درمان بزرگی پروستات با قرص تامسولوسین

وقتی ۱۰ سال قبل قرص تامسولوسین جهت درمان علائم ادراری ناشی از بزرگی پروستات توسط شرکت های دارویی در آمریکا به بازار عرضه شد، انقلابی بزرگ در درمان بزرگی پروستات به وجود آمد. تامسولوسین برای افرادی که به بزرگی پروستات خفیف مبتلا هستند توصیه می شود اما مصرف آن حتما باید تحت نظر پزشک باشد.


تامسولوسین چیست؟

تامسولین به دسته ای از دارو ها به نام آلفا بلاکر تعلق داشته و برای درمان مردان مبتلا به علائم بزرگی پروستات یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات به کار گرفته می شود. همچنین، گاهی اوقات تامسولوسین در درمان سنگ های کلیوی نیز استفاده می شود.

این دارو به صورت قرص و کپسول بوده و افراد می توانند با در دست داشتن نسخه پزشک آن را از دارو خانه ها تهیه کنند. در صورت خریداری این دارو از داروخانه باید ظرف 6 هفته پس از شروع مصرف با پزشک خود ملاقات کرده تا از مناسب بودن ادامه مصرف خود اطمینان یافت.

تامسولوسین با عناوین تجاری همچون فلومکس و فلوکسترا نیز شناخته می شود. گاهی اوقات، در درمان مشکلات مثانه و بزرگی پروستات داروی تامسولوسین در ترکیب با مواد دارویی دیگر مصرف می شود. نام تجاری این دارو های ترکیبی شامل وزومنی (ترکیب با سولیفناسین) و کومبودارت (دوتاستراید) است.

علائم بزرگی پروستات

معمولاَ علائم بزرگی پروستات بعد از 40 سالگی در مردان ظاهر می شود. علائم بزرگی پروستات به شرح زیر است:

  • باریک شدن ادرار
  • شب ادراری
  • تکرار ادرار
  • سوزش ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار

از هر 100 نفر مبتلا به بزرگی پروستات و علائم ادراری، 40 نفر از آن ها با مصرف شبی یک عدد قرص تامسولوسین (مؤثرترین آن نوع اسنیک می باشد) از عمل جراحی نجات پیدا می کنند.

نحوه عملکرد قرص تامسولوسین

تامسولوسین پروستات را کوچک نمی کند ولی با شل کردن عضلات صاف پروستات و کپسول پروستات باعث می شود انسداد ایجاد شده در راه خروج ادرار از مثانه کاهش یابد و علائم از بین برود.

تامسولوسین با شل کردن پروستات، مجرای خلفی را باز می کند و مثانه به راحتی ادرار را خارج می کند. مردانی که دارای علائم پروستات هستند شبی یک عدد کپسول تامسولوسین تا آخر عمر باید میل کنند و گاهی پزشکان این دارو را با قرص فینتراید تجویز می کنند.

کپسول تامسولوسین

عوارض کپسول تامسولوسین

از عوارض استفاده از این دارو گاهی افت فشار خون و برگشت منی به داخل مثانه می باشد. بسیاری از مردان که از این دارو استفاده می کنند، از عدم خروج منی از مجرا به خارج بعد از عمل جنسی شکایت دارند.

1- عوارض جانبی رایج

این عوارض جانبی در بیش از 1 درصد افراد مصرف کننده بروز داده، معمولا خفیف بوده و مدت اثر کوتاهی دارند. در صورتی که این عوارض جانبی ناراحت کننده بوده یا به مدت چند روز ادامه داشته باشند، باید با پزشک یا دارو ساز خود مشورت کرد:

  • احساس گیجی مخصوصا در هنگام نشستن یا برخاستن
  • مشکل در انزال منی همچون فقدان یا اندک بودن مقدار مایع منی

2- عوارض جانبی جدی

  • در صورت مشاهده عوارض زیر باید فورا با پزشک خود تماس گرفت:
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس: این علائم می توانند نشانه مشکلات ریوی باشند.
  • زردی پوست یا زرد شدن سفیدی چشم: این علائم می توانند نشانه مشکلات کبدی باشند.
  • ابتلای آسان به کبودی یا خونریزی: این علائم می توانند نشانه مشکلات خونی باشند.

برای خواندن مطالب کافی در رابطه با قرص تامسولوسین و همچنین عوارض و نحوه ی مصرف آن روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

عوارض قرص تامسولوسین

مصرف خودسرانه تامسولوسین

امروزه در دنیا بسیاری از مردان از بهبودی علائم ادراری پروستات با قرص تامسولوسین آشنا هستند و یا از آن استفاده می کنند. نکته مهم قابل توجه این است که این داروی روی مردانی که مبتلا به علائم شدید ادراری پروستات هستند، هیچ اثری ندارد و نباید بدون مراجعه به پزشک و با انتخاب و سلیقه ی خود، بدون نظر پزشک از آن استفاده کنند، چون گاهی علائم شدید ادراری ناشی از پروستات باعث از کار افتادن کلیه ها می شود و فرد مبتلا با سلیقه خود به امید اینکه علائم بهتر می شود و یا شده خود را در معرض آسیب کلیه قرار می دهند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر B شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام
    اینجانب با48 سال سن بزرگی پروستات 35 میلی دارم اما مشکل ادراری ندارم ایا نیازبه خوردن دارو دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      خير نيازي نيست

  • تصویر کاربر محمود جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 2460 مشاهده پرسش
    آیا قرص فوق باعث عدم خروج منی پس از نزدیکی میشود یا خیر.ایابجای استفاده از این قرص میتوان از نشستن در لگن آب به مدت ده دقیقه در شب بهره برد و قرص را مصرف نکرد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      به علت قرص است و در أب گرم نشستن اثري ندارد

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام.
    حدود 13 الی 14 سال گذشته دچار عفونت مقاربتی شدم. 48 ساعت بعد به پزشک مراجعه ، یک میلی گرم سفتریاکسون و 4 عدد کپسول آزیترومایسین تجویز نمودند. 2 هفته بعد لوزه سمت راست (گلو) متورم شد. مجددا پزشک دیگر اینبار کشت ترشح تجویز و در آزمایش نایسریا گنوریا با گرم مثبت و گاهی منفی و در آزمایشهایی گرم مثبت و منفی گزارش می شد. آنتی بیوتیکهایی که طی این سالها استفاده نمودم. داکسی سایکلین.سیپروفلوکساسین.مترونیدازول.سفکسیم.آزیترومایسین و سفتریااکسون بوده. طی چند دوره 2 هفته ای و 2 بار 21 روز را با تجویز پزشک استفاده نمودم ،حتی پزشک متخصص عفونی 6 عدد سفتری اکسون هر 12 ساعت در 3 روز ده سال پیش. تجویز و استفاده نمودم.اما همچنان ترشح از مجرای ادرار بصورت بسیار خفیف ادامه داشت. (پزشکی گفت ازدواج کنی خوب میشه. حال 2 فرزند دارم و همسرم نیز از مشکلات رنج می برد.) از آن پس تقریبا هر 2 سال یک دوز 2 هفته ای آنتی بیوتیک مصرف کردم. هم اکنون ترشح قابل رویت ندارم. دفع ادرار طبیعی است ،گاهی ادرار 2 شاخه می شود. بوی بد و تیز دارد. حجم مایه منی کاهش یافته حدود 2 سی سی است. سن 48 سال .از 4 ماه پیش در مفاصل انگشتان، آرنج دست ها و زانوی پا درد دارم. مخصوصا هنگام بیدار شدن از خواب. در طول روز داخل مفصل داغ می شود و درد دارد. همچنین درد در استخوان دنبالچه دارم و گاهاً درد در کشاله داخلی ران احساس می کنم. شغل یدی ندارم سابقه ساییدگی استخوان ندارم. آزمایش آرتروز دادم.منفی بود. با مطالعه صفحه شما تقریبا مطمئن هستم عفونت در پروستات وجود دارد. و تشخیص درستی تاکنون صورت نگرفته. که به احتمال زیاد وارد جریان خون گردیده. البته از این بابت آزمایشی نداده ام. همسرم نیز چندبار به دلیل به تاخیر افتادن پریود ماهانه به پزشک مراجعه نمودند و هر بار ترشح و عفونت گزارش شد. و پماد کلوتریمازول واژینال 1 میلی گرم تجویز و استفاده نمودند و اخیرا 2 بار درد شکمی شدید گرفتند. در حال حاظر ترشح قابل رویت ندارم و همانطور که گفتم فقط گاهی که مایعات کم استفاده کنم ادرارم 2 شاخه می شود. ولی اخیرا که درد مفاصل ایجاد شده خیلی نگران هستم .من 2 فرزند دختر خرد سال 9 و 4 ساله دارم که خیلی نگران انها هستم . با وجود توضیحات مختصر. بفرمایید 1- آیا بیماری در این مرحله قابل درمان است؟ 2- چه راهکارهایی مناسب است؟ 3- چه داروهایی تجویز می نمایید؟ با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر طه سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر گرامی
    پدر این جانب 72سالشه که پروستات خوش خیم دارد.دکترش یک ازمایش psaبراش نوشت که اندازه ی آن 5.9 بودکه بعد از مصرفprotral.4وfinide5اندازه ی آن به حالت طبیعی برگشت ولی بعد از آن پدرم داروها را یک کم نامرتب می خورد الان اندازه ی آن دوباره بالا رفته 9.9آیا داروی بهتر از این ها وجود ندارد.دکتر شهر ما میگه باید عمل بشه پدرم خیلی ترسیده.ممنون میشم اگر راهنمایی کنیی. با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      نمونه برداري از پروستات انجام شود

  • تصویر کاربر علی شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    با سلام
    من حدود 60 روز پیش 1روز ادرارم خونی بود پس از مراجعه به دکتر و انجام آزمایش(PSA و عفونت) و سونوگرافی مساله ای مشاهده نشد و ابعاد پروستات نرمال بود
    ولی علائم زیر
    1- کاهش جریان ادرار
    2- دفع با تاخیر و مشکل خروج ادرار
    3- عدم خروج منی از آلت و سوزش در لحظه انزال
    با مراجعه به دکتر برای 10 روز داروهای زیر را تجویز نمودن
    1-سیپروکیم 500 روزی دو عدد
    2- ایندو متاسین روزی 1عدد
    ولی باز بعد 5 روز ادرار سخت برای آغاز ، مشاهده شده و همچنین منی هنگام خروج از آلت بسیار سفت و لخته لخته می باشد(با درد همراه نمی باشد دیگر)
    خواهشمند است راهنمایی لازم را مبذول فرمایید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      اين درمان ٤ هفته ادامه داشته باشد

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدر من با سن 88 سال در مدت یکسال psa بالایی داشته که به حدود 10 رسد و تنها دارای علامت کمخونی بود و دکتر مغز و اعصاب وی که حدود 15 سال است دکتر معالج صرع وی است موافق عمل جراحی نبود. نهایتا بعلت کنخونی شدید به وی 2 واحد خون تزریق شد که علایم کمخونی رفع شد.
    لیکن psa وی اکنون به 15 رسیده و علایم جانبی دیگری ندارد.
    آیا مورد وی اقدامی دارد؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      اقدامي لازم نيست

  • تصویر کاربر مصطفی یکشنبه ۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام
    سوزش و تکرر ادرار داشتم دکتر پس از آزمایشات و سونوگرافی مصرف ۲۰ عدد قرص پروترال تجویز نمودند که پس از مصرف ۱۰ قرص بهبودی حاصل شد دوره درمان را کامل کردم و در زمان مصرف با مشکل قطع مایع منی داشتم ولی با اینحال درمان را ادامه دادم ولی الان بعد از یک ماه از قطع مصرف دارو هنوز در زمان انزال مایع منی خارج نمی شود
    آیا این طبیعی است یا نیاز به درمان دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      نيازي به درمان ندارد به علت دارو مي باشد

  • تصویر کاربر سعید جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    من68 سال دارم شب که پروترال 0/4 میخورم روز ادار ریزی غیر ارادی دارم جناب دکتر لطفا راهنمایی بفر مایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ١٠ ميلي گرم ميل شود

  • تصویر کاربر اشکان سه شنبه ۱۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    ببخشید مزاحم شدم.
    من التهاب پروستات داشتم. یکسال بود خوب شده بودم. دوباره مشکلات برگشت. برام ۱۰ عدد شیاف ایندومتاسین تجویز کردید.اما خوب نشدم. چند سوال خدمتون داشتم
    ۱_ الان درد کنار آلت تناسلی( رویش مو)، کشاله ران و جدیدا درد زیر شکم دارم. این علائم مربوط به التهاب پروستات است؟
    ۲_ نوع التهاب پروستات من،چیه؟ از نوع مزمن هست یا باکتریال یا....؟
    ۳_ با توجه به درد در زیر شکم، کشاله و اطراف آلت، غیر از شیاف ایندومتاسین، آنتی بیوتیکی مصرف کنم؟
    ۴_ آیا واقعا، رابطه ی جنسی منظم کمک میکنه به کم شدن این حالت؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      التهاب مزمن است،، نزديكي در بهبودي كمك مي كند ،، علاييم مربوط به التهاب است ،، قرص سيپروفلوكساسين ٢٥٠ ميلي گرم هر ١٢ ساعت يك عدد به مدت بيست روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    سلام
    پدر من ۴۹ سال سن دارد سال گذشته درد در ناحیه زیر شکمی و تب زیر شکمی و بیضه به دکتر مراجعه کرد آزمایش psa =۶.۳ بود داروی سیپروفلوکساسین ۵۰۰ و تاموسیلین تجویز کرد و بعد ۳۰ روز دوباره آزمایش psa= 8.5 شد چون داروها رو ناقص خورده بود بعد دوباره داروها رو مرتب مصرف کرد (امنیک ) بهش اضافه شدpsa =6.3 شد بعد دوباره مصرف داروها ( امنیک) بعد ۲ ماه psa=4.7 دکتر دوباره داروها رو تغییر داد به افلو کینول ۳۰۰ و تاموسین هر ۲۴ ساعت الان psa = 8.5 رسید الان مشکل چیه ؟
    اما free psa=1.5 تا 1.7 بوده
    Free psa /total psa 0.17
    بوده تو این مدت ها و دردها کم شده اما تموم نشده سونوگرافی هم همه نرمال است
    خواهشمندم راهنمای دقیق کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      نمونه برداري از پروستات انجام شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر