انواع روش های درمان سرطان پروستات

غده ی پروستات زیر مثانه قرار دارد و مجرای خلفی را در بر می­ گیرد. پروستات ماده­ ای را ترشح می­ کند که باعث حرکت اسپرم می ­شود. در این مقاله به بررسی انواع روش های درمان سرطان پروستات می پردازیم.

سرطان پروستات بر خلاف بسیاری از سرطان­ ها از سرعت کمی برخوردار است. اگر سرطان پروستات به کندی رشد کند و محدود به پروستات باشد، ممکن است نیازی به درمان نباشد و برعکس در مواردی که سرعت رشد آن سریع باشد، نیاز به درمان الزامی می باشد و باید هر چه سریعتر انجام شود. در این حالت درمان سرطان پروستات با جراحی باز انجام می شود که نتیجه ی آن معمولا بسیار موفقیت آمیز است.

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات در مراحل اولیه معمولاً بدون علامت می ­باشد، ولی اگر سرعت رشد و پیشرفت سریع باشد، علائم ذیل را به وجود می­ آورد:

✅ اشکال در دفع ادرار مثل سوزش و تکرر ادرار

✅ کاهش فشار و باریک شدن ادرار

خون در منی

✅ احساس ناراحتی در لگن

✅ درد استخوان

✅ اختلال جنسی به صورت اختلال نعوظ

آزمایش PSA

تشخیص سرطان پروستات با انجام آزمایش PSA مقدور می ­باشد. مردان بالای 50 سال، بطور سالیانه، باید این آزمایش را برای تشخیص سرطان انجام دهند. مردانی که سابقه سرطان در فامیل درجه یک خود داشته­ اند، باید بعد از 40 سالگی، سالیانه آزمایش فوق را انجام دهند.

25 سال قبل که PSA کشف نشده بود، مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات 1 نفر از 3 نفر بود. ولی امروزه با انجام آزمایش PSA و تشخیص زودرس و اولیه سرطان پروستات، مرگ و میر ناشی از سرطان 1 نفر در 100 نفر می ­باشد.

سرطان پروستات بیماری شایع، در بین مردان است و دومین علت مرگ و میر در آمریکا می­ باشد.  شانس ابتلاء به سرطان پروستات در دوره زندگی، 1 نفر در 6 نفر می ­باشد. با انجام آزمایش PSA، 50 درصد سرطان­ های پروستات در مراحل اولیه و زودرس تشخص داده می ­شوند.

زمانی که می گویند سرطان پروستات متاستاز کرده، بدین معنی است کهسرطان از پروستات خارج شده و ارگان­های دیگر را درگیر کرده است.

اگر PSA بالا باشد، لزوما بدین معنی نیست که فرد با سرطان پروستات دست و پنچه نرم می کند. موارد زیر می تواند مقدار PSA را تحت تاثیر خود قرار دهند و موجب بالا و پایین رفتن سطح آن در خون شوند.

❇ احتباس ادراری

❇ بعد از عمل جنسی

❇ بعد از معاینه انگشتی پروستات از راه مقعد و ماساژ پروستات

❇ بعد از انجام سونوگرافی پروستات از راه مقعد

❇ در عفونت حاد پروستات

❇ بعد از نمونه برداری از پروستات

در آمریکا مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات، بیشتر از مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی گزارش شده است. مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات تا سال 2020 دو برابر خواهد شد. سرطان پروستات 1% تمام مرگ و میرها را تشکیل می ­دهد.

چاقی

عوامل مساعد کننده ابتلا به سرطان

سرطان پروستات زمانی اتفاق می­ افتد که، سلول­ های سالم پروستات، غیر طبیعی می­ شوند و دچار رشد غیر قابل کنترل می شوند و سلول­ ها به علت اختلال در ژن رشد پیدا می­ کنند.

# چاقی

افراد چاق بیشتر از افراد لاغر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. اگر سرطان پروستات در افراد چاق تشخیص داده شود، معمولاً بسیار بدخیم است و درمان سرطان پروستات در آنها بسیار سخت است.

# سن

با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد. سرطان پروستات معمولا بعد از سن 40 سالگی دیده می شود.

# نژاد

گرچه نقش نژاد در بروز سرطان هنوز ثابت نشده است، ولیسیاه ­پوستان بیشتر در معرض سرطان هستند و سرطان ­های آن­ها خیلی بدخیم می­ باشد.

# سابقه فامیلی

افرادی که سابقه سرطان پروستات و یا سینه در فامیل درجه یک خود (پدر،برادر و مادر و…) دارند، نسبت به سایرین 5 برابر بیشتر، شانس ابتلاء به سرطان پروستات دارند.

سرطان پروستات

پیشگیری از سرطان پروستات

✔ داشتن رژیم غذایی سالم

از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید و بیشتر از سبزیجات و میوه­ جات مصرف کنید.

✔ فعالیت ورزشی

ورزش سلامتی بدن را تأمین می­ کند و وزن و حالت خلق و خو را بهبود می­ بخشد. افرادی که ورزش نمی ­کنند PSA بالاتری نسبت به افرادی که ورزش می کنند، دارند. ورزش شانس ابتلا به سرطان را کاهش می ­دهد.

✔ وزن

باید با ورزش و گرفتن رژیم غذایی آن را به حد نرمال رساند.

✔ داروها

بعضی از داروها که برای کوچک شدن پروستات استفاده می­ شوند، شانس ابتلا به سرطان را بالا می­ برند، مثل داروی فین استراید

درمان سرطان پروستات بدخیم

انتخاب درمان سرطان پروستات به چند عامل بستگی دارد، که شامل:

☑ سن

☑ سرطان از پروستات خارج شده یا نشده

☑ شدت و بدخیمی سرطان

☑ چگونگی تحمل عوارض بعد از عمل، توسط بیمار

عمل جراحی پروستات

انواع درمان ­های سرطان پروستات

# درمان سرطان پروستات با جراحی رادیکال پروستاتکتومی عمل باز

سال های زیادی است که از این روش برای درمان مردانی که، سرطان پروستات در آنها محدود به پروستات است، مورد استفاده قرار می گیرد. طول عمر در این نوع عمل جراحی 95 درصد است و با اشعه درمانی طول عمر 85 درصد می باشد. به عقیده اینجانب، عمل رادیکال پروستاتکتومی باز بهترین نوع عمل در دنیا می­ باشد.

# درمان سرطان پروستات با جراحی رادیکال پروستاتکتومی با روش لاپاراسکوپی

درمان با اشعه که به دو صورت انجام می شود. 1- اشعه درمانی از طریق پوست و تاباندن اشعه به پروستات 2- گذاشتن مواد رادیواکتیو در پروستات که براکی تراپی نامیده می ­شود.

# درمان سرطان پروستات با هورمون تراپی

هورمون تراپی برای بیمارانی انجام می­ شود که سرطان از پروستات خارج شده باشد.

# درمان سرطان پروستات با شیمی درمانی

شیمی درمانی برای بیمارانی انجام می­ شود که سرطان از پروستات خارج شده باشد.

عوارض بعد از عمل

❎ بی اختیاری ادرار

❎ اختلال نعوظ

اگر عمل جراحی توسط جراح ورزیده و با تجربه انجام گیرد، هیچ­ کدام از عوارض فوق دیده نمی­ شوند.

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر سالار پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام
    ضمن تشکر از آقای دکتر برای راهنمایی
    و اما بعد: من 65سال دارم و دارای قد 172سانت و وزن 74 کیلوگرم و بدون بیماری زمینه ای بعرض می رسانم: اخیرا به مدت 2هفته مهره های 3تا 5 کمر و استخوان خاجی لگنم به شدت درد داشت که پس از نشستن چند روز متوالی در لگن آبگرم بهتر شدم ضمنا حدود هفت سال است که رابطه جدی نزدیکی نداشته ام و درگذشته هم زود انزالی داشتم و اخیرا هم متوجه شدم که نعوظ خیلی کمی دارم ضمنا شب بی اختیاری وشب ادراری و قطره ای شدن ندارم لیکن بنظرم فشار و دبی ادرارم کم شده است و و نهایتا اقدام به انجام آزمایش پی اس آی و سونو شکم و لگن در تاریخ 28 دیماه جاری کردم که نتایج آنرا به استحضار می رسانم
    حجم پروستات: 36
    PSA(total): 0.68
    PSAfree:0.24
    Semial vesicles: طبیعی
    حجم مثانه پُر: 200 سی سی
    حجم مثانه بعداز تخلیه ادرار :10سی سی
    لطفا بنده راهنمایی فرمایید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      جواب دادم

  • تصویر کاربر جواد دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    با سلام
    اول درد در زیر دل داشتم ودر فصل سرد درد می گرفت و بعد از دوماه آرام میشد .تا درد به ناحیه بین معقد بیضه افتاد مدام در این ناحیه درد دارم ودر نشستن مشکل دارم ودر مواقع مایع به رنگ لجنی خیلی کم در حلت دوشیدن آلتم مشاهده میکنم .۳۹ سال سن دارم و در این زمان نیز به پزشک مراجعه کردم و داروهای آوندی بیوتیک مصرف کردم و اثری نداشته .آزمایشات. سونوگرافیها .وسیتی نرمال بوده است .شما میتوانید راهنمائ کنین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد

  • تصویر کاربر هادی یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    پدر بنده 69 سالشونه و در فروردین 98 عمل پروستاکتومی انجام دادند به علت سرطان پروستات با گلیسون 7
    بعد از عمل عدد psa در حدود 0.06 بود بعد از سه ماه به 0.08 رسید بعد از 15 ماه به 0.2 و الان بعد 20 ماه به 0.5(نیم) رسیده
    به نظر شما عود کرده سرطان ؟
    الان چه اقدامی باید انجام بدیم ؟
    چه اتفاقی در آینده میوفته چقدر خطر جدی ایشون رو تهدید میکنه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      عود نكرده است و فعلا كاري لازم نيست انجام شود هر سه ماه أزمايش داده شود

  • تصویر کاربر س چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 608 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر بنده ۴۱ سالمه و هر از گاهی ( نه مدام ) به مدت ۱۰ - ۱۵ روز در حد فاصل داخلی بین سوراخ مقعد و کیسه بیضه احساس سفتی و کمی درد همراه با نوعی لرزش احسال میکنم که این سفت شده گی و درد اطراف باسن رو درگیر می‌کنه و احساس لرزش ( حالت ویبره خفیف )به آلت تناسلی هم میرسه . و بعضی مواقع با انزال در سکس این لرزش کمتر میشود.
    ممکن است علایم اختلال پروستات داشته باشم؟
    سپاس از راهنمایی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب پروستات داريد. ،، روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر بدرود دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 465 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر ببخشید پدر بنده سرطان پروستات متاستاتیک دارن و الان حدود ۵ ماه هست که دکتر تشخیص متاستاز داده و یک ماه هست که راه رفتن با واکر هم براشون دشوارشده و پروستاتشون ۲۸۰ هست
    دارویی ک دارن مصرف میکنن سه ماه یکبار امپول زلادکس و قرص براتیگا روزی ۴ عدد هست پیشنهاد شما چی هست؟ ضمن اینکه نظرتون درباره لوتیشیوم تراپی هم خواستارم ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      درمان صحيح انجام مي شود و درمان لوتيشيوم با نظر متخصص سرطان است

  • تصویر کاربر رسول دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 565 مشاهده پرسش
    مرد ۶۷ ساله هستم ۸ سال است که شبی یک OMNIC 0.4 میخوردم. الان علاوه بر بزرگی پروستات (۸۸cc)؛ یک سنگ ۱۶*۹ میلیمتری و چند سنگ کوچکتر دیگر نیز پیدا کرده‌ام. دوهفته قبل بخاطر اینکه سنگ در حالب گیر کرده بود با TUL‌ دوتیکه کردند و WG نیز کارگذاشتند و فردای آنروز هم سنگ شکنی با امواج صوتی (ESWL) انجام و گفتند پودر شد در این دوهفته هر ۱۲ ساعت یک عدد قرص سیپروفلکت ۵۰۰ خوردم و کلا سه عدد شیاف دیکلوفناک ۱۰۰ .
    هفته اول از این دوهفته اغلب تب تا ۲ درجه و گاهی لرز داشتم بطوریکه به کرونا شک کردند و خوشبختانه منفی بود؛ الان در هفته سوم هستم و قرار است ۷روز دیگر WG را خارج کنند؛ هنوز شبها نیم درجه تب دارم؛ تکرر ادرار کماکان وجود دارد ولی ادرار نسبتا دفع میشود؛لاکن در این سه هفته هیچ ذره سنگی ندیده‌ام و احساس خارج شدن هم نداشتم ضمنا چشمم ضعیف تر شده. لطفا رهنمود فرمایید. و آیا امکان انجام عمل پروستات و خروج سنگ ریزه و سنگهای احتمالی بصورت همزمان وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      بله عمل همزمان وجود دارد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      بله عمل همزمان وجود دارد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر lakmehsari دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام دکترجان مدت 6ماه است متوجه شده ام بزرگی پروستات دارم بامراجعه به اورلوژیست بمن پروستاتان روزی یک عدد وتامسولوسین روزی یکعدد داد میزان ادرارباقیمانده 3 ماه پیش 81سی سی وطبق سونوگرافی اخیر 41 سی سی بود اخیرا دکترمن یک پروستاتان روزانه اضافه کرد ایا نوع قرصها وتعداد انها درست است با توجه به اینکه من قرصهای اعصاب ازجمله لیتیوم ووالپرات سدیم ولیسکانتین میخورم ممنون میشم راهنماییم بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      درمان و دارو ها مناسب است

  • تصویر کاربر مهیار شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام
    وقتتون بخیر بنده 29 سالمه مجرد هستم
    حدودا 10 روز قبل از ساعت 12 ظهر درد خفیف اما ممتد در ناحیه روده داشتم که به مرور تا 12 شب بیش از حد زیاد شد و کل شکم رو در بر گرفت. درد بصورت ممتد بود و حالت قطع و وصلی نداشت، بعد از اون یبوست شدید هم داشتم که حدود 3-4 روز ادامه داشت و با درد شدید دفع کردم. اورژانس بیمارستان مراجعه کردم و ازمایش خون و ازمایش ادرار گرفت که گفتن گلبول سفید خون زیاده حدودا 16000 واحد که در پیوست ازمایشات هست. احتمال اپاندیس دادن ، تست سونوگرافی دادم که مشکل اپاندیس نبود اما حجم پروستات 32 سی سی و ابعادش 51 در 43 در 27 بود. متخصص داخلی هیوسین و فاموتیدین تجویز کرد که درد روده معده برطرف شد اما برا دفع مدفوع یه حس سوزش داخل مقعد دارم که تابحال تجربش رو نداشتم.
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر مهیار سه شنبه ۲۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش و سونوگرافی
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد توسط متخصص داخلي ويزيت شويد ،، بالا بودن گلبول سفيد نشانه عفونت مي باشد 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عباس شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 390 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام مردی 55 ساله هستم چند ماه هست بوی بدی از ادرارم میاد به پزشک مراجعه کردم سونوگرافی انجام و پرستات من بزرگ شده free PSA 0./061 وPSA 0/254بود دکتر آمپول آمیکاسین 3 عدد تجویز کردند مدتی بهتر شدم ولی دوباره عود کرد شبی 1عدد تامسولوسین هم مصرف میکنم لطفا دستور لازم ارسال بفرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص تاوانكس ٥٠٠ ميلي گرم يك هفته ميل كنيد

       

  • تصویر کاربر امیدوار شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام، اقای دکتر بنده بعد از رابطه و دفع مزاج دچار درد شدید بین ناحیه مقعد و بیضه ها میشم که فقط با حوله گرم اروم میشه اما جدیدا یک روز طول میکشه، میشه راهنمایی بفرمایید، ممنون، یک مورد مثل بنده توجیز شیاف اندومتاسین و اب گرم کرده بودین بنده رو هم راهنمایی میفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ ذقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر