عدم خروج منی و انزال بعد از رابطه جنسی

“چرا آب من نمیاد؟” امروزه برخی از مردان با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند. عدم خروج منی یا انزال ممکن است با لذت جنسی (orgasm) همراه باشد یا نباشد. این مشکل از علل نادر در ناباروری می‌‌باشد. عدم خروج منی در 1 تا 4 درصد مردان که در امور جنسی فعال هستند، دیده می‌شود.

این بیماری با برگشت منی به  داخل مثانه که علل دیگری در ایجاد آن دخالت دارد، اشتباه گرفته می شود. از علل برگشت منی به داخل مثانه، می‌توان عمل پروستات و گردن مثانه و بعضی داروها که برای درمان دارویی پروستات خوش خیم استفاده می‌شود نام برد. برای تشخیص برگشت منی به داخل مثانه می‌توان از آزمایش ادرار بعد از عمل جنسی و وجود نطفه یا اسپرم در آزمایش کمک گرفت

انواع مختلف عدم خروج منی

عدم خروج منی در 1 تا 4 درصد مردان در امور جنسی فعال هستند، دیده می‌شود. این بیماری مادام‌العمری یا اکتسابی می‌باشد و می‌تواند از علل ناباروری باشد و یک اختلال مهم و قابل توجه می‌باشد.

✔ به طور گسترده و وسیعی حس سلامت عمومی و قوه ادراک و آگاهی از رضایت جنسی زندگی را تحت تاثیر می‌‌گذارد.

✔ انواع مختلف عدم خروج منی ناشی از عوامل سایکولوژیک (روانی)، بیماری‌ها و دارو می‌باشد.

✔ انسان پیوسته با مسائل مربوط به انزال و یا مایع منی درگیر بوده این مسائل شامل رنگ، بو، مقدار، قوام و فشار انزال بوده است. کیفیت کل منی در انسان در دوره و طول زندگی فرض شده، اگر چه این فرضیه یا تئوری مشخص نشده است.

نطفه انسان اولین بار در سال 1674 توسط میکروسکوپ در مایع منی (انزال) دیده شد و به طور علمی این که قادر به حاملگی می‌‌باشد که در سال 1779 ثابت شد.

عدم خروج منی

اختلالات شایع عدم خروج منی و انزال

  • زود انزالی
  • انزال دیررس
  • برگشت منی به داخل مثانه
  • قطع و عدم انزال

عدم خروج منی اگر به علت سایکولوژیک باشد، معمولا همراه با لذت جنسی (اورگاسم) نمی‌باشد. گاهی فرد مبتلا با یک زن بعد از عمل جنسی دچار عدم خروج منی می‌شود ولی با زن دیگر ممکن است این اتفاق پیش نیاید و ممکن است همین فرد بعد از انجام استمناع (خود ارضایی) منی از وی خارج شود.

در مواقعی که فرد تحت تاثیر استرس شدید است، ممکن است این حالت اتفاق افتد. عدم انزال توتال زمانی است که در هیچ وضعیتی بعد از عمل جنسی انزال صورت نمی‌گیرد.

عدم انزال وضعیتی که در بالا به آن اشاره شد، زمانی است که منی از فرد بعد از یک عمل جنسی خارج می‌شود و در هنگامی که تحت شرایط اضطراب و استرس می‌باشد، بعد از عمل جنسی منی خارج نمی‌گردد. در نوع توتال در هیچ شرایطی حتی موقع خواب انزال خارج نمی‌گردد که در اینجا سناریو مربوط به مسائل سایکولوژیکال بوده و ارتباطی به بیماری ام.اس (M.S) یا ضایعه نخاع شوکی ندارد.

علت نیامدن اب مردان

پزشکان عوامل مختلفی را شناسایی کرده اند که ممکن است بر انزال تأثیر بگذارد. این عوامل شامل موارد زیر است:

✅ بالا رفتن سن

ممکن است انزال انسان با افزایش سن از نظر قدرت و حجم کاهش یابد. پزشکان غالباً این را به سطح پایین تری از هورمونهای جنسی مرد نسبت می دهند.

✅ الکل

نوشیدن الکل ممکن است جریان خون داخل آلت تناسلی را کاهش داده و سیستم عصبی مرکزی را تحت فشار قرار دهد. این ضربه ها منجر به کاهش هیجان جنسی می شوند.

✅ آسیب عصبی

آسیب به اعصاب نخاع ، مثانه یا سایر نواحی که بر انزال تأثیر می گذارد می تواند بر جریان مایع منی تأثیر بگذارد.

✅ دیابت

مردان مبتلا به دیابت ممکن است مستعد ابتلا به مشکلات عصبی ناشی از انزال باشند.

✅شرایط پروستات

بزرگ شدن سرطان پروستات یا سرطان پروستات می تواند بر انزال تأثیر بگذارد. علاوه بر این ، افرادی که جراحی پروستات انجام داده اند ممکن است به دلیل آسیب عصبی ناشی از جراحی دچار تغییر در انزال شوند.

✅ عوامل جنسی

پوزیشنی که فرد هنگام انجام رابطه جنسی اتخاذ می کند و یک دوره کوتاه تحریک جنسی ممکن است بر شدت ارگاسم آنها تأثیر بگذارد.

عوامل مهم روانی عدم خروج منی و انزال

علت نیامدن اب مردان در زمینه روانی بیشتر میتواند موارد زیر باشد:

  • عقاید مذهبی شدید
  • اضطراب
  • استرس
  • عدم جذابیت و عاطفی جنسی به همسر
  • ناآگاهی و رفتار در خصوص رابطه جنسی
  • سطح پایین تمایل جنسی
  • ترس از حاملگی

عدم خروج منی

تامسولوسین و انزال

گاهی یکی از عوارض جانبی تامسولوسین میتواند انزال غیرطبیعی و کاهش میل جنسی باشد.

بیماری‌های زمینه‌ای

  • بیماری ام.اس (S)
  • ضایعه نخاع شوکی
  • انسداد خارج کننده ترشحات منی در مجرا
  • بیماری دیابت نوع 2
  • جراحی شکم- لگن (مثل پروستات- مثانه)
  • پروستاتیت

خروج ترشحات به مجرا

یک جزء اصلی انزال یا خروج منی بعد از عمل جنسی، امیشن (Emission) می‌باشد که بعضی عوامل نظیر بیماری‌های اورگانیک، انسداد، بیماری روانی یا داروها باعث اختلال خروج یا امیشن می‌گردد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که مجاری خارج کننده ترشحات پروستات یا کیسه‌های منی به علت عمل جراحی پروستات با لیزر یا مادرزادی مسدود باشد.

هیچگونه ترشحی وارد مجرا نمی‌گردد که باعث انزال شود. چنانچه فردی دچار مسائل روحی- روانی باشد ممکن است ترشحات پروستات و کیسه‌های منی وارد مجرا نشود که به آن Dry Ejaculation می‌گویند. بعضی داروها که برای درمان پروستات خوش خیم در افراد استفاده می‌شود مانع خروج ترشحات پروستات، کیسه منی به داخل عدم انزال مجرا شده و در نتیجه انزال صورت نمی‌گیرد.

از بیماری‌ها می‌توان به بیماری دیابت نوع 2 اشاره کرد، که باعث پدیده فوق می‌شود. اعمال جراحی لیزر پروستات یا روش عمل دیگر پروستات (رزکسیون پروستات)، عمل جراحی سرطان بیضه و مثانه باعث انسداد داکت‌های خروجی ترشحات به مجرا شوند. بیمارانی که مبتلا به سرطان پروستات هستند و تحت درمان با هورمون می‌باشند، دچار عدم انزال می‌شوند. افراد دچار ضایع نخاعی (SCI) نیز دچار عدم انزال می‌شوند ولی اورگاسم در آن ها وجود دارد. 60 درصد افرادی که دچار ضایعات نخاعی هستند دارای انزال می‌باشند.

10 علت اصلی انزال دردناک در مردان

انزال خشک (Dry Ejaculation)

در این گروه افراد، ناتوانی فرد در ایجاد انزال است که می‌تواند همراه با اورگاسم باشد یا نباشد. علت اصلی آن عدم خروج ترشحات از پروستات، کیسه‌های منی و VAS به داخل مجرا می‌باشد.

این بیماری علاوه بر ناباروری مردان باعث مشکلات و اثرات منفی روحی- روانی در مرد شده و باعث استرس و مسائل عاطفی و اعتماد به نفس شود، به طوری که بعضی مردها کاملا از اعمال جنسی خودداری و جلوگیری می‌کنند.

این بیماری ثانوی بستگی به عوامل زیر دارد:

  • مهار عمل جنسی که رضایت جنسی و انزال به وجود نمی‌آید.
  • مصرف داروهای ضد افسردگی و عصبی
  • پروستاتکتومی که باعث ضایعه عصب می‌شود.
  • آسیب به رکورد- نخاعی که باعث انقباض عضلات برای خروج انزال می‌شود.

درمان عدم خروج منی

عوارض ماندن اسپرم در بیضه

لوله های مختلفی که اسپرم را حمل می کنند ممکن است به دلایل مختلف مسدود شوند، برخی از عوامل شامل: آسیب ناخواسته ناشی از جراحی، عفونت های قبلی، ضربه یا رشد غیرطبیعی مانند فیبروز کیستیک یا شرایط ارثی مشابه. انسداد می تواند در هر سطح از بیضه، در لوله هایی که بیضه را تخلیه می کنند، در اپیدیدیم، در مجاری انزال یا مجرای ادرار رخ دهد.

در بعضی از مردان، اپیدیدیم مسدود می شود و از ورود اسپرم به مجاری دفع و داخل لوله انزال جلوگیری می کند. انسداد می تواند در یک طرف یا در هر دو طرف ایجاد شود. اگر مردی از یک طرف انسداد اپیدیدمی داشته باشد ، ممکن است از تعداد اسپرم کمتری برخوردار باشد. اگر مردی از هر دو طرف انسداد اپیدیدیمی داشته باشد، منجر به آزواسپرمی (تعداد اسپرم صفر) می شود.

عدم تخلیه اسپرم یا آزاد نکردن مایع منی، معمولاً بی ضرر است، اما باز هم خطرات ناشی از آن به علت آزاد نکردن منی  بستگی دارد. برخی از انواع عملکرد جنسی می تواند باعث عدم تخلیه اسپرم  و باعث ناباروری شود.

عوارض ماندن اسپرم در بیضه

علت خالی شدن آب کمر

کاهش سطح تستوسترون یکی از علت های کم بودن مایع منی هنگام انزال است. مردان وقتی با تغییر در مقدار منی خود مواجه می شوند، این موضوع برایشان نگران کننده است. باید توجه داشته باشید ه این موضوع تاثیری در به ارگاسم رسیدن و انزال در مردان ندارد. خالی شدن آب کمر ممکن است به دلیل به دلیل کم بودن تعداد اسپرم، عوامل سبک زندگی و کمبودهای غذایی رخ دهد. البته این مشکل دلیل قطعی ندارد و بهتر است توسط متخصص اورولوژی بررسی شود.

درمان عدم خروج منی و انزال

راهکارهای درمانی متعدد برای عدم خروج منی وجود دارد ولی طبق گزارشات، درصد موفقیت درمانی قابل قبول و امیدوارکننده می‌باشد.

1- تحریک ارتعاشی و لرزشی آلت (PVS) که 60 درصد باعث به وجود آمدن رفلکس انزال می‌شود. آنهایی که ضایع رکورد بالای T10 دارند، شانس بهبود بالایی دارند.

2- روان درمانی

3- درمان مدیکال با استفاده و تجویز داروی ایمی پرامین

4- تحریک انزال از راه مقعد

# بیمارانی که ضایعه نخاعی زیر سطح T10 داشته باشند.

پیش آگهی خوبی ندارند و افراد مبتلا به اتونومیک دیس رفلکسیا، ممکن است با استفاده از قرص نیفیدین 20-10 میلی گرم زیر زبانی پاسخ درمانی بگیرند.

اگر این موارد جواب نداد، تحریک الکتریکی از راه مقعد با گذاشتن پروپ در مقعد و تحریک عصب پری پروستاتیک استفاده می‌شود، با این روش 90 درصد انزال صورت می‌گیرد که یک سوم آنها دچار انزال به داخل مثانه می‌شوند، طول درمان 7-5 دقیقه می‌باشد.

اگر لنف آدنکتومی شده باشند یا نروپاتی وجود داشته باشد، درمان موثر نمی‌باشد.

عوارض جلوگیری از انزال

به یاد داشته باشید که جلوگیری از انزال میتواند برای پروستات ضرر داشته باشد زیرا پروستات در تولید مایع منی نقشی اساسی دارد. هیچ مدرکی نشان نمی دهد که انسداد اسپرم می تواند باعث آسیب یا عوارض جانبی منفی شود. اسپرم اگر تخلیه نشود برای بدن مضر نیست. بدن اسپرم هایی را که از طریق انزال خارج نمی شوند دوباره جذب می کند. این هیچ عارضه جانبی در میل جنسی یا باروری ندارد.

با این حال، ممکن است عوارض جانبی احتمالی در افرادی که هنگام تحریک جنسی، انزال را به تأخیر می اندازند یا از آن اجتناب می کنند، وجود داشته باشد.

عوارض جلوگیری از انزال می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • لذت جنسی شما و همسرتان را کاهش داده است
  • ایجاد استرس یا اضطراب در مورد عملکرد جنسی
  • مشکلات زناشویی یا روابط به دلیل زندگی نامناسب جنسی
  • ناتوانی در باردار شدن شریک زندگی خود (ناباروری مردان)

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر مهندس شنبه ۲۶ اسفند ۲( 2 روز پیش) تعداد بازدید: 2 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    تقریبا یک سال که آب منی خشک شده و حالت آلت تناسلی نیز کج و کوتاه شده.خیلی ا این موضوع بهم ریختم.سن من ۴۲سال هست و دیابت نوع ۲ رو هم دارم.دکتر سوالم اینه که امیدی به درمان هست و میتونم دوباره بچه دار بشم یا نه.ممنون میشم جواب بدید.خدا خیرتون بده.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ اسفند ۲( 2 روز پیش)

      با سلام شما بهتر است به پزشك اورولوژ مراجعه كنيد اگر أب مني واقعا خشك باشد درماني ندارد

  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۵ اسفند ۲( 3 روز پیش) تعداد بازدید: 1 مشاهده پرسش
    سلام سنگ4.5میل کلیه دارم بابتش داروی تامسور کلرو دیاز ناپروکسن سفیکسیم تجویز کرده چون درد
    حالت تهوع دارم ولی با مصرف داروها بهتر شدم موقع انزال مایع منی خارج نشد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ اسفند ۲( 3 روز پیش)

      با سلام علت خارج نشدن مايع مني مصرف كپسول تامسوور مي باشد 

  • تصویر کاربر وحید شنبه ۱۲ اسفند ۲( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 11 مشاهده پرسش
    سلام من ۴۶ سال سن دارم ۲۰ سال ازدواج کردم تا دو ماه قبل هفته ای دو الی سه بار رابطه خوب داشتیم ولی الان متاسفانه بیضه ها و آلت شل شده ، رابطه انجام میشه ولی منی نمیاد. ضمنا هیچ بیماری خاصی هم ندارم.ایا این مشکل قابل حل هست .تشکر از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۲ اسفند ۲( 2 هفته پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميلي ميل شود

  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۱ اسفند ۲( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 14 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر خدمت شما بزرگوار من یک جوان 29ساله هستم و الان حدودا 9ماه ازدواج کردم و تو این مدت متاسفانه ارضا نشدم و هیچ آب منی خارج نشده و دکتر هم رفتم دارو مصرف کردم بازم نتیجه نگرفتم میخواستم ببینم چه علتی داره
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ اسفند ۲( 2 هفته پیش)

      با سلام مشكل شما جنبه فكري ،،، ذهني و روحي رواني دارد به متخصص روانپزشك مراجعه كنيد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ اسفند ۲( 2 هفته پیش)

      با سلام مشكل شما جنبه فكري ،،، ذهني و روحي رواني دارد به متخصص روانپزشك مراجعه كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر احمدرضا دوشنبه ۳۰ بهمن ۲( 4 هفته پیش) تعداد بازدید: 20 مشاهده پرسش
    سلام
    وقت‌بخیر‌‌من‌فشار‌خون‌دارم‌‌قرص‌والزومکس‌و
    انژوپل‌وasa‌‌وقرص‌چربی‌میخورم‌وپروستات‌لیزری
    عمل‌کردم‌ودوسه‌ماهی‌است‌که‌مشکل‌نعوظ‌پیدا
    کردم‌وانزال‌بعضی‌وقتها‌انزال‌خوب‌صورت‌نمی‌گیره
    استرس‌واضطراب‌دارم‌سن‌من۶۲ساله‌البته
    قرص‌فشار‌خون‌۷یا۸‌ماهی‌است‌که‌دکتر‌عوض‌کرده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۰ بهمن ۲( 4 هفته پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميلي ميل كنيد

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۳۰ بهمن ۲( 4 هفته پیش) تعداد بازدید: 14 مشاهده پرسش
    بنده ۵۳ سالم دجار بیماری پانیک هستم حدودا از ۹۶ داروهای اعصاب اسنترا ۵۰ ولیان ۷۵ ایمیپرامین ۲۶ همه روزی یکی شبها قبل خواب نصف لورازپام ۱ که میشه نیم ضمنا مقداری هم در روز تریاک خوب مصرف میکنم هم دچار مشکل نعوذ هستم هم انزال نصفه ونا کامل ،گاهی نه همیشه ادارارم کامل نیست و دوبار برای یک وعده ادرار مراجعه میکنم‌،ضمنا چربی خون غلظت خون ،و فشار خون عصبی که گاهی دچارش میشم و همیشه نیست پس داروی فشار همیشه نمی‌خورم چه داروی میتوانم مصرف کنم قبل نزدیکی که هم نعوذ کامل و تا انتهای ارضا داشته باشم که فشار خونم رو هم خیلی بالا نبره،و با توجه به مصرف داروهای اعصاب بخصوص والبان ۷۵ و ایمیپرامین ۲۵ روزی یکی ،و چه داروی برای کامل خارج شدن منی تا انتهای لحضه ارگاسم نه وسط ارگاسم دیگه مابقی منی پرکار نباشه یا خارج نشه ضمنا داروی که موقع حمله عصبی که دچار فشار خون عصبی تا ۱۶ میشم مصرف میکتم یک عدد قرص کاپتوپریل ۲۵ یا دوعد که میشه یک ۵۰ ،صمنا بعد مصرف برای اطمینان درمامکاه میرم اطمینان از پایین آمدن یک امپول دیار ۱ یا نصف هم می‌زنند چون‌ منشأ عصبی و همیشگی و هرروز دچار فشار خون نیستم ،درپایان جهت تکمیل اطلاعات غلظت خون هم دارم با مجموع. اطلاعات پزشکی و دارویی که دادم چه راهکاری برای نعوذ کامل وسفت م که مدتی تغریبا دیگه واقعا شل و تکون نمیخوره ،و بعد انزال کامل انزال صورت بگیره ممنون میشم را چاره ای خوب برایم بدید مطمین باشبد با کمال میل صادقانه حق ویزیت حتی احتمال داروی ارسالی باشد بطور کامل از صمیم قلب پرداخت. هزینه خواهم کرد. ارادت مهندس علی جوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۰ بهمن ۲( 4 هفته پیش)

      با سلام وتشكر يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميلي ميل كنيد

  • تصویر کاربر امید جمعه ۲۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 23 مشاهده پرسش
    سلام من نزول بیضه داشتم ازنظرنعوذمشکلی ندارم ولی هنگام رابطه آب منی کم دارم آیااین مشکل حل میشودمشکل زودانزالی دارم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام مشكل كم بودن أب مني حل مي شود نگران نباشيد و روزي يك عدد قرص پاروكستين ٢٠ دو ماه ميل شود 

  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 17 مشاهده پرسش
    سلام وقت تون بخیر...من دو ماه هست که با آقایی نامزد کردم...وقتی ایشون تحریک میشن هیچ مایعی ازشون خارج نمیشه و آلت تناسلی شون خشکه و فقط وقتی ارضا میشن مایع منی ازشون خارج میشه...میخواستم بدون این مشکلی نیست؟ تو این دوماه اگر تو اوج نیاز باشن و حتی خیلی هم تحریک بشن بازم آلت تناسلی شون خشکه...ممنون میشم پاسخ بدید..خیلی نگران هستم که مشکلی باشه و من در جریان نباشم..چون چند باری هم راجع به این‌که اگه بچه دار نشم کنارم میمونی یا نه، باهام صحبت کرده...ممنونم🌻
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام خشكي ألت اهميتي ندارد نگران نباشيد و بايد زيادتر معاشقه داشته باشيد

  • تصویر کاربر مهرزاد دوشنبه ۲ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلام من‌ هنگام رابطه امروز به انزال رسیدم ولی اسپرم‌خارج نشد لطفا دکتر راهنماییم کنید دارم دیوانه میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام هر ٨ ساعت يك عدد قرص ايمي پرامين ده ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۲ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 23 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر شوهرم ۵۵ سالش وقتی تو حالت عادی هستش ۴ یا ۵ دقیقه ای ارضا میشه ولی وقتی با دوستاش به تفریح میره ومیاد خونه زمان ارضا شدنش ۲۰ یا ۳۰ دقیقه می‌شود حتی بعضی موقع هم اصلا بعد ۲۰ دقیقه ارضا نمی‌شود وخیلی تو رابطه سرد دلیلش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام علت رواني شامل اضطراب عدم وجود رابطه جنسي مطلوب ،، كاهش شوق و ذوق و بيماري ها جسمي شامل ديابت ،، هيپرتيروييدي مي باشد قند خون و أزمايش تيروييد انجام شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر