درمان بزرگی پروستات با قرص تامسولوسین

وقتی ۱۰ سال قبل قرص تامسولوسین جهت درمان علائم ادراری ناشی از بزرگی پروستات توسط شرکت های دارویی در آمریکا به بازار عرضه شد، انقلابی بزرگ در درمان بزرگی پروستات به وجود آمد. تامسولوسین برای افرادی که به بزرگی پروستات خفیف مبتلا هستند توصیه می شود اما مصرف آن حتما باید تحت نظر پزشک باشد.


تامسولوسین چیست؟

تامسولین به دسته ای از دارو ها به نام آلفا بلاکر تعلق داشته و برای درمان مردان مبتلا به علائم بزرگی پروستات یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات به کار گرفته می شود. همچنین، گاهی اوقات تامسولوسین در درمان سنگ های کلیوی نیز استفاده می شود.

این دارو به صورت قرص و کپسول بوده و افراد می توانند با در دست داشتن نسخه پزشک آن را از دارو خانه ها تهیه کنند. در صورت خریداری این دارو از داروخانه باید ظرف 6 هفته پس از شروع مصرف با پزشک خود ملاقات کرده تا از مناسب بودن ادامه مصرف خود اطمینان یافت.

تامسولوسین با عناوین تجاری همچون فلومکس و فلوکسترا نیز شناخته می شود. گاهی اوقات، در درمان مشکلات مثانه و بزرگی پروستات داروی تامسولوسین در ترکیب با مواد دارویی دیگر مصرف می شود. نام تجاری این دارو های ترکیبی شامل وزومنی (ترکیب با سولیفناسین) و کومبودارت (دوتاستراید) است.

علائم بزرگی پروستات

معمولاَ علائم بزرگی پروستات بعد از 40 سالگی در مردان ظاهر می شود. علائم بزرگی پروستات به شرح زیر است:

  • باریک شدن ادرار
  • شب ادراری
  • تکرار ادرار
  • سوزش ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار

از هر 100 نفر مبتلا به بزرگی پروستات و علائم ادراری، 40 نفر از آن ها با مصرف شبی یک عدد قرص تامسولوسین (مؤثرترین آن نوع اسنیک می باشد) از عمل جراحی نجات پیدا می کنند.

نحوه عملکرد قرص تامسولوسین

تامسولوسین پروستات را کوچک نمی کند ولی با شل کردن عضلات صاف پروستات و کپسول پروستات باعث می شود انسداد ایجاد شده در راه خروج ادرار از مثانه کاهش یابد و علائم از بین برود.

تامسولوسین با شل کردن پروستات، مجرای خلفی را باز می کند و مثانه به راحتی ادرار را خارج می کند. مردانی که دارای علائم پروستات هستند شبی یک عدد کپسول تامسولوسین تا آخر عمر باید میل کنند و گاهی پزشکان این دارو را با قرص فینتراید تجویز می کنند.

کپسول تامسولوسین

عوارض کپسول تامسولوسین

از عوارض استفاده از این دارو گاهی افت فشار خون و برگشت منی به داخل مثانه می باشد. بسیاری از مردان که از این دارو استفاده می کنند، از عدم خروج منی از مجرا به خارج بعد از عمل جنسی شکایت دارند.

1- عوارض جانبی رایج

این عوارض جانبی در بیش از 1 درصد افراد مصرف کننده بروز داده، معمولا خفیف بوده و مدت اثر کوتاهی دارند. در صورتی که این عوارض جانبی ناراحت کننده بوده یا به مدت چند روز ادامه داشته باشند، باید با پزشک یا دارو ساز خود مشورت کرد:

  • احساس گیجی مخصوصا در هنگام نشستن یا برخاستن
  • مشکل در انزال منی همچون فقدان یا اندک بودن مقدار مایع منی

2- عوارض جانبی جدی

  • در صورت مشاهده عوارض زیر باید فورا با پزشک خود تماس گرفت:
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس: این علائم می توانند نشانه مشکلات ریوی باشند.
  • زردی پوست یا زرد شدن سفیدی چشم: این علائم می توانند نشانه مشکلات کبدی باشند.
  • ابتلای آسان به کبودی یا خونریزی: این علائم می توانند نشانه مشکلات خونی باشند.

برای خواندن مطالب کافی در رابطه با قرص تامسولوسین و همچنین عوارض و نحوه ی مصرف آن روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

عوارض قرص تامسولوسین

مصرف خودسرانه تامسولوسین

امروزه در دنیا بسیاری از مردان از بهبودی علائم ادراری پروستات با قرص تامسولوسین آشنا هستند و یا از آن استفاده می کنند. نکته مهم قابل توجه این است که این داروی روی مردانی که مبتلا به علائم شدید ادراری پروستات هستند، هیچ اثری ندارد و نباید بدون مراجعه به پزشک و با انتخاب و سلیقه ی خود، بدون نظر پزشک از آن استفاده کنند، چون گاهی علائم شدید ادراری ناشی از پروستات باعث از کار افتادن کلیه ها می شود و فرد مبتلا با سلیقه خود به امید اینکه علائم بهتر می شود و یا شده خود را در معرض آسیب کلیه قرار می دهند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر جلال دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام من 21 سالمه پروستاتیت داشتم 50 روزه قرص تامسولوسین مصرف میکنم بیضه هام کوچک شده ایا مربوط ب کپسول و پروستاتیت است؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      مربوط به پروستات نيست

  • تصویر کاربر احسان سه شنبه ۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    عرض سلام
    چهل سالمه بعدازیک سونوگرافی پروستات باابعاد46*34*36به حجم29سی سی به متخصص مراجعه کردم قرص تامسولوسین4.تجویزکردن بامصرف آن مشکل دفع کم منی روبروشدم لطفاراهنمایی کنیدایامصرف ادامه بدم وایاپروستات من خیلی بزرگ شده درضمن یک سنگ5میل درکلیه چپ دارم که افلوکساسین وقطره سنکل مصرف میکنم ایااینهامیتوانند روی دفع منی تاثیربزارن لطفاراهنمایی کنید چکاری انجام دهم باکمال تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      دارو ها تمام قطع شود

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    عرض سلام
    در سال ۹۶ با علامت عدم تخلیه ادرار به اورولوژیست مراجعه کردم با داروهای تاوانکس۵۰۰و الفن ایکس و باکلوفن تقریبا در ۲ ماه پروستاتیت حاد درمان شد اما دو هفته پیش دوباره علایم ظاهر شد آزمایش خون و ادرار کاملا نرمال سونوگرافی کلیه و مثانه نرمال فقط حجم پروستات ۴۰سی سی با کلسیم سنترال گزارش شده تاوانکس ۷۵۰ ده روز و امپول امیکاسین ۵۰۰ دو روز استفاده شد تامسولوسین هم ده روز استفاده شد سه چهار روز ادرار نرمال شد اما دوباره از امروز جریان ادرار کم شده دکتر انتی بیوتیک را قطع کرده من نگرانم دوباره جریان ادرار مثل ده روز قبل به حداقل رسد و اسیبی به کلیه ها وارد شود ۳۳ساله هستم
    آیااین درمان فقط با تامسولوسین جواب میدهد؟
    و ایا ادرار با جریان کم میتواند به کلیه ها اسیب برساند؟
    ممنون و متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      تامسولوزين را ادامه دهيد

  • تصویر کاربر هادی چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    من طبق دستور پزشک کپسول تامسولوسین مصرف می کنم سن من 52 سال است و آزمایش psa من 3.72 است
    آیا کپسول تامسولوسین باید صبح بخورم یا شب ها؟
    آیا کپسول تامسور بهتر است یا امنیک؟
    در حال خاضر فقط صبح ه از خواب بلند میشم جریان ادرار من باریک است
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      امنيك را شب ميل كنيد

  • تصویر کاربر امرداد سه شنبه ۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام 32 سالمه چند وقتیه سوزش مجاری ادرار ، دو شاخه شدن، تکرر ادرار مخصوصا صبح ها و احساس کامل تخلیه نشدن مثانه و گاهی اوقات سخت ادرار کردن به همراه درد دارم به متخصص اورولوژی مراجعه کردم و بزام آزمایش psa و سونوگرافی نوشتند. جواب آزمایش psa 0.8 و سونوگرافی سنگ و هیدرونفروز نداشت پروستات به ابعاد 35*36*36 و حجم 24 سی سی بود مثانه دارای مخاط نسبتا ضخیم و فاقد ضایعه فزاگیر بود و حجم باقیمانده ادرار بعد از ادرار 10 سی سی بود.
    پزشک تشخیص عفونت و تورم پروستات دادن و قرص اومو نیک روزی یک عدد افلوکساسین و دیکلوفناک هر 12 ساعت تجویز کردن 40 روز دارو ها رو مصرف کردم اما بهبودی حاصل نشده باید چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      درمان همينه

  • تصویر کاربر حسین جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    سلام. بنده 38 سال دارم. در آزمایشی که برای درد مثانه انجام دادم، در سونوگرافی معلوم شد که پروستات بنده از حد طبیعی بزرگتر شده است. ساز پروستات 31*41*47 می باشد. برای درمان آن قرص تامسولوسیئن استفاده می کنم که بعد از دو روز هنگام انزال متوجه شدم که مایع منی از من خارج نمی شود. این عمل 3 بار است که اتفاق می افتد. علت چیست و آیا مصرف تامسولوسیون را قطع کنم. با سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      قطع كن

  • تصویر کاربر داود جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام بنده ۴۸ سالمه و مدتی قبل به علت اینکه ادرار به قطره قطره می آمد به پزشک مراجعه نمودم و کپسول تامسولوسین ۰/۴ تجویز نموده در حال حاضر با مشکل خارج نشدن منی مواجعه شدم لطفا چکار کنم .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      علت كپسول مي باشد

  • تصویر کاربر بهی شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من 42 سال دارم.
    چند ماه پیش با مشکل تکرر ادرار و سوزش سر مجرای ادرار،فشار کم و گیر داشتن ادرار و دو شاخ شدن ادرار به پزشک مراجعه کردم و پس از سونوگرافی سایز پروستات33 و مثانه پر 320و خالی شده 40سی سی اعلام شد.آزمایش کشت ادرار هم منفی بود.دارو های تامسولین 4/. و لووفلوکساسین 750 تجویز شد که برای مدت 45 روز مصرف کردم.در طول دوران مصرف داروها وضعیت علائم بهتر شده بود و در سونوگرافی مجدد حجم پروستات 39cc وحجم مثانه پر 200ccو خالی 5ccگزارش شد! توصیه دکتر مراجعه بعدی برای چک شدن من در سه ماه بعد بود.ولی الان پس از یک ماه مجددا سوزش سر مجرا و دو شاخ شدن و... دوباره وجود داره و مقداری درد خفیف در بیضه ها گاها وجود داره که همه این علائم مربوط به روز هست و در طول خواب شب و استراحت هیچ گونه دردی وجود ندارد.درد خفیفی هم گاها در زیر شکم به حالت درد احساس دستشویی و یبوست دارم.لطفا برای ادامه درمان راهنمایی فرمایید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر Nb جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام
    بخاطر بزرگی پروستات داروی فیناید پنج و ترازوسین تجویز شده که باعث یبوست می شود لطفا داروی جایگزین را، راهنمایی نمایید. متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      كپسول امنيك روزي يك عدد

  • تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلا م اقای دکتر من قبلا خود ارضاییی میکردم وجلوی خروج منی را میگرفتم بعد احساس درد وسوزش شدید پیدا کردم عمل تنگی مجرا و سیستوسکپی هم انجام دادم ازمایش کشت خون وکشت ادرار را هم انجام دادم مشکلی نبود فقط گفتن مشکل اعصاب هست حالا مشکل التهاب را چگونه حل کنم حدود ده ساله درد میکشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد مراجعه كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر