چه داروهایی عامل ناباروری هستند؟

عوامل مختلفی بر روی ناباروری تاثیر می گذارند که می توان به انواع داروهایی که برای بیماری های روانی تجویز می شود، داروهای فشار خون و استعمال دخانیات هم می توانند عامل ناباروری باشند.

در ادامه دارو هایی که می تواند ناباروری را تحت تاثیر قرار دهد آمده است:

داروهای آلفا بلاکر

یک دسته از داروها تحت عنوان داروهای آلفا بلوکر که عمدتا در درمان علائم انسدادی و تحریکی بزرگی پروستات مورد استفاده قرار می گیرند، روی باروری اثر سوء دارند. این دسته داروها شامل ترازوسین، تامسولوزین، آلفازوسین، دوگزازوسین می باشند.

این داروها نیز در افرادی که مشکلات ادراری دارند نیز تجویز می شوند (درجوانان). این داروها در افراد مسن که مبتلا به بزرگی پروستات هستند با بلوک و از کارانداختن اعصاب سمپاتیک (آلفابلوکر) باعث کاهش فشار داخل مجرا شده و همچنین عضلات صاف پروستات را شل کرده و جریان ادرار بهتر می شود.

برگشت منی به داخل مثانه با داروهایی به طور شایع با تامسوزولین در 5/8 درصد مردان اتفاق می افتد و در نتیجه باعث ناباروری می شود. داروهای دیگری مثل رزرپین و متیل دوپا چنین عارضه ای را ایجاد می کنند.

زود انزالی

داروهای بیماری های روانی

داروهایی که برای درمان بیماری های روانی بکار می روند باعث ناباروری و مهار عمل جنسی و میل جنسی شده و در نتیجه می توانند عامل ناباروری باشند.

بیشتر داروهایی که برای درمان بیماری های روانی تجویز می شوند با بلوک و عدم ترشح دوپامین در مغز، به مهار محور هیپوتالاموس، هیپوفیز و بیضه گردیده و در نتیجه میل جنسی در افراد کاهش می یابد.

بعضی از این داروها اثر شل کننده عروق (شریان) را داشته و در نتیجه خون از آلت دور شده و موجب اختلال نعوظ می گردد.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی که به اختصار SSRIs  نامیده می شوند، می توانند باعث اختلال نعوظ و کاهش میل جنسی شوند. این داروها با اثر و خاصیت آرام بخشی و ضد کولینرژیک خود باعث عوارض فوق می گردند. این داروها همچنین باعث به تاخیر افتادن انزال شده و به همین جهت در درمان زودانزالی مورد استفاده قرار می گیرند.

از برجسته ترین عوارض این دسته داروها می توان به توانائی در بالا بردن پرولاکتین خون اشاره کرد. وقتی هیپرپرولاکتینمی (پرولاکتین زیاد خون) بوجود آمد، هورمونی از هیپوتالاموس به نام GNRH ترشح نمی شود و مقدار زیاد پرولاکتین خون باعث مهار LH شده و اثرآن روی یبضه برای ترشح هورمون جنسی (تستوسترون) مختل می شود. وقتی تستوسترون ترشح نشود، بنابراین نطفه سازی دچار اختلال شده و ناباروری بوجود خواهد آمد.

سایر داروهایی که برای مشکلات روانی بکار می روند، شامل فنوتیازین ها هستند. فنوتیازین ها باعث افزایش پرولاکتین در خون شده و اثر منفی در باروری خواهد داشت.

مهار کننده های منو آمین اکسیداز که از داروهای ضد افسردگی می باشد، موجب اختلال نعوظ و بالاخره بطور غیرمستقیم عامل ناباروری هستند. لیتیوم در مغز باعث کاهش عمل دوپامین در مغز شده و میل جنسی و توانایی جنسی را کم می کند.

داروهای فشار خون

استفاده داروی ضد فشارخون در فردی که نارسائی عروقی دارند، ممکن است جریان خون به دستگاه تناسلی را کاهش دهد. داروهایی که باعث زیاد شدن ادرار(مدر) مثل تیازید، باعث کاهش جریان خون به آلت تناسلی شده و باعث کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ می شود.

عوامل داروئی قلبی مثل آتنولول و متروپرولول به نظر می رسد اثرات سوء روی عمل جنسی دارند. به هر حال اغلب، استفاده همزمان داروهای بلوکرها و داروهایی که ادرار را زیاد می کنند، هر دو میل جنسی و عمل جنسی را مختل می کند، لذا این بیماران ضمن مراجعه به پزشک خود، داروهای بلوکر خود را به داروهای مهارکننده آنژیوتنسین تغییر دهند.

داروی فشار خون عامل ناباروری

در حالیکه درمان فشارخون بسیار با اهمیت می باشد، اورولوژیستی که در زمینه ناباروری مشغول فعالیت می باشد، باید از داروهای فشار خون که باعث اختلالات قابل توجه روی بیضه ها می شود با اطلاع باشد.

درحالیکه باروری هنوز مسئله خوشایندی می باشد، مردانی که چنین داروهایی که ممکن است برای بیضه مضرباشد، باید با اطلاع پزشک معالج آن ها را به داروهای غیرزیان آور تغییر دهد.

اثر سوء بیشتر داروهای فشارخون به عنوان عامل ناباروری ، از طریق اختلال جنسی است. بنابراین باید به خاطر داشت فشارخون بیشتر و بطور شایع در جمعیت های مسن اتفاق می افتد، گروهی که در مجموع دارای شانس زیاد اختلال نعوظ  هستند.

اسپرونولاکتین

اسپیرونولاکتین داروئی است که در بیماران کبدی استفاده می شود و با تغییر واختلال در هیپوتالاموس، هیپوفیز و بیضه مشکلات ناباروری ایجاد می کند. این دارو با جلوگیری از تبدیلDTH به هورمون جنسی (تستوسترون)، باعث کاهش تستوسترون می شود. در نتیجه میل جنسی، اختلال نعوظ و بالاخره ناباروری را بوجود می آورد.

استعمال دخانیات

مطالعات بی شمار نشان داده که استعمال دخانیات روی باروری اثر سوء داشته است. شواهد جمعی گواه بر آن است که سیگار اثر منفی قابل توجهی روی تولید نطفه (اسپرم)، تحرک اسپرم برای بارداری و مورفولوژی یا شکل نطفه خواهد داشت.

گزارشات متعددی نشان داده که عوامل و مواد موجود در سیگار باعث تغییرات سرطان زایی شده و باعث اثرات معکوس روی تقسیم سلولی سریع روی سلولهای بیضه دارد.

مطالعات تجربی روی حیوانات نشان می دهد که نیکوتین، سیگارت و پلی سیکلیک می تواند باعث اختلال در نطفه سازی در بیضه شده و شکل اسپرم ها تغییر کند. از طرفی با کوچک کردن بیضه ها و کاهش نطفه سازی، باعث پایین آمدن تعداد اسپرم ها به مقدار زیاد شود که به آن اولیگواسپرمیا گویند.

در سیگاری ها همینطور سطح پرولاکتین و استرادیول که در اختلال نعوظ تاثیر دارد و عامل ناباروری است. کاهش تعداد اسپرم یا نطفه مسئله قابل توجهی در سیگاری ها است. استرادیول با مکانیسم های مختلفی مثل اختلال در هیپوتالاموس، هیپوفیز و بیضه باعث اختلال در نطفه سازی بیضه شود.

ضمنا افزایش استرادیول با بالا بردن کاتکولامین ها باعث میشود خون رسانی به لوله های نطفه ساز در بیضه کاهش یابد و نطفه کاهش یابد.

هنوز مشخص نشده که سیگار دقیقا به چه نحوی باعث اختلال در نطفه سازی و ناباروری می شود ولی آنچه مسلم است، مرد و زن باید از استعمال دخانیات خودداری کنند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر میخاسم بپرسم من با اینکه 30 سالمه ولی تا حالا هیچ موی در بدن و صورتم ندارم یعنی در دوره نوجوانی هیچ اتفاق جنسی یا تغییراتی در بدنم ایجاد نشد ولی آزمایش هورمونی دادم مشکلی ندارم علتش چه چیزی میتونه باشه و دوم اینکه آقای دکتر من چن سالیست بچه دار نمیشم آزمایش دادیم متوجه شدیم من حرکات اسپرم ضعیفی دارم و همسرم مشکل تنبلی تخمدان داره و عادات خیلی نامنظم، جوش صورت و غیره آیا راه و حلی دارین برای مشکلاتم ممنونم آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد معاينه شويد اگر واريكوسل داريد عمل كنيد

  • تصویر کاربر فقط جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر...اقای دکتر من میخام اقدام ب ای وی اف کنم واسه همین دکتر واسه شوهرم ازمایش اسپرم نوشته شوهرم رفت ازمایشگاه ک ازمایش رو انجام بده با وجودی ک پنج روز بود تخلیه نشده بود فقط یک قطره اب منی ازش خارج شد ک پزشک ازمایشگاه گفت واسه انجام ازمایش این مقدار از منی خیلی کم هست و برا چند روز دیگه بهمون وقت داده حالا سوال من اینه ک چیکار کنه یا چی بخوره ک طی این چهار پنج روز حجم اب منی رو زیاد کنه تا بتونه نمونه بده...درضمن شوهر من تحت نظر روانپزشک هست و چهارساله دارو مصرف میکنه که داروهاش هم...والپرات سدیم-بی پردین-تریمونتیل-ریسپریدون هست...ممنون میشم راهنمای کنید و بفرماید چیکار کنه تا چند روز دیگه بتونه نمونه بده و حجم اب منیش حداقل از یک قطره بیشتر بشه تا بشه روش ازمایش انجام داد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      راهي وجود ندارد

  • تصویر کاربر 123456 جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من دیروز در حال عصبانیت یک بسته قرص استامینوفن و یک بسته قرص کلداکس خوردم چه خطری برام داره میشه توضیح بدید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      مشكلي نيست

  • تصویر کاربر baran جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر من وهمسرم دوسال ازدواج کردیم وامسال تصمیم به بچه دارشدن گرفتیم .
    آزمایشات من همه نرمال اما همسرم اسپرم خیلی کم هست.
    آقای دکتر همسرمن هیدرآنیت عفونی داشتن وهمین باعث برداشتن پوست اندام تناسلی شده .می خواستم بدونم این دلیل به کم یود اسپرم می کنه ممنون میشم راهنمایی کنیدکه چه کاری انجام بگیرد.
    جواب آزمایشات
    semen volume(ml) 3
    semen PH 7.2
    sperm count(MILL/ML) 0.78
    MOTILE SPERMS(%)37.50
    progressive sperms(%)37.5round cell(mill\\ml)0.12
    WBC donsity(mill/ml)0.29
    normal morphology(%)65
    جواب سنوگرافی
    the scrotum is normal in thickness
    the testyicles are small in size with normal parenchyma echogenicity(mild atrophy).there is no SQL.
    the epididymis have normal size and echogenicity.
    epididymis testicle
    10mm 38*15*23mm(7.1cc) right
    11mm 37*14*24mm(6.5c) left
    there is no hydrocele.

    there is varicocele at left side (mild). the varicose veins measured 2 mm in diameter and became 2.2 mm during straining.
    the liver is grossly nirmal in parenchyma echogenicity.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      از نظر وجود واريكوسل بايد معاينه شود

  • تصویر کاربر امير جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام من فردا آزمايش اسپرم دارم امروز دارو وينسترول مصرف كردم آيا تاثيري بر آزمايش داود؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      خير اثري ندارد

  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۳۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر ارجمند آی قوامی،اینجانب 42سالمه و18ساله ازدواج کردم که به خاطر ضعف اسپرم 3بار ivf که در یک مورد تا یکماه جنین نگهداری وبعد سقط وبقیه هم نتیجه نگرفتم،
    وسال 94هم نمونه برداری از بیضه، تسا،در مرکز ابن سینا انجام شد که گفتن میتونی اسپرم اهدایی که کلا قیدش زدم،اخیرا نمونه آزمایشی گرفتم ارسال میگرددبا این وجود.
    1-آیا با این ازمایش وسوابق که پیوست می باشه راهکاری برای بچه دارشدن وجود داره؟
    2-یه نفر درمانگر طب سنتی با نشون دادنمیده جواب ازمایش بهم گفتن تا 6ماه تحت نظرش باشم وداروهای گیاهی وپرهیز وتغذیه میتونه اسپرم از صفر به حد مناسب باروری بیاره واگر نتیجه نگرفتم همه مبلغ دارو که 5میلیونه بر میگردانه آیا این امکا داره وانجام بدم یانه؟؟
    با تشکر لطفا پاسخم بدهید مشکلات روحی اذیتم میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      داروي گياهي اثري ندارد و اسپرم اهدايي پيشنهاد خوبي است

  • تصویر کاربر یزدانپرست شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من چند سالی است مشکل سوزش ادار دارم وتکرر ادار به پزشک مراجعه کردم داروهای ترازوسین2وتاموکسیفن وپرستاباریج -فینوپروست 5-ومکسولوسین4/برام نوشت چند روزی مصرف نمودم دردشکم هردوکلیه وبیزه هام زیاد درد گرفت ناچاراهمه راقطع کردم فقط ترازوسین وومکسولوسین اکنون دردهام بهترشده ولی دردبیضه وسمت راست الت دارم 57سالسن دارم لطفا مرایاری بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر جواد شنبه ۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    سلام من۳۰سالمه عمل میکروتسه انجام دادم دکترم گفته اسپرم به دربخورپیدانکرده بایدمنتظرجواب آزمایش باشید.میخواستم ببینم چنددرصداحتمال داره توآزمایشگاه اسپرم به دردبخورپیدابشه؟ممنون ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      ٦٠ درصد

  • تصویر کاربر میثم چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام اینجانب در سال 71عمل سیستوپلاستی شدم به علت فلج مثانه ود رحال حاضر برای خروج ادرار سوند استفاده میکنم نلاتون روی 4بار ومایع منی هم خارج نمی شود میخاستم بدون چیکار باید کرد الان 12سال است که ازدواج کردم وفرزند ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      دليلي ندارد كه مني خارج نشود به متخصص اورولوژيست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر جمال جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام دکترجان من ۲۰سال پیش یکی ازبیضه هام روکه مشکل داشت عمل کردم وخارجش کردن و ۷سال پیش ازدواج کردم و۵سال پیش یعنی دوسال بعدا ازدواج بدلیل مشکل ناباروری واریکوسل عمل کردم واسپرمم صفرهست وتاکنون هنوزنتیجه ای نگرفتم و مشکل ناباروری دارم به نظرشماممکنه عمل واریکوسل اشتباه انجام شده وآیاامکان داره اگه دوباره عمل واریکوسل انجام بدم نتیجه بگیرم.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      عمل مجدد اثري ندارد 

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر