درمان بزرگی پروستات با قرص تامسولوسین

وقتی ۱۰ سال قبل قرص تامسولوسین جهت درمان علائم ادراری ناشی از بزرگی پروستات توسط شرکت های دارویی در آمریکا به بازار عرضه شد، انقلابی بزرگ در درمان بزرگی پروستات به وجود آمد. تامسولوسین برای افرادی که به بزرگی پروستات خفیف مبتلا هستند توصیه می شود اما مصرف آن حتما باید تحت نظر پزشک باشد.


تامسولوسین چیست؟

تامسولین به دسته ای از دارو ها به نام آلفا بلاکر تعلق داشته و برای درمان مردان مبتلا به علائم بزرگی پروستات یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات به کار گرفته می شود. همچنین، گاهی اوقات تامسولوسین در درمان سنگ های کلیوی نیز استفاده می شود.

این دارو به صورت قرص و کپسول بوده و افراد می توانند با در دست داشتن نسخه پزشک آن را از دارو خانه ها تهیه کنند. در صورت خریداری این دارو از داروخانه باید ظرف 6 هفته پس از شروع مصرف با پزشک خود ملاقات کرده تا از مناسب بودن ادامه مصرف خود اطمینان یافت.

تامسولوسین با عناوین تجاری همچون فلومکس و فلوکسترا نیز شناخته می شود. گاهی اوقات، در درمان مشکلات مثانه و بزرگی پروستات داروی تامسولوسین در ترکیب با مواد دارویی دیگر مصرف می شود. نام تجاری این دارو های ترکیبی شامل وزومنی (ترکیب با سولیفناسین) و کومبودارت (دوتاستراید) است.

علائم بزرگی پروستات

معمولاَ علائم بزرگی پروستات بعد از 40 سالگی در مردان ظاهر می شود. علائم بزرگی پروستات به شرح زیر است:

  • باریک شدن ادرار
  • شب ادراری
  • تکرار ادرار
  • سوزش ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار

از هر 100 نفر مبتلا به بزرگی پروستات و علائم ادراری، 40 نفر از آن ها با مصرف شبی یک عدد قرص تامسولوسین (مؤثرترین آن نوع اسنیک می باشد) از عمل جراحی نجات پیدا می کنند.

نحوه عملکرد قرص تامسولوسین

تامسولوسین پروستات را کوچک نمی کند ولی با شل کردن عضلات صاف پروستات و کپسول پروستات باعث می شود انسداد ایجاد شده در راه خروج ادرار از مثانه کاهش یابد و علائم از بین برود.

تامسولوسین با شل کردن پروستات، مجرای خلفی را باز می کند و مثانه به راحتی ادرار را خارج می کند. مردانی که دارای علائم پروستات هستند شبی یک عدد کپسول تامسولوسین تا آخر عمر باید میل کنند و گاهی پزشکان این دارو را با قرص فینتراید تجویز می کنند.

کپسول تامسولوسین

عوارض کپسول تامسولوسین

از عوارض استفاده از این دارو گاهی افت فشار خون و برگشت منی به داخل مثانه می باشد. بسیاری از مردان که از این دارو استفاده می کنند، از عدم خروج منی از مجرا به خارج بعد از عمل جنسی شکایت دارند.

1- عوارض جانبی رایج

این عوارض جانبی در بیش از 1 درصد افراد مصرف کننده بروز داده، معمولا خفیف بوده و مدت اثر کوتاهی دارند. در صورتی که این عوارض جانبی ناراحت کننده بوده یا به مدت چند روز ادامه داشته باشند، باید با پزشک یا دارو ساز خود مشورت کرد:

  • احساس گیجی مخصوصا در هنگام نشستن یا برخاستن
  • مشکل در انزال منی همچون فقدان یا اندک بودن مقدار مایع منی

2- عوارض جانبی جدی

  • در صورت مشاهده عوارض زیر باید فورا با پزشک خود تماس گرفت:
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس: این علائم می توانند نشانه مشکلات ریوی باشند.
  • زردی پوست یا زرد شدن سفیدی چشم: این علائم می توانند نشانه مشکلات کبدی باشند.
  • ابتلای آسان به کبودی یا خونریزی: این علائم می توانند نشانه مشکلات خونی باشند.

برای خواندن مطالب کافی در رابطه با قرص تامسولوسین و همچنین عوارض و نحوه ی مصرف آن روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

عوارض قرص تامسولوسین

مصرف خودسرانه تامسولوسین

امروزه در دنیا بسیاری از مردان از بهبودی علائم ادراری پروستات با قرص تامسولوسین آشنا هستند و یا از آن استفاده می کنند. نکته مهم قابل توجه این است که این داروی روی مردانی که مبتلا به علائم شدید ادراری پروستات هستند، هیچ اثری ندارد و نباید بدون مراجعه به پزشک و با انتخاب و سلیقه ی خود، بدون نظر پزشک از آن استفاده کنند، چون گاهی علائم شدید ادراری ناشی از پروستات باعث از کار افتادن کلیه ها می شود و فرد مبتلا با سلیقه خود به امید اینکه علائم بهتر می شود و یا شده خود را در معرض آسیب کلیه قرار می دهند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر کریمی شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام بنده 62 سال سن دارم بزرگی پروستات دارم به دلیل شیوع کرونا نمی توانم به پزشک مراجعه کنم. به سوزش ادرار به طور مکرر به دستشویی میروم و حتی به حالت نشسته نمی توانم دفع آسانی داشته باشم و به حالت ایستاده قادر به دفع آسانتر هستم و پارسال هم چند مرحله به پزشک مراجعه کردم و به من داروهای تامولیکس و فینوپروست دادند این داروها مدتی اثر داشتند وتاحالا به خوبی بهبود پیدا نکردم خواهشمند است در صورت امکان داروی مناسب را به بنده معرفی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد

  • تصویر کاربر رحمتی شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید رحمتی هستم چند بار مزاحمتون شدم اقای دکتر دیروز بمن گفتین شیاف استفاده کردم درد های بدنم و پاهام خیلی خوب شده اروم شدم اقای دکتر اول من سمت چپ مقعدم عجیب درد میکرد و نمیتونستم راه برم با بیضه سمت چپم الان سمت چپم خوب شده ولی سمت راست مقعدم احساس سفتی و دردمیکنم درد کمه ولی احساس سفتی داخل مقعد و باسن و کمر میکنم سمت چپم میشه گفت درداش ۹۰درصد کم شده و احساس بی حسی و خواب رفتگی در پای راستم و انگشتا میکنم ۳۶ساله هستم اقای دکتر یکم نگران سرطان پروستات بودم ک گفتین التهاب نگران سرطان نباشم؟ و دوم اینکه اقای دکتر اول صبح یکم ادارم زرد مایل ب کدر وکمی کم فشار هست اما ب مرور با خوردن مایعاات خوب میشه اقای دکتر کل درد من داخل مقعدم هست با همین شیاف خوب میشم این سفتی و بی حسی پاهام درست میشه ؟البته وقتی پیاده روی میکنم کمی از بیحسی کم میشه و مقعدم میخاره
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      براي مقعد به جراح مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر اسحاق یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر بنده 66ساله هستم و مدت 10سال است که به بی اختیاری ادرار مبتلا شدم و بسیار برام عذاب آورشده به دکتر های بسیاری مراجعه کردم بعد از آزمایش های متعدد و خوردن دارو یک مدت خوب هستم ولی دوباره شروع میشود این را هم عرض کنم که من بیماری دیابت نوع 2دارم و از قرص های زیپمت 50000و گلوتازون 15و متوفورمین 500روزانه یک عدد استفاده میکنم و همچنین از قرص های فیناید 0/5وپروترال اوپاز 0/4هم اکنون استفاده میکنم با این اوصاف باز هم تا به دستشویی نرسیده خودمو خیس میکنم از شما عاجزانه تقاضای کمک و راهنمایی دارم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد

  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۲۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر قوامی ممنون از وقتی که میذارید و راهنمایی میکنید.
    آقای دکتر من ۳۶ سالمه و خود ارضائی میکنم مدتی هست که بعد از خود ارضائی احساس سوزش در آلت تناسلی دارم که بعد از انزال شروع میشه و چند روز ادامه داره ۲۰ روز پیش سوال پرسیدم دستور دادین ۱۰ عدد شیاف ایندومتاسین استفاده کنم که بعد از استفاده سوزش کم شد و از بین رفت و بعد از اون تاریخ دیگه خودارضائی و انزال نداشتم از امروز دوباره احساس سوزش در آلت تناسلی دارم زمان ادرار هم کمی احساس سوزش دارم که بعد از ادرار هم سوزش ادامه داره. خیلی استرس دارم لطفا راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      ضمنا گاهی اوقات درد خیلی خفیفی در قسمت زیر شکم احساس میکنم ولی سوزش در آلت تناسلی بیشتر اذیتم میکنه.ممنون از شما
    2. تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      ضمنا گاهی اوقات درد خیلی خفیفی قسمت زیر شکم احساس میکنم ولی سوزش آلت تناسلی بیشتر اذیتم میکنه.ممنون از شما آقای دکتر
    3. تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      و وقتی احساس ادرار دارم و مثانه پر میشه قبل از ادرار و تخلیه مثانه احساس سوزش قطع میشه ولی بعد از ادرار کردن دوباره سوزش بر میگرده.
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازوپيريدين ميل كنيد

    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازوپيريدين ميل كنيد

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر داودمحبوب شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من الان سه ساله دارم شیمی درمانی میشم مشکل بزرکی پروستات گرفتم رفتم دکترتثت psa دادم 7/4cc بود الان رفتم انرژی درمانی شده 5/2cc دکتر ارولوژی برام قرص سیپروفلوکساسین 500تجویزکردن آیا باقرصهای شیمی درمانی اختلال ایجادمیشه یا خیربعدانرژی درمانی را ادامه بدم یا خیربا تشکر از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد نمونه برداري از پروستات انجام شود

  • تصویر کاربر اميد سه شنبه ۲۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر،جواني٢٣ساله ،٣سال مشكل پروستات دارم،نوار مثانه دادم مشكلي نداشت،ازمايش ادرار عفونت نداشت،سونو اندازه پروستات٢٢ و همه چي سالم،عمل سيستوسكپي كردم دكتر گفت مشكلي ندارد اما پروستات مثل فرد ٤٠ساله شده،دچار احتباس ادرار، موقع دستشويي اگر ١٠دقيقه هم بشينم ادرار نمياد اگر اب گرم مايل به داغ بگيرم مقداري ادرار مياد و قفل ميشه ديگه نمياد از دستشويي ميام بيرون رنگم زرد ميشه و حالم بد ميشه،بعد عمل نه تنها مشكل برطرف نشد بلكه جفت كليه هام درد گرفته دوباره سونو دادم دچار فولنس كليه شدم.كپسول امنيك ميخورم خيلي كم ميتونم ادرار كنم و از احتباس ادرار خارج شده،خودم احتمال التهاب ميدم،دكترم گفته ٦ماه تامسولوسين(امنيك)استفاده كن
    ايا عفونت پروستات دارم يا التهاب پروستات؟
    ممنون ميشم راهنمايي كنيد
    1. تصویر کاربر اميد دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      در حالت ادرار باريك و فشار كم و تكرر دارم همراه با سوزش، ادرار قطع كامل ميشود درحالي كه مثانه هنوز ادرار وجود دارد،ازمايش كشت ادرار هم منفي بود،درد كليه گرفتم كه باعث درد زير بيضه شد لذا سونوگرافي دوم رو دادم ورم هردو كليه رو نشون ميده كه بعد خالي شدن ادرار از بين ميره
    2. تصویر کاربر اميد دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      ناگفته نماند در سونوگرافي بعد تخليه ٥٠سي سي ادرار باقي ميماند
    3. تصویر کاربر اميد یکشنبه ۲۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      من مشهديم اگر امكانش هستيد بگين چيكار كنم تا هفته ديگه نوبت بگيرم بيام تهران خدمتتون
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      امنيك را ادامه دهيد و روزي دو بار هر بار. ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود دو هفته و روزي يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خسته نباشید
    در سونوگرافی بزرگی پروستات رو ۵۵ نوشتن. آزمایش psa هم دادم که ۰/۶ نوشتن. از لحاظ اینکه شبها برای ادرار بیدار بشم همچین چیزی سابقه نداره با اینکه قبل از خواب ۲ - ۳ لیوان آب و جائی هم میخورم. و سوزش ادرار یا قطره قطره اومدن ادرار هم ندارم.
    دکتر برام قرص پروترال ۰/۴ نوشته
    خواهش میکنم بفرمائید که آیا پروستات بنده کوچیک میشه و به حالت استاندارد بر میگرده یا خیر و اینکه این دارو رو ادامه بدم یا داروی دیگه ای مصرف کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      دارو را ادامه دهيد و راهي براي كوچك شدن وجود ندارد

  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده 55 سالمه اندازه پروستاتم 56 میباشد. خوشبختانه ازمایش psa نرمال بوده و پزشکم تشخیص بزرگی خوشخیم پروستات داده است حجم باقیمانده ادرار در سونوگرافی 38 ccبود. برای 4 ماه کپسول امنیک تجویز کردند.بنده دوچرخه سواری میکنم ایا این ورزش برای پروستات بنده مضر میباشد ؟ حتی با استفاده از زین های طبی و نرم و تمرینات کوتاه مدت؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      دوچرخه سواري مانعي ندارد

  • تصویر کاربر B شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام
    اینجانب با48 سال سن بزرگی پروستات 35 میلی دارم اما مشکل ادراری ندارم ایا نیازبه خوردن دارو دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      خير نيازي نيست

  • تصویر کاربر محمود جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 2393 مشاهده پرسش
    آیا قرص فوق باعث عدم خروج منی پس از نزدیکی میشود یا خیر.ایابجای استفاده از این قرص میتوان از نشستن در لگن آب به مدت ده دقیقه در شب بهره برد و قرص را مصرف نکرد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      به علت قرص است و در أب گرم نشستن اثري ندارد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر