علائم بزرگی خوش خیم پروستات و بهترین راه های درمان آن

پروستات با افزایش و بالا رفتن سن بزرگ می‌شود، به طوری که اکثریت مردان 80 ساله دارای علائم ادراری پروستات می‌ شوند و بزرگی خوش خیم پروستات رخ می دهد. بزرگی خوش پروستات سرطانی نیست و قابل درمان می باشد.

معمولاً قبل از 40 سالگی به ندرت مردان مبتلا به علائم پروستات می‌شوند و بعد از 40 سالگی علائم شروع شده و بعداز 50 سالگی علائم شدید می‌شود. در ادامه علائم بزرگی خوش خیم پروستات را بحث خواهیم کرد اما به طور خلاصه این علائم کاهش فشار ادرار، تکرار ادرار، سوزش ادرار، ادرار قطره قطره می‌باشند. پروستات شبیه گردو است و زیر مثانه قرار گرفته و چون در همین قسمت مجرا به مثانه وصل می‌گردد، دور مجرا قرار می‌گیرد و با بزرگ شدن روی مجرا فشار آورده و باعث تنگی مجرا می‌شود و در نتیجه مثانه باری تخلیه ادرار دچار مشکل شده و علائم پروستات ظاهر می‌شود.

علل بزرگی خوش خیم پروستات

به طور قاطع به غیر از افزایش سن، هنوز علت واقعی بزرگی خوش خیم پروستات مشخص نشده است. بسیاری از دانشمندان تصور می‌کنند که هورمون جنسی مردانه که تسترسترون می‌باشد، نقش تأثیرگذاری در بزرگی پروستات بازی می‌کند و عقیده دارند که تستوسترون باید وجود داشته باشد تا بزرگی خوش خیم پروستات به وجود آید، ولی از طرفی الزاماً به طور مستقیم باعث این وضعیت نمی‌باشد. تستوسترون از بیضه ترشح می شود و هورمون جنسی مردانه می‌باشد.

دیده شده بچه‌هایی که فاقد هر دو بیضه بوده‌اند و در نتیجه این هورمون جنسی در آن ها وجود ندارد، در سنین بالا دچار بزرگی خوش خیم پروستات نمی‌شوند. در یک مطالعه انجام شده 26 کودک بدون بیضه که در کاخ بزرگان در چین هستند، مورد معاینه قرار گرفتند 81 درصد پروستات قابل لمس نداشتند. هورمون جنسی دیگری که عقیده دارند در بزرگی پروستات اثر دارد دی هیدرو تسترسترون قوی‌ تر است. قرص فینتراید که بیماران برای کوچک شدن پروستات مصرف می‌کنند، باعث می شود که DHT از بین برود و پروستات کوچک گردد. یکی دیگر از عوامل، هورمون استروژن است که باعث رشد پروستات می‌گردد.

رژیم غذایی ممکن است در بزرگی خوش خیم پروستات نقش داشته باشد ولی مطالعات زیادی برای روشن شدن آن باید انجام شود.

گزارشات چنین نشان می‌دهد که خوردن زیاد پروتئین حیوانی باعث بزرگی پروستات می‌شود. مردان بالای 60 سال در روستاها که کمتر مبتلا به بزرگی پروستات می‌شوند، در مقایسه با شهر نشین‌ها که پروتئین زیاد مصرف می‌کنند، کمتر دچار بزرگی پروستات می‌شوند. بزرگی خوش خیم پروستات با چاقی، فشار خون، چربی به بالای خون و دیابت ممکن است در ارتباط باشد.

خلاصه علل بزرگی پروستات

  • وجود هورمون جنسی مردانه یا تستوسترون
  • دی هیدرو تستوسترون (DHT) که 10 برابر قوی‌تر از تستوسترون می‌باشد.
  • استروژن
  • چاقی، فشار خون، دیابت، چربی بالای خون

پروستات خوش خیم

علائم بزرگی خوش خیم پروستات

بزرگی خوش خیم پروستات شایع‌ ترین علت علائم اداری تحت سیستم دستگاه ادراری در مردان می‌باشد. علائم به دو دسته تقسیم می‌شوند، یکی علائم تحریکی مثانه که شامل سوزش و تکرر ادرار و شب ادراری است و دسته دوم علائم انسدادی که به صورت تأخیر در ادرار کردن، به طوری که بیمار باید مدتی صبر کند تا ادرار خارج شود.

دیگر علائم به شرح زیر است:

  • قطع و وصل ادرار
  • باریک شدن ادرار
  • زور زدن برای تخلیه ادرار
  • احساس عدم تخلیه ادرار و ادرار قطره قطره احساس پری مثانه
  • درد شکم
  • سنگ مثانه
  • بند آمدن ادرار
  • ادرار عفونی
  • عفونت‌های ادراری

به طور خلاصه، تکرار ادرار و سوزش ادرار،‌ سریع به توالت رفتن، کاهش فشار ادرار، قطع و وصل ادرار، تأخیر و صبر کردن برای تخلیه ادرار، احساس عدم کامل تخلیه ادرار، شب ادراری، عفونت ادراری، بند آمدن ادرار، بی اختیاری ادرار، ادرار خونی، زور زدن برای تخلیه ادرار، آسیب کلیه از علائم بزرگی خوش خیم پروستات هستند.

بزرگی پروستات

تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات

تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات بر اساس گرفتن شرح از بیمار، علائم اداری، معاینه پروستات از راه مقعد صورت می گیرد. آزمایش ادرار، برای بررسی وجود خون در ادرار و آزمایشات مربوط به کلیه و انجام آزمایش PSA برای بررسی وجود یا عدم وجود سرطان (اگر چه انجام PSA برای هر بیماری الزامی نمی‌باشد)، سونوگرافی سیتوسپکی باریک شدن فشار ادرار، عدم تخلیه کامل ادرار از مثانه، شب ادراری، به سرعت به توالت رفتن برای تخلیه ادرار از علائم مهم در تشخیص بیماری بزرگی پروستات می‌باشد.

درمان بزرگی خوش خیم پروستات

اصولاً درمان بزرگی خوش خیم پروستات با توجه به شدت علائم اداری، سن و وضعیت قلبی، ریوی بیمار تصمیم‌گیری می‌شود. در تعداد معدودی از بیماران با تغییر در روش زندگی روزانه علائم ادراری آنها کاهش می‌یابد. این عوامل شامل:

  • تخلیه ادراری(زودتر تخلیه کردن)
  • تخلیه ادرار در حمام، اگر احساس ادرار کردن هم نداشته باشند.
  • عدم استفاده از داروهای بدون نسخه پزشک، مثل داروهای ضد حساسیت و ضد اختناق‌ها که باعث می‌شود مثانه نتواند ادرار را تخلیه کند.
  • خودداری از خوردن کافئین، الکل، غذاهای قند
  • کاهش و کم کردن استرس و اضطراب، چون باعث تکرر ادرار می‌شود.
  • ورزش کردن علائم را کاهش می‌دهد.
  • نشستن در آب گرم

# بیمارانی که حتماً باید عمل جراحی شوند:

  • آسیب کلیه نارسائی کلیه
  • سنگ‌های کلیه
  • عفونت‌های تکرار شونده
  • بی‌اختیاری ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار
  • ادرار خونی
  • علائم شدید ادراری

متأسفانه بسیاری از مردان مبتلا به علائم ادراری که مدت طولانی از آن می‌گذرد، نسبت به درمان بی‌توجهی و سهل‌ انگاری کرده و دچار آسیب کلیوی شده و ممکن است بعد از عمل بعضی از علائم ادراری بهبود نیابد. بنابراین درمان پروستات در مراحل زودرس و اولیه و مراجعه سریع به پزشک بسیاری از مردان بدون هیچ گونه عارضه بهبود می‌یابند.

درمان دارویی پروستات

در حدود 40 درصد بیماران مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات ممکن است با درمان دارویی خوراکی بهبود یابند. این دسته از افراد معمولاً علائم شدید ادراری ندارند که به درمان دارویی پاسخ می‌دهند. بهترین روش درمانی دارویی که شبی یک عدد و فینستراید روی یک عدد می‌باشد.

عمل جراحی پروستات

عمل جراحی پروستات

عمل جراحی پروستات به طور متداول در دنیا به دو روش بسته و باز صورت می‌گیرد. عمل باز همان طور که از نامش مشخص است بیمار تحت عمل جراحی باز قرار می‌گیرد و لذا زیر ناف شکاف عرضی در حدود 10 سانتی متر داده می‌شود، بعد از باز کردن پوست، عضلات قطع و یا جداسازی می شوند، پس مثانه به طور طولی باید باز گردد و پس از طریق گردن مثانه پروستات با رعایت نکات مهم تکنیکی برای جلوگیری از بی‌ اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات خارج می‌گردد، اگر جراح تجربه و مهارت کافی را داشته باشد و بتواند خیلی آرام قسمتی از پروستات را مجرا چسبیده است پروستات آزاد خارج کند هرگز بی‌اختیاری ادرار بعد از عمل به وجود نمی‌آید.

معمولاً از 100 نفر مبتلا به بزرگی پروستات که باید عمل جراحی شوند، فوراً 5 نفر باید به روش باز عمل شوند. بعداز خارج کردن پروستات، گردن،‌ مثانه در ساعت‌های 5، 7، 11 دوخته شود و با گذاشتن یک لوله خارج در اطراف مثانه، عضلات فاسیا و پوست دوخته می‌شود و در حین عمل یک سوند فولی حداقل به مدت یک هفته در مجرا باید گذشته شود.

هر جراحی در عمل بسته مهارت و تجربه کافی را دارد،عمل باز را انجام می‌دهد. در عمل باز پوست، عضلات و مثانه باز می‌شود، در حالی که در عمل بسته چنین اتفاقی نمی‌افتد. در عمل باز حداقل بیمار یک هفته باید در بیمارستان بستری باشد و لذا هزینه بیمار بسیار زیاد خواهد شد. معمولاً باید در طول یک هفته سوند مجرا؛ سوند داخل مثانه و اطراف مثانه خارج گردد. در گذشته عقیده بر این بود که پروستات اگر از 60 گرم بزرگتر باشد،‌ باید به صورت عمل باز پروستات خارج شود، در حالی که افرادی که تجربه کافی در عمل بسته دارند، پروستات‌های بزرگتر از 60 گرم را به راحتی عمل می‌کنند.

عمل جراحی بسته به چند روش در دنیا انجام می‌گیرد:

  • رزکسیون پروستان با TUR- P
  • لیزر
  • با سونوگرافی (HIFU)
  • بخار کردن پروستان با گرما (هیپوترمیا)

از عمل‌های بسته فوق روش رزکسیون پروستات که با دستگاهی وارد مجرا و مثانه می‌شود، پروستات به صورت قطعه قطعه خارج می‌شود.

پس از خارج کردن تمام پروستات و کنترل خونریزی و گذاشتن سوند فولی در مجرا دو روز بعد سوند خارج و بیمار مرخص می‌گردد. شرط مهم و اساسی در خصوص این روش جراحی خارج کردن تمام پروستات می‌باشد، چنان چه تمام پروستان خارج نشود، ممکن است علائم بیمار بعد از مدتی عود کند. قابل تذکر است، این روش جراحی بسیار سخت و در دست جراحان ماهر باید صورت بگیرد که تجربه و مهارت آن را داشته باشند.

از سایر روش‌های بسته که در بالا ذکر شد به طور پراکنده انجام می‌گیرد، چون متأسفانه بیمار بعد از مدتی با عود علائم مراجعه می‌کنند و نیاز به عمل جراحی TUR- P می‌گردد. در دنیا بیشتر عمل TUR- P یا رزکسیون پروستات انجام می‌گیرد و از سایر عمل‌های بسته به ندرت انجام می‌شود.

عمل بسته با توجه به طولانی بودن بستری بیمار، هزینه و عوامل هرگز با عمل بسته TUR – P قابل مقایسه نمی‌باشد. 90 تا 95 درصد بیماران مبتلا به بزرگی پروستات در دنیا با این روش مورد عمل جراحی قرار می‌گیرند. کسانی که هم زمان با بزرگی پروستان سنگ بزرگ در مثانه داشته باشند یا سرطان مثانه هم زمان وجود داشته باشد و چنان چه بیمار مبتلا به بزرگی پروستات به علت آرتروز زانوها نتواند روی تخت پاهای خود را خم کند و در نهایت اگر پروستات خیلی بزرگ باشد با این روش نباید عمل جراحی انجام شود.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۲ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    با سلام
    ۵۴ ساله هستم . تقریبا از سن ۲۶ سالگی تکرر ادرار داشتم . مدتی بهتر میشده و کم و بیش ادامه داشتم. اندازه پروستاتم ۵۸ سی سی است . در حال حاضر درد زیر شکم دارم و احساس ادرار . ولی موقع ادرار
    حجم زیادی نداره . از فشار ادرار از خواب بیدار میشم ولی موقع ادرار حجم زیادی نداره و مقداری حجم ادرار باقی مانده دارم. بعضی مواقع یه سوزش کمی دارم.
    در کل خیلی اذیت آنچنانی نمیشم اما جهت بهتر شدن این حالتها و بزرگی با ۵۸ سی سی یه مقدار نگرانم کرده . خواستم جناب دکتر راهنمایی فرمایند.
    ضمنا psa همیشه نرماله.
    1. تصویر کاربر علی دوشنبه ۸ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام
      ادامه سوال، درد اول قسمت راست تقریبا زیر شکم بود و الان تقریبا تمام زیر شکم درد دارم.
      سوزش بعد از ادرار هم دارم تا مدتی
      ضمنا بعد از استبرا و خارج شدن از دستشویی دوباره قطره ادرار مشاهده می کنم
    2. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام
      خواهشا سریع تر پاسخ دهید.
    3. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام
      خواهشا سریع تر پاسخ دهید تا نگرانی من مرتفع شود.
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۲ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز بعد از ناهار ميل كنيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر بهمن09141623339 جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    سلام من 57سال سن دارم بزکی پروستات دارم به اندازه 100سی سی وpsa برابر2 میباشد قرص تامسوسولین مصرف میکنم وپروستیکا وپروستا فیت مشکل تکرار اداراری دارم خروج ادرار تقریبا راحت دارم ومشکل نقوذ دارم وزود انزالی دارم لطفا راهنمایی فرمایید تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميلي ميل گردد و روزي يك عدد قرص فلوكستين٢٠ ميلي سه ماه ميل شود

  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۱۹ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ، شرمنده ، من ۵۲ ساله هستم تقریبا یکماه هست که آلت تناسلیم مخصوصا هنگام رابطه جنسی و نغوظ درد داره ، بیضه هام هم دارای درد کم و بیش میشود ، آزمایش خون و ادرار و پروستاتم چیزی نشون نمیده ، تکرر ادرار هم ندارم سونوگرافی هم که کردم بزرگی پروستات و کیست کلسیفیته در پرویتات رو نشون میده ، تصویر جواب سونو را خدمتتون ارسال کردم
    میشه راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۹ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام كيست پروستات اهميتي ندارد و نيازي به درمان ندارد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده. روز ميل شود

  • تصویر کاربر اسرافیل پنجشنبه ۱۵ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر:سوالی در مورد بزرگی پروستات داشتم از خدمتتون ممنون میشم جواب بدهید.اینکه یکبار در ادرار خود خون مشاهده کردم که بعداز یکبار خون نبود ولی رنگ ادرار همچنان زردی دارد آزمایش وسنوگرافی رفتم که درسونو بزرگی پرستات نشون داده شده به حجم ۳۰ سی سی هنوز به دکتری نشان نداده ام خواستم راهنماییم کند با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۵ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام به علت وجود خون در ادرار بايد عمل سيستوسكوپي انجام شود و حجم ٣٠ سي سي پروستات براي فردي اگر ٣٠ سال سن داشته باشد طبيعي است

  • تصویر کاربر حسینعلی شنبه ۵ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتروقتتون بخیروخسته نباشیدآقای دکترمن مشگل ادراری دارم وموقع ادرارسوزش زیادی دارم وهم ادرارم ضعیف میادوتکرارادرارهم دارم میشه راهنمایی کنیدممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۵ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد ،،،روزي يك عدد قرص ألفن  xl  صد ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر خسرو دوشنبه ۱۱ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    ۷۵ ساله هستم حدود ۲۰ سال است که به بزرگی پروستات ۱۰۰ گرمی دچارم و در این مدت شب ها یک عدد فیناسترایت و یک عدد تامسوسلین میخورم حدود ۵ سال پبش در ابتدای ادرارم لخته خون و همراه خونابه خارج شد که منجر سیتوسکپی شدم و مشکلی هم نداشتم .
    در ادرار کردن مشکل غیر تحملی ندارم ولی خروج لخته خون و خونابه هر چند ماهی اتفاق می افتد .
    چند روز پیش آزمایش خون و ادرار دادم مشکلی نداشتم و در ادرام خون قابل توجه ایی نبود psa من هم ۳/۶۷ بود .
    لطفا بفرمایبد علت خروج لخته خون و خونابه چبست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام عمل جراحي پروستات را توصيه مي كنم

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۳ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت دکتر گرامی بنده برج 6 پارسال دچار درد بیضه شدم به دکتر مراجعه کردم سونوگرافی کردند و بهم قرص تامسولوسین دادند مصرف کردم طی دوماه که سوزش ادار تکرر ادرار شبانه بهبود پیدا کرد بعد از گذشت 5 ماه علائم برگشت سونو براتون ارسال کردم ازمایش عفونت اداری هم منفی بود و درد قسمت مثانه داشتم وسوزش برام قرص سلکوکسیب و سیپروفلوکساسین 500 و قرص ترازوسین 2 میلی نصف قرص تجویز کردند که به مدت دو هفته مصرف کردم بهبود پیدا کردم امصرف روزانه قرص گفتند طی یکسال باید ادامه بدهم اما از 25 فروردین علائم برگشت و مجددا همان قرصها رو تجویز کردند که یک هفته خوب شد اما باز درد قسمت مثانه دارم و حجم ادارم کم شد و دفعات زیادی مجبور هستم دستشویی برم الان کمر هم درد میکند و قسمت مثانه هم دردی دارم و احساس میکنم ادارم دفع نمیشود ممنونم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۳ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با سلام مشكل التهاب پروستات است روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه دو هفته در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل شود و روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب
    دکتر عزیز بنده در پی مشکلات ادراری و تکرر گاه به گاه ادرار به پزشک مراجعه نمودم. در بار اول پروستات ۴۳ و دو ماه بعد به ۵۷ رسید که پس از مشاهده آزمایشها تشخیص دکتر بزرگی پروستات خوش خیم بود
    از همان ابتدا قرصهای پروترال و ترازسین تجویز کرند که دائما استفاده می کنم ولی هنوز مشکل دفع من پس از ۶ ماه حل نشده است.

    لطفا راهنمایی کنید سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۷ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      با سلام دارو ها را قطع كنيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه  دو هفته در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد

    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۲۷ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      جسارتا تا چند وقت باید کپسول مصرف بشه؟
      روزی چندبار
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۷ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد به مدت يك ماه

    4. تصویر کاربر محمد شنبه ۲۷ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      ممنونم
      جسارتا با این داروها حجم کمتر می شود یا برای کاهش حجم فقط باید جراحی کرد؟
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۳ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با سلام حجم كمتر مي شود نيازي به عمل نيست

    6. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      خدا از زبانتان بشنود
      ما که حدود ۵ ماه از قرصهای پروترال و ترازسین استفاده کردیم هیچ نتیجه ای نگرفتیم تازه هم بزرگتر شد.
      به امید خدا و تخصص ارزشمند شما🌹
    7. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با تشكر

    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر اصی یکشنبه ۲۱ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    چند وقته تکرر ادرار دارم شبا بیدار میشم ولی دیر میاد ادرار مخصوصوقتی اعصابم خرابه دکتر رفتم سنو دادم سنگ وشن در دو کلیم بود ابعادپروستاد۲۱*۳۷*۳۱mmیه ۱۴ccحجمتخلیه۳۸۰شد۷ccشد سوزش هم پیدا کردم وبعضی وقتهاچند قطره مایع لزج هم میاد بعضی وقتها هم سریع و کامل ادرار دارم نگرانم سن ۴۰ممنون کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۱ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر الهام دوشنبه ۱۵ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر پدر من ۸۲ساله هستن یک ماه پیش بخاطر وجود خون در ادرار و کمی مشکل دفع ادرار به پزشک مراجعه کردیم که تشخیص التهاب دادن و تامسولوسین و فیناستراید روزی یکی از هر کدوم تجویز کردن که مشکل دفع ادرار و خونریزی رفع شد ولی الان حدود یک هفته اس که دفعات ادرار چه در شب چه در روز بیشتر شده و یک مقدار تورم در پاهاشون بیشتر پای چپ وجود داره که با پیاده روی بهتر میشه البته توی این یک هفته میزان مصرف مایعاتشون بیشتر شده خودشونم میگن که نیاز فوری به تخلیه ادرار دارن. با توجه به اینکه یک ماه از شروع مصرف داروشون میگذره این علائم نگران کننده است؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      با سلام ابتدا سيستوسكوپي كنند و سپس عمل پروستات انجام شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر