبی پروستات خوش خیم

درمان‌های متداول جهانی شامل جراحی  و درمان طبی می‌باشد. هدف از درمان طبی که با داروهای گوناگونی صورت می‌گیرد، کاهش انسداد در مسیر خروج ادرار از مثانه به خارج می‌باشد این داروها با فلج کردن عضلات صاف پروستات انسداد را در 40 درصد موارد کاهش می‌ دهند و به همین میزان علائم ادراری بیمار بهبود می‌یابد.

درمان طبی معمولا در افرادی که دارای علائم خفیف یا متوسط هستند مناسب می‌باشد. از عوارض داروهای شکل کننده پروستات که به میزان زیادی گزارش شده، ناتوانی جنسی و افت فشار خون، کاهش حجم و قطع انزال می‌باشد. معمولا بیمار تا زمانی که از داروی خوراکی استفاده می‌کند، تا 40 درصد موارد علائم کاهش می‌یابد و با قطع دارو، علائم مجددا برمی‌گردد.

جراحی بافت برداری ( رزکسیون ) پروستات خوش خیم

عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P) که با ورود دستگاه در پیشابراه و با استفاده از جریان الکتریسته غده پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد، این عمل جراحی 95 درصد در دنیا انجام می‌گیرد و در حقیقت یک عمل استاندارد که در سطح جهانی صورت می‌گیرد.

عمل باید به نحوی انجام گیرد که پروستات کاملا خارج گردد. در غیر این صورت مجددا چند ماه بعد عود می‌کند این تکینک جراحی باید در دست جراحان با تجربه و حاذق صورت گیرد. اغلب با بی‌حسی نخاعی قابل انجام است و زمان بستری بیمار 1 تا 2 روز می‌باشد.

پروستات‌های با وزن 100گرم نیز با این تکنیک قابل انجام می‌باشند روش جراحی با لیزر به علت عوارض بیش از حد در دنیا مطلوب و طرفدار ندارد. گذاشتن استنت در مجرا که نوعی دیگر از عمل جراحی است، در افرادی انجام می‌شود که به دلایل مشکلات قلبی- ریوی جراحی رزکسیون پروستات امکان پذیر نمی‌باشد. عمل جراحی باز، اگر چه عمل محبوب و پرطرفداری نمی‌باشد ولی مواقعی که در مثانه سنگ یا دیورتیکول وجود داشته باشد الزاما باید انجام گیرد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    به عنوان آخرین سوالم ازتون میپرسم میخوام بدونم بین خودارضایی ولو به مقدار بیش از حد انجام بشه ولو تا آخر عمر و سرطان پروستات و بیضه آیا ارتباطی هست یا خیر؟
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هيچ ارتباطي وجود ندارد

  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر قوامی شروع پرستات تکتی ادار دارم وضمن مراجعه دکتر ولوزی کردم ادار وی ابتدای داداست سوال بنده بیمار قلبی عورقی هستم بخشید شرمندهام این سوال میپرسم الان اسپور ام (منی)بنده خاج نمی شود وحتی نعوظ سخت شده ولی میل دارم به نظر جناب عالی چکار باید کرد ممنون اگر امگان واتساب داری مدارک خودرا سال نمایم تاویزیت بشو دم وهم داور های تجوز کر دن عکس ارسال نمایم باتشکر حسین لطفی هستم
    1. تصویر کاربر حسین جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اقای بنده 53ساله هستم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد ده روز و يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد ده روز

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ارتین پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید بابت لطفتون به پاسخگویی
    بنده الان 35 سالمه چندسال پیش حدود دوسال پیش یک شب در خواب زیاد ادرارم رو نگه داشتم و صبحش با درد مثانه وقتی به دستشویی رفتم بر خلاف همیشه ادرارم خیلی خیلی کم بود و یه جورایی انگار تخلیه نشد از اون وقت شبها دوسه بار دستشویی میرم وفشار ادرارم خیلی کم شده باید زور بزنم که ادرارم بیاد همون زمان سونوگرافی دادم گفتن پروستات مقداری کمی بزرگ هست و دارو دادن متاسفانه به توصیه یک پزشک دیگر داروهارو مصرف نکردم اما همچنان مشکل دارم بیشتر هم شبها و کلا دستشویی زیاد میرم واین نکته رو بگم که حس عدم تخلیه بعداز دستشویی ندارم هرازگاهی هم درد خفیف مثانه دارم بخصوص هنگام رانندگیهای طولانی با کمربند محکم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز و روزي دو بار در أب گرم نشسته شود

  • تصویر کاربر سعید شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام خدمت جناب دکتر... اول از همه یادآوری کنم که من در کمر قسمت دنبالیچه پلاتین دارم.
    من ۳۱ ساله هستم سه ماه پیش به دلیل اینکه به سرویس بهداشتی دسترسی نداشتم و نگهداشتن دستشویی و فشار زیاد باعث شد در قسمت مثانه و کلیه و بیضه ها و در پشت کمر احساس درد کنم و دردی شبیه خرده شیشه در مثانه حس میکردم، سونوگرافی گرفتم و دکتر سونو بهم گفت التهاب پروستات داری و اندازه پروستات 50 است( آیا ممکن است التهاب دیده شده مربوط به پلاتین کمرم باشه؟)، و گفت این التهاب در طول پروستات ایجاد شده که اگر در عرض ایجاد میشد جلوی ادرار را می‌گرفت . در حالیکه من مشکل ادرار نداشتم و تجویز دکتر قطره اورتان و عصاره اورتیکان بود که من استفاده کردم و تا حدودی درد من کم شد(در واقع چون فرزندی ندارم از دارو شیمیایی بخاطر ترس از عقیم شدن استفاده نکردم) ولی در حال حاضر گاهی اوقات دردهای خفیفی در مثانه و بیضه ها حس میکنم و همچنین سوزش ادرار دارم. لطفاً مرا راهنمایی کنید. نگرانم که سرطان باشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز و روزي دو بار در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر فرید جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من بعد دفع سنگ ریزه دچار درد روی آلت (رویش مو) و کشاله ران و گاهی پشت بیضه هستم اینجوری شرح بدم که 2 سالی هست پروستاتیت مزمن دارم و پیش همکاراتون رفتم قرص دادن و یک روز درمیان نشستن اب گرم رو حالا چرا بعد از دفع سنگ ریزه یهو این درد و سوزش میاد سوراغم قبلش خوب بودم معمولی من کلا شب ها دستشویی برا ادرار نمیرم ولی الان 2 بار میرم یه حالت که انگار مثانم ادرار دارم میرم یه کم ادرار میکنم
    من اولش متوجه شدم که سنگ ریزه دارم شبا یه بار بلند میشم میفهمم که سنگ ریزه دارم باید اب بیشتر بخورم تا دفع بشه و ماجرا درد اینا شروع شد
    35 سالم هست مجردم
    کمکم کنید دیگه دچار این مشکل نشم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد

  • تصویر کاربر مرتضی یکشنبه ۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر، خسته نباشید
    ی هفته پیش اومدم پیشتون گفتم امپول سیپرو فلوکساسین بصورت وریدی زیاد زدم قرصشم خیلی خوردم
    که فرمودین که دیگه انتی بیوتیک نخور
    واسم شیاف ایندومتاسین روزی دو بار + قرص امنیک ۴. نوشتید روز اول استفاده شیاف تخلیه ادرارم خوب بود ولی روزای بعد دوباره سوزش ادرارم شروع شد این اواخر هم ادرارم زیاد کف میکنه .
    ادرار باریک و کم فشار، نداشتن غریضه جنسی و سوزش در ناحیه پرینه دارم
    حالا باید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید؟ ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد سيستوسكوپي شويد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود دو هفته

  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 2753 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید
    بنده ۴۹ سال دارم در هوای گرم تابستان هیچ مشکلی از بابت پروستات ندارم عمده مشکلم زمستان در هوای سرد هستش وقتی با سرما برخورد میکنم اول درد از مثانه شروع میشه بعد میزنه به هردو بیضه هام ودر زمان درد سوزش ادار دارم ودرد بیضه ام ۳ ساعتی طول میشکه اگر به گرما بدم زودتر خوب میشه لطفا راهنمایی بفرمایید من چیکارکنم تا از درد خلاص شم
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صدميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من پدرم مبتلا به کرونا شده و رو به بهبودی هستند

    چندروز بود هرچی میخورد نه ادرار میکرد نه مدفوع تا حدی که دل پیچه میگرفت و مقعد و مجاری ادرارشون درد میگیره و میسوزه

    قرص سیلاکس دادیم کمی بهتر شد ولی خوب نشده

    چی دستور میفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      مايعات زياد خورده شود

  • تصویر کاربر امیر جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    در آزمایش سالیانه چگاپ پروستات عدد psa از 2 به 6 افزایش یافته و عدد فری پی اس آ نیز از 19 درصد به 11 درصد تقلیل پیدا کرده با مراجعه به دکتر و مصرف 10 عدد تاوانکس و 30 عد تامسولوسین و پس از 15 روز گذشت از آخرین مصرف تاوانکس مجددا آزمایش را تکرار نمودم درصد فری پی اس آ 11 و psa به 4 تقلیل پیدا کرده چه دستوری میفرمایید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      درمان درست بوده

  • تصویر کاربر مهیار دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    پسری ۲۳ ساله هستم که حدود ۷_۸ ساله خودارضایی میکنم
    البته در ۳_۴ سال اخیر این کار رو هفته ای ۲_۳ بار مرتکب شدم
    اما هفته ای چندین بار تحریک کردم خودمو و پیش از انزال متوقف کردم
    در این ۱۰ روز گذشته متاسفانه ۴ بار خودارضایی و تحریک زیاد داشتم
    از دیروز تا حالا، اطراف مقعدم و گاها زیر بیضه هام درد خفیفی داره و احساس ناراحتی میکنم. یک باز هم اینطور شدم و بعد از ۲ روز خوب شدم.
    هیچ علامت ادراری ندارم، فقط شروع ادرارم ۳تا۶ ثانیه طول می‌کشه گاها.
    میخواستم بدونم ممکنه التهاب یا بزرگی پروستات داشته باشم؟
    1. تصویر کاربر مهیار شنبه ۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر جان لطفا پاسخ بدین
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب پروستات است تنها راه درمان ترك خود ارضايي است

    3. تصویر کاربر مهیار یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      متشکر دکتر
      ترک کافی است یا باید تحت درمان قرار بگیرم؟
    4. تصویر کاربر مهیار یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      تشکر
      ترک کافی است، یا باید تحت درمان قرار بگیرم؟؟
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك بار يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد يك هفته

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر