درمان بزرگی پروستات با قرص تامسولوسین

وقتی ۱۰ سال قبل قرص تامسولوسین جهت درمان علائم ادراری ناشی از بزرگی پروستات توسط شرکت های دارویی در آمریکا به بازار عرضه شد، انقلابی بزرگ در درمان بزرگی پروستات به وجود آمد. تامسولوسین برای افرادی که به بزرگی پروستات خفیف مبتلا هستند توصیه می شود اما مصرف آن حتما باید تحت نظر پزشک باشد.


تامسولوسین چیست؟

تامسولین به دسته ای از دارو ها به نام آلفا بلاکر تعلق داشته و برای درمان مردان مبتلا به علائم بزرگی پروستات یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات به کار گرفته می شود. همچنین، گاهی اوقات تامسولوسین در درمان سنگ های کلیوی نیز استفاده می شود.

این دارو به صورت قرص و کپسول بوده و افراد می توانند با در دست داشتن نسخه پزشک آن را از دارو خانه ها تهیه کنند. در صورت خریداری این دارو از داروخانه باید ظرف 6 هفته پس از شروع مصرف با پزشک خود ملاقات کرده تا از مناسب بودن ادامه مصرف خود اطمینان یافت.

تامسولوسین با عناوین تجاری همچون فلومکس و فلوکسترا نیز شناخته می شود. گاهی اوقات، در درمان مشکلات مثانه و بزرگی پروستات داروی تامسولوسین در ترکیب با مواد دارویی دیگر مصرف می شود. نام تجاری این دارو های ترکیبی شامل وزومنی (ترکیب با سولیفناسین) و کومبودارت (دوتاستراید) است.

علائم بزرگی پروستات

معمولاَ علائم بزرگی پروستات بعد از 40 سالگی در مردان ظاهر می شود. علائم بزرگی پروستات به شرح زیر است:

  • باریک شدن ادرار
  • شب ادراری
  • تکرار ادرار
  • سوزش ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار

از هر 100 نفر مبتلا به بزرگی پروستات و علائم ادراری، 40 نفر از آن ها با مصرف شبی یک عدد قرص تامسولوسین (مؤثرترین آن نوع اسنیک می باشد) از عمل جراحی نجات پیدا می کنند.

نحوه عملکرد قرص تامسولوسین

تامسولوسین پروستات را کوچک نمی کند ولی با شل کردن عضلات صاف پروستات و کپسول پروستات باعث می شود انسداد ایجاد شده در راه خروج ادرار از مثانه کاهش یابد و علائم از بین برود.

تامسولوسین با شل کردن پروستات، مجرای خلفی را باز می کند و مثانه به راحتی ادرار را خارج می کند. مردانی که دارای علائم پروستات هستند شبی یک عدد کپسول تامسولوسین تا آخر عمر باید میل کنند و گاهی پزشکان این دارو را با قرص فینتراید تجویز می کنند.

کپسول تامسولوسین

عوارض کپسول تامسولوسین

از عوارض استفاده از این دارو گاهی افت فشار خون و برگشت منی به داخل مثانه می باشد. بسیاری از مردان که از این دارو استفاده می کنند، از عدم خروج منی از مجرا به خارج بعد از عمل جنسی شکایت دارند.

1- عوارض جانبی رایج

این عوارض جانبی در بیش از 1 درصد افراد مصرف کننده بروز داده، معمولا خفیف بوده و مدت اثر کوتاهی دارند. در صورتی که این عوارض جانبی ناراحت کننده بوده یا به مدت چند روز ادامه داشته باشند، باید با پزشک یا دارو ساز خود مشورت کرد:

  • احساس گیجی مخصوصا در هنگام نشستن یا برخاستن
  • مشکل در انزال منی همچون فقدان یا اندک بودن مقدار مایع منی

2- عوارض جانبی جدی

  • در صورت مشاهده عوارض زیر باید فورا با پزشک خود تماس گرفت:
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس: این علائم می توانند نشانه مشکلات ریوی باشند.
  • زردی پوست یا زرد شدن سفیدی چشم: این علائم می توانند نشانه مشکلات کبدی باشند.
  • ابتلای آسان به کبودی یا خونریزی: این علائم می توانند نشانه مشکلات خونی باشند.

برای خواندن مطالب کافی در رابطه با قرص تامسولوسین و همچنین عوارض و نحوه ی مصرف آن روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

عوارض قرص تامسولوسین

مصرف خودسرانه تامسولوسین

امروزه در دنیا بسیاری از مردان از بهبودی علائم ادراری پروستات با قرص تامسولوسین آشنا هستند و یا از آن استفاده می کنند. نکته مهم قابل توجه این است که این داروی روی مردانی که مبتلا به علائم شدید ادراری پروستات هستند، هیچ اثری ندارد و نباید بدون مراجعه به پزشک و با انتخاب و سلیقه ی خود، بدون نظر پزشک از آن استفاده کنند، چون گاهی علائم شدید ادراری ناشی از پروستات باعث از کار افتادن کلیه ها می شود و فرد مبتلا با سلیقه خود به امید اینکه علائم بهتر می شود و یا شده خود را در معرض آسیب کلیه قرار می دهند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر قادر شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام 54 سالمه وقتی ادرارم میاد باید فوری دفع کنم والله خودش دفع میشه روزانه پنج شش بار دفع ادراردارم نه سوزش ونه قطره قطره آمدن ادرار دارم فقط پدرم براثر پروستات ازدنیا رفته چکارکنم. شبها یک بار به دستشویی میروم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد

  • تصویر کاربر نسیم چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام پدرم ۸۱ سال دارند حدود سه ماه قبل بصورت ناگهانی جریان ادرار قطع شد و با هیدرو نفروز شدید کلیه و علی رغم وصل سوند ادرارشان وصل نشد کلیه‌ی راست نفرستومی شد و به علت سابقه مصرف وارفارین خونریزی شدیدی رخ داد ایشان دریچه میترا مصنوعی دارند بعد از انتقال به سی سی یو در سی سی یو بصورت ناگهانی ادرار دوباره به جریان افتاد البته با سوند و نفرستومی جدا شد دکتر ارولوژی ایشان مشکل اصلی را پروستات ۹۰ سی ایشان تشخیص دادند و پیشنهاد جراحی که دکتر قلب مخالفت کردند اکنون ایشان بعد از دوماه وصل بودن سوند و بعد از مصرف فیناستراید و امنیک سوند را حدود یک هفته است جدا کرده‌ایم ایشان از جریان ادرار خود نسبتا راضی هستند ولی علی رغم مصرف فورزماید روزی دو عدد ۲۰ میلی گرم بازهم ادم پا دارند و البته دکتر ایشان برای بعد از جدا نمودن سوند روزی دو عدد امنیک تجویز کرده‌اند که سبب افت فشار خون ایشان می‌شود و سرگیجه و سرفه های خشک و البته ادم پا بنظر شما همان روزی یک عدد امنیک کافی نیست؟
    فعلا کراتنین ایشان ۲/۴ است و کلیه‌ی چپ تقریبا کارایی ندارد .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سوال را كوتاه كنيد تا جواب دهم

  • تصویر کاربر بهمن سه شنبه ۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    باسلام بنده 38سالمه و از سال 84 دچار ورم والتهاب پروستات وعوارض آن از قبیل تکرر ادرار،سوزش و شب ادراری شدم البته قبلا چندباری درمان دارویی کردم و بعداز مدتی بیخیال شدم ودرمان را کنار داشتم ولی همیشه این عوارض ورم والتهاب پروستات رو داشتم خواستم بپرسم چ دارویی رو مصرف کنم ک خوب بشم،سیگار،مواد والکل هم مصرف نمیکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      به اورلوژيست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر ابراهیم پنجشنبه ۳۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام
    پدرم 70 ساله است سونو پروستات نشان از بزرگی 55 سی سی است ایشان مشکل خاصی ندارد ایا اندازه طبیعی است ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۰ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      طبيعي است

  • تصویر کاربر senator شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    با سلام
    مدتی است که صبحها جهت دستشویی میروم...
    ادرارم به کندی خارج میشود و زمان ان طولانی تر است...
    دکتر که رفتم اندازه پروستات را حدود ۲تا۳ میلیمتر بزرگتر دانسته است و پس از تخلیه ادرار هم حجم باقیمانده ادرار در مثانه ام ۵ سی سی بود..
    ایا مشکلی هست؟
    در ضمن من ۴۸ سال دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد

  • تصویر کاربر نوید شنبه ۱۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام، بخاطر باریک و کم شدن ادرار دکتر برام تامسولوسین نوشت الان سه روزه میخورم هم سوزش پوست گرفتم هم بعد انزال منی بیرون نیومد جز ی قطره، این از عوارض قرصه چه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      قطع كنيد  و هر ١٢ ساعت يك عدد قرص پرازوسين يك ميلي گرم ميةل كنيد

  • تصویر کاربر امین جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    با سلام جوان 32 ساله هستم که بعضی مواقع بعد از ادرار دردی در ناحیه بیضه کمر و زیر شکن احساس میکردم و بعد از مدتی درد می افتد که معمولا وقتی تخلیه منی دارم برای مدتی درد را ندارم که به دکتر فوق تخصص مراجعه کردم و برام سونو و آزمایش نوشت که انجام دادن و گفتن که پروستات کمی بزرگ است و کلیه هم نعل اسبی است و برام قرص پروتال0/4 برام نوشتن که مصرف کنم میخواستم بدانم این قرص ضرری دارد؟
    و کلیه نعل اسبی ایرادی دارد ؟
    و تخلیه نکردن منی ضرر دارد ؟
    سپاس از پاسخگویی شما.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      مني تخليه شود قرص ضرري ندارد كليه هاي نعل اسبي مادرزادي است

  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 639 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام خدمت شما آقای دکتر و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما
    26 سال سن دارم و مجردم
    حدودا6 ماهی است دچار تکرر ادرار شده ام به پزشک عمومی مراجعه کردم فرمودند بیشتر جنبه احساسی و روحی و روانی دارد.گاهی اوقات دچار استرس و اضطراب میشم کمی هم دچار افسردگی شده بودم بابت این موضوع که قرص های ایمی پرامین تجویز کردند( علت این موضوع هم از دست دادن یکی از بهترین افراد زندگیم بود و فشار بیکاری) متخصص ارولوژی هم مراجعه کردم ایشون گفتند دچار تحریک عصبی مثانه شده اید قرص دترول تجویز کردند و گغتند درمانش هم بیخیالی و نشستن در وان آبگرم کمی موضوع بهتر شده
    ولی قطعی درمان نشدم الآن هم خیلی تکرر ادرار ندارم ولی گاهی اوقات دچار انقباض های خود بخودی مثانه میشم.فشار تخیله ادرار هم کم شده درمان این بیماری چیست؟
    این موضوع باعث نوعی فوبیا اجتماعی برام شده چون مدام احساس کاذب ادرار میکنم.
    با تشکر از لطف تون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد

  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    باسلام من۲۴ساله ومجردهستم ازکودکی دچارتکرارادراربه مکرربودم وهرشب بایدبرای دفع ادرارازخواب بیدارمیشدم والان باسونوگرافی مشخص شدکه تورم پروستات دارم تولترودین وداکسی سایکلین مصرف میکنم ولی هیچ فایدهای نداشته ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    با سلام ۳۲سال دارم حدود ۶ماه است دچار درد و تکرر ادرار شدم.التهاب پروستات دارم.هرچقدر دارو خوردم خوب نشدم آیا با برداشتنوکل پروستات مشکلاتم حل میشود
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      اين عمل هرگز نبايد براي شما انجام شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر