درمان بزرگی پروستات با قرص تامسولوسین

وقتی ۱۰ سال قبل قرص تامسولوسین جهت درمان علائم ادراری ناشی از بزرگی پروستات توسط شرکت های دارویی در آمریکا به بازار عرضه شد، انقلابی بزرگ در درمان بزرگی پروستات به وجود آمد. تامسولوسین برای افرادی که به بزرگی پروستات خفیف مبتلا هستند توصیه می شود اما مصرف آن حتما باید تحت نظر پزشک باشد.


تامسولوسین چیست؟

تامسولین به دسته ای از دارو ها به نام آلفا بلاکر تعلق داشته و برای درمان مردان مبتلا به علائم بزرگی پروستات یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات به کار گرفته می شود. همچنین، گاهی اوقات تامسولوسین در درمان سنگ های کلیوی نیز استفاده می شود.

این دارو به صورت قرص و کپسول بوده و افراد می توانند با در دست داشتن نسخه پزشک آن را از دارو خانه ها تهیه کنند. در صورت خریداری این دارو از داروخانه باید ظرف 6 هفته پس از شروع مصرف با پزشک خود ملاقات کرده تا از مناسب بودن ادامه مصرف خود اطمینان یافت.

تامسولوسین با عناوین تجاری همچون فلومکس و فلوکسترا نیز شناخته می شود. گاهی اوقات، در درمان مشکلات مثانه و بزرگی پروستات داروی تامسولوسین در ترکیب با مواد دارویی دیگر مصرف می شود. نام تجاری این دارو های ترکیبی شامل وزومنی (ترکیب با سولیفناسین) و کومبودارت (دوتاستراید) است.

علائم بزرگی پروستات

معمولاَ علائم بزرگی پروستات بعد از 40 سالگی در مردان ظاهر می شود. علائم بزرگی پروستات به شرح زیر است:

  • باریک شدن ادرار
  • شب ادراری
  • تکرار ادرار
  • سوزش ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار

از هر 100 نفر مبتلا به بزرگی پروستات و علائم ادراری، 40 نفر از آن ها با مصرف شبی یک عدد قرص تامسولوسین (مؤثرترین آن نوع اسنیک می باشد) از عمل جراحی نجات پیدا می کنند.

نحوه عملکرد قرص تامسولوسین

تامسولوسین پروستات را کوچک نمی کند ولی با شل کردن عضلات صاف پروستات و کپسول پروستات باعث می شود انسداد ایجاد شده در راه خروج ادرار از مثانه کاهش یابد و علائم از بین برود.

تامسولوسین با شل کردن پروستات، مجرای خلفی را باز می کند و مثانه به راحتی ادرار را خارج می کند. مردانی که دارای علائم پروستات هستند شبی یک عدد کپسول تامسولوسین تا آخر عمر باید میل کنند و گاهی پزشکان این دارو را با قرص فینتراید تجویز می کنند.

کپسول تامسولوسین

عوارض کپسول تامسولوسین

از عوارض استفاده از این دارو گاهی افت فشار خون و برگشت منی به داخل مثانه می باشد. بسیاری از مردان که از این دارو استفاده می کنند، از عدم خروج منی از مجرا به خارج بعد از عمل جنسی شکایت دارند.

1- عوارض جانبی رایج

این عوارض جانبی در بیش از 1 درصد افراد مصرف کننده بروز داده، معمولا خفیف بوده و مدت اثر کوتاهی دارند. در صورتی که این عوارض جانبی ناراحت کننده بوده یا به مدت چند روز ادامه داشته باشند، باید با پزشک یا دارو ساز خود مشورت کرد:

  • احساس گیجی مخصوصا در هنگام نشستن یا برخاستن
  • مشکل در انزال منی همچون فقدان یا اندک بودن مقدار مایع منی

2- عوارض جانبی جدی

  • در صورت مشاهده عوارض زیر باید فورا با پزشک خود تماس گرفت:
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس: این علائم می توانند نشانه مشکلات ریوی باشند.
  • زردی پوست یا زرد شدن سفیدی چشم: این علائم می توانند نشانه مشکلات کبدی باشند.
  • ابتلای آسان به کبودی یا خونریزی: این علائم می توانند نشانه مشکلات خونی باشند.

برای خواندن مطالب کافی در رابطه با قرص تامسولوسین و همچنین عوارض و نحوه ی مصرف آن روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

عوارض قرص تامسولوسین

مصرف خودسرانه تامسولوسین

امروزه در دنیا بسیاری از مردان از بهبودی علائم ادراری پروستات با قرص تامسولوسین آشنا هستند و یا از آن استفاده می کنند. نکته مهم قابل توجه این است که این داروی روی مردانی که مبتلا به علائم شدید ادراری پروستات هستند، هیچ اثری ندارد و نباید بدون مراجعه به پزشک و با انتخاب و سلیقه ی خود، بدون نظر پزشک از آن استفاده کنند، چون گاهی علائم شدید ادراری ناشی از پروستات باعث از کار افتادن کلیه ها می شود و فرد مبتلا با سلیقه خود به امید اینکه علائم بهتر می شود و یا شده خود را در معرض آسیب کلیه قرار می دهند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    باعرض سلاموادب جناب آقای دکتر بنده 35 ساله ومتاهل هستم مدتی است که فشار ادرارم کم شده واحساس میکنم پرش آنچنانی ندارم امروز به سونو گرافی رفتم گفتند یه مقدار پروستاتم بزرگ شده است واندازه رو 33 گفتن حال نمی دانم چه دارویی مصرف کنم تا کوچک شود
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      شبي يك عدد كپسول آمنيك ميل كنيد و براي كوچك شدن روزي يك عدد finesterid به مدت يك سال ميل كنيد
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید.من سی سالمه.چند روزه احساس میکنم بعد از ا درار کردن نیاز دوباره به دستشویی دارم.تکرر ادرار دارم .سونوگرافی دادم مقدار 63 میلی متر ادرار تو مثانه ام بود.لطفا منو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      شبي يك عدد كپسول آمنيك ميل كنيد
  • تصویر کاربر لطبف چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر 48 ساله هستم اندازه پروستاتم 35 وpsa=1/8 و دیابت نوع دوم کنترل شده دارم اما هیچ کدام از علایم پروستات را ندارم ولی ازوقتی که دکترم کپسول تامسو لوسین ویا امنیک نوشنتد بعد از استفاده در الت تناسلی احساس درد وسوزش رادارم ووقتی دارو را قطع می کنم دوباره به حالت عادی بر می گردم به نظر شما دارو را آیا قطع کنم ؟چون دکترم گفته باید از دارو استفاده کنم .خیلی متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر علايم پروستات نداريد نيازي به استفاده از آمنيك وجود ندارد
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر چند ماه درد شدید پروستاتیت دارم پیش دکتر سعید شاکری شیراز رفتم بهم گفته تو درمان دارویی جواب ندادی بنده 26 سال دارم بهم گفته تنها راه درمان تو قطع عصب پروستات به نظر شما انجام بدم اخه خیلی درد دارم و سوزش لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      فكر نمي كنم چنين پيشنهادي كرده باشد
  • تصویر کاربر یاسر شنبه ۲۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام.پدر بنده حدود 1سال پیش عمل پروستات انجام داد.الان بصورت اتفاقی و در ازمایش جدید متوجه سطح psa بالاتر از نرمال و حدود 4.2 شدیم.سن بیمار 72 سال هست و از نظر علایم هم هیچ مشکلی ندارن.ایا نیاز به پیگیری جدی دارد؟بیمار از نظر روحی چندان قوی نیست و طبق تجربه به محض احساس نگرانی دچار خودباختگی میشود.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      دو هفته أنتي بيوتيك ميل كنيد سپس آزمايش تكرار شود اگر پايين نيامد بايد نمونه برداري از پروستات انجام شود
  • تصویر کاربر جواد پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید به خدمت آقای دکتر من با توجه به اینکه بزرگی پروستات به اندازه 45 و وزن 38 گرمی دارم ودر خرداد ماه آزمایش psa دادم 12 شد اما با مصرف سیپرو فلوکساسیلین. وچند بار آزمایش دیگر به 3.7 رسید اما الان باز هم با توجه وضیعت جسمیم احساس می کنم که psa مجددا بالا رفته آیا به نظر شما معرض خطر سرطان پروستات هستم یا نه ممنون کمک کنید سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      علت بالا رفتن التهب پروستات بوده
  • تصویر کاربر farid شنبه ۱۵ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    من با یکسری علائم ادراری و مشکلات مربوط به نعوظ و لذت جنسی مواجه شده ام(علائم از 1سال و نیم قبل شروع شدن) و از نظر شدت و ضعف علائم روز به روز تفاوت وجود داره...علائم: فوریت برای تخلیه ادرار...سوزش مجرا در انتهای تخیله ادرار...و درد و ناراحتی در پایان تخلیه ادرار...و چکه کردن ادرار بعد از انجام تخیله روی لباس زیر...و در کل مشکلات ادراری...از نظر جنسی و مسائل نعوظ هم دچار ناراحتی هستم....مثلا درد حین نعوظ و درد در نوک الت تناسلی...عدم ایجاد یک نعوظ مطلوب و لذت بخش...به پزشک ارولوژیست مراجعه کردم داروهای مگافن، باکلوفن 10، تولترین 2، اوفلووکساسین 300 و پروتال 0.4 را تجویز کرده و الان که به مدت 3هفته مصرفشون میکنم..اکثر علائمم هنوز پابرجاست و شاید فقط درد و ناراجتی مقداری کمتر شده باشه...نظر شما چیه آقای دکتر؟...به مصرف داروها ادامه بدم؟...یا 2باره به متخصص ارولوژی مراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      شما مبتلا به پروستاتيت احتقاني هستيد و درمان شما درست انجام داده ، داروها را بايد ٤ هفته ادامه دهيد ودر آب گرم هم بنشينيد و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد
  • تصویر کاربر میلاد چهارشنبه ۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 381 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر گرامی من 26 سال سن دارم.سه چهار ماه میشه که مشکل سوزش و تکرر ادار داشتم و همچنین مشکل سوزش و درد پشت رگهای بیضه راست و سوزش و درد مثانه قسمت راستش و کشاله ران که به دکتر مراجعه کردم که برام سونوگرافی نوشت که در سونو مشخص شد که عفونت پروستاتیت حاد دارم و من از شما خواهش دارم چه دارویی تاثیر گذاری استفاده کنم که مشکلم به طور کامل ریشه کن بشه در ضمن میخواستم ازدواج کنم که این بیماری فعلا نمیزاره لطفا کمکم کنید دکترجان.اجرکم عندالله
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام مشكل شما پروستاتيت احتقاني مي باشد با پزشك خود مشاوره كنيد .
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من یه پسر24سال و مجردم از اواسط ماه رمضان دردی در بیضی و آلت تناسلی دارم و تکرر ادرار و سوزش ادرار دارم
    پیش دکتر رفتم آزمایش خون و ادرار
    و سونوگرافی دادم سونوگرافی که همه چی نرمال بود،ولی در ادرارم خون دیده شده بود وگرنه مشکل دیگه ای نداشتم پزشک رفتم گفتن که دوباره آزمایش ادرار بدم حالا به نظر شما چه بیماری دارم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      شما مبتلا به ورم پروستات هستيد به پزشكتان مراجعه كنيد تا درمان را شروع كند
  • تصویر کاربر الهام یکشنبه ۱۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    Teach Moh.:
    با سلام و خسته نباشید،
    پدر بنده دو سالی هست که به دلیل تورم پروستات زیر نظر دکتر هستند،که طی این سال ها مقدار psa:/3 بوده و تغییر چندانی نکرده است،نوبت مراجعه قبلی دکتر آزمایش تکمیلی درخواست داده اند،که نتیجه آزمایش به شرح زیر می باشد،
    Psa:/3
    Psa free:/11
    Free psa/total psa:36/7 می باشد،،
    دکتر نمونه برداری انجام داده اند،تا 10 روز دیگه قراره جواب آماده میشه،
    به نظر شما با توجه به جواب آزمابش،خطری وجود دارد؟
    دیروز دوباره تکرار آزمایش داده شد که فقط psa:/3 بود آماده شد،
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام نمونه بر
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام و احترام به احتمال زياد نيازي به نمونه برداري نبوده وجواب طبيعي خواهد بود .
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر