درمان بزرگی پروستات با قرص تامسولوسین

وقتی ۱۰ سال قبل قرص تامسولوسین جهت درمان علائم ادراری ناشی از بزرگی پروستات توسط شرکت های دارویی در آمریکا به بازار عرضه شد، انقلابی بزرگ در درمان بزرگی پروستات به وجود آمد. تامسولوسین برای افرادی که به بزرگی پروستات خفیف مبتلا هستند توصیه می شود اما مصرف آن حتما باید تحت نظر پزشک باشد.


تامسولوسین چیست؟

تامسولین به دسته ای از دارو ها به نام آلفا بلاکر تعلق داشته و برای درمان مردان مبتلا به علائم بزرگی پروستات یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات به کار گرفته می شود. همچنین، گاهی اوقات تامسولوسین در درمان سنگ های کلیوی نیز استفاده می شود.

این دارو به صورت قرص و کپسول بوده و افراد می توانند با در دست داشتن نسخه پزشک آن را از دارو خانه ها تهیه کنند. در صورت خریداری این دارو از داروخانه باید ظرف 6 هفته پس از شروع مصرف با پزشک خود ملاقات کرده تا از مناسب بودن ادامه مصرف خود اطمینان یافت.

تامسولوسین با عناوین تجاری همچون فلومکس و فلوکسترا نیز شناخته می شود. گاهی اوقات، در درمان مشکلات مثانه و بزرگی پروستات داروی تامسولوسین در ترکیب با مواد دارویی دیگر مصرف می شود. نام تجاری این دارو های ترکیبی شامل وزومنی (ترکیب با سولیفناسین) و کومبودارت (دوتاستراید) است.

علائم بزرگی پروستات

معمولاَ علائم بزرگی پروستات بعد از 40 سالگی در مردان ظاهر می شود. علائم بزرگی پروستات به شرح زیر است:

  • باریک شدن ادرار
  • شب ادراری
  • تکرار ادرار
  • سوزش ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار

از هر 100 نفر مبتلا به بزرگی پروستات و علائم ادراری، 40 نفر از آن ها با مصرف شبی یک عدد قرص تامسولوسین (مؤثرترین آن نوع اسنیک می باشد) از عمل جراحی نجات پیدا می کنند.

نحوه عملکرد قرص تامسولوسین

تامسولوسین پروستات را کوچک نمی کند ولی با شل کردن عضلات صاف پروستات و کپسول پروستات باعث می شود انسداد ایجاد شده در راه خروج ادرار از مثانه کاهش یابد و علائم از بین برود.

تامسولوسین با شل کردن پروستات، مجرای خلفی را باز می کند و مثانه به راحتی ادرار را خارج می کند. مردانی که دارای علائم پروستات هستند شبی یک عدد کپسول تامسولوسین تا آخر عمر باید میل کنند و گاهی پزشکان این دارو را با قرص فینتراید تجویز می کنند.

کپسول تامسولوسین

عوارض کپسول تامسولوسین

از عوارض استفاده از این دارو گاهی افت فشار خون و برگشت منی به داخل مثانه می باشد. بسیاری از مردان که از این دارو استفاده می کنند، از عدم خروج منی از مجرا به خارج بعد از عمل جنسی شکایت دارند.

1- عوارض جانبی رایج

این عوارض جانبی در بیش از 1 درصد افراد مصرف کننده بروز داده، معمولا خفیف بوده و مدت اثر کوتاهی دارند. در صورتی که این عوارض جانبی ناراحت کننده بوده یا به مدت چند روز ادامه داشته باشند، باید با پزشک یا دارو ساز خود مشورت کرد:

  • احساس گیجی مخصوصا در هنگام نشستن یا برخاستن
  • مشکل در انزال منی همچون فقدان یا اندک بودن مقدار مایع منی

2- عوارض جانبی جدی

  • در صورت مشاهده عوارض زیر باید فورا با پزشک خود تماس گرفت:
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس: این علائم می توانند نشانه مشکلات ریوی باشند.
  • زردی پوست یا زرد شدن سفیدی چشم: این علائم می توانند نشانه مشکلات کبدی باشند.
  • ابتلای آسان به کبودی یا خونریزی: این علائم می توانند نشانه مشکلات خونی باشند.

برای خواندن مطالب کافی در رابطه با قرص تامسولوسین و همچنین عوارض و نحوه ی مصرف آن روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

عوارض قرص تامسولوسین

مصرف خودسرانه تامسولوسین

امروزه در دنیا بسیاری از مردان از بهبودی علائم ادراری پروستات با قرص تامسولوسین آشنا هستند و یا از آن استفاده می کنند. نکته مهم قابل توجه این است که این داروی روی مردانی که مبتلا به علائم شدید ادراری پروستات هستند، هیچ اثری ندارد و نباید بدون مراجعه به پزشک و با انتخاب و سلیقه ی خود، بدون نظر پزشک از آن استفاده کنند، چون گاهی علائم شدید ادراری ناشی از پروستات باعث از کار افتادن کلیه ها می شود و فرد مبتلا با سلیقه خود به امید اینکه علائم بهتر می شود و یا شده خود را در معرض آسیب کلیه قرار می دهند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمدعلی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب، آقای دکتر، ببخشید بنده چند روزی هست که وقتی تخلیه ادرارم تمام میشه، بعد از چنددقیقه چندقطره ادرار خارج میشه، فعلا بخاطر شرایط کرونا نمیتونم برم بیمارستان لطفا راهنمایی فرمایید. ۴۹ سال دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سه ماهی است که ادرار را با سوزش و کمی با سختی تخلیه میکنم و مدت حضورم در دستشویی سه برابر شده و باتوجه به مطالب شما احتمال التهاب پروستات را دارم برخی اوقات خیلی کم به اندازه نیم قطره در ابتدای ادارا خون صورتی کم رنگ خارج میشود شاید ماهی یکبار ، وبا فشار به مثانه در دوبار دستشویی ادار کامل تخلیه میشود
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      • روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد
  • تصویر کاربر شهباز یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلا من از بچگی آخر ادارم گیر میکرد و به سختی آلتم در نزدیکی سفت میشود این مورد در این سن 52 سالگی نیز ادامه دارد شونوگرافی دادم گفتند یکم پروستات شما بزرگ شده است چی دستور میفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد

  • تصویر کاربر غفرانی چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    باسپاس ازجناب دکترمدت دوسال مشکل بزرگی پروستات رامتوجه شدم وکلا اززمانی شروع شد که تخلیه کامل انجام نمیشدمدتی بادارو بهترشدم وحدودشش ماه بیشتراست که فقط قرص پروستادین شرکت دینه رامیخوردم اکنون کمی مشکل شدید تخلیه وکمی سوزش ادارارپیداکرده واکثرابهنگام دفع بامدفوع بحالت اسهال انجام میشوددستورعمل باتوجه به کرونا میفرماییدیامیشه باداروحلش کرد؟باتشکروسپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عباس چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 714 مشاهده پرسش
    سلام
    من عمل رادیکال پروستات انجام دادم. ام آر آی تمام بدن قبل از عمل بیانگر این بود که متاستاز به هیچ نقطه ای نداده. پاتولوژی بعد از عمل 95 درصد درگیری نشان می داد. آیادر چنین شرایطی پرتو درمانی و هورمون تراپی لازم است؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      هورمون تراپي

  • تصویر کاربر سیاوش پنجشنبه ۲۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام بزرگوار بنده57 سال دارم سال96 خون در منی داشتم با آنتی بوتیک و ضد التهاب بعد 4 هفته خوب شدم الان طی 10 روزدوبار نزدیکی داشتم مجددا خونی هست البته سه ماه پیش سنو گرافی کردم همه را نرمال گفت فشار خون دارم دو عددلوزارتان 25و آملو دیپین 5 یک عدد مصرف میکنم سوز ش ادرارو تکرر ندارم ولی بعلت قرنطینه استرس و زیادنشستن در خونه دارم در هر صورت دستور بفرمایید چکار کنم جهت ماینه حضوری خدمتتان برسیم یا نوبت و گرفتن ویزیت اینترنتی اقدام کنم با تشکر فراوان حق یار ونگهدارتان باد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ايندومتاسين ١٠٠ استعمال كنيد دو هفته

  • تصویر کاربر توحیدی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام و درود.
    آقای دکتر! پدرم 81 سال سن دارند و پروستات شون 75 سی سی شده است و مثانه شون خالی نمی شود و حدود 200 سیسی ادرار رزیدو دارند.
    11/21 سونوگرافی دادند. نتیجه به شرح زیر بود:
    اندازه و اکوی پارانشیمال و ضخامت کورتیکال کلیه ها نرمال است. اتساع متوسط تا شدید در کلیه و حالب دو طرف مشاهده شد. کیستی به قطر 32 میلیمتر در کلیه راست مشاهده شد. ضخامت جداری مثانه ناصاف و تراویکوله است. توده و سنگ دیده نشد. پروستات با ابعاد 53*55*51 و حجم 75 سی سی مشهود است. در بررسی تخلیه ادراری رزیدو حدود 200 سیسی مشاهده شد.
    در تاریخ 11/5 آزمایش دادند و کریتینین شون 1.8 و در بخش هماتولوژی RBC شون 3.9 بوده است. و ترم MIX در همین هماتولوژی 13.9 شده است. PSA شون 5.3 بوده است. مدتی بهشون طبق دستور دکتر سوند وصل بود اما چون مشکل کرونا پیش اومد و ایشان سنشون بالاست دیگه کلا قرنطینه شدند و پیگیری درمانشون فعلا متوقف شده است. چون حدود دوماه است که سوند بهشون وصل بوده و خیلی اذیت شدند (حالت افسردگی) می خواستم بپرسم آیا می شود ولو موقتا تا شرایط بیمارستان ها به حالت عادی بازگردد و بتوانیم مداواشون رو ادامه بدیم کپسول تامسولوسین بهشون بدیم که مثانه شون تخلیه بشه و فعلا سوند نزنند ( خیلی در برابر سوند مقاومت روحی می کنند) تا انشالله این داستان کرونا تموم بشه؟ از وقتی که برای مردم صرف می کنید بسیار سپاسگزارم و امیدوارم خدای بزرگ بهترین خیرها را برای شما و خانواده محترم تان مقدر فرماید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      عمل پروستات بايد انجام شود

    2. تصویر کاربر توحیدی دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      فعلا شرایط برای عمل فراهم نیست. موقتا چه دستوری می فرمایید
    3. تصویر کاربر توحیدی دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      پدرم از نظر جسمی فوق العاده ضعیف هستند. من از مشهد مزاحمتون شدم آقای دکتر
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      راهكاري وجود ندارد

    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۲ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      راهكاري وجود ندارد

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر راد دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر65 ساله هستم چند روزی خون در ادرارم مشاهده میکردم و بدلیل تعطیلات عید و همچنین کرونا به پزشک مراجعه نکردم ؛ ولی مشگل دفع ادرار نداشتم اخیرا دچار احتباس ادرار و مشگل دفع شده ام که همراه با درد است راهنمایی بفرمایید که مشگل از پروستات است یا مشگل دیگریست و آیا دارویی دارددر ضمن تا الان هیچگونه مشگل پروستاتی نداشتم؟ ...متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      از پروستات است

  • تصویر کاربر اکبر جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر سال نوتون مبارک
    ۳۸سالمه بابام درسن۶۲ سالگی به کنسرپروستات مبتلا شده که به استخوانهایش متاستازکرده ومن چندساله دردبیضه دارم چندین بار آزمایش خون و سونو کلیه مثانه وپروستات انجام دادم که همه سونوها خوب بود ویک واریکوسل خفیف داشتم ولی تواکثرآزمایشات خون ،چند قطره خون درادارداشتم به جز آزمایش امسال که دکتر برام سی تی کلیه وحالب نوشت که اونم مشکلی نداشتم
    این دردبیضه به لگن و کمرم وران پاهام و زیرشکمم میزنه وتیرمیکشه تولگن آب گرم میشینم آرام میشم
    خواهش میکنم راهنمایی کنید خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب پروستات داريد،، روزي دو بار هر بار ١٥دقيقه در أب گرم نشسته شود ،، روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر بهروز سه شنبه ۱۲ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام.
    سال نو مبارک
    آقای دکتر 27 سال سن دارم
    از یک سال پیش ادرار و انزال من شروع ب سوزش کرد ن ادرار دو شاخه دارم ن قطره قطره ن خون داخل ادرار ن عفونت ادراری دارم آزمایش دادم نشون دکتر دادم گفت عفونت ادراری نداری رفتم دکتر بهم داروی پروستاویتال داد ک با مصرفش فرقی نکرد سوزش ادرار و انزال دارم همچنان...داروهای رهاکین 500 و کلوزاپین 100 دارم مصرف می کنم ...اقای دکتر درحال انزال شبانه ک خواب میبینم ن خود ارضایی با اینکه انزال خشک هست سوزش انزال دارم با خود ارضایی هم بعضی موقع ها سوزش دارم با خروج منی بعضی موقع ها اصلا با وجود خروج منی احساس انزال ندارم ////انزال خشکم بخاطر کلوزاپین 100 هست با دکترم مشورت کردم دوز مصرفش شبی نصف هست ////داروهای ضد افسردگی هستند .حتی قبل از شروع مصرف داروهای ضد افسردگی سوزش داشتم ...یک نکته ای :اونم این هست ک موقع شروع ادرار سوزش خفیف دارم و از اواسط ادرار تا اتمام سوزش بر طرف میشه فقط اول ادرار سوزش دارم عکسهایی از ابعاد پروستات خدمتتون ارسال می کنم آیا درمان قطعی ای برای این مشکل من هست یا خیر ؟داروی خاصی باید مصرف کنم ؟مشکل دقیقا کجاست ؟ لطفا جواب را به ایمیل بنده ارسال کنید با تشکر
    [email protected]
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۲ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد دو هفته

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر