تشخیص سرطان پروستات با PSA

سرطان پروستات سومین بیماری بدخیم در بین مردان ایرانی است و در صورت تشخیص سرطان پروستات در مراحل اولیه، احتمال بهبودی 95 تا 90 درصد خواهد بود.

به دنبال کشف PSA که یک هورمون تولید شده از پروستات می‌باشد و به هنگام سرطان مقدار آن در خون بالا می‌رود و استفاده آن در غربالگری سرطان پروستات به کار می‌رود، تقریبا 50 درصد سرطان‌ های پروستات در مرحله اول بیماری، زمانی که سرطان از غده خارج نشده است تشخیص داده می‌شود.

درمان سرطان پروستات

در این صورت درمان سرطان پروستات در مرحله ای که سرطان از غده خارج نشده بسیار عالی با احتمال 95 تا 90 درصد بهبودی می‌باشد. قبل از کشف PSA، از هر 3 بیمار مبتلا به سرطان پروستات  1 نفر می‌مرد ولی اکنون از هر 100 نفر مبتلا یک نفر به علت سرطان جان خود را از دست می‌دهد. PSA یک سرین پروتئاز است که در مایع شدن منی بعد از انزال نقش دارد، و عمدتا توسط سلول‌ های اپی تلیال (غدد آسينى) موجود در پروستات ترشح می‌شود، و پس از تخریب سلول‌های پروستات و غشای پایه آسینی‌ های پروستات وارد سرم می‌شود.

البته باید توجه داشت که ورود PSA به داخل سرم نیز در موارد سرطان و هم در موارد خوش خیم نظیر هیپرپلازی خوش پروستات، التهاب، عفونت، انزال و معاینه پروستات دیده می‌شود اما در عمل پزشکان در کلینک به عنوان یک نشانه برای وجود سرطان از آن استفاده می‌کنند.

بنابراین باید توجه داشت فردی که قرار است مورد بررسی وجود سرطان پروستات قرار گیرد، اگر شب قبل عمل جنسی داشته دو روز بعد معاینه شود و چنانچه معاینه پروستات انجام شده باشد 3 روز بعد و در مواقع پروستاتیت حاد (عفونت حاد پروستات) 4 هفته بعد آزمایش PSA عمل جنسی داشته باشد.

پروستات

چه زمانی آزمایش PSA دهیم؟

مقدار PSA در مایع منی هزاران بار بیشتر از آن در غده پروستات می‌باشد. PSA به مقادیر اندکی توسط پانکراس و غده بزاقی ترشح می‌شود. انجام آزمایش PSA به طور سالیانه در افراد بالای سن 50 سالگی باید مورد سنجش و اندازه‌گیری قرار گیرد، ولی اگر چنانچه سابقه فامیلی سرطان پروستات وجود داشته باشد باید فرد از سن 40 سالگی به طور سالیانه این آزمایش را انجام دهد. مقدار PSA سرم با افزایش سن افزایش می‌یابد.

بنابراین جهت تشخیص سرطان پروستات در افراد جوانتر در مقایسه با افراد مسن‌تر بایستی سطح کمتری از حد نرمال در نظر گرفته شود. انجام این آزمایش بعد از سن 75 سالگی ضرورتی ندارد.

باید توجه داشته باشیم در فردی اگر به طور ناگهانی سطح سرمی PSA افزایش غیر طبیعی نشان دهد، الزاما به معنی وجود سرطان پروستات نمی‌باشد، در غیر این صورت در چنین فردی با شک یا یقین وجود التهاب یا عفونت پروستات، بیمار به مدت 4 هفته تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار می‌گیرد و مجددا آزمایش تکرار می‌گردد. در صورت پایین آمدن مقدار PSA سرم خون نشانه وجود التهاب یا عفونت بوده و سرطان پروستات نمی‌باشد. با مثال فوق به این واقعیت پی برده می‌شود که مقدار PSA اختصاصی برای وجود سرطان پروستات نمی‌باشد، ولی نشان دهنده آن است که PSA اختصاصا از پروستات ترشح می‌شود و به پروستات اختصاص دارد.

یک نکته مهم کلینیکی که جراح اورولوژیست باید به آن توجه داشته باشد، این است که 18 تا 20 درصد افرادی که پروستات کوچک دارند و مبتلا به سرطان پروستات هستند، ممکن است مقدار PSA سرم خون بالایی نداشته باشند و در چنین مواقعی معاینه انگشتی رکتوم برای بررسی سفت بودن پروستات از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار می‌باشد.

معاینه پروستات از راه رکتوم

در 50 درصد افراد مبتلا به سرطان پروستات در معاینه پروستات از راه رکتوم ندول‌های سفت در پروستات قابل لمس است که برای تایید وجود سرطان پروستات نمونه‌برداری باید صورت گیرد. در بسیاری از موارد PSA سرم خون مردان بالاتر از حد طبیعی بوده ولی معاینه پروستات طبیعی می‌باشد.

در این حالت انجام سونوگرافی ترانس رکتال که به آن Trus می‌گویند، توسط یک پزشک حاذق و متبحر کمک چشمگیری به وجود یا عدم وجود سرطان پروستات کمک می‌کند. بنابراین تشخیص سرطان بر اساس سنجش و اندازه‌گیری PSA، معاینه پروستات و بالاخره سونوگرافی پروستات می‌باشد.

ویتامین E، سلنیوم و لیکوپن اثر شناخته شده‌ای روی سطح سرمی PSA ندارد. نشان داده شده مقدار PSA سرم با افزایش سن افزایش می‌یابد. برخی از محققین جهت بهبود اختصاصی شدن تشخیص بدخیمی در پروستات‌ های بزرگ و افزایش تشخیص بدخیمی در پروستات‌ های کوچک از دانسیته PSA (تقسیم PSA بر حجم پروستات) استفاده کرده‌اند، اگر چه در برخی مطالعات این موضوع اثبات نشده است.

این واقعیت که برخی شرایط نظیر هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) و عفونت پروستات قادر به افزایش PSA می‌باشند. سبب شده است از اختصاصیت PSA به عنوان تست تشخیص سرطان پروستات کاسته شود. جهت افزایش اختصاصیت PSA از یک آزمایش دیگری تحت عنوان PSA VELOCITY و میزان PSA آزاد استفاده می‌شود.

PSA VELOCITY به سرعت افزایش PSA گفته می‌شود. مطالعات نشان داده که زمانی که محدوده PSA بین 4 تا 10 باشد، افزایش PSA بیشتر از 7/0 در سال دارای اختصاصی بودن به میزان 90 درصد در سرطان پروستات نقش دارد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر اشکان شنبه ۲۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام
    قبلا التهاب پروستات داشتم،که با دارو درمان شد
    اما،بعد از ادار و هنگام ادرار سوزش دارم.
    برای التهاب پروستات سیپرو ۲۵۰ و سیکلوسیب ۱۰۰ نوشتن که یکسال بود،خوب شده بودم. اما الان درد کشاله ران دارم و کمی درد در کنار آلت( قسمت رویش مو)،و صبحها احساس فشار در پهلوها. آزمایش دادم. گفتن عفونت دارید. دکتر این مربوط به التهاب پروستات میباشد؟ اگه هست، لطفا بفرمایید چه دارویی مصرف کنم؟ ضمنا منی هم،کمی زرد رنگ و غلیظ هست! لطفا بفرمایید چه دارویی مصرف کنم؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      1. مني مهم نيست ،،. روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد ده روز و روزي دو بار هر بار ١٥دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام
    میخواستم بدونم دو تا سه بار خودارضایی در هفته باعث سرطان پروستات میشه؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      خير نمي شود

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۳ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    با سلام
    اینجانب مدت یکسال پروستاتیت دارم و هر ماه به دکتر مراجعه میکنم ولی خوب نشدم
    علایم فعلی بیماری
    سوزش و درد سر الت
    شروع ادرار با تاخیر
    تکرر ادرار نیم ساعت
    ضمنا 9 ماه پیش نوک الت را با سیر سوزاندم و الان از قسمت سوختگی ادرار خارج نمیشود یا قطر ادرار کم است
    لطفا راهنمایی بفرمایید مدت یکسال است خانه نشین شدم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص تامسولوزين و روزي يك عدد فرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد ،، روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود،، عمل جنسي نيز داشته باشيد

    2. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      بنده مجرد میباشم ، استمنا موردی دارد
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      موردي نيست

    4. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      برای سوختگی ناشی از سیر چکار کنم ، ادرار با قطر کم از محل سوختگی خارج میشود و نیاز به زور زدن دارد.
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۳ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      درماني ندارد

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام
    میخواستم بدونم خودارضایی ارتباطی با سرطان پروستات داره یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      خير ندارد

  • تصویر کاربر بختیاری سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ارادت خدمت جناب آقای دکتر
    اینجانب سونوگرافی انجام داده ام و جواب ابعاد پروستات به این شکل می باشn
    36*38*42
    بنده 34 سال سن دارم .
    ممنون از راهنمایی حضرتعالی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      طبيعي است

  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام، ۱٨روز پیش دار سوزش و درد شدید هنگام ادرار شدم ، بصورت سر خود از داروی فنازومیکس و سیپرو فلاکساسین استفاده کردم وسپس به اورولوژ مراجعه نمودم ، چون امکان کشت ادرار برایم از بین رفته بود دکتر همان آنتی بیوتیک را برایم تا ۲ هفته تجویز کرد الان سوزش و دردم کمتر شده و کاملا بر طرف نشده، ایا باید همان درمان را ادامه دهم یا صبر کنم اثر آنتی بیوتیک از بین برود و اقدام به کشت ادرار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      درمان را ادامه دهيد

  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر پدرشوهرم از چند روز پیش مشکل در خروج ادرار داشتند ادرارشون بند اومده بود.و الان دو سه روزی است که با سوند راحت هستند.
    سونوگرافی حجم پروستات رو ۱۵۰ گفته بود.دکتر هم بهشون آنتی بیتیک دادند.
    امروز که جواب آزمایش psa اومد عددش ۱۱۴ بود.
    خیلی نگرانیم
    ممکنه این عدد به خاطر عفونت بالا بوده باشه
    و نیاز به تکرار آزمایش هست؟
    واینکه این مشکل درمان میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      • نمونه برداري از پروستات بايد انجام شود
  • تصویر کاربر باراک جمعه ۱۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    مدت چند سال(حدودا 5سال)است گاهی در منی خود خون مشاهده می کنم. مثلا هر سال ممکن است چند بار ببینم. اما بعد قطع می شود. الان 37سال سن دارم. یک بار پیش متخصص رفتم و گفت اصلا مهم نیست و توجه نکن اما آزمایش خون و ادرار و سونوگرافی بیضه و ازمایش منی نوشت. همه چیز طبیعی بود.ولی خب منی خونی خوب نشده و همچنان هر چند وقت یکبار منی ام خونی است.
    این بار اخر حدود 2ماه است که منی ام خونی است. دفعات قبل سریع برطرف می شد اما این بار طولانی تر شده است چه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      • خود به خود خوب مي شود
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      • خود به خود خوب مي شود
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      علت پروستات است

    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      علت پروستات است

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر شیلا پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید . پدر من 80 سالشونه و کاندید عمل پروستات هستند باز یا بسته بودن عمل را دکترشون به زمان عمل موکول کردند سوال من اينه که ایشون 2 بار در فاصله 2 ماه( البته با فاصله ) دچا عفونت ادرار شدند در حال حاضر تقریبا 12 روز است که قرص افلوکساسین 300 هر 12 ساعت یه عدد مصرف میکنند و در این مدت هم سوند وصل کردن آیا عفونت شون بر طرف شده یا نه در این شرایط آ یا جراحی مشکلی نداره ضمنا 12 روز پیش WBC ایشون 11/5 و باکتری شون few بوده با تشکر . لطفا در صورت امکان سریع جواب داده شود
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      عمل كند

  • تصویر کاربر سعید جمعه ۱۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر من چند ساله که به التهاب پروستات مبتلا هستم معمولا خیلی شرایط آزار دهنده ای ندارم ولی هر چند ماه بدتر میشه ی بسته افلوکساسین ۲۰۰میخورم چند ماه خوب میشم بعد از چند ماه دوباره عود میکنه الان چند سال هستش که کارم همینه می خواستم ببینم که درمان قطعی و کامل نداره که هی مجبور نشم قرص بخورم دکتر ارولوژی هم میرم همین قرص ها رو میده
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      مراجعه كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر